Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies aankoop T4

vragen over de T5
Plaats reactie
annelies
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mei 2020, 15:32

Advies aankoop T4

Bericht door annelies »

Voor een jaar zijn mijn vriend en ik op zoek naar een leuke camper om te gebruiken voor het windsurfen en de vakanties. Deze camper zal ter vervanging zijn van onze huidige auto (Ford focus 2007). We hebben ons laten adviseren dat een T4 2.5 TDI echt een onverwoestbare motor schijnt te zijn en willen ook voor deze generatie met de "wijsneus" gaan. Nu is ons budget €10.000 euro voor een T4 camper (omgebouwde transporter, multivan, caravelle) met als eisen:
- Lager dan 2 meter (ivm garage) en korte wielbasis (H1L1)
- Airco
- Goedgekeurde met gordels voorziene achterbank
- Geen automaat (kan alleen maar kapot gaan)
- Minder dan 300.000km gelopen
- NAP / geen import

Nu mijn vraag aan jullie: Als ik een willekeurige garage die vw campertjes verkoopt bel, mijn eisen vertel en ook mijn budget word ik door de meeste, zoals zij dat zeggen "uit de droom geholpen" dat het niet mogelijk is. Ik heb meerdere keren op marktplaats (particulier als bedrijven) vw campers voorbij zien komen die bijna aan alle eisen voldoen (vaak hoger dan 2 meter ivm hoog pop-up dakje of geen juiste achterbank). Wat denken jullie? Moet ik echt nog even doorsparen omdat de "goedkope" op marktplaats niet helemaal pluis zijn? Of is het goed te doen om de juiste bus te vinden. En misschien verkoopt hier iemand wel een mooi busje :).
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Advies aankoop T4

Bericht door Snautzer »

Nee ze zijn nog hoor. Ik heb een multivan en een syncro nu. De multivan is eigenlijk wat jullie zoeken. Mijn multivan heeft 400k km gelopen maar met wat toepaste liefde, snort het nu als nieuw.

Je bent welkom om eens te komen kijken en rijden. Je zal dan denk ik minder naar km stand gaan kijken.
En mocht je het een ok busje vinden kunnen eens kijken of we er uit komen.

Km stand doet niet zo veel voor een t4 tdi. Onderhoud wel. Reserveer wat geld om als je er 1 koopt gelijk onderhoud te kunnen doen. Kijk wel waar je heen wilt ivm milieu zone en zo.
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Advies aankoop T4

Bericht door freek »

Wij hebben (zakelijk grijs kenteken) een t4 tdi syncro transporter met dubbele cabine uit 2003. Is sinds 2006 in ons bezit en de teller staat nu op 615.000. Auto rijdt als nieuw. Alleen de brandstofpomp is bij 300.000km gereviseerd omdat de poelie eraf was gelopen. Rest gewoon onderhoud. Hij is nu nog grijs kenteken maar willen hem ombouwen tot eenvoudig campertje voor 2 personen. Geen showroom staat maar technisch en qua roest 100%. Waarde op dit moment schat ik op 1500,-. Gewoon zonde dus om weg te doen. Bij Atrion kost een schuin hefdak met inbouw 1450. Rest zelf ombouwen moet lukken voor 1000-1500 schat ik in. Voordeel is dat je dan 25% mrb betaalt. Nadeel is dat er bij de simpele daken geen imperiaal meer op je dak kan voor bv surfplanken. We hebben daarom besloten het hefdak niet te doen en kosten te besparen door de auto 5 maanden pj te schorsen. Door op het gewicht te letten bij de rdw keuring en een goedkopere verzekering vinden wij her nog best betaalbaar. Kortom: als je geen fabrieks camper wil en een beetje handig kan het echt stukken goedkoper. Probleem is het vinden van een eerlijke auto. Dat kan heel lastig zijn bij deze leeftijden. Succes!
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Advies aankoop T4

Bericht door Snautzer »

Waarom zou je geen imperiaal op een bus met een atrion hefdakje kunnen doen? De Thule en ook de grote king pin steun op de carresorie en hebben meer dan voldoende tussen ruimte zodat je hefdak vrij ligt. Geen probleem hoor. Been there done that.
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Advies aankoop T4

Bericht door MarkV »

Welkom hier!

Ik zou bij een T4 zeker ook goed naar de carrosserie kijken, ze willen wel roesten namelijk. Bij de dorpels en spatbordranden goed opletten.

Met jullie budget en als het geen fabriekscamper hoeft te zijn komt een T5 ook in zicht misschien? Dat rijdt wel een stuk moderner en is qua veiligheid ook weer een stap vooruit.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Advies aankoop T4

Bericht door freek »

Snautzer schreef: 09 mei 2020, 09:55 Waarom zou je geen imperiaal op een bus met een atrion hefdakje kunnen doen? De Thule en ook de grote king pin steun op de carresorie en hebben meer dan voldoende tussen ruimte zodat je hefdak vrij ligt. Geen probleem hoor. Been there done that.
Dit zegt Atrion over het zogenoemde "superplatte hefdak" van hun. Ze zullen misschien bedoelen dat je het hefdak niet meer kan gebruiken omdat de dragers over het dak gaan. Ik zal nog eens informeren.
EIgenlijk hoort dit natuurlijk in het T4 forum. En om ook wat over de T5 te zeggen in het T5 forum. Omdat we ook een T5 2.5tdi van 2004 hebben kunnen we ook vergelijken. Inderdaad is de T5 comfortabeler maar de motor is veel kwetsbaarder en duurder in onderhoud. Carosserie van de T5 is wel veel beter roestbestendig. Maar ik acht de kans groot dat onze T5 de 600.000km niet gaat halen. Laat staan een 1.000.000km, wat ik bij een T4 tdi ACV of AXL toch echt haalbaar acht bij goed onderhoud en overwegend grote reisafstanden. Daarom zou ik me niet blindstaren op km standen. De slijtage vindt plaats bij het warmrijden. Of je nu naar de AH 2 km verderop rijdt of in 1 keer naar Zuid Spanje is het zelfde.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Advies aankoop T4

Bericht door freek »

Heb even Atrion gebeld: inderdaad kan het imperiaal dat met rubber blokken rust op de zijkanten van het dak wel. Er schijnen ook dagdragers die op de bolling van het dak rusten en dan kan het niet. Zo krijg je misverstanden. Goed om te weten ;-).
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
annelies
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mei 2020, 15:32

Re: Advies aankoop T4

Bericht door annelies »

Bedankt voor jullie antwoorden! Toch blijft kilometerstand voor ons een dingetje. Stiekem op marktplaats ook zitten kijken naar fabriekscampers die inderdaad stukke duurder zijn, maar wel meer comfort bieden en voldoen aan alle eisen en wensen van ons. Ik ben bang dat we toch wat langer moeten sparen en dan gaan voor een mooie westfalia, maar in de tussentijd wel ogen open houden voor een mooie T4 met de juiste specs. Kan niet wachten tot het zo ver is, maar voor nu een tent kampeerplek geboekt en hopelijk in het najaar weer eens kijken of er interessante westfalia's online komen.
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Advies aankoop T4

Bericht door koensch »

de jongste T4 is nu 17 jaar oud. als deze 20.000 per jaar rijd (en dat is al weinig voor een dieselbus) zit je op de 340.000km

zoals gezegd, de km stand is eigenlijk geen issue, ik heb er nu ruim 600.000km op zitten en is vorige week zonder makke weer door de apk gekomen.
heb 1x een nieuwe koppeling en 1x een revisie van m'n versnellingsbak gehad (beide tussen de 325.000 en de 375.000). Goed en regelmatig onderhoud, getanderiem op schema, tijdig olie bijvullen (ik moet ca 1x 1l bijvullen tussen de longlife beurtjes in) rijden en blijven rijden.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Advies aankoop T4

Bericht door freek »

wat ik al schreef: de kunst is om een auto op waarde te schatten. Het is een wild west markt en kennis van zaken/ervaring met de t4 als je een t4 wil kopen is zeer waardevol. Of iemand meenemen die kennis van zaken heeft. En dan nog blijft het helaas een gok bij deze auto's van zoals gezegd minimaal 17 jaar. Ze hebben al een heel leven achter de rug. Ik zou vooral achterdochtig zijn bij auto's met relatief lage kilometerstanden: a) ofwel veel korte ritten of b) gesjoemel met de km standen. Dit schijnt nog vaak voor te komen bij import auto's omdat er in duitsland geen goede registratie is en er van import auto's geen NAP is. Ik keek jaren geleden naar een Dehler T4 en vond er een bij een groot bedrijf in campers met lage km stand. Van exact dezelfde auto vond ik bij toeval ook een advertentie van een particulier met een veel hogere km stand. Ik heb deze opgebeld en wat bleek: de particulier had de T4 verkocht aan deze handelaar maar de advertentie was nog niet verwijderd van internet. De handelaar had hem 150.000km teruggedraaid....
Persoonlijk vind ik dat voor de T4 fabriekscampers bizar veel geld wordt gevraagd. Een zelfbouw camper hoeft echt niet minder comfort te bieden. Sterker: je kan hem helemaal naar je eigen smaak ontwerpen. Op youtube barst het van de voorbeelden.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Plaats reactie