Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW T5 slaat soms niet aan

vragen over de T5
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

VW T5 slaat soms niet aan

Bericht door malightcommander »

Hallo iedereen,

Sinds vorig weekend heb ik een probleem aan mijn T5 ontdekt (T5 uit 2005 met 1.9 TDI 105 PK AXB motor).
Bij de eerste keer starten sloeg de motor even een fractie van een seconde aan en viel daarna direct uit. Na vele startpogingen lukte het niet om de motor aan te laten slaan (startmotor doet het prima). Auto uitgelezen, geen fouten gevonden. Andere sleutel geprobeerd (i.v.m. startblokkering), maar geen succes. Tot na heel veel startpogingen de motor toch een teken van leven geeft en weer aanslaat. Loopt probleemloos. Nog steeds geen fouten bij het uitlezen.

Ik heb de auto afgelopen week meermaals gebruikt zonder enig probleem, altijd starten en lopen.

Tot vandaag, exact hetzelfde probleem als vorig weekend (auto is 2 dagen geleden voor het laatst gebruikt). Nu met ruim een minuut lang doorstarten sloeg de motor uiteindelijk wel weer aan, ook daarna geen problemen meer.

Iemand enig idee wat er mis kan zijn? Ik lees her en der over problemen met de afdichting van de verstuivers. Heeft iemand daar ervaring mee?
Is dat een beetje redelijk zelf te vervangen? Uitbouwen van de verstuivers lijkt bij de 1.9 TDI niet de moeilijkste klus van de wereld...

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: VW T5 slaat soms niet aan

Bericht door krekwakwol »

Lijkt mij eerder lucht in de brandstoftoevoer, via het filter of leiding. Even zoeken of je ook vochtige plekken bij je filter of leiding hebt.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: VW T5 slaat soms niet aan

Bericht door malightcommander »

krekwakwol schreef: 17 mei 2020, 00:21 Lijkt mij eerder lucht in de brandstoftoevoer (...)
Klopt, probleem bij de lekke afdichting van de verstuivers zou zijn dat de brandstof vanuit de toevoerleiding die in het motorblok gegoten is kan wegstromen naar de retourleiding en zo terug de tank in. De hele motor staat dan na langere stilstand zonder diesel en dat zou het lange starten verklaren.

Heb inmiddels her en der hier meer over gelezen en de gevolgen lijken welhaast identiek aan de problemen die ik sinds kort ervaar.
Was alleen benieuwd of mensen hier diezelfde ervaring hebben.

Bij het brandstoffilter is niets vreemds te zien en ook de opvoerpomp in de tank werkt volledig naar behoren.

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: VW T5 slaat soms niet aan

Bericht door malightcommander »

Aangezien er hier blijkbaar niemand is met dezelfde ervaringen, ben ik zelf nog wat verder gaan zoeken en zal ik mijn ervaringen hier delen.
Ik kom inmiddels op vrij veel plekken tegen dat een beschadigde O-ring op een verstuiver precies de problemen veroorzaakt die ik lijk te hebben.

Een test om dit aan te tonen is door het uitlezen van de (brandstof)compensatie van de individuele verstuivers. Als 1 of meerdere verstuivers een lek vertonen, dan wordt de hoeveelheid ingespoten diesel per verstuiver gecorrigeerd om de motor toch in balans te kunnen houden. Een hoge waarde op 1 of meerdere verstuivers kan dan op een probleem duiden.
obd11_verstuivers_klein.jpg
Zoals hier te zien wordt bij mij de 3e verstuiver flink gecompenseerd ten opzichte van de anderen. Dat zou dus duiden op een mogelijk lek bij verstuiver nummer 3.

Voor mij nu voldoende reden om te geloven dat hier een probleem zit. Ik heb 4 revisie-kitjes besteld en zal bij alle verstuivers preventief alle afdichtingen vervangen.
De motor heeft tot nu toe ook al 470.000km gelopen, dus als nu de eerste problemen geeft lijkt het mij voor de hand liggend dat de rest ook wel snel zal volgen.

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: VW T5 slaat soms niet aan

Bericht door Deki »

even reageren dan :lach

Was in bezit van een T5 AXD 2004 had ook na een aantal jaren start problemen etc. O-Ringen vervangen en de brandstof pomp vervangen probleem was gelijk weg gelukkig..

Na het openen van de motor kon je al wat slijtage zien aan de nokkenas enzo al na 80.000km was er wel van geschrokken! 200.000km mee gereden.

M.v.g.

deki :proost
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: VW T5 slaat soms niet aan

Bericht door malightcommander »

Dank je wel voor je reactie Deki. Dat stemt in ieder geval hoopvol.
Deki schreef: 20 mei 2020, 16:58 Na het openen van de motor kon je al wat slijtage zien aan de nokkenas enzo al na 80.000km was er wel van geschrokken! 200.000km mee gereden.
Zulke problemen na 80.000km is in ieder geval niet normaal lijkt me?!
Was hij na 200.000km helemaal op?

Ben ook wel benieuwd hoe mijn nokkenas eruit ziet na bijna een half miljoen op de klok, maar daar ga ik binnenkort achter komen. :knipoog

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
Flaterik
Berichten: 94
Lid geworden op: 21 jan 2020, 15:51
Locatie: NL & Spanje

Re: VW T5 slaat soms niet aan

Bericht door Flaterik »

malightcommander schreef: 20 mei 2020, 22:05 Dank je wel voor je reactie Deki. Dat stemt in ieder geval hoopvol.
Deki schreef: 20 mei 2020, 16:58 Na het openen van de motor kon je al wat slijtage zien aan de nokkenas enzo al na 80.000km was er wel van geschrokken! 200.000km mee gereden.
Zulke problemen na 80.000km is in ieder geval niet normaal lijkt me?!
Was hij na 200.000km helemaal op?

Ben ook wel benieuwd hoe mijn nokkenas eruit ziet na bijna een half miljoen op de klok, maar daar ga ik binnenkort achter komen. :knipoog

Groeten Hugo
Pluis het forum maar eens goed uit. De vroegere modellen (tot 2007) hadden vaak (vaker) last van versleten motoren, de 2.5 tdi. Jouw motor schijnt langer mee te gaan in de regel. Die 470.000 km zonder noemenswaardige reparaties bevestigen dat. Althans, dat wat er beschreven wordt op de forums. En er zijn natuurlijk ook zat gevallen die ook net zoals jou een boel kmters hebben gemaakt zonder "problemen". Maar daar hoor je minder over. Goed onderhoud en olie verversingen om de 15 á 20 dkm is belangrijk. Heb je een trekhaak erachter en trek je vaak zware last?
Don't follow, take the lead
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: VW T5 slaat soms niet aan

Bericht door malightcommander »

Klopt, hoor inderdaad van iedereen dat de 1.9 TDI een goede is en die ervaring deel ik zelf ook. Nooit problemen mee gehad, behalve dan dat hij graag olie lust. Ongeveer een halve liter elke 4000km. Maar dat doet 'ie al vanaf het begin dat ik deze auto heb (11 jaar geleden tweedehands met 60.000km gekocht) en nu nog steeds steevast een halve liter per 4000km. Ik heb er mee leren leven.

Voor het olie wisselen hield ik overigens de long life intervallen aan (30dkm), afgelopen jaren heb ik veel kilometers gemaakt en kwam ik uit op circa 3x wisselen per jaar. Nu rijd ik minder, dus ga ik denk ik naar 1x per jaar versie olie (20dkm ofzo).

Heb wel een trekhaak, en die wordt ook wel regelmatig gebruikt voor een paardentrailer. Maar natuurlijk lang niet zo veel als je soms bij stratenmakers of aannemers ziet.

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: VW T5 slaat soms niet aan

Bericht door Deki »

malightcommander schreef: 20 mei 2020, 22:05 Dank je wel voor je reactie Deki. Dat stemt in ieder geval hoopvol.
Deki schreef: 20 mei 2020, 16:58 Na het openen van de motor kon je al wat slijtage zien aan de nokkenas enzo al na 80.000km was er wel van geschrokken! 200.000km mee gereden.
Zulke problemen na 80.000km is in ieder geval niet normaal lijkt me?!
Was hij na 200.000km helemaal op?

Ben ook wel benieuwd hoe mijn nokkenas eruit ziet na bijna een half miljoen op de klok, maar daar ga ik binnenkort achter komen. :knipoog

Groeten Hugo
Heb daarna om de 15.000km de olie vervangen en niet meer naar de Dealer geluisterd etc. Na 2 ton voelde je dat motor aan het schudden was en best veel lawaai maakte ... nokkenas moest vervangen worden dat was duidelijk. Maar de T5 AXD reed als een trein 175pk turbo erop + getuned door JD & grotere Intercooler en zwaardere vliegwiel was de bus echt tot leven gekomen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW T5 slaat soms niet aan

Bericht door Multivan Generation »

Lees ook eens het topic door van jacobG over startproblemen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: VW T5 slaat soms niet aan

Bericht door malightcommander »

Multivan Generation schreef: 22 mei 2020, 21:10 Lees ook eens het topic door van jacobG over startproblemen..
Bedoel je deze? https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 6&p=435800

Lijkt mij een heel ander probleem met andere symptomen...

Vooralsnog zet ik in op de O-ringen van de verstuivers. Onderdelen zullen in de loop van de week wel binnenkomen, volgend weekend monteren en dan zullen we zien of het opgelost is.

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: VW T5 slaat soms niet aan

Bericht door Burp »

Misschien leuk om er en (foto) verslag van te maken? Heeft een ander er ook wat aan en leuk om te zien hoe je het doet.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: VW T5 slaat soms niet aan

Bericht door malightcommander »

Burp schreef: 25 mei 2020, 11:27 Misschien leuk om er en (foto) verslag van te maken? Heeft een ander er ook wat aan en leuk om te zien hoe je het doet.
Ja zeker, zal ik doen. Momenteel is het nog steeds wachten op de onderdelen... Hopelijk komt het deze week allemaal binnen en dan wil ik er zo snel mogelijk mee aan de slag.

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: VW T5 slaat soms niet aan

Bericht door ktmkrik »

Als je de ringen gaat vervangen zorg dat je de bramen eerst goed verwijderd met staalwol in de verstuivergaten anders kun je zo weer.
Daarnaast let goed op de hoek waar de verstuiver word gemonteerd, doe je dit niet goed dan loopt de bout los en zit je verstuiver niet meer goed opgesloten.
Verder zou je ook nog kunnen overwegen om een PDE-Brücke aan te schaffen en te plaatsen zodat het inslaan van de verstuivers geheel tot het verleden behoort.
https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... PDC+Brucke
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: VW T5 slaat soms niet aan

Bericht door malightcommander »

ktmkrik schreef: 28 mei 2020, 22:06 Als je de ringen gaat vervangen zorg dat je de bramen eerst goed verwijderd met staalwol in de verstuivergaten anders kun je zo weer.
Dat is inderdaad een goede tip. Wellicht dat een zeer fijn nat-schuurpapier hiervoor nog geschikter is?
Daarnaast let goed op de hoek waar de verstuiver word gemonteerd, doe je dit niet goed dan loopt de bout los en zit je verstuiver niet meer goed opgesloten.
Het Haynes handboek is hierin wat mij betreft vrij duidelijk, zij geven ook de juiste maten.
haynes.jpg
Verder zou je ook nog kunnen overwegen om een PDE-Brücke aan te schaffen en te plaatsen zodat het inslaan van de verstuivers geheel tot het verleden behoort.
https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... PDC+Brucke
Ik zag het de laatste tijd inderdaad al eens voorbij komen hier op het forum. Maar eigenlijk altijd uitsluitend voor de 5-cilinder 2,5 liter motoren en niet voor de 4-cilinder die ik heb. Ook op de Duitse fora wordt hier naar mijn idee niet zoveel over gerept.

Inmiddels heb ik alle onderdelen binnen en het plan is om morgen de boel eens los te halen. Dan kan ik ook de schade bekijken. Ik heb eigenlijk wel de hoop dat ik nu met het vervangen van de O-ringen eerst weer een tijdje vooruit kan. En natuurlijk besef ik mij ook dat een motor met mijn kilometerstand niet meer het eeuwige leven zal hebben.

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Plaats reactie