Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Problemen retour na vervangen Accu

vragen over de T4
Jenson
Berichten: 110
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Problemen retour na vervangen Accu

Bericht door Jenson »

Beste mede T4 enthousiasten,

Sinds september 2019 mede dankzij dit forum en in samenwerking met vriendelijke en behulpzame garage al wat gedaan aan onze t4 camper, omdat deze nadat die op temperatuur is soms vrij heftig stotterde bij gaspedaal induwen loslaten.
Het leek voorbij nadat we bougies, bougiekabels hadden vervangen. Daarna danste die stationair nog wat (ook weer pas op bedrijfstenperatuur). Dat leek verholpen na vervangen Relais naar ECU en schoonmaken stationair regelklep.

Van het weekend lekker aan het rijden, reed tot dan perfect. Ineens viel motor uit en startte niet meer. Met hulp van voorbijganger accu gemeten en ging naar 8 volt bij proberen te starten. Opgeladen en spanning gecontroleerd: accu had zijn tijd gehad. Wel 14.7 volt na starten dus Dynamo leek te werken. Nieuwe accu erin. Leek weer perfect te gaan totdat het oorspronkelijke stottergedrag weer te voelen was nadat de motor op bedrijfstemperatuur was.

Thuisgekomen, accu weer verwijderd, alle aarde draden naar chasis schoongemaakt. ECU losgehaald en contacten schoongemaakt. Maar geen verbetering. Vrijdag weer naar de garage om verder te onderzoeken.

Mijn eigen overwegingen nog: Vacuumslang naar ECU? Iets beschadigd door opladen met starthulp? Eerder al temp sensor en temp inlaat sensor doorgemeten en de waardes leken te kloppen.

Tot nu toe zo veel kennis en kunde op dit forum tegen gekomen dat ik dacht: heeft iemand nog tips, wat zou de volgende stap kunnen zijn?
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Problemen retour na vervangen Accu

Bericht door Snautzer »

Benzine model lees ik in je onderschrift. Distributie kapje en rotor al eens bekeken of de pooltjes nog goed zijn?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Problemen retour na vervangen Accu

Bericht door Hanz »

Problemen doen zich voor als motor op bedrijfstemperatuur is en bij gas geven en gas minderen. Dat klinkt niet echt als een accuprobleem. Je zegt ook dat de dynamo nog goed laadt en dat de accuspanning na starten ruim 14V is. Als dat zo is kan de motor tijdens het rijden niet plotseling uitvallen door gebrek aan spanning. Ik lees ook niets over slecht starten.
Misschien was je accu inderdaad aan zijn einde maar als ik naar de symptomen kijk lijkt de oorzaak van de problemen eerder te liggen in de brandstoftoevoer of mengverhouding lucht/benzine of in de afstelling van het ontstekingstijdstip.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Jenson
Berichten: 110
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: Problemen retour na vervangen Accu

Bericht door Jenson »

Ja dat klinkt logisch. 2 verschillende problemen. Dat dachten we eerder ook al. Maar het 1e probleem leek opgelost te zijn. Is er iets in de ontsteking/bezienetoevoer dat wordt beïnvloed door vervangen van een accu dacht ik bij mezelf, maar kon het niks verzinnen? De timing van de ontsteking en brandstofpomp kan ik niet makkelijk zelf chekken toch? Bus uit 91 met digifant ECU.
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Jenson
Berichten: 110
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: Problemen retour na vervangen Accu

Bericht door Jenson »

Snautzer schreef: 25 mei 2020, 10:19 Benzine model lees ik in je onderschrift. Distributie kapje en rotor al eens bekeken of de pooltjes nog goed zijn?
Ditributiekap is volgens mij 2 jaar geleden vervangen zag ik op een bon, maar misschien toch nog even chekken. Dank
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 256
Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
Locatie: lopik/drenthe

Re: Problemen retour na vervangen Accu

Bericht door de smederij »

in het verleden ook zoiets gehad met een vw passat
dat bleek de bobine te zijn die niet fris meer was en storingen veroorzaakte .
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Problemen retour na vervangen Accu

Bericht door Snautzer »

Jenson schreef: 25 mei 2020, 10:52
Snautzer schreef: 25 mei 2020, 10:19 Benzine model lees ik in je onderschrift. Distributie kapje en rotor al eens bekeken of de pooltjes nog goed zijn?
Ditributiekap is volgens mij 2 jaar geleden vervangen zag ik op een bon, maar misschien toch nog even chekken. Dank
Kijk gelijk of de je kan achterhalen of de rotor ook vervangen is. Bij een benzine versie luistert dat nauw.
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: Problemen retour na vervangen Accu

Bericht door Bas_Caravelle »

Goedemiddag,

Vlakbij je accu loopt een vacuüm slang naar de ECU achter je linker voorscherm.
Bij een goed vacuüm regelt deze mede stationair loop bij warme motor.

Vacuum ( alle slangen! ) goed nalopen en bij twijfel vervangen.
Controleren of accu niet op dit slangetje staat!

Mapsensor in de Ecu gaat ook vaak stuk... zeker bij hogere km standen ( boven de 100k kmrs)

Deze is via Duitsland los te bestellen en zelf te vervangen ( ecu open schroeven )

Als dit vacuüm systeem goed werkt scheelt dit ook in je brandstof verbruik. Als deze slecht werkt spuit hij teveel brandstof in.

Succes!
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: Problemen retour na vervangen Accu

Bericht door Bas_Caravelle »

38722BC6-79E3-4021-9C63-153F8EA39EBD.jpeg
912567AF-7324-49F8-BC30-373D90A7192D.jpeg
3 solderingen....
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Jenson
Berichten: 110
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: Problemen retour na vervangen Accu

Bericht door Jenson »

Bedank voor de duidelijke plaatjes! Ik had ook al even naar die vacuumslang gekeken en vond dat de beschermkap van de ECU stekker hem best wel in een scherpe 180 graden duwt als die uit de ECU komt. Zou die de slang kunnen dicht duwen of hoort dat zo?
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: Problemen retour na vervangen Accu

Bericht door Bas_Caravelle »

Hij mag hem natuurlijk niet dichtdrukken...

Controleer ook de aftakkingen op de harde dikke vacuüm vanaf de rembekrachtiger.
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Jenson
Berichten: 110
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: Problemen retour na vervangen Accu

Bericht door Jenson »

Gister avond even verder gekeken met bovenstaande verkregen info in achterhoofd.
  • Rotor en verdeler 2-2019 vervangen, dus dat vertrouw ik wel, eventueel als laatste nog checken. Gereviseerde ECU in 2018.
    Vacuumslang van ECU naar de leiding van de rembekrachtiger lijkt goed (ik heb er op geblazen en kreeg er met alle macht geen lucht doorheen; weet niet of dit een betrouwbare test is?). Wel haalde ik de slang bij de bevestiging naar de dikke slang heel makkelijk los en leek de bevestiging niet top en zeker niet op wat ik op de schematische tekeningen op ekta plaatjes zie. Voor de zekerheid even verstevigd.
    Bobine doorgemeten; primaire spoel 0.000 mohm secondaire spoel 3 kohm, die eerste lijkt niet OK, zou die beschadigd kunnen zijn bij opladen met starthulp?

    Mijn plan:
      Even nog een testrit (gister te laat) en vacuum nog een keer goed bekijken, op termijn sowiso vervangen, want het ziet er oud uit en bij de garage vragen of ze het nog even met een vaccuummeter willen nameten.
        Bij de garage vragen of ze de bobine ook nog willen doormeten misschien deed ik iets niet goed?
          Voor de zekerheid bij de garage ontstekingstijdstip en timing brandstofpomp laten checken zodat de basis iig goed is.

          Klinkt dit als een goed plan? Dank voor jullie geduld. Ik ben pas vanaf september me voor het eerst wat gaan verdiepen in hoe een verbrandingsmotor en een auto werkt dus jullie feedback is heel erg welkom. Wel super leuk avontuur.
          N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
          Gebruikersavatar
          Bas_Caravelle
          Berichten: 275
          Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
          Locatie: Huizen N-H

          Re: Problemen retour na vervangen Accu

          Bericht door Bas_Caravelle »

          He Jenson,

          Er zijn niet heel veel benzine T4’s, dus je publiek is beperkt...

          Als de vacuüm slangetjes haarscheurtjes/droogte scheurtjes hebben, direct vervangen.
          Ecu openschroeven en kijken of de sensor is vervangen lijkt mij geen overbodige luxe... geeft iets meer zekerheid.

          Op het gasklephuis zit ook een module die de stand van de gasklep doorgeeft aan de ECU. Deze slijten ook en kunnen vergelijkbare problemen geven

          Ken je deze al?
          https://www.t4-wiki.de/wiki/Bardi%27s_Liste

          Succes
          Nu in bezit:
          Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

          Bezat ooit:
          Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
          Vw T4 2.5 Multivan Syncro
          Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
          Jenson
          Berichten: 110
          Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
          Locatie: Den Haag

          Re: Problemen retour na vervangen Accu

          Bericht door Jenson »

          Ha Bas,

          Oh ja openschroeven durf ik wel... goeie! Het eventueel vervangen weet ik nog zo net niet, maar dat zien we wel als het nodig is. De gaskleppotentiometer toch? Die ga ik ook nog even bekijken. Dank voor de tips. Bardi had ik ook al eens van gehoord. Ga ik ook verder bestuderen.
          N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
          Jenson
          Berichten: 110
          Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
          Locatie: Den Haag

          Re: Problemen retour na vervangen Accu

          Bericht door Jenson »

          Gister bij de garage geweest. Uitgelezen; geen foutmeldingen. Tijdje met de wagen gereden om symptomen op te wekken. Ze vonden het lijken alsof een cilinder soms niet goed aansloeg. Rotor even schoongemaakt en bobine vervangen omdat die een afwijkende weerstand gaf zoals ik zelf al had doorgemeten. Na de bobine te hebben vervangen leek die een stuk netter te lopen. Vacuüm ook bekeken, maar dat leek nog in orde ondanks dat ik had gezien dat de aftakking is afgebroken op de dikke slang naar de rembekrachtiger. Uurtje :driveT4, stotteren trad niet meer op. Stationair danst die soms nog wel een beetje.

          Vandaag ECU opgenschroefd: Map sensor lijkt wel vervangen, maar ziet er niet zo degelijk uit als op de foto's van Bas. Verder netjes schoon lijkt mij.
          Verbinding rembekrachtiger ECU toch nog beetje beter proberen te maken. Nog niet kunnen testen.

          Wil binnenkort die vacuumslangen nog vervangen. 3,5 mm zoals origineel, of 3 mm siliconen? Maar het gebroken deel zit in de grote onderdrukslang van de rembekrachtiger. Weet iemand of dat ergens nog te koop is? Kon het niet vinden. 701611931Q, of zou je ergens ook een tussendeel kunnen kopen?

          Dank voor jullie hulp tot nu toe. Het grootste probleem is verholpen.
          N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
          Plaats reactie