Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kopen VW T4 Westfalia California Beach 1.9 TD

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
pierke
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2020, 18:57

Re: Kopen VW T4 Westfalia California Beach 1.9 TD

Bericht door pierke »

Bedankt allemaal voor jullie uitgebreide, nuchtere en professionele kijk op de zaak.

De banden vooraan zien er inderdaad kaler uit dan achteraan. Hoeveel zou ik moeten rekenen voor 2 nieuwe?

Gasfornuis en verlichting hebben we getest en werkt. Koelkast niet getest vrees ik, is wel een goeie raad voor de toekomst om een volledige checklijst te maken en die netjes af te lopen bij de bezichtiging.

@jos_br De "poelie", wordt die ook vervangen bij het plaatsen van een nieuwe distributieriem?
@hanz Mocht het roest zich enkel op de wielkastrand bevinden, en niet aan de binnenkant van de spatborden, hoeveel zou dat dan ongeveer kosten om te behandelen? Is dat iets wat bij een aankoopkeuring bij een VW dealer boven water zou komen?

Maar al bij al ben ik wel een beetje ontmoedigd nu inderdaad, aan de andere kant ook weer veel bijgeleerd om verder te kijken.
Bijlagen
IMG-20200606-WA0008.jpg
IMG-20200606-WA0014.jpg
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Kopen VW T4 Westfalia California Beach 1.9 TD

Bericht door odorf »

Banden zijn afhankelijk van kwaliteit/merk zo grofweg tussen de 75,- en 150,- per stuk denk ik. Incl montage.

Roest op de binnenzijde wielranden hoeft niet zo’n probleem te zijn. Maar er zijn veel plekken onder de t4 waar het roestspook lekker door kan knabbelen.

Kijk maar eens bij mijn project (zie onderschrift) maar daar kom je (als leek) niet altijd meteen achter. VW gebruikt veel taaie beschermingskit. Prima spul, maar als daar roest onder ontstaat zie je het niet altijd 1-2-3 omdat het extreem flexibel is. Totdat het te laat is.

Voorruitwissel is wel het uitgelezen moment om roest rond de raamranden meteen goed aan te pakken.

Westfalia heeft vooraan boven de voorruit twee zwarte blokken in de goten geplakt. Hier zit een paneelnaad dak-zijkant onder. Deze geeft regelmatig problemen. Als je er tijdig bij bent is dat prima beheersbaar. En als de voorruit er uit is kun je dat goed zien.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Kopen VW T4 Westfalia California Beach 1.9 TD

Bericht door Hanz »

pierke schreef: 07 jun 2020, 20:51 De banden vooraan zien er inderdaad kaler uit dan achteraan. Hoeveel zou ik moeten rekenen voor 2 nieuwe?

Gasfornuis en verlichting hebben we getest en werkt. Koelkast niet getest vrees ik, is wel een goeie raad voor de toekomst om een volledige checklijst te maken en die netjes af te lopen bij de bezichtiging.

@jos_br De "poelie", wordt die ook vervangen bij het plaatsen van een nieuwe distributieriem?
@hanz Mocht het roest zich enkel op de wielkastrand bevinden, en niet aan de binnenkant van de spatborden, hoeveel zou dat dan ongeveer kosten om te behandelen? Is dat iets wat bij een aankoopkeuring bij een VW dealer boven water zou komen?

Maar al bij al ben ik wel een beetje ontmoedigd nu inderdaad, aan de andere kant ook weer veel bijgeleerd om verder te kijken.
Bij banden gaat het niet alleen om het profiel maar ook om de leeftijd en de verdere staat. Op de foto's lijken deze banden al behoorlijk last van droogtescheurtjes te hebben, dat kan een APK-afkeur zijn. Op de band staat de DOT code, daar staan ook 4 cijfers, de eerste twee geven het jaartal weer, de laatste twee de week van productie. Bijvoorbeeld 1435, week 35 in 2014. Banden ouder dan zo'n 6 tot 8 jaar met veel droogtescheurtjes zijn eigenlijk niet meer veilig, risico op klapband. De verkoper heeft deze camper al 6 jaar, vraag hem of de banden al eens vervangen zijn. Zo niet, dan moet je zeker rekenen met een set nieuwe banden.
Koelkast zeker testen. Het is (met de standkachel die er niet in zit) het meest storingsgevoelige apparaat in een camper en vaak het duurst om te repareren/vervangen.
Reparatiekosten van plaatwerk zijn altijd moeilijk te geven op basis van een paar foto's. Bij een grondige aankoopkeuring kan er heel wat boven water komen maar sommige zaken zie je pas als de boel wordt gedemonteerd. Maar als een plaatwerker aan de slag gaat dan ben je al snel 1000 euro kwijt.

Rustig verder kijken lijkt mij heel verstandig. Dit is een leuk ding maar echt geen once-in-a-lifetime koopje.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie