Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Eberspacher D2L - natuurlijk!

vragen over de T4
Plaats reactie
Thomasa
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 apr 2020, 07:18

Eberspacher D2L - natuurlijk!

Bericht door Thomasa »

Goedenavond :wjw !

Je zou bijna denken dat alle problemen met de D2L inmiddels met de zoekfunctie te vinden zijn, knorrig kacheltje is het

Hij wordt niet warm, en doet steeds wat anders...

Met de motor aan meet ik op plug 3&4 ruim 13V. Kachel aan, zakt naar de 12.1V en de ventilator begint te lopen.
Na een tijdje hoor je getik van de brandstofpomp (soms ook weer niet) en verschijnt er doorzichtige witte rook. Na enkele minuten slaat hij af.

Egbert had eerder te tip gegeven dit proces minimaal 5 keer te herhalen, maar ook na zo 'n 20 keer achter elkaar blijft hij afslaan.

Iemand enig idee?
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Eberspacher D2L - natuurlijk!

Bericht door odorf »

Als je buiten naast de kachel luistert. Hoor je dan wel in het begin wat geplof/gerommel van het ontbrandingsproces? Of blijft het bij hele dunne sliertige rook.

Dan denk ik namelijk dat het ontbrandingsproces niet goed start.

Als soms het pompje ook niet tikt zou het kunnen zijn dat er niet genoeg brandstof wordt opgepompt.

En als hij wel goed werkt zou het nog de gloeier of brandervlies (geloof ik) kunnen zijn.

Mogelijk kun je de slang na het pompje voorzichtig loskrijgen en met starten in een potje kijken of er brandstof wordt opgepompt?
(Stekker van de gloeier mogelijk loshalen zodat deze niet droog te heet wordt)

Zomaar suggesties :toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Eberspacher D2L - natuurlijk!

Bericht door Multivan Generation »

Wat een verschil he..
D2L tegenover een airtronic D2..


Gewoon eens leuk om de vooruitgang te zien..

In jouw geval controleer de gloeibougie eens
Bijlagen
20200530_155557.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Eberspacher D2L - natuurlijk!

Bericht door Egbert&Manon »

odorf schreef: 05 jun 2020, 20:06 Als je buiten naast de kachel luistert. Hoor je dan wel in het begin wat geplof/gerommel van het ontbrandingsproces? Of blijft het bij hele dunne sliertige rook.

Dan denk ik namelijk dat het ontbrandingsproces niet goed start.

Als soms het pompje ook niet tikt zou het kunnen zijn dat er niet genoeg brandstof wordt opgepompt.

En als hij wel goed werkt zou het nog de gloeier of brandervlies (geloof ik) kunnen zijn.

Mogelijk kun je de slang na het pompje voorzichtig loskrijgen en met starten in een potje kijken of er brandstof wordt opgepompt?
(Stekker van de gloeier mogelijk loshalen zodat deze niet droog te heet wordt)

Zomaar suggesties :toppie
Daar denk ik ook aan.
Wellicht veel condens of slechte diesel in het leidinkje.

Aangezien je accuspanning bijna 1 volt zakt , zal de voorgloeiplug functioneren.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Eberspacher D2L - natuurlijk!

Bericht door Egbert&Manon »

Multivan Generation schreef: 05 jun 2020, 21:31 Wat een verschil he..
D2L tegenover een airtronic D2..
Oskar wilde niet met zijn gezicht op de foto?
:lach :lach
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Eberspacher D2L - natuurlijk!

Bericht door m.c van den berg »

Na een tijdje hoor je getik van de brandstofpomp (soms ook weer niet) en verschijnt er doorzichtige witte rook. Na enkele minuten slaat hij af.

zelf denk ik ( dat hij na enkele min af slaat) dat dat de thermische beveiliging in werking gaat (meestal 50 gr). ergens gaat er geen klep open. dat gaat meestal op vacuüm.

Denk dat de standkachel wel meeloopt(brand) als de motor loopt. En het niet doet als de motor niet loopt.
Of een vacuüm probleem, dat het niet vacuüm blijft. Wat ik nu heb. Maar dan moet het dashboard er uit :huilen

Hopelijk kan je hier wat mee
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Eberspacher D2L - natuurlijk!

Bericht door Multivan Generation »

m.c van den berg schreef: 06 jun 2020, 20:13 Na een tijdje hoor je getik van de brandstofpomp (soms ook weer niet) en verschijnt er doorzichtige witte rook. Na enkele minuten slaat hij af.

zelf denk ik ( dat hij na enkele min af slaat) dat dat de thermische beveiliging in werking gaat (meestal 50 gr). ergens gaat er geen klep open. dat gaat meestal op vacuüm.

Denk dat de standkachel wel meeloopt(brand) als de motor loopt. En het niet doet als de motor niet loopt.
Of een vacuüm probleem, dat het niet vacuüm blijft. Wat ik nu heb. Maar dan moet het dashboard er uit :huilen

Hopelijk kan je hier wat mee
@ Marinus,
het gaat hier over een luchtstandkachel voor het interieur, en niet om een zuheizer/motorstandkachel.

@ Egbert, het ging hier even om de techniek :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Eberspacher D2L - natuurlijk!

Bericht door m.c van den berg »

Multivan Generation schreef: 06 jun 2020, 20:46
m.c van den berg schreef: 06 jun 2020, 20:13 Na een tijdje hoor je getik van de brandstofpomp (soms ook weer niet) en verschijnt er doorzichtige witte rook. Na enkele minuten slaat hij af.

zelf denk ik ( dat hij na enkele min af slaat) dat dat de thermische beveiliging in werking gaat (meestal 50 gr). ergens gaat er geen klep open. dat gaat meestal op vacuüm.

Denk dat de standkachel wel meeloopt(brand) als de motor loopt. En het niet doet als de motor niet loopt.
Of een vacuüm probleem, dat het niet vacuüm blijft. Wat ik nu heb. Maar dan moet het dashboard er uit :huilen

Hopelijk kan je hier wat mee
@ Marinus,
het gaat hier over een luchtstandkachel voor het interieur, en niet om een zuheizer/motorstandkachel.

@ Egbert, het ging hier even om de techniek :knipoog
sorry Peter, bedankt dat je het recht zet. :toppie
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Thomasa
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 apr 2020, 07:18

Re: Eberspacher D2L - natuurlijk!

Bericht door Thomasa »

Dank voor de reacties allemaal!

odorf schreef: 05 jun 2020, 20:06 Als je buiten naast de kachel luistert. Hoor je dan wel in het begin wat geplof/gerommel van het ontbrandingsproces? Of blijft het bij hele dunne sliertige rook.
Het was hele dunne rook, hand erachter houden om het te kunnen zien rook...



Ik denk dat de brandstofpomp gewoon niet goed werkt, vaker niet dan wel gok ik, en dat ik hem dus zo'n 20 keer heb herstart zonder diesel.
Zojuist getest op op 6 en 7 met de multimeter, die schakelt na een korte tijd van stabiel 4,. volt naar pulserend richting de 6V, ik hoor nu echter niks tikken bij de tank.

Is er een manier om de brandstoftank weer aan de praat te krijgen, of zie ik iets anders over het hoofd?
Plaats reactie