Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

opladen fietsaccu's / capaciteit / laadvermogen T5 Cali

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
MarckNL
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 dec 2018, 17:33

opladen fietsaccu's / capaciteit / laadvermogen T5 Cali

Bericht door MarckNL »

Fietssccu 735watt 36v opladen in de camper als je niet aan het stroom ligt, zouden daar mogelijkheden voor kunnen zijn?
Zelf dat ik denken aan systeem waarbij je rechtstreeks lading onttrekt van de wellicht aangepaste huishoudaccu. Daarbij dan ook de fietslader 220v>40v vervangen en iets bedenken om 12v om te zetten naar 36 tot 40v? Maar heb geen idee. Met welke capaciteit laad überhaupt normaal de huishoudaccu op? En wellicht door dan aanvullen met zonnepaneel?
Kortom, veel vragen, maar wellicht is er iemand met een leuk idee?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: opladen fietsaccu's / capaciteit / laadvermogen T5 Cali

Bericht door krekwakwol »

Waarom niet een klein omvormertje van 12 naar 230V, hoeveel stroom trekt je 230V lader.
Ik heb net gekeken bij die van mij, ook een 36 volt oplader voor de fiets van
230V, 1.5 A = 230/1.5= 153 watt
En dan laad hij hem ook op normale wijze op en stopt als hij vol is.

Nu ik het zo lees, best wel veel voor een oplader.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: opladen fietsaccu's / capaciteit / laadvermogen T5 Cali

Bericht door de Viking »

Wij hebben 2 elektrische fietsen gekocht en ben ook proefondervindelijk eea aan het uitproberen.
Ik heb 2 x 90Ah HH accu's, een 130 W zonnepaneel en een 80 lt compressor koelkast
Daarnaast een kleine omvormer van 350 W. (€ 115,-)
Het zonnepaneel kan de koelkast prima bijhouden en de HH accu's raken niet onder de 12V - max 13,8V
Wij stonden deze keer 4 dagen op een camping maar niet aan de paal.
Ik kon met de omvormer twee nachten de 2 fietsaccu's goed laden, 's avonds 1 en 's nachts 1 maar evt 2 tegelijk.
(1 oplader 1,8A en 1 van 2A = 230 x 1,8 = 414W en 230 x 2 = 460W )
Echter viel het mij op dat het donderdag warm was en veel zon en de accu's waren maar voor 75% geladen en de dag er voor 100%.
Dus die nacht nog een keer de fietsaccu's laden had waarschijnlijk niet gekund.
Normaal rijden wij elke dag wel een stukje en dan is het helemaal geen probleem.
Helaas heb ik op de bus geen plek voor een groter zonnepaneel maar tot nu ook niet nodig geweest.
https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... -omvormer/
Laatst gewijzigd door de Viking op 23 mei 2020, 15:02, 4 keer totaal gewijzigd.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: opladen fietsaccu's / capaciteit / laadvermogen T5 Cali

Bericht door de Viking »

Jan, dank je, maar hoe verklaar ik nu dat ik een omvormer heb van 350W die mijn fietsaccu's laad die 414W en 460 W nodig hebben?
1,8 en 2 amp opladers.
Op internet lees ik dat de Victron 12-350 een piekvermogen heeft van 700W en een continue vermogen van 350W en toch gaat het laden prima tot nu toe.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: opladen fietsaccu's / capaciteit / laadvermogen T5 Cali

Bericht door krekwakwol »

Dan is een 230V 1.5A lader dus 345Watt, zo goedkoop is electrisch rijden dus toch niet :groteogen
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
MarckNL
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 dec 2018, 17:33

Re: opladen fietsaccu's / capaciteit / laadvermogen T5 Cali

Bericht door MarckNL »

Als ik de reacties goed begrijp zijn er mogelijkheden met omvormers.
Maar, .... Wat is het verschil om met een omvormer gelijkstroom 12v naar wisselstroom 220v te krijgen of met een buck booster 12v gelijk naar 42v gelijk om rechtstreeks de fiets accu te laden? Heeft iemand hier kijk op?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: opladen fietsaccu's / capaciteit / laadvermogen T5 Cali

Bericht door krekwakwol »

Je officiële lader herkend de status van de fietsaccu en past zich daar op aan, een aangepast laadsysteem vanaf 12 volt zal dit ws niet hebben , waardoor je fiets accu misschien schade oploopt of dat er in het ergste geval brand kan ontstaan.
Daarom zou ik liever met een omvormer en officiële lader werken.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: opladen fietsaccu's / capaciteit / laadvermogen T5 Cali

Bericht door Mickel Moen »

de Viking schreef: 23 mei 2020, 15:12 Jan, dank je, maar hoe verklaar ik nu dat ik een omvormer heb van 350W die mijn fietsaccu's laad die 414W en 460 W nodig hebben?
1,8 en 2 amp opladers.
Op internet lees ik dat de Victron 12-350 een piekvermogen heeft van 700W en een continue vermogen van 350W en toch gaat het laden prima tot nu toe.
Sieds,

Volgens mij worden hier zaken door elkaar gehaald.

Kijk eens goed op de acculader van jouw fiets. Wat staat daar voor vermogen op? Op die van mij staat 90W en dat is een 2A lader bij 36V. 36V x 2A= 72W. Je kunt natuurlijk een snellader hebben. Maar de zwaarste van Bosch is 6A. 36V x 6A= 216W. Nu zal de lader zelf ook nog wat verbruiken, maar zeker niet meer dan 350W.

Je moet dus anders berekenen. Niet 1,8A en 2A keer 230V, maar x 36V. De spanning van de accu. Die laders van jouw zullen dus ook bij de 90W zitten.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: opladen fietsaccu's / capaciteit / laadvermogen T5 Cali

Bericht door Mickel Moen »

En aan TS.

Het is inderdaad zo, dat je minder omzettingsverlies hebt, als je een omvormer hebt die rechtstreeks van 12V naar 36V omzet.

Echter ik raad je ten zeerste af om hiermee te experimenteren. De lader is afgestemd op jouw accu. Dat is een setje en daar moet je niet mee gaan knoeien. Ik zou het risico niet nemen om de accu om zeep te helpen met een verkeerde lader.

Op het camperforum lopen draadjes van leden die hier mee geëxperimenteerd hebben, maar er ook verstand van hebben. Wat wel kan, is kijken, of de fabrikant van jouw accu ook een lader op 12V gelijkstroom levert. Ik weet van Bosch dat die zo’n lader hebben of gehad hebben. Is een dure jongen volgens mij.

Beste oplossing is de lader die bij de fiets hoort op een zuivere sinus omvormer aansluiten. De omvormers van Victron zijn hier uitstekend geschikt voor. Koop je een andere fiets, dan kan die lader daar ook weer op.

Een 250W of 375W van Victron bijvoorbeeld en naar mijn idee ook zeer redelijk in prijs.

https://stroomwinkel.nl/omvormer-lader/ ... rder=price
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: opladen fietsaccu's / capaciteit / laadvermogen T5 Cali

Bericht door Mickel Moen »

Ja en andersom.

90W :230V = 0,39A.

90W: 12V= 7,5A

Dit is even afgezien van omzettingsverliezen.

Dan is het nog van belang hoe lang de lader moet laden.

Heb je de fiets accu leeg gereden, dan moet je er dus wel rekening mee houden, dat opladen van de fietsaccu nogal een aanslag doet op jouw accucapaciteit van de bus.

Grof gerekend, 4 uur laden is zo’n 30Ah. Dus of, je moet een grote accubank hebben, of je moet zonnepanelen hebben van voldoende vermogen en laden op een zonnige dag.

Een en ander afhankelijk van de accucapaciteit van de fiets natuurlijk.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: opladen fietsaccu's / capaciteit / laadvermogen T5 Cali

Bericht door de Viking »

Geert
Je moet dus anders berekenen. Niet 1,8A en 2A keer 230V, maar x 36V. De spanning van de accu. Die laders van jouw zullen dus ook bij de 90W zitten.
Inderdaad bij output staat op de lader: 42V en de ander 49V x 2 A is dus 84W en 98W samen 182W.

Nu begrijp ik het en ook dat 2 acculaders op de omvormer ook nog kon maar dan ging de ventilator van de omvormer wat vaker aan :knipoog
Is toch na een dag fietsen wel 3 a 4 uur laden per fiets dus vandaar dat de capaciteit terug ging van 100% naar 50% van 180Ah HH want de compressor koelkast gebruikt ook nog het nodige 1.2 Ah p/u.
Maar overdag kan de zon de HH accu's weer laden als het lukt tot 100% en in de praktijk en dat is dus niet altijd zo.
Laatst gewijzigd door de Viking op 24 mei 2020, 10:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: opladen fietsaccu's / capaciteit / laadvermogen T5 Cali

Bericht door Mickel Moen »

Wil je echt weten, hoeveel het laden verbruikt, dan kun je dat meten als je een goede accumonitor hebt, zoals de BMV van Victron. Die kan het verbruik meten in Ah.

Daarvoor rijd je de fietsaccu helemaal leeg, dus tot dat hij er mee ophoudt. Dat kun je gerust eens doen, want de BMS van de fiets koppelt af, onder een bepaalde ontladingsgrens.

Vervolgens koppel je alle verbruikers in de bus af en de zonnepanelen. Zorg er ook voor, dat jouw hh-accu helemaal vol is en op de BMV de Ah op 0 staat. Vervolgens laad je de fietsaccu helemaal vol. Dan kun je op de BMV het echte verbruik van die laadsessie aflezen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
MarckNL
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 dec 2018, 17:33

Re: opladen fietsaccu's / capaciteit / laadvermogen T5 Cali

Bericht door MarckNL »

Volgens mij heb ik een artikel gevonden wat over mijn vraagstelling gaat. Iedereen bedankt voor het meedenken en reageren.
Het lukt me niet om de link te kopiëren, even handmatig proberen.

https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8451272
Plaats reactie