Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 kampeer+klusbus

Hier kun je je voorstellen aan de vaste bezoekers.
Plaats reactie
Teet
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2018, 20:40
Contacteer:

T5 kampeer+klusbus

Bericht door Teet »

Ha Mensen,

Sinds anderhalve maand ben ook ik blije eigenaar van een lekker busje. Het idee is dat deze bijna helemaal standaard zonder opsmuk rondrijdende bestelbus omgebouwd gaat worden naar een hele gezellige kampeerbus maar dan wel met demontabele kampeer-units omdat hij de rest van het jaar ook klusbus zal zijn. (ga er maar aan staan... :bonk )
De uitvoering hiervan bevindt zich nog in denk/ontwerp fase dus het schetsboekje ligt altijd binnen handbereik. :lach Wel al gebeurd zijn: Tussenschot er uit en tralies van de ramen. Die tralies voor cabineraam, achterraam en zijraam zijn nog te koop voor wie wil.

Ik schreef: Zonder opsmuk. Hij krijgt wel een plat hefdakje, een imperiaal (voor zover combineerbaar) voor het vervoeren van delta vliegers, licht metalen velgen en iets van led rijverlichting maar moet verder zo veel mogelijk stealth door het leven gaan. (al zullen de gordijntjes de kampeer bedoeling niet kunnen verbloemen)

Meteen even twee uitdagingen waar ik mee zit:
1:Omdat deze bus 105/107 heavy load op het kenteken heeft heb ik enorme moeite met het vinden van de juiste banden voor een beetje leuke 17 inch velgen. Kan iemand me hier mee op weg helpen? Ik heb 235/55/17 velgen op het oog (Marktplaats, tweede hands) en wil voor de banden eigenlijk liever niet de hoofdprijs betalen. Iemand tips welk type en waar te koop?

2: Er zat blijkbaar een alarm op deze bus (Texalarm, klasse 3) wat bleek toen dit er laatst mee uit schee en de ANWB er aan te pas moest komen om een bypass draadje van de accu naar de startmotor aan te leggen. Sindsdien start ik dus altijd met open motorkap. Ook als ie afslaat bij het stoplicht. :ie
Kan iemand (uit de omgeving Utrecht zou ideaal zijn) mij misschien helpen om het alarm er maar helemaal uit te halen en de boel weer een soort van origineel te krijgen? Dit alarm onderbreekt behalve de startmotor ook het unlocken met de a.b.

Alvast dank voor de tips!

Vriendelijke groet,
Teet
Bijlagen
IMG_1972.JPG
IMG_1960.JPG
IMG_1957.jpg
Laatst gewijzigd door Teet op 26 nov 2018, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Teet
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2018, 20:40
Contacteer:

Re: T5 kampeer+klusbus

Bericht door Teet »

Dit zijn die tralies:
Bijlagen
IMG_1999.JPG
IMG_1993.JPG
IMG_1985.JPG
Teet
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2018, 20:40
Contacteer:

Re: T5 kampeer+klusbus

Bericht door Teet »

Even wat foto's van het ombouwen wat ik in spaarzame vrije tijd aan het doen ben. Hier het controlepaneeltje (nog zonder de bedoelde voltage en ampèremeter er in) lekker in de wand weggewerkt. (maar wel irritant dat er zo veel draden naar onder de stoel toe moeten waar de huishoudaccu zit)
Even wat foto's van het ombouwen wat ik in spaarzame vrije tijd aan het doen ben. Hier het controlepaneeltje (nog zonder de bedoelde voltage en ampèremeter er in) lekker in de wand weggewerkt. (maar wel irritant dat er zo veel draden naar onder de stoel toe moeten waar de huishoudaccu zit)
Teet
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2018, 20:40
Contacteer:

Re: T5 kampeer+klusbus

Bericht door Teet »

IMG_20200426_203507_8.jpg
Ook in de wand weggewerkt zijn een drietal (pc) ventilatoren om ook bij stilstand (geparkeerd) relatief koele lucht naar binnen te kunnen halen, in de eerste plaats voor de koelbox die in dit hoekje gaat komen, en in de tweede plaats voor het binnen klimaat. De ventilatoren worden met een Arduino afhankelijk van de temperatuur aangestuurd. Tot 20 graden staan ze uit, daarna steeds harder. Het lichte plankje links van de ventilatoren bevat dit systeempje, met de sensor er bij en een knopje voor als de zaak uit moet. Ik wilde eerst dat ie binnen temperatuur met buiten temperatuur zou vergelijken en op basis daarvan zou aansturen maar ik ben niet zo'n Arduino held dus was hier al best blij mee.
Laatst gewijzigd door Teet op 07 mei 2020, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Teet
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2018, 20:40
Contacteer:

Re: T5 kampeer+klusbus

Bericht door Teet »

IMG_20200413_141608_9.jpg
onderin de ruimte achter de ventilatoren zit een vlak met een paar gaten. Ik heb er een aantal bijgemaakt en zal ook in het vlak er onder/naast (gaat naar de tank) een aantal bij moeten maken om lucht van onder de bus te pakken. Dat laatste daar zie ik tegenop want dan moet de tank zakken. Maar daar zijn manieren voor, heb ik gezien.
Teet
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2018, 20:40
Contacteer:

Re: T5 kampeer+klusbus

Bericht door Teet »

IMG_20200502_211112_1.jpg
Dit wordt de la voor de koelbox. Alles zo plat en klein mogelijk. De koelbox zit onder/in de bank die dwars op de rijrichting komt. Hij is 44cm hoog dus om je hoofd niet te stoten wilde ik geen centimeter verliezen. De bodem van de la is niet dikker dan de pootjes van de koelbox, ze vallen in gaten die ik daarin heb gemaakt waardoor er aan de onderkant geen ruimte verloren gaat. :jump
Laatst gewijzigd door Teet op 07 mei 2020, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Teet
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2018, 20:40
Contacteer:

Re: T5 kampeer+klusbus

Bericht door Teet »

IMG_20200503_165430_7.jpg
Vandaag de vloer gemaakt. 8mm betonplex met antislip. Mijn vriendin is het met deze keus niet eens en het is ook zeker niet zo mooi (in combinatie met Ral9010 wit en transparant gelakt berken multiplex en massief eiken houten details) maar ik vond het wel praktisch aangezien het ook nog steeds een klusbus is.
ruud vd meulen
Berichten: 99
Lid geworden op: 25 mei 2019, 19:23
Locatie: West-friesland

Re: T5 kampeer+klusbus

Bericht door ruud vd meulen »

al met al heel wat van plan, ben benieuwd. welkom hier
Teet
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2018, 20:40
Contacteer:

Re: T5 kampeer+klusbus

Bericht door Teet »

Ja nu nog uitvoeren. Haha! Dank je!
Plaats reactie