Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW T5 slaat soms niet aan

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: VW T5 slaat soms niet aan

Bericht door Snautzer »

Succes, hoop dat alles meevalt.
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: VW T5 slaat soms niet aan

Bericht door malightcommander »

Goed zoals beloofd hierbij even een update met fotoreportage.
Ik heb de werkzaamheden zaterdag uitgevoerd en alles is volgens plan verlopen. :yes
1.jpg
Een eerste aanblik na het verwijderen van het kleppendeksel.
2.jpg
Als eerste stap heb ik de pinnen die op de verstuiverpompen duwen helemaal naar boven gedraaid (om de spanning zoveel mogelijk kwijt te raken), daarna de bouten van de tuimelaars gelost. Eerst de buitenste dan de binnenste en alles slag voor slag eruit gedraaid.
Ook heb ik alvast de elektrische connectors verwijderd. Deze kunnen eenvoudig met de hand recht naar boven getrokken worden. Er zit geen vergrendeling op, het kost enkel een beetje kracht.
3.jpg
Nu de tuimelaars eraf zijn, krijgen we voor het eerst een goed beeld van de nokkenas. Op de foto is het misschien niet zo duidelijk, maar ik was erg onder de indruk, omdat er totaal geen vorm van slijtage zichtbaar was. Alle nokken voelen helemaal glad, er zitten nergens krassen in of beschadigingen aan. Totaal geen probleem dus na 470.000km.
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: VW T5 slaat soms niet aan

Bericht door malightcommander »

4.jpg
Om de verstuivers straks weer op dezelfde manier terug te kunnen plaatsen, meet ik van iedere verstuiver de exacte afstand tot de zijkant van het blok. Ook zijn hier alvast de houders van de verstuivers verwijderd.
5.jpg
De binnenste 2 verstuivers laten zich gemakkelijk met de hand verwijderen, na een beetje heen en weer duwen met een schroevendraaier komen ze vanzelf los. De buitenste 2 zitten daarentegen muurvast. VW heeft er een speciale tool voor met slaghamer, maar aangezien ik die niet heb, heb ik er een variant op gemaakt, door een touw onder de verstuiver langs te halen en dan aan een zware slaghamer (voor wiellagers) te bevestigen. Na meerdere ferme slagen komen ook de laatste 2 verstuivers uiteindelijk los.
6.jpg
Dit bleek de boosdoener te zijn, deze rode O-ring op verstuiver nummer 3 is helemaal glad met de behuizing. Alle andere O-ringen zagen er op het eerste gezicht nog redelijk uit, maar heb ik wel preventief vervangen. Bij meerdere verstuivers was de rode O-ring behoorlijk verteerd en kwam die er niet heelhuids af.
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: VW T5 slaat soms niet aan

Bericht door malightcommander »

7.jpg
Nu de verstuivers er toch af zijn, direct de kans benut om de openingen onderaan even ultrasoon te reinigen.
8.jpg
Een duidelijke verbetering na het ultrasoon reinigen, hoewel de hoeveelheid aangekoekt roet naar mijn idee überhaupt wel mee viel.
9.jpg
Ook aan de motorkant even alles goed schoongemaakt.
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: VW T5 slaat soms niet aan

Bericht door Snautzer »

Dat is een beste klus zeg !
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: VW T5 slaat soms niet aan

Bericht door malightcommander »

10.jpg
De verstuivers zijn weer teruggeplaatst (eerst alle O-ringen ingesmeerd met een ruime laag motorolie, zodat ze niet beschadigen), met een paar voorzichte tikjes vallen ze prima op hun plek. Na het nameten van de hoek (zie eerdere meting bij het eruit halen) plaats ik de houders weer terug, hiervoor gebruik ik nieuwe bouten (de oude waren circa 1mm langer geworden dan de nieuwe).
11.jpg
Ook de tuimelaars zijn weer teruggeplaatst, hiervoor zijn ook nieuwe bouten gebruikt. Ook de pinnen die op de verstuiverpompen duwen zijn vernieuwd.
12.jpg
Nu is het zaak om alles goed af te stellen. Met behulp van een meetklok op het einde van de tuimelaar zoeken we het laagste punt, door de motor steeds heel voorzichtig te verdraaien. Als het laagste punt bereikt is, wordt de pin volledig ingedraaid, totdat de veer van de pomp niet verder ingedrukt kan worden. Daarna weer een halve slag terug, om te compenseren voor het uitzetten van de materialen bij warme motor.

Als laatste stap heb ik de nokkenas nog goed in de versie olie gezet (voor het terugplaatsen van de tuimelaars overigens ook) en daarna het kleppendeksel met nieuwe pakking teruggemonteerd.

De eerste keer starten duurt een vrij lange tijd, omdat de dieselleidingen in de motor helemaal droog staan. Na circa 3 startpogingen van elk zo'n 30 seconden sloeg de motor weer aan en die liep vrijwel direct weer zoals het hoort (zij het met een beetje rook, vermoedelijk vanwege de motorolie die ik had gebruikt voor het insmeren van de O-ringen). Ook tijdens een korte testrit heb ik geen problemen ervaren.

Vanmorgen (twee dagen later) kon ik de auto weer als vanouds probleemloos starten, het lijkt er dus op dat de reparatie geslaagd is!

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: VW T5 slaat soms niet aan

Bericht door Beckontheroad »

Mooi man!
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: VW T5 slaat soms niet aan

Bericht door harry t5 191 »

Mooi verslag met een goed resultaat.
Bedankt en sukses. :proost

:T54LIFE :wjw :yes
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: VW T5 slaat soms niet aan

Bericht door Deki »

Hahaha prachtig :toppie klote O-Ringen :bonk
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: VW T5 slaat soms niet aan

Bericht door Snautzer »

:sjaal en een mooi verslag. Jij hebt wel mooi gereedschap trouwens zeg.
Gebruikersavatar
Flaterik
Berichten: 94
Lid geworden op: 21 jan 2020, 15:51
Locatie: NL & Spanje

Re: VW T5 slaat soms niet aan

Bericht door Flaterik »

Chapeau, goed gedaan zeg! En een mooi verhaal met foto's. Top. Trouwens, na 470.000 km mag je niet mopperen. Als jouw nokkenas nog niet versleten is wat je zegt, dan kun je er nog wel 470.000 bij sturen. Klasse :jumpklap
Don't follow, take the lead
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: VW T5 slaat soms niet aan

Bericht door malightcommander »

Bedankt voor al jullie positieve reacties!
Alweer een paar dagen verder en absoluut geen problemen meer gehad. Vandaag voor mijn werk een lange rit gemaakt en aan het eind van de dag was ik aan de pomp bijzonder blij verrast: normaal rijdt mijn auto steevast tussen de 1 op 12 en 1 op 13. Vandaag haalde ik maar liefst 1 op 14,9. Dat is een record in de 11 jaar tijd dat ik deze auto bezit.

Benieuwd of dat eenmalig is en of dat het een gevolg is van het reinigen van de verstuivers of zelfs van de reparatie...
Snautzer schreef: 03 jun 2020, 07:28 Jij hebt wel mooi gereedschap trouwens zeg.
Thanks! Ik neem aan dat je de Stahlwille momentsleutel bedoelt?
Ik heb al mijn doppen en steeksleutels van Stahlwille en ben daar zeer content mee. Met name de momentsleutels van Stahlwille zijn erg gebruiksvriendelijk, je hoeft ze namelijk niet terug te stellen op 0 na gebruik en kunnen ook voor het losdraaien van bouten en moeren gebruikt worden. Ik heb ze in 3 bereiken: 2-20 Nm, 20-200 Nm en 75-400 Nm, daarmee is praktisch alles wat er op een VW bus zit wel gedekt. :knipoog
En goed gereedschap is absoluut het halve werk.
Flaterik schreef: 03 jun 2020, 15:46 Trouwens, na 470.000 km mag je niet mopperen. Als jouw nokkenas nog niet versleten is wat je zegt, dan kun je er nog wel 470.000 bij sturen.
Gezien de verhalen hier op het forum was ik erg huiverig voor de staat van mijn nokkenas, zoals nu blijkt was dat onterecht en daar ben ik erg blij mee! Laten we het hopen dat hij nog een volgende 470.000 mee gaat. Op naar een miljoen km! :yes :T54LIFE

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: VW T5 slaat soms niet aan

Bericht door Burp »

Netjes en operatie geslaagd. Daar gaat het om.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Plaats reactie