Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roest bijwerken

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Kombi
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 nov 2019, 19:58

Roest bijwerken

Bericht door Kombi »

.
Laatst gewijzigd door Kombi op 30 mei 2022, 20:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Kombi
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 nov 2019, 19:58

Re: Roest bijwerken

Bericht door Kombi »

Nog wat fotos na verwijderen van meeste roest
Laatst gewijzigd door Kombi op 30 mei 2022, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Roest bijwerken

Bericht door pwhooftman »

Alleen nieuwe stukken inlassen gaat hier helpen, geldt trouwens ook voor de spatbordrand zie ik.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roest bijwerken

Bericht door Multivan Generation »

Er zullen nog wel meer plekken zijn die de ongenode roestgast hebben
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Roest bijwerken

Bericht door odorf »

RESPECT
Dankjewel. :toppie

Ik kon in 2009 nog niets, en zeker niet lassen.


Maarreh, dit ziet er nog iets serieuzer uit dan bij mij het geval was. Want volgens mij is de draagbalk ook al aardig aangetast.

Anyhow, misschien heb ik nog een tussenoplossing voor je.
Borstel zoveel mogelijk roest weg, Ruim Brunox of zoiets er op. Goed laten drogen. Dan een plaat Zincor staal van 0,8 (of 1) mm dik op maat maken en er met carrosserie-kit. (MS polymer kit van Womi/sika/Colad of ander merk) er tegenaan plakken. Tevens IN de wielkast, EN onder de bus aan alle kanten van de draagarm ruim kit er omheen.
Nb;
Dit advies geldt alleen voor het plaatwerk van de binnenzijde wielkast. Het dunnere rood gelakte niet dragende deel.


Zo voorkom je dat er nieuw vocht bij kan komen en vertraag je hele proces een beetje.
Maar dit is natuurlijk een tijdelijke oplossing. Net zoals de polyester matjes van vroeger.

Zincor plaat is behandeld met een zinklaag tegen roesten. Met een flinke blikschaar nog te knippen. En anders met een slijptol met 1mm schijfje er in ook makkelijk door te slijpen.

Of naar een dhz garage, kijken of ze daar een lasapp ter beschikking hebben. En het met vallen en opstaan zelf leren.

Zomaar wat ideeën. :toppie
Laatst gewijzigd door odorf op 28 mei 2020, 22:25, 2 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Kombi
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 nov 2019, 19:58

Re: Roest bijwerken

Bericht door Kombi »

Bedankt allemaal! Zeker laat ik het liefste dit nu lassen maar kom steeds meer roest en zwakke plekjes tegen, ook waar ik moeilijk bij kan... Zijn er zo ook Weetjewellers die kunnen lassen in regio Assen?

Als het allemaal tegenzit denk ik inderdaad dat ik Odorfs methode ga uitvoeren en over een paar jaartjes de bus helemaal grondig aanpakken. Uit elkaar halen a-la-Odorfs.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roest bijwerken

Bericht door Multivan Generation »

Kombi schreef: 28 mei 2020, 20:59 .... en over een paar jaartjes de bus helemaal grondig aanpakken. Uit elkaar halen a-la-Odorfs.
Ik hoop dat je die tijd nog hebt..
Haal je achterbumper er eens af en kijk hoe het daar is,
en aan de voorzijde ..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Kombi
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 nov 2019, 19:58

Re: Roest bijwerken

Bericht door Kombi »

Multivan Generation schreef: 28 mei 2020, 21:04
Kombi schreef: 28 mei 2020, 20:59Ik hoop dat je die tijd nog hebt..
Haal je achterbumper er eens af en kijk hoe het daar is,
en aan de voorzijrde ..
Ga ik morgen even doen. Dank voor de tip! Morgen meer fotos :)

Nog weetjewellers in de buurt van Assen bekend die kunnen lassen?
Kombi
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 nov 2019, 19:58

Re: Roest bijwerken

Bericht door Kombi »

Multivan Generation schreef: 28 mei 2020, 21:04Ik hoop dat je die tijd nog hebt..
Haal je achterbumper er eens af en kijk hoe het daar is,
en aan de voorzijrde ..
Ga ik morgen even doen. Dank voor de tip! Morgen bumperfotos :)

Hoop over een paar jaar in iedergeval het dak nog te hebben, die roest gelukkig niet mee :lach

Nog weetjewellers in de buurt van Assen bekend die kunnen lassen?
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Roest bijwerken

Bericht door odorf »

9CAB4F83-DA6F-47BA-A550-7D10017CAC6B.jpeg
Die zwarte streep rechts van dat ronde gat. Is dat door de balk heen?? Niet in te gaan peuren hoor :ie , maar een visuele inschatting van jouw kant is voldoende.

Want dan vrees ik dat je iets minder dan 5 jaar hebt voor het Apk afkeur is.
Als een keurmeester dit ziet heb je denk ik een uitdaging.
Daarom zou ik aan de buitenkant ook proberen het zo netjes mogelijk af te werken. Als je hier ‘tijdelijk’ iets aan gaat doen.

[toelichting: zo’n balk is een dragend deel. Daar mag je niet zomaar een plaatje op laten lassen of iets degelijks. Als dat hersteld wordt moet de hele balk aan één stuk vervangen worden. En dat is echt een klus. En professionele auto-plaatwerkers zullen daar denk ik niet zo snel aan willen beginnen]
En calculeer een flinke reparatiepost in.

Overigens; het feitelijke lassen is maar een klein deel van alle werkzaamheden. Voorbewerken, mogelijk een goede donor vinden. (Of bestellen bij Pascal141) en deze uit elkaar pellen is allemaal prima zelf te doen. Mits je de ruimte (en tijd) hebt. En al dit werk kan gebeuren zonder dat jouw bus verder uit elkaar hoeft. Tot het moment van feitelijke inbouw.

Nu ik het wat langer en beter bekijk ... Het is echt wel serieuze roest in ieder geval. (Weet wie het zegt :knipoog )

Alles kan hersteld worden hoor ... maar een Goede donorbus zoeken en interieur overzetten zou ik ook overwegen. Want qua kosten zal dit opknappen ook flinke hap geld met zich meebrengen.

Voor alle duidelijkheid heb ik mijn eerdere reactie ook iets aangepast.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie