Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

220v converter issue

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 709
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

220v converter issue

Bericht door websurfer »

Hoi
Vandaag er op uit getrokken en tijdens het koffie zetten op 220 V gaf de converter een knerpend geluid na 3 seconden en de ventilator gaat direct aan en na 4-5 seconden ging de converter in Fout modus en dit kan herhaald worden als ik het koffiezet app weer activeer

dit is een 1000W (zeer weinig gebruikt door ons ) nieuw apparaat rechtstreeks aangesloten op de HH accu

het koffiezet automaat is 750 W dus dit zou gewoon moeten kunnen trekken maar niet dus

wat dingetjes uit geprobeerd en wat blijkt als ik de motor start dat werkt alles gewoon goed
Geen foutmelding en kom gewoon de koffie verder zetten.

de converter is aangesloten met 10 mm2 aansluitsnoer op de accu
dit zou te klein kunnen zijn maar waarom werkt het dan wel met de lopende motor?

de HH accu zelf kan makkelijk 3 dagen de koelkast voeden zonder issues en laad gewoon goed bij.

enig idee wat hier aan de hand kan zijn ?
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: 220v converter issue

Bericht door J vd Pal »

De accu kan de gevraagde stroom niet leveren, 750 Watt is ruim 70 ampère en dat kan de accu niet (meer?) aan. Na 3-4 seconden zakt de spanning onder het laagste niveau dat de omvormer kan gebruiken en dan gaat deze piepen. Als je de motor laat lopen dan levert de dynamo de meeste stroom en blijft de accuspanning op niveau en werkt alles dus normaal.

De originele gel accu's zijn niet gemaakt op het leveren van zulke hoge stromen gedurende langere tijd, daar gaan ze heel snel van kapot! Gel accu's zijn gemaakt om een kleine stroom langdurig te leveren, drie dagen koelkast die gemiddeld 3-4 ampère verbruikt is waar deze voor bedoeld is, niet voor de stromen die je nodig hebt om koffie te maken.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 709
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: 220v converter issue

Bericht door websurfer »

Klinkt logisch

en ik wil graag mijn Gel accu heel houden dus maar kijken nar een alternatieve manier om toch koffie te kunnen zetten onderweg
en ouderwets opschenken heeft daarbij niet mijn vorkeur :nuts

zal het forum er eens op na slaan hoe anderen het dan doen
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: 220v converter issue

Bericht door J vd Pal »

Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 709
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: 220v converter issue

Bericht door websurfer »

weet ik zat ik net ook te lezen en zie mijn eigen reactie terug
even verder in de archieven gedoken en we maken zeer weinig koffie onderweg (meestal aan 220v tijdens het zetten en thermoskan meenemen )

Vorig jaar op vakantie is van onze oude app. de kan defect gegaan en toen dus nieuwe gekocht
oude was een stuk lager in Wattage dan de nieuwe :( (450W)
Ik snapte ook al niet waarom we eerder geen issues hadden en nu wel

wel nu weet ik het... en dus op zoek naar een met max 450 W en 4kops dat is voldoende :jump
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2014, 09:09

Re: 220v converter issue

Bericht door Titus »

Wij gebruiken een percolator op het gasfornuis. Niet te verwarren met een espressopotje. Een percolator werkt niet op druk.
Heerlijke koffie :adhd
https://www.koffiekwaliteit.nl/koffie-z ... ercolator/
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
Plaats reactie