Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Experiment met steenwol, glaswol en schapenwol.

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Experiment met steenwol, glaswol en schapenwol.

Bericht door Mickel Moen »

Juni 2019 - mei 2020

Experiment.

Regelmatig is er op de diverse fora een discussie over welk isolatiemateriaal geschikt is voor het isoleren van een buscamper.
Ik heb zelf schapenwol gebruikt. De een zweert erbij en een ander heeft geen vertrouwen in natuurlijke materialen.

Bezwaren zijn o.a., dat het zou zakken en het vochtgedrag.

Nu heb ik al aantal keren wanden van de bus open gehad. O.a de schuifdeur en de achterklep. Ik heb geen zakken van het materiaal kunnen constateren. Met een lichte verlijming en met licht klemmen tussen buiten en binnenwand blijft het materiaal uitstekend zitten.
Ook wat het vochtgedrag betreft, staat schapenwol erom bekend, dat het vochtregulerend is. Het heeft de eigenschap van water op kunnen nemen in de vezel en het ook weer afstaan, als de luchtvochtigheid lager wordt. Het zou zo’n 35% van het eigen gewicht in water op kunnen nemen.

De proef die ik gedaan heb:

Ik heb drie yoghurtbekers van een liter gevuld met, glaswol, steenwol en schapenwol.
Van ieder materiaal exact 43 gram. Daarmee was iedere beker tot boven gevuld.
Bovendien heb ik er in iedere beker 15 gram water bij gedaan.
Deze drie bekers heb ik vervolgens afgesloten en in de bus achter de bank gezet. Ze hebben er op 3 weken na een jaar in gestaan. Ik schat zo’n 12.000 km.

Vandaag de bekers opengemaakt. Bij geen van de bekers heb ik kunnen constateren, dat het materiaal gezakt was.
Nu is het ook maar een kleine hoeveelheid natuurlijk. Eigenlijk zou je het met rechtopstaande buizen van zo’n 1,5 meter moeten experimenteren.
Voor nu dus geen verschil.
Wat wel zichtbaar en voelbaar was, was dat de schapenwol beduidend droger was. De steenwol, was onder in de beker duidelijk het natst. Je kon het water eruit knijpen. Daarna de glaswol. Het meest droog was de de schapenwol. Alleen daar waar de wol de bodem raakte was het een klein beetje nat. Dat wol het vocht dus opneemt klopt.

Naast dit experiment heb ik ook twee bekers meegenomen zonder deksel. De een met schapenwol en de ander met steenwol. (Glaswol was op.) Tussen het materiaal heb ik een gladgeschuurde spijker gelegd.

Na een jaar zit er aan de onderkant van de spijker in de wol een klein roestplekje. Op de spijker in de steenwol zit beduidend meer roest. Opvallend bij beide is dat de roest aan de onderkant van de spijkers zit. De bovenkant is roestvrij.

Hoewel ik beide experimenten zorgvuldig uitgevoerd heb, blijft het natuurlijk een experiment van een amateur. Het is geen wetenschappelijk experiment. Ik verbind er dan ook geen conclusies aan. Dat mag ieder voor zich uitmaken.
Onderstaand foto’s van het experiment.

Steenwol:

Afbeelding

Afbeelding

Glaswol:

Afbeelding

Afbeelding

Schapenwol:

Afbeelding

Afbeelding

En de spijkers:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Experiment met steenwol, glaswol en schapenwol.

Bericht door Walda »

Heerlijk dit soort experimenten, echt leuk.
Eén conclusie die wel met zekerheid getrokken kan worden is dat er in de omgeving van de experimenteerder van Griekse stijl yoghurt gehouden wordt. :gekte

Walter
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Experiment met steenwol, glaswol en schapenwol.

Bericht door bvddobb »

Ha ha, Karel Knip is er niks bij!
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Experiment met steenwol, glaswol en schapenwol.

Bericht door de Viking »

En toen bleef het stil Geert.
Ik kan er eerlijk gezegd ook geen conclusie uit trekken, niet anders dan dat mijn schapenwol best wel een goede keus was.
Ik kan niet achter de wanden kijken maar door een lichte verlijming en druk kan het niet zakken.
Wij hebben het gevoel dat het heel goed isoleert, echt stil 's nachts en om vocht maak ik mij geen zorgen omdat er zomers genoeg geventileerd wordt
en 's winters staat de bus binnen en wordt niet gebruikt.
En schapenwol is totaal reukloos!
Wat ik laatst wel even uitgeprobeerd heb is een brandproef omdat er aan de onderkant links achter een strookje in gelast moet worden.
Schapenwol brand niet maar ik zal wel een schotje weghalen zodat ik er binnen bij kan komen en iemand onder kan lassen.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Experiment met steenwol, glaswol en schapenwol.

Bericht door Multivan Generation »

Ik vind het leuk dat je dit experiment hebt uitgevoerd.
Wel jammer dat hierbij geen armacell en Xtrem zijn mee genomen..
Maar ja, dat vreet natuurlijk extra ruimte in de camper :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Experiment met steenwol, glaswol en schapenwol.

Bericht door Mickel Moen »

Zover ik mij kan herinneren was het naar aanleiding van een draadje op het camperforum wat juist over deze wollen ging. Daarbij ging het over zakken en vochtgedrag.
Deze materialen had ik al, of kon ik makkelijk aankomen.

Armacell en xterm zijn ook geheel andere materialen. Waar zou je die op willen testen?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Experiment met steenwol, glaswol en schapenwol.

Bericht door ktmkrik »

Met alle respect voor je onderzoek maar wie gaat er nu glas of steenwol het nieuwe asbest van de toekomst in een camper verwerken?
Als er vocht bij komt word het één grote pudding en is je isolatiewaarde compleet verdwenen.
Heb vaak genoeg deze beelden in de woningbouw voorbij zien komen en al zou ik geld toe krijgen dan nog zou ik die zooi niet in een bus willen verwerken.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Experiment met steenwol, glaswol en schapenwol.

Bericht door Mickel Moen »

Hihi :adhd

Helemaal met je eens, maar echt, wat je tegenkomt op de diverse fora:

https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8471897
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 195
Lid geworden op: 04 aug 2016, 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Experiment met steenwol, glaswol en schapenwol.

Bericht door atilla »

Leuke experiment en dank dat je ook met ons gedeeld heeft.
Maar ik zie een probleem met deze experiment. Het is niet geldig omdat het niet consistent getest werd. Je had 2 x perzik en 1x arbeid stijl Grieks yoghurt kapjes gebruikt. :bifun
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
Plaats reactie