Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zonnepaneel ontwerp voor camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Fhugazi
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 sep 2019, 20:01

Zonnepaneel ontwerp voor camper

Bericht door Fhugazi »

Dag allen,

Geïnspireerd door diverse zonnepaneel topics heb ik ook besloten om er 1 te gaan installeren. Ik sta met mijn bus eigenlijk nooit op campings of camperplaatsen, en daardoor kom ik al snel in de situatie dat ik meerdere dagen de huishoud accu niet kan opladen. En in de hete zomers van portugal is dat absoluut een groot gemis :)

Daarom had ik voor mijzelf een aantal specifieke eisen bedacht, waar het systeem idealiter aan moet voldoen:
1. De koelkast moet nonstop aan kunnen blijven ('s avonds en overdag)
2. Water pomp wil ik gewoon kunnen gebruiken
3. 's avonds wil ik verlichting kunnen gebruiken
4. Ik wil dat dit mogelijk is vanaf zo'n beetje mei
5. De accu moet overdag vervolgens weer vol geladen worden

Aangezien ik in rekenen beter ben dan in klussen, besloot ik allereerst maar eens wat huiswerk te doen om te bepalen wat voor zonnepaneel ik ongeveer zou moeten hebben. Dit heb ik gedaan door eerst het energieverbruik in te schatten van de verschillende componenten (staat allemaal in het boekje), de capaciteit van de huishoud accu op te zoeken, en dit vervolgens te gaan matchen met de zoninstraling van een zomerse dag in portugal.

Afbeelding

Het is natuurlijk een inschatting, en vooral het energieverbruik van de koelkast kan wel een kleine kanttekening geplaatst worden. Die staat natuurlijk niet 24 uur lang te loeien. Maar op deze manier dimensioneer ik het wat groter, om vervolgens een iets kleiner paneel aan te schaffen (maar beter teveel energieopwek dan te weinig). Maar goed, qua energieverbruik op een zomerse dag in portugal kom ik dus worst case uit op 1450 wattuur. De accu zelf heeft een capaciteit van 135 Ah. Voor een 12 volt accu kan je vervolgens een inschatting maken dat dit dan ongeveer 1620 (135 x 12) Wattuur aan capaciteit is. De accu wil ik niet onder de 30% van zijn capaciteit laten komen i.v.m. het falen van de accu. Dus de werkbare capaciteit wordt daarmee 1134 wattuur.

Dan is er tot slot nog de vraag hoeveel vermogen het zonnepaneel moet hebben, om deze accu dus iedere dag weer volledig op te laden. In de zomer vond ik op internet dat er gemiddeld zo'n 7 kWh per m2 aan zonne energie op een horizontaal vlak valt. Een zomerse dag duurt daar zo'n 14 uur, dus die 7 kWh komt verdeeld over 14 uur binnen. Een beetje versimpeld geeft dat het volgende zonprofiel:

Afbeelding

De laatste stap is om dit zon profiel, samen met wat aannames over een zonnepaneel te gaan 'matchen' met het belastingprofiel. Voor het belastingprofiel ben ik enkel uitgegaan van de koelkast. Dit omdat de rest nagenoeg verwaarloosbaar lijkt ten opzichte van de koelkast (verlichting verbruikt amper energie). Die is dus continu 59 watt.

Voor het paneel heb ik de volgende dingen aangenomen:
Rendement van 18%
120 wattpiek paneel
Afmetingen: 122 x 52 cm

Dat leverde het volgende plaatje op

Afbeelding

Eigenlijk zegt dit laatste plaatje voor mij genoeg. Het laat zien dat onder de aanname dat de koelkast 24/7 staat te draaien, de accu na 2 dagen nog steeds tot nagenoeg zijn volledige capaciteit wordt opgeladen. Doordat in de praktijk de koelkast denk ik wat minder energie zal verbruiken, is mijn inschatting dat een 120 watt paneeltje voldoende zou moeten zijn. Wel treden er nog wat verliezen op e.d. die ik nu niet mee heb genomen, maar die zijn over het algemeen niet meer dan 10% bij mijn weten. Al met al conclusie: 120 Watt paneeltje aanschaffen :)

Misschien wat overbodig rekenwerk, maar ik vind het ook gewoon leuk om te doen en ik zag de vraag bij meerdere mensen op dit forum. Dus hopelijk helpt dit!

Nu komt in ieder geval het praktische gedeelte, waar ik zelf wat minder ervaren mee ben. Dus wellicht kunnen jullie me daar nog wat tips in gaan geven. Zelf zit ik in ieder geval aan de volgende vervolgstappen te denken:
- Beschikbare ruimte op het dak opmeten
- Aanschaffen zonnepaneel
- Aanschaffen montage spullen voor het paneel (soort van rails waar het paneel in kan worden geplaatst zag ik voorbij komen, iemand tips?)
- Aanschaffen laadregelaar geschikt voor accu & zonnepaneel
- Lengte opmeten voor bekabeling
- Plaats bepalen voor laadregelaar
- Dingen als afdichtingen kopen voor op het dak en voor de kabeldoorvoer (iemand tips?)
Laatst gewijzigd door Fhugazi op 03 okt 2023, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zonnepaneel ontwerp voor camper

Bericht door Hanz »

Kijk ook eens op de website van forumlid Mickel Moen. Hij heeft veel ervaring met zonnepanelen op de bus, ook hoe het fout kan gaan. Hier vind je een berekeningsmodule op zijn site, daar kan je je eigen berekening aan toetsen.
https://mickelmoen.blogspot.com/2019/03 ... ik-en.html
Maar kijk ook even verder op zijn site naar info over zonnepanelen, zeer leerzaam.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Fhugazi
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 sep 2019, 20:01

Re: Zonnepaneel ontwerp voor camper

Bericht door Fhugazi »

Erg leerzame site inderdaad, dank daarvoor! Mijn berekeningen lijken in ieder geval te kloppen, maar nadat ik eens door de elektrische schema's ben gegaan merk ik toch dat ik nog wat twijfels heb.

- Wat ik mij nog afvraag is of ik nog zekeringen dien te plaatsen tussen het zonnepaneel en de laadregelaar, en tussen de laadregelaar en de accu. Ik zou verwachten dat dit niet nodig is omdat de laadregelaar daar juist voor beveiligd zou moeten zijn, maar ik kan het nog niet echt vinden.

- Daarnaast nog een vraag over de manier van aansluiten op de accu, volgens mij kunnen de kabels vanuit de laadregelaar gewoon direct op de accu polen worden bevestigd, klopt dat? En ik neem aan dat als je de camper aan de 230 hebt hangen, dit niet tot problemen kan lijden bij het zonnepaneel toch (bijvoorbeeld dat de accu een hoger voltage heeft dan dat het zonnepaneel aanlevert en er stroom terug gaat lopen ofzo?)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zonnepaneel ontwerp voor camper

Bericht door Hanz »

Voor je laatste vraag, kijk even in dit draadje: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 78#p368178
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Zonnepaneel ontwerp voor camper

Bericht door Mickel Moen »

Zo, jij hebt je huiswerk wel gedaan. :toppie

Een paar opmerkingen en wellicht vragen.

Wat voor koelkast heb je?
Je hebt het namelijk over het continu aanstaan van dat ding.
Heb je en compressor koeler, dan draait deze maar een gedeelte van de tijd. Nu is dit wel afhankelijk van binnentemperatuur en buitentemperatuur, maar gemiddeld kun je bij een goede compressor koelkast uitgaan van een draaitijd van 20%. Heb je dus het verbruik/24 uur uitgerekend op basis van wattage, kun je dit door 5 delen. Bij een kwaliteitsmerk kun je echter vaak ook nadere gegevens krijgen. Verbruik bij verschillende buitentemperaturen bijvoorbeeld. Nu zijn dit altijd rooskleurige laboratorium resultaten. Ook zaken als plaatsing in de bus, warmte kwijt kunnen, hoe vaak gaat ie open, hoe is is gevuld, hebben invloed.

Mijn eigen ervaring is, dat de opgave van de fabrikant wel klopt met mijn verbruik. Maar nu zoeken wij in de zomer niet het hete zuiden op.

Veel laadregelaars zijn al met een zekering beveiligd. Tussen paneel en laadregelaar hoeft geen zekering. Is alleen maar extra weerstand. Normaliter plaats je de laadregelaar dicht bij de accu. Die kabel is dan dermate kort, dat deze geen zekering nodig heeft. Plaats je de laadregelaar op grotere afstand en helemaal als kabels uit het zicht verdwijnen doe je dat wel. Immers bij beschadiging van de kabel en kortsluiting, zal de accu gaan leveren.

Wel is mijn advies om een schakelaar tussen paneel en laadregelaar te plaatsen. Bij werkzaamheden schakel je zo makkelijk de panelen uit en hoef je ze niet te bedekken. Ik heb voor de schakelaar en na de schakelaar ook nog een ledje geplaatst. Niet echt noodzakelijk, maar wel handig. Als je dat ook doet, let dan wel op het voltage van de led, dat moet passen bij het max voltage van de panelen. Plaats tussen accu en systeem een hoofdschakelaar. Sluit daar de laadregelaar op aan. Bij werkzaamheden schakel je dan eerst de panelen af en daarna de rest van het systeem en dus ook de laadregelaar.

Meerdere laders tegelijk is geen enkel probleem. De lader met de hoogste spanning bepaalt.

Ik heb altijd alles aan staan, Cyrix, Ctek Acculader op 230V, en de victron Mppt. Ze zoeken het samen wel uit. Maar nu heb ik niet zulke kritische AGM’s.

Wat de afdichting op het dak betreft. Daar heb je van die kabeldoorvoeren voor. Ik heb daar niet voor gekozen. Te groot te lelijk.

Ik laat mijn bekabeling overigens buiten het doek van het hefdak door het dak gaan en dan via het doek naar binnen.

Mijn oplossing: diameter gat in dak exact gelijke dikte kabel. Om de kabel heb ik vervolgens een goed sluitende rubber ring geschoven. Kabel strak aantrekken. Kit tussen dak en rubber ring. Ring aanschuiven. Gegarandeerd waterdicht.

Nu heb ik nog polycarbonaat plaat onder het paneel, dus het gat in die plaat ook eerst gevuld met kit.
Even inzoomen op de foto.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Fhugazi
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 sep 2019, 20:01

Re: Zonnepaneel ontwerp voor camper

Bericht door Fhugazi »

Dank! Ja het klopt inderdaad van de draaitijd van de koelkast. Volgens mij is die gewoon met een compressie proces gekoeld, en je hoort hem aan springen. Ik ben wat dat betreft dus van een redelijke worst case uitgegaan, maar mijn gedachte daarbij is om gewoon eens te kijken op wat voor paneel grootte ik dan uit zou komen. Als dat dan 120W ipv 80W is en dit qua ruimte allemaal past, dan neig ik ernaar iets te overdimensioneren :)

Heb jij overigens nog tips qua laadregelaars Mickel? Zelf zit ik sowieso al in de richting van een MPPT systeem te denken, omdat dat me gewoon efficiënter lijkt. Maar binnen die categorie zijn natuurlijk ook weer diverse smaken. Victron is in ieder geval een merk wat ik vaak voorbij zie komen, enige ervaring daarmee?

Goed om verder te weten m.b.t. de zekeringen en het laadsysteem, dat wordt een dezer dagen bestellen! Zelf heb ik besloten om het paneel niet op m'n dak te monteren. Ik wil toch liever niet door het dak heen gaan boren, en in principe heb ik het paneel enkel nodig als ik stil sta. Dan kan ik hem gewoon op m'n dak neerleggen en de bedrading via het raam laten lopen. Inderdaad met een schakelaar + connector zodat ik hem eenvoudig kan afschakelen en loskoppelen. Goeie tip overigens om er een ledje tussen te plaatsen!

Wordt vervolgd weer :)
Fhugazi
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 sep 2019, 20:01

Re: Zonnepaneel ontwerp voor camper

Bericht door Fhugazi »

Hanz schreef: 21 mei 2020, 22:14 Voor je laatste vraag, kijk even in dit draadje: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 78#p368178
Dank Hanz, precies de vragen die ik ook nog had. Blijft toch altijd een beetje een black box voor mij, dat elektra :lach
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Zonnepaneel ontwerp voor camper

Bericht door Mickel Moen »

De koeler is de grootste verbruiker, waarbij op Electra alleen een compressor koeler geschikt is. Daarbij is in relatie met netto te gebruiken inhoud een koelbox weer zuiniger dan een koelkast.

Ik heb maar ervaring met 1 laadregelaar, een MPPT van victron. Het nodige onderzoek daar naar gedaan en daar op uitgekomen. De prijs valt alleszins mee, gunstig zelfs. Zeker je kunt op internet goedkopere vinden. Maar dat is tientjes werk.

Ik kan geen reden bedenken om voor een ander merk te kiezen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel ontwerp voor camper

Bericht door Multivan Generation »

Victron heeft mooie apparatuur voorzien van ingebouwde Bluetooth functionaliteit.
Misschien een tip?

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Net geplaatst. WattStunde semi-flexibel 95 w

Bericht door eurocook »

Zojuist een WattStunde 95 W semi-flexibel geplaatst.

https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 91#p375891
WattStunde 90 geplaatst.jpg
Groet Eurocook
:T54LIFE
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
ruud vd meulen
Berichten: 99
Lid geworden op: 25 mei 2019, 19:23
Locatie: West-friesland

Re: Zonnepaneel ontwerp voor camper

Bericht door ruud vd meulen »

Wattstunde??, wat stenen, zul je bedoelen :muur :zwaai
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Zonnepaneel ontwerp voor camper

Bericht door Mickel Moen »

Eurocook,

:toppie

Wat voor dak is dat?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Zonnepaneel ontwerp voor camper

Bericht door eurocook »

Lekker stevig onder druk gezet op een California dak.
Groet Eurocook
:T54LIFE
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Zonnepaneel ontwerp voor camper

Bericht door Mickel Moen »

Ah,

Ik had de vraag omdat er op Keli op het dak staat.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Zonnepaneel ontwerp voor camper

Bericht door eurocook »

Kees en Lida. KeLi Mickelmoen.

Groet Eurocook :T54LIFE
:sjaal
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Plaats reactie