Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Huishoud accu

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
RuVo
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 jun 2018, 00:07
Locatie: Westland

Re: Huishoud accu

Bericht door RuVo »

2 jaar geleden aangeschaft, 150ah gel accu, exact dezelfde afmeting als origineel sonnenschein. bevalt prima. ff duurder als agm maar wel duurzamer. ook voor een event uit 2002. Ook de lader afgelopen winter door Henk laten nakijken en reviseren. Ik heb 2 jaar geleden iets meer als 300 betaald voor de accu hier de link: https://www.awaccu.nl/product/1526-gel- ... hrs-es1600

Groeten Ruud
california event 2002 axg :T5cruisin
Gebruikersavatar
Robert 99T4CA
Berichten: 94
Lid geworden op: 06 mei 2019, 23:07
Locatie: Haarlem

Re: Huishoud accu

Bericht door Robert 99T4CA »

Wij hebben vorig jaar deze 145 ah accu (€ 275,-) aangeschaft.
https://www.accuserviceholland.nl/dynac ... 80-ah.html
Deze past net in het kastje van onze Cali en hebben hier wel eens 2 dagen mee gestaan. (Koelkast gebruikt en beperkt een lichtje). Ik denk dat hij toen nog op 12.1-12.3 V stond, weet niet meer precies.
Wij hebben geen zonnepaneel. Wat ik een enkele keer gedaan heb is de motor een kwartiertje laten lopen. Misschien niet zo milieuvriendelijk maar helpt je wel een nachtje verder.
1999 Volkwagen California, 2.5TDI AJT, 130 pk, 270 Nm, 380.000+ km
Kombi
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 nov 2019, 19:58

Re: Huishoud accu

Bericht door Kombi »

Gelaccu op de Duitse ebay besteld. 100 euro goedkoper dan in Nederland en levering in 2 dagen. Zeer tevreden. Dank voor de tip Weetjewellers!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Huishoud accu

Bericht door Multivan Generation »

Graag gedaan hoor.

Dank je wel voor de terugkoppeling.

Veel plezier er van.

Met groetjes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Huishoud accu

Bericht door Chewbacca »

Kombi schreef: 01 mei 2020, 09:37 Gelaccu op de Duitse ebay besteld. 100 euro goedkoper dan in Nederland en levering in 2 dagen. Zeer tevreden. Dank voor de tip Weetjewellers!
Wat voor een is het geworden?
Giela
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2018, 20:47
Locatie: Breda

Re: Huishoud accu

Bericht door Giela »

Ik heb onlangs de, net aangeschafte, AGM accu retour gebracht. Ik heb gekozen voor een Lifepo4 accu omdat deze veel voordelen heeft tav. van een traditionele (lood) accu.

Mocht iemand deze stap ook willen maken, voor vragen kun je mij altijd een PM sturen!
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Huishoud accu

Bericht door J vd Pal »

Hoi Giela,

Waarom via PM? Ik heb interesse en kan mij voorstellen dat ik niet de enige ben. Straks moet je tig keer uitleggen hoe je het gedaan hebt.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Kombi
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 nov 2019, 19:58

Re: Huishoud accu

Bericht door Kombi »

Chewbacca schreef: 01 mei 2020, 19:00
Kombi schreef: 01 mei 2020, 09:37 Gelaccu op de Duitse ebay besteld. 100 euro goedkoper dan in Nederland en levering in 2 dagen. Zeer tevreden. Dank voor de tip Weetjewellers!
Wat voor een is het geworden?
Het is een Exide gelaccu 80ah ES900 geworden. We gaan vaak een dagje of 2 weg zonder electra. Als we langer gaan dan meestal wel een aansluiting. Ben benieuwd hoe hij ons gaat bevallen. (Hebben geen tv of ander groot electra verbruikers)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Huishoud accu

Bericht door Multivan Generation »

Giela schreef: 01 mei 2020, 20:02 Ik heb onlangs de, net aangeschafte, AGM accu retour gebracht. Ik heb gekozen voor een Lifepo4 accu omdat deze veel voordelen heeft tav. van een traditionele (lood) accu.

Mocht iemand deze stap ook willen maken, voor vragen kun je mij altijd een PM sturen!
Welk merk en type en tegen welke kosten?
Super8 uit Nederland toevallig?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Giela
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2018, 20:47
Locatie: Breda

Re: Huishoud accu

Bericht door Giela »

Nee CalB 100ah cellen, met een Daly BMS. Soort zelfbouw maar dan heb je voor rond de €500,- wel een 100AH LifePo4 accu. Deze cellen worden veelal in elektrische auto’s gebruikt en zijn al enkel jaren in gebruik.

Heb je wel een 100ah, 280mm lang en 142mm breed.12KG.
En effectief 100ah ipv. (ongeveer) 30ah bij een 100ah loodaccu. En 1C charge en discharge mogelijkheid.

Tevens heb ik nog een andere BMS gekocht met Bluetooth om ook eens op te bouwen en te testen.

Ik zal mijn bevindingen in dit topic plaatsen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Huishoud accu

Bericht door Multivan Generation »

vooral bouwfoto's zijn leuk en interessant,
alsmede waar je het hebt gekocht.

Mooi project. :toppie

Voor de mensen die het niet weten: BMS staat voor batterij management systeem,
wat je nodig hebt om LiPO4 accu's te kunnen laden en in topconditie te houden.
Vaak houden BMS-systemen ook rekening met de lading, het amperage, de temperatuur, voltage etc..
En regelen continue bij om de LiPO4 cellen niet op de blazen/te hard te laden, waardoor ze bol gaan staan en in levensduur heel hard achteruit gaan.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Huishoud accu

Bericht door J vd Pal »

Klinkt heel aantrekkeljjk, zeker in combi met een BT BMS.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Giela
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2018, 20:47
Locatie: Breda

Re: Huishoud accu

Bericht door Giela »

Ik zal mijn bouwproject in dit topic plaatsen.

De cellen zijn nieuwe grade A cellen (gematched in de fabriek) via AliExpress evenals de Daly BMS en DYKB Smart BMS. Allemaal op aanraden van diverse reviews en YouTube builds..

Misschien klinkt het allemaal wat vreemd maar eigenlijk is het vrij eenvoudig en betrouwbaar systeem. Zeker als je met Victron werkt kun je je hele laadprofiel aanpassen (LifePo4 hebben bv. geen float lading nodig)

Als deze set bevalt koop ik in de toekomst nog 4 cellen erbij voor een 200ah systeem.

Maar eerst, een nieuwe koppeling in de AJT 😅
Ardjan
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mar 2020, 15:33

Re: Huishoud accu

Bericht door Ardjan »

Even inhaken op het hhaccu verhaal. Ik wil ook een 2e accu plaatsen tbv een compressorkoelbox en een lampje. Agm is zo te lezen gevoelig, dus beter een semi tractie gelaccu? Deze kan wel maar voor 50% ontladen worden dus dan een grotere nodig?

Een zonnepaneel zie ik niet zitten, maar zou wel 1 a 2 dagen vrij willen staan. Om goed te kunnen bijladen tijdens het rijden is dan een booster nodig. Werkt deze ook gelijk als scheidingsrelais tussen de accu's? Heeft iemand goede ervaringen met een merk, er zit redelijk prijsverschil in.
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: Huishoud accu

Bericht door Ali_Blabla »

Mijn originele HH accu’s in mijn Westfalia coach uit ‘95 hebben het na 25(!) jaar ook begeven, en ik spaar denk ik maar voor Gel accu’s ter vervanging.
Is dit eigenlijk “plug and play” of moet je iets qua elektra aanpassen?
Plaats reactie