Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Eberspacher D2L - natuurlijk!
Eberspacher D2L - natuurlijk!
Goedenavond !
Je zou bijna denken dat alle problemen met de D2L inmiddels met de zoekfunctie te vinden zijn, knorrig kacheltje is het
Hij wordt niet warm, en doet steeds wat anders...
Met de motor aan meet ik op plug 3&4 ruim 13V. Kachel aan, zakt naar de 12.1V en de ventilator begint te lopen.
Na een tijdje hoor je getik van de brandstofpomp (soms ook weer niet) en verschijnt er doorzichtige witte rook. Na enkele minuten slaat hij af.
Egbert had eerder te tip gegeven dit proces minimaal 5 keer te herhalen, maar ook na zo 'n 20 keer achter elkaar blijft hij afslaan.
Iemand enig idee?
Je zou bijna denken dat alle problemen met de D2L inmiddels met de zoekfunctie te vinden zijn, knorrig kacheltje is het
Hij wordt niet warm, en doet steeds wat anders...
Met de motor aan meet ik op plug 3&4 ruim 13V. Kachel aan, zakt naar de 12.1V en de ventilator begint te lopen.
Na een tijdje hoor je getik van de brandstofpomp (soms ook weer niet) en verschijnt er doorzichtige witte rook. Na enkele minuten slaat hij af.
Egbert had eerder te tip gegeven dit proces minimaal 5 keer te herhalen, maar ook na zo 'n 20 keer achter elkaar blijft hij afslaan.
Iemand enig idee?
Re: Eberspacher D2L - natuurlijk!
Als je buiten naast de kachel luistert. Hoor je dan wel in het begin wat geplof/gerommel van het ontbrandingsproces? Of blijft het bij hele dunne sliertige rook.
Dan denk ik namelijk dat het ontbrandingsproces niet goed start.
Als soms het pompje ook niet tikt zou het kunnen zijn dat er niet genoeg brandstof wordt opgepompt.
En als hij wel goed werkt zou het nog de gloeier of brandervlies (geloof ik) kunnen zijn.
Mogelijk kun je de slang na het pompje voorzichtig loskrijgen en met starten in een potje kijken of er brandstof wordt opgepompt?
(Stekker van de gloeier mogelijk loshalen zodat deze niet droog te heet wordt)
Zomaar suggesties
Dan denk ik namelijk dat het ontbrandingsproces niet goed start.
Als soms het pompje ook niet tikt zou het kunnen zijn dat er niet genoeg brandstof wordt opgepompt.
En als hij wel goed werkt zou het nog de gloeier of brandervlies (geloof ik) kunnen zijn.
Mogelijk kun je de slang na het pompje voorzichtig loskrijgen en met starten in een potje kijken of er brandstof wordt opgepompt?
(Stekker van de gloeier mogelijk loshalen zodat deze niet droog te heet wordt)
Zomaar suggesties
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Eberspacher D2L - natuurlijk!
Wat een verschil he..
D2L tegenover een airtronic D2..
Gewoon eens leuk om de vooruitgang te zien..
In jouw geval controleer de gloeibougie eens
D2L tegenover een airtronic D2..
Gewoon eens leuk om de vooruitgang te zien..
In jouw geval controleer de gloeibougie eens
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Eberspacher D2L - natuurlijk!
Daar denk ik ook aan.odorf schreef: ↑05 jun 2020, 20:06 Als je buiten naast de kachel luistert. Hoor je dan wel in het begin wat geplof/gerommel van het ontbrandingsproces? Of blijft het bij hele dunne sliertige rook.
Dan denk ik namelijk dat het ontbrandingsproces niet goed start.
Als soms het pompje ook niet tikt zou het kunnen zijn dat er niet genoeg brandstof wordt opgepompt.
En als hij wel goed werkt zou het nog de gloeier of brandervlies (geloof ik) kunnen zijn.
Mogelijk kun je de slang na het pompje voorzichtig loskrijgen en met starten in een potje kijken of er brandstof wordt opgepompt?
(Stekker van de gloeier mogelijk loshalen zodat deze niet droog te heet wordt)
Zomaar suggesties
Wellicht veel condens of slechte diesel in het leidinkje.
Aangezien je accuspanning bijna 1 volt zakt , zal de voorgloeiplug functioneren.
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Eberspacher D2L - natuurlijk!
Oskar wilde niet met zijn gezicht op de foto?Multivan Generation schreef: ↑05 jun 2020, 21:31 Wat een verschil he..
D2L tegenover een airtronic D2..
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- m.c van den berg
- Berichten: 1453
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: Eberspacher D2L - natuurlijk!
Na een tijdje hoor je getik van de brandstofpomp (soms ook weer niet) en verschijnt er doorzichtige witte rook. Na enkele minuten slaat hij af.
zelf denk ik ( dat hij na enkele min af slaat) dat dat de thermische beveiliging in werking gaat (meestal 50 gr). ergens gaat er geen klep open. dat gaat meestal op vacuüm.
Denk dat de standkachel wel meeloopt(brand) als de motor loopt. En het niet doet als de motor niet loopt.
Of een vacuüm probleem, dat het niet vacuüm blijft. Wat ik nu heb. Maar dan moet het dashboard er uit
Hopelijk kan je hier wat mee
zelf denk ik ( dat hij na enkele min af slaat) dat dat de thermische beveiliging in werking gaat (meestal 50 gr). ergens gaat er geen klep open. dat gaat meestal op vacuüm.
Denk dat de standkachel wel meeloopt(brand) als de motor loopt. En het niet doet als de motor niet loopt.
Of een vacuüm probleem, dat het niet vacuüm blijft. Wat ik nu heb. Maar dan moet het dashboard er uit
Hopelijk kan je hier wat mee
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Eberspacher D2L - natuurlijk!
@ Marinus,m.c van den berg schreef: ↑06 jun 2020, 20:13 Na een tijdje hoor je getik van de brandstofpomp (soms ook weer niet) en verschijnt er doorzichtige witte rook. Na enkele minuten slaat hij af.
zelf denk ik ( dat hij na enkele min af slaat) dat dat de thermische beveiliging in werking gaat (meestal 50 gr). ergens gaat er geen klep open. dat gaat meestal op vacuüm.
Denk dat de standkachel wel meeloopt(brand) als de motor loopt. En het niet doet als de motor niet loopt.
Of een vacuüm probleem, dat het niet vacuüm blijft. Wat ik nu heb. Maar dan moet het dashboard er uit
Hopelijk kan je hier wat mee
het gaat hier over een luchtstandkachel voor het interieur, en niet om een zuheizer/motorstandkachel.
@ Egbert, het ging hier even om de techniek
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- m.c van den berg
- Berichten: 1453
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: Eberspacher D2L - natuurlijk!
sorry Peter, bedankt dat je het recht zet.Multivan Generation schreef: ↑06 jun 2020, 20:46@ Marinus,m.c van den berg schreef: ↑06 jun 2020, 20:13 Na een tijdje hoor je getik van de brandstofpomp (soms ook weer niet) en verschijnt er doorzichtige witte rook. Na enkele minuten slaat hij af.
zelf denk ik ( dat hij na enkele min af slaat) dat dat de thermische beveiliging in werking gaat (meestal 50 gr). ergens gaat er geen klep open. dat gaat meestal op vacuüm.
Denk dat de standkachel wel meeloopt(brand) als de motor loopt. En het niet doet als de motor niet loopt.
Of een vacuüm probleem, dat het niet vacuüm blijft. Wat ik nu heb. Maar dan moet het dashboard er uit
Hopelijk kan je hier wat mee
het gaat hier over een luchtstandkachel voor het interieur, en niet om een zuheizer/motorstandkachel.
@ Egbert, het ging hier even om de techniek
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
Re: Eberspacher D2L - natuurlijk!
Dank voor de reacties allemaal!
Ik denk dat de brandstofpomp gewoon niet goed werkt, vaker niet dan wel gok ik, en dat ik hem dus zo'n 20 keer heb herstart zonder diesel.
Zojuist getest op op 6 en 7 met de multimeter, die schakelt na een korte tijd van stabiel 4,. volt naar pulserend richting de 6V, ik hoor nu echter niks tikken bij de tank.
Is er een manier om de brandstoftank weer aan de praat te krijgen, of zie ik iets anders over het hoofd?
Het was hele dunne rook, hand erachter houden om het te kunnen zien rook...
Ik denk dat de brandstofpomp gewoon niet goed werkt, vaker niet dan wel gok ik, en dat ik hem dus zo'n 20 keer heb herstart zonder diesel.
Zojuist getest op op 6 en 7 met de multimeter, die schakelt na een korte tijd van stabiel 4,. volt naar pulserend richting de 6V, ik hoor nu echter niks tikken bij de tank.
Is er een manier om de brandstoftank weer aan de praat te krijgen, of zie ik iets anders over het hoofd?