Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bpm en California

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Klakski
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 mar 2020, 21:47

bpm en California

Bericht door Klakski »

Hi,

Onlangs hebben we de bus, t2b, verkocht en zijn nu op zoek naar een t5 California. Ook in Duitsland op de bekende sites kijken we natuurlijk.
Mijn vraag is:

is de basis van een California een Multivan of een bedrijfsauto bij de aangifte van bpm. Want dat scheelt wel wat.

Ik heb het geprobeerd met een zoekopdracht maar vind niets wat mijn vraag beantwoord.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: bpm en California

Bericht door Multivan Generation »

Je mag bij invoer van een transporter als basis uitgaan.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: bpm en California

Bericht door Beckontheroad »

Zoals Peter aangeeft, geldt alleen het bus-deel.
Alles wat camper gerelateerd is valt niet onder de bpm.
Hou et ook rekening mee dat je de voor jou meest gunstige bpm regeling tussen afgifte eerste kenteken en moment van invoer mag hanteren.

Suc6 met zoeken!
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: bpm en California

Bericht door Snautzer »

Klopt als een bus, maar let wel alle extras zoals leder, cruise control, airco etc moet je er wel bij optellen.
Klakski
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 mar 2020, 21:47

Re: bpm en California

Bericht door Klakski »

Dank je wel voor de reacties, Ik snap dat de bus als basis een transporter en geen multivan transporter is voor de BPM.
Ik weet nu dat je de af-fabriek transporter zaken moet aangeven maar alles erna niet.

Volgens de verkoop meneer van die bekende camperwinkel in A'foort is de basis van een California een multivan vanwege de extra (geluids)isolatie enzo. Daarnaast vertelde hij dat een originele California te herkennen is aan het chassisnummer. Het 1e nummer, na een aantal letters, moet een 1 zijn (als ik het goed onthouden heb)

We zijn nog flink op zoek maar hebben wel al gefilterd wat we wel of niet willen. Ook dat de prijzen, km's en leeftijd nogal uit elkaar liggen. En dat je als een bok op de haverkist moet zitten om iets te kunnen kopen in Duitsland. Maar goed, het zal lukken...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: bpm en California

Bericht door Beckontheroad »

De beste periode is het najaar, komen ze uit de verhuur en willen ze er van af voor einde jaar
Ook een particulier wil er dan vanaf,
Terwijl de vraag dan minder is
...
Maar moet je wel de tijd hebben
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: bpm en California

Bericht door Multivan Generation »

Klakski schreef: 17 mei 2020, 14:30 Daarnaast vertelde hij dat een originele California te herkennen is aan het chassisnummer. Het 1e nummer, na een aantal letters, moet een 1 zijn (als ik het goed onthouden heb)
Ik denk dat je WV2 chassisnummer bedoeld..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Klakski
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 mar 2020, 21:47

Re: bpm en California

Bericht door Klakski »

Multivan Generation schreef: 17 mei 2020, 21:23
Klakski schreef: 17 mei 2020, 14:30 Daarnaast vertelde hij dat een originele California te herkennen is aan het chassisnummer. Het 1e nummer, na een aantal letters, moet een 1 zijn (als ik het goed onthouden heb)
Ik denk dat je WV2 chassisnummer bedoeld..
ehmm ja...Kijk T2 en T1 weet ik best wel wat maar ik heb mijn vrouw nodig om een T5 van een T6 te onderscheiden... :bifun
Klakski
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 mar 2020, 21:47

Re: bpm en California

Bericht door Klakski »

Goed, bus heeft nu een kenteken en BPM afdracht gedaan via xray bpm.
Een Cali is gebaseerd op een multivan dus
DSC_0160~2.JPG
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: bpm en California

Bericht door MarkV »

Hoeveel BPM moest je nog afdragen als ik vragen mag?
En van welk jaar en maand is je T5?
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Klakski
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 mar 2020, 21:47

Re: bpm en California

Bericht door Klakski »

MarkV schreef: 27 jun 2020, 15:22 Hoeveel BPM moest je nog afdragen als ik vragen mag?
En van welk jaar en maand is je T5?
Bus is 7-2015 en een standaard comfortline editie.
BPM was 3795, berekent via xray bpm
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: bpm en California

Bericht door Beckontheroad »

Klakski schreef: 05 jul 2020, 13:21
MarkV schreef: 27 jun 2020, 15:22 Hoeveel BPM moest je nog afdragen als ik vragen mag?
En van welk jaar en maand is je T5?
Bus is 7-2015 en een standaard comfortline editie.
BPM was 3795, berekent via xray bpm
was in 2015 voor een 2012 Comfortline iets minder kwijt dus lijkt me redelijk conform, er vanuitgaande dat de 2015 stukje duurder was...
Veel plz ermee!
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Klakski
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 mar 2020, 21:47

Re: bpm en California

Bericht door Klakski »

thanks JB

Tip: zorg er voor dat je naast het BPM formulier ook een verzoek motorrijtuigenbelasting bijzonder tarief instuurt.

Scheelt schrikken als je de rekening voor je wegenbelasting op de mat valt.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: bpm en California

Bericht door Beckontheroad »

Klakski schreef: 16 jul 2020, 08:56 thanks JB

Tip: zorg er voor dat je naast het BPM formulier ook een verzoek motorrijtuigenbelasting bijzonder tarief instuurt.

Scheelt schrikken als je de rekening voor je wegenbelasting op de mat valt.

Inderdaad, als je dat direct doet, krijg je gelijk het 1ste kwartaal al campertarief ipv de volle map (= 4x ca € 170,-!!)

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
viso
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2023, 15:20

Re: bpm en California

Bericht door viso »

Klakski schreef: 05 jul 2020, 13:21
MarkV schreef: 27 jun 2020, 15:22 Hoeveel BPM moest je nog afdragen als ik vragen mag?
En van welk jaar en maand is je T5?
Bus is 7-2015 en een standaard comfortline editie.
BPM was 3795, berekent via xray bpm
Ik heb ook een model California uit 2015 uit Duitsland gekocht en ik zal er een BPM-verklaring van maken. je hebt XRay gebruikt, heb je alleen de rekenmachine gebruikt of heb je ze de berekening laten doen? Ik las ergens dat hij ook als Transporter geregistreerd kan worden, heeft iemand je gewezen op de keuze voor een Multivan? Weet u nog hoeveel u de waarde van het voertuig hebt bepaald?
Bij voorbaat dank voor het antwoord.
Plaats reactie