Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW T4 brandstofpomp voordelig reviseren

vragen over de T4
Plaats reactie
Albrosin
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2019, 15:31

VW T4 brandstofpomp voordelig reviseren

Bericht door Albrosin »

Afgelopen zomer begaf de Bosch brandstofpomp van onze VW T4 camper van 1996 (57 KW, 2,4 liter met 5 cilinders) het. Via een garage kon ik een gereviseerde krijgen voor ruim € 1000,-- excl BTW. Dat vond ik aan de hoge kant......
Via een contact in het buitenland (Bosnië) kon ik de pomp laten reviseren voor minder dan de helft van dit bedrag. De revisie kostte nog geen 3 dagen en de bus knort er weer lustig op los.
Vraag: wie heeft belang bij een soortgelijke revisie (zonder garante)? Eventueel is in overleg revisie van andere oudere brandstofpompen mogelijk. Ik rij gemiddeld 2 x per jaar naar Bosnië en kan de pompen zo mee- en weer mee terug nemen. De ervaring met 'mijn' automonteur daar zijn erg goed. Graag reacties via privé berichten. Albert
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: VW T4 brandstofpomp voordelig reviseren

Bericht door Pascal-141 »

Mooi aanbod , maar in Duitsland kost een volledig gereviseerde pomp van een 2.4d ongeveer 460 eur , incl garantie .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Albrosin
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2019, 15:31

Re: VW T4 brandstofpomp voordelig reviseren

Bericht door Albrosin »

Hallo Pascal,

Idd een redelijk alternatief. Zal het in het achterhoofd houden. De kosten voor mij in Bosnië waren welgeteld €150, exclusief transport/vervoer koerier.
Sjeik Ali Ben Zine
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 aug 2018, 11:28

Re: VW T4 brandstofpomp voordelig reviseren

Bericht door Sjeik Ali Ben Zine »

Reviseren en reviseren zit ook nogal verschil in. Wat komt er allemaal bijvoorbeeld allemaal nieuw in? Ik wil niet zeggen dat die uit Bosnië minder is, maar dat het de zelfde kwaliteit is ben ik ook niet zeker van. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het bij zo'n prijsverschil ook gewoon geprobeerd had. Wat is de ervaring tot nu toe?
T4 Pick-up 332 1.9 Mtdi
T4 Transporter 292 2.5TDI ACV
Albrosin
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2019, 15:31

Re: VW T4 brandstofpomp voordelig reviseren

Bericht door Albrosin »

Hallo Ali,

Na de revisie van de pomp van mijn T4 hebben we er al weer vele kilometers mee gereden en dat probleemloos.
Intussen heb ik afgelopen weken voor een kennis een oude mechanische brandstofpomp van een T3 in Bosnië later reviseren. Uit de reactie van de deskundige daar (zo durf ik hem intussen wel te noemen) blijkt dat ze het daar gewoon in de vingers hebben. NB: De onderdelen, die vervangen zijn krijgt je als herinnering mee terug.
Ook vertelde deze man dat ook de modernere (common rail) pompen bij hem in goede handen zijn.
Tenslotte: hij geeft een jaar garantie (al moet je daarvoor wel een eindje rijden - wij kunnen dat combineren met onze frequente reizen naar die regio.
:driveT4
Golf XXL
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 apr 2017, 16:24

Re: VW T4 brandstofpomp voordelig reviseren

Bericht door Golf XXL »

Boschnië dus !!
Zelf maken , ja natuurlijk!
Doka pritsche
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2019, 17:06

Re: VW T4 brandstofpomp voordelig reviseren

Bericht door Doka pritsche »

Hallo Albert,
Doet jouw monteur uit Bosnië ook een 2.5 TDI.
Qua afstelling gaat dat goed zonder de bus erbij?
Groeten
Jurko
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: VW T4 brandstofpomp voordelig reviseren

Bericht door RRider »

Ter informatie: Voor de 2.5 TDI heb ik laatst een gereviseerde pomp uit Duitsland besteld en gemonteerd. Bus rijdt perfect. De pomp kost 360 euro.
Het monteren is niet heel moeilijk. Het op tijd zetten is wat moeilijker. Dit gebeurt door middel van een meetklokje, je moet de procedure precies weten. Daarna met VCDS de pomp nog beter op tijd zetten.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: VW T4 brandstofpomp voordelig reviseren

Bericht door sgsdebruijn »

RRider schreef: 05 jun 2020, 12:52 Ter informatie: Voor de 2.5 TDI heb ik laatst een gereviseerde pomp uit Duitsland besteld en gemonteerd. Bus rijdt perfect. De pomp kost 360 euro.
Het monteren is niet heel moeilijk. Het op tijd zetten is wat moeilijker. Dit gebeurt door middel van een meetklokje, je moet de procedure precies weten. Daarna met VCDS de pomp nog beter op tijd zetten.
Of onthouden op welke positie de spie zit en de (nieuwe of je gereviseerde) pomp verstellen naar die positie zetten, dan lukt het ook zonder meetklokje.
Daarna idd warmrijden en via VCDS de boel op tijd zetten
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: VW T4 brandstofpomp voordelig reviseren

Bericht door RRider »

Klopt. Bij nader inzien is dat ook wel makkelijk, omdat het wiel van de nokkenas niet los hoeft. Dit werkt natuurlijk alleen als je zeker weet dat de huidige pomp goed getimed is, voordat je hem demonteert. Ik zou ervoor kiezen om de riem en de tandwielen te markeren.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: VW T4 brandstofpomp voordelig reviseren

Bericht door sgsdebruijn »

RRider schreef: 09 jun 2020, 12:18 Klopt. Bij nader inzien is dat ook wel makkelijk, omdat het wiel van de nokkenas niet los hoeft. Dit werkt natuurlijk alleen als je zeker weet dat de huidige pomp goed getimed is, voordat je hem demonteert. Ik zou ervoor kiezen om de riem en de tandwielen te markeren.
Idd de boel markeren, maar als de pomp er lopend af komt is de timing goed genoeg om te kunnen starten met merktekens (bv schilderstape) om te starten, warm te rijden en dan met VCDS de fijnafstelling te doen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie