Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vernieuwen en reinigen koelsysteem

vragen over de T4
Plaats reactie
PindaNL
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 jun 2019, 02:59

Vernieuwen en reinigen koelsysteem

Bericht door PindaNL »

Hallo allemaal,

Vorig jaar een T4 California 2.4D uit '92 gekocht. Omdat de vakantie dit jaar onzeker is heb ik besloten om een gedeelte van het vakantiegeld beschikbaar te maken voor nieuwe onderdelen. Onder andere worden de remmen(schijven, blokken, voeringen en handremkabels) en schokdempers vernieuwd.

Ook het koelsysteem wil ik aanpakken. Vorig jaar heeft de garage bij de distributie wissel(ook waterpomp en thermostaat ) wat kalk in het koelsysteem gevonden, deze is toen door hun geflushed. De radiateur ziet er niet fantastisch uit, deze ga ik vervangen voor een nieuwe Valeo. Sensoren bestel ik zodra het systeem leeg is.

Graag wil ik het hele koelsysteem nogmaals grondig flushen. Wat is de beste methode, flushen met de oude radiateur geïnstalleerd, of met de nieuwe?

Groeten Jan
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Vernieuwen en reinigen koelsysteem

Bericht door Beckontheroad »

Hoi, goed bezig 😎
Ik zou zeggen met de oude, anders spoel je troep in de nieuwe.

Suc6
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Vernieuwen en reinigen koelsysteem

Bericht door odorf »

Ik heb net ook mijn koeler vervangen. Ik zou ook zorgen voor wat nieuwe boutjes/parkers. Er breekt waarschijnlijk we e.e.a af. Tenminste, dat had ik.

Ik had het aftapschroefje van te voren ook ruim met kruipolie ingespoten omdat ik ook had gelezen dat deze wel eens slecht loskomt.

Dit boutje en koperen ringetje heb ik ook vernieuwd.

En zet je kachel binnen helemaal open. Anders blijft daar koelvloeistof achter.

Ik heb overigens zelf niet geflusht. Dat was in mijn geval niet handig omdat mijn bus half uit elkaar lag. Ik doe er binnen afzienbare tijd weer nieuwe koelvloeistof in.

In mijn projectenpagina staat een verslagje. (Zie onderschrift, vanaf pag 10)

Oja, en voorzichtig met het ontluchtingsschroefje bovenop bij het schutbord. Dit schroefje is maar van plastic dus een beetje kwetsbaar. Bij mij kwam hij overigens goed los.

:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Meert_VR6
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 jan 2017, 15:03

Re: Vernieuwen en reinigen koelsysteem

Bericht door Meert_VR6 »

wat odorf zegt :toppie

Best ook de thermostaat eruit halen als je gaat flushen, dan stropt het nergens.
koelvloeistof aflaten, thermostaat eruit, alles terug monteren, en dan 1 - 3 keer doorspoelen met proper water of gedemineraliseerd water, weet zelf niet wat het beste is.
motor ff laten draaien en aftappen, en opnieuw beginnen.
nadien niet vergeten de thermostaat terug te plaatsen.
PindaNL
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 jun 2019, 02:59

Re: Vernieuwen en reinigen koelsysteem

Bericht door PindaNL »

Hallo allemaal,

Excuus voor mijn late reactie, enorm druk afgelopen tijd, hierdoor helemaal vergeten dat ik nog een topic open had staan.
Nieuwe sensoren en ander spul(schroefjes e.d.) zijn besteld.

Volgens mij zit er geen aftapplug op de radiateur, dan maar een slang los trekken. Ik ga het koelsysteem flushen met de oude radiateur, thermostaat gaat er na de eerste flush uit. Heb 20 liter gedemineraliseerd water(+10L G13) staan, dat moet volgens mij genoeg zijn. :knipoog

Nu twijfel ik nog over 1 ding; vorig jaar is bij de distributiewissel een nieuwe thermostaat(87C) geplaatst omdat de oude open bleef staan. Is het wijs om deze te vervangen voor een 80 graden model? Of komt de motor dan niet goed op temperatuur? Dit jaar gaan we dichter bij huis op vakantie, maar verwachten volgend jaar weer richting Zuid-Frankrijk of verder te gaan.

Groeten Jan
PindaNL
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 jun 2019, 02:59

Re: Vernieuwen en reinigen koelsysteem

Bericht door PindaNL »

Iemand misschien advies voor de te plaatsen thermostaat?
Gebruikersavatar
peerke56
Berichten: 75
Lid geworden op: 11 jul 2019, 17:17
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: Vernieuwen en reinigen koelsysteem

Bericht door peerke56 »

Wat is nou 7 graden hier in NL in de file ben je blij dat hij iets eerder open springt.
Ik zou de 80 laten zitten maar dat is mijn idee
:peace Mvg Peerke :werkaanT4 T4 2.5 1996 340,000
PindaNL
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 jun 2019, 02:59

Re: Vernieuwen en reinigen koelsysteem

Bericht door PindaNL »

Momenteel is er een 87 graden thermostaat geïnstalleerd, voor een AAB lijkt mij de 80 graden versie beter geschikt aangezien dit toch wel een heethoofd is.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Vernieuwen en reinigen koelsysteem

Bericht door odorf »

PindaNL schreef: 29 jun 2020, 12:23 Volgens mij zit er geen aftapplug op de radiateur, dan maar een slang los trekken.
Er zit wel een aftapplug op het systeem. Deze zit op de zwarte metalen leiding voor het blok.
Maar ik heb uiteindelijk de onderste slang aan het blok losgehaald. Liep sneller leeg.

:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33796
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vernieuwen en reinigen koelsysteem

Bericht door Multivan Generation »

PindaNL schreef: 01 jul 2020, 16:35 Momenteel is er een 87 graden thermostaat geïnstalleerd, voor een AAB lijkt mij de 80 graden versie beter geschikt aangezien dit toch wel een heethoofd is.
Nou dan doe je dat toch?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie