Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Popup dakje of hefdak, maar welke?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
- hans -
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 jun 2020, 19:42
Contacteer:

Popup dakje of hefdak, maar welke?

Bericht door - hans - »

Even voorstellen. Mijn naam is Hans en ik ben nieuw op weetjewel. Ik woon in Groningen en heb onlangs een mooie en goede T4 gekocht. Doel is om er een camperbusje van te maken. Vorig jaar een T4 gehuurd voor een week en samen met mijn vrouw ervaren dat het iets voor ons is. Ik ben lid geworden om info te halen en hopelijk ook wat te kunnen brengen. Al zal het eerst vooral halen zijn, vrees ik. Mooi wat er allemaal te lezen en te ontdekken valt.

Eén van de RDW eisen voor het camperkenteken is natuurlijk de stahoogte. Eén van de oplossingen - maar dat hoef ik jullie natuurlijk niet te vertellen - is een popup dakje of een hefdak. In het Noorden zijn diverse aanbieders en ben bij eentje wezen buurten. Wat me opvalt is dat er enorme prijsverschillen zijn en de meesten zijn duur. Althans dat vind ik. Was op de hoogte dat er al snel voor een popup versie zo'n €1000,- geïnvesteerd moet worden. En dat is dan nog een van de goedkoopsten. Op zich ok als er dan ook iets inkomt dat goed is. Wat ik heb bekeken en overweeg aan te schaffen stelde me wat teleur. Was niet onder de indruk van de constructie en afwerking, buiten en binnen.

Heb al aardig rondgekeken op internet en denk dat ik een goed overzicht heb van de aanbieders. Ik ken de bekende merken maar vindt die veeeel te duur. Probleem is ook dat ik alleen niet zo makkelijk naar andere delen van het land reis om even naar een dakje te kijken. Vandaar mijn vraag hier.
Hebben jullie nog suggesties. Voordat ik geld ga uitgeven toch nog even voor de zekerheid rondvragen hier. Het dakje moet voldoen aan de minimale RDW eisen. We gaan er niet in slapen. Mag dus een klein popup dakje zijn. Alvast bedankt voor eventuele advies en tips.

Groet, Hans
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Popup dakje of hefdak, maar welke?

Bericht door Snautzer »

Welkom.

Kwaliteit hangt af van je beurs. En waar je het uiteindelijk voor gaat gebruiken. Het is niet zo dat je een top dakje gaat vinden voor 2,50 en dan ook nog gratis ingebouwd wordt en een fles wijn kado krijgt. Nee verre van dat.

Ik lees ook minimale rdw eisen, wat bij mij de vraag oproept, wat denk jij waar een dak aan moet voldoen en vooral wat is je budget?
Gebruikersavatar
- hans -
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 jun 2020, 19:42
Contacteer:

Re: Popup dakje of hefdak, maar welke?

Bericht door - hans - »

Bedank Snautzer,

Ben niet op zoek naar een koopje. Geef graag geld uit aan goede dingen. Maar wel het liefst als het het ook waard is...

Ik schreef RDW eisen maar het zijn de Belastingdienst eisen. Van de belasting site:
'Het kampeerautotarief kan ook worden toegepast als de binnenruimte een hoogte heeft van 130 cm. Het dak moet dan zijn voorzien van een (uitklapbare) permanent aangebrachte gesloten dakconstructie waardoor de binnenruimte kan worden verhoogd tot ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 100 cm en een breedte van ten minste 90 cm. Dit geldt alleen als de kampeerauto ook aan alle andere inrichtingseisen voldoet.'
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Popup dakje of hefdak, maar welke?

Bericht door Hanz »

Een van de forumleden hier, MacMol, maakt pop-up dakjes. Meerdere forumleden hebben zo'n MacMol dakje. Informeer eens bij hem.
https://www.weetjewel.nl/phpbb3/memberl ... file&u=194

En niet vergeten, door het kwarttarief bespaar je al gauw 100 euro of meer per maand aan wegenbelasting. Zo'n dakje is dus snel terugverdiend.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Popup dakje of hefdak, maar welke?

Bericht door Snautzer »

Prima. Succes in je zoektocht naar. :zwaai ben benieuwd wat het wordt.
Gebruikersavatar
- hans -
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 jun 2020, 19:42
Contacteer:

Re: Popup dakje of hefdak, maar welke?

Bericht door - hans - »

Bedankt Hanz en Snautzer, ik zal MacMol een berichtje sturen.

Groet, Hans
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Popup dakje of hefdak, maar welke?

Bericht door freek »

Onze T4 staat nu bij Atrion voor het inbouwen van een hefdakje. Wij hebben gekozen voor het "superplatte" hefdak omdat hierdoor de hoogte van de auto ruim onder de 2 meter blijft. Dit is een belangrijke grens voor parkeergarages, de tol in Frankrijk. Veerboten kennen vaak ook een hoogte afhankelijk tarief. Prijs is uit mijn hoofd 1400,- en daar komt dan 50,- bij voor het in kleur spuiten. Ik vind dat een schappelijke prijs. En vind het logisch dat het dan van binnen vrijwel niet wordt afgewerkt; dat kunnen we zelf wel naar eigen smaak. Ter vergelijking: in 2014 hebben wij op onze T5 multivan een electrisch calaiforniaslaaphefdak laten plaatsen door Polyroof in Duitsland. Perfect afgewerkt: led spotjes in plafond, speciale passtukken in het interreur, etc etc. Prijs tussen de 7000,- en 8000,-. Alle waarde is naar z'n geld.
Op marktplaats vond ik nog een aanbieder van popuphefdakjes die iets van 800,- vroeg inclusief inbouw. Was ook geschikt voor plaatsing op schuurtjes. Nou dan weet ik het wel....
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
- hans -
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 jun 2020, 19:42
Contacteer:

Re: Popup dakje of hefdak, maar welke?

Bericht door - hans - »

Bedankt voor je reactie Freek. We zijn bij Atrion geweest en denken ook dat we daar uitkomen. Inderdaad voor het superplatte dak. Wilde voor de zekerheid hier nog even de vraag plaatsen, wie weet zie ik een mooie optie over het hoofd.

Groet, Hans
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Popup dakje of hefdak, maar welke?

Bericht door Multivan Generation »

Ik had een hoogte van 1 meter 91 met westfalia dak.
Dus onder die 2 meter grens is redelijk eenvoudig te bereiken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ruud vd meulen
Berichten: 99
Lid geworden op: 25 mei 2019, 19:23
Locatie: West-friesland

Re: Popup dakje of hefdak, maar welke?

Bericht door ruud vd meulen »

Heb mij ook georienteerd bij atrion maar vond persoonlijk de afwerking van buiten niet mooi/netjes, De zogenaamde voorspoiler, is volgens mij een deel van het dak en vind ik erg lelijk gekit, evenals de scharnieren aan de achterkant. Het horregaas op het tentdoek is ook vrij recht toe recht aan gestikt. Maargoed, das mijn idee, ergens moet iets "goedkoop" worden.
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Popup dakje of hefdak, maar welke?

Bericht door freek »

Multivan Generation schreef: 10 jun 2020, 18:36 Ik had een hoogte van 1 meter 91 met westfalia dak.
Dus onder die 2 meter grens is redelijk eenvoudig te bereiken.
Onze t4 transporter is zonder hefdak 194/195 (die hoogte leer je wel kennen door de parkeergarages). Dat klopt ook precies met de opgave door vw: de besteluitvoering is 194 en de california coach 199. Had je de auto niet verlaagd Peter? 191 is wel heel laag.
Het mooie van dat Atriondakje is dat je het ingeklapt vrijwel niet kan zien.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Ilja1974
Berichten: 138
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Popup dakje of hefdak, maar welke?

Bericht door Ilja1974 »

Onze bus heeft ook zo’n plat hefdak en wij zijn er op zich blij mee.
Maar mochten wij opnieuw voor een camperbusje kiezen of voor het hefdak.
Dan zouden wij zeker voor een slaaphefdak gaan met de simpele reden dat je dan gewoon meer leefruimte hebt in de camper.
Lekker boven slapen en de rest doe je beneden en je hoeft niet steeds weer de boel in te klappen etc.
Onze bus is ongeveer 187 cm hoog.
Plaats reactie