Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Multivan Syncro benzine als camper.....(in België)

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
LeColonel
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 jun 2020, 22:39

Multivan Syncro benzine als camper.....(in België)

Bericht door LeColonel »

Beste weetjewellers,

Mijn naam is Carlo, een Nederlander woonachtig in België (Wallonië). :toppie Ik ben aan het kijken voor een busje om te kunnen gaan gebruiken als campertje. Ik heb al heel wat hier op het forum zitten lezen, en ik ben, zelfs na het lezen van het grote topic van Odorf, ervan overtuigd dat het een T4 zal moeten worden. Ik heb natuurlijk ook nog een boel vragen, waarvan ik hoop, met alle kennis hier op het forum aanwezig, antwoord op te vinden. Ik zie graag jullie gedachten tegemoet over mijn overwegingen en mogelijkheden die ik heb om een T4 bus als camper te kunnen gaan gebruiken


Even een paar van mijn overwegingen:

- benzine, hiermee kan ik wat makkelijker de verschillende milieuzones in Europa mee binnen rijden;
- Syncro, (liefst met difflock) om ook van de gebaande paden af te kunnen;
- 1996 (of later), iets minder roestgevoelig(?);
- Multivan of Caravelle, makkelijker in te schrijven als camper en nog enigszins betaalbaar te vinden.

In België en Nederland kom ik op dit moment geen geschikte bussen tegen, dus ik ben aan het kijken in Duitsland. Vanaf komende maandag mag ik Duitsland in rijden om ook echt de aangeboden wagens van dichtbij te gaan bekijken. Ik heb de verschillende aankoop topics gelezen, maar heb je nog extra tips waar op te letten, dan hoor ik dat graag.

Als ik de juiste bus heb gevonden dan denk ik dat ik de volgende stappen moet ondernemen om de bus als camper in België in te schrijven:

- bus kopen (alle papieren in orde)
- indien nodig het gelijkvormigheidsattest (COC) aanvragen bij VAG op de website
- export kentekenplaat regelen (rode band) met verzekering.
- bus naar België rijden en aanpassen aan de regels voor campers:
  • - zitplaatsen en een tafel
    - slaapaccommodatie die met behulp van de zitplaatsen kan worden gecreëerd
    - kookgelegenheid
    - opbergfaciliteiten
    Deze uitrusting moet vast zijn bevestigd; de tafel mag echter zodanig zijn ontworpen dat zij gemakkelijk opklapbaar is.
Hier komt de keuze voor de Multivan: bed, opbergruimte en tafel zijn al aanwezig en een keukentje kan makkelijk op de plaats van 1 van de back to back zitplaatsen. Bij een Caravelle wordt het lastiger, de rugleuningen moeten plat kunnen (is dat standaard?) en er moet dan een matras overheen. De middelste stoelen kunnen plat om daar een tafeltje van te maken, een keukentje zou dan bij de ingang van de schuifdeur moeten komen. Zou een keukentje bij de achterklep (buiten koken) ook worden goedgekeurd? Kan bij een Caravelle de achterste zitbank (makkelijk) vervangen worden door eentje van een Multivan? En mag dat zomaar?

Oke verder met het invoeren.....

- bij de douane vignet 705 regelen
- naar de keuring (op de export platen of eigen platen van de toekomstige titularis van de wagen) om de wagen in te voeren.

Dit moet in 1 keer als kampeerwagen, geen BIV en geen ecomalus boete (2500,- euro :ie voor een wagen met meer dan 255 gram CO2)

- na de invoeringskeuring gelijk nog een keer de wagen voorrijden maar dan voor de "1e keuring kampeervoertuigen"
- wachten op de postbode met de plaat, eentje bij laten maken en klaar is Kees.

In het geval van een bus met een LPG-installatie (komt vaak voor) dan zou ik voor de invoerkeuring eerst bij een LPG-installateur langs moeten voor een goedkeuringsattest voor de LPG-installatie en deze tijdens de invoerkeuring mee laten keuren.

Een Syncro met difflock zou voor de Belgische wetgever aangezien kunnen worden als een “terreinvoertuig (symbool G)”. Zou dit een probleem kunnen zijn voor het inschrijven als kampeerwagen?


Denken jullie dat dit zou kunnen werken zoals ik het heb bedacht? Heb ik nog iets over het hoofd gezien?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp, gedachten en inzichten!




Ps, ik heb de titel van het bericht aangepast met "Multivan" omdat ik ook benieuwd ben of er wjw-ers zijn die een Multivan als camper hebben ingeschreven.
Laatst gewijzigd door LeColonel op 13 jun 2020, 12:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
juke
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 jun 2020, 11:33

Re: Syncro benzine als camper.....

Bericht door juke »

Hé ik heb een paar weken geleden een T4 geïmporteerd uit NL naar België.
Het COC/CVO document wordt hier niet herkent in de keuring (Vlaanderen) mss in Wallonië wel maar in Vlaanderen niet (toch eerst eens checken bij uw keuring)
Je kan uw busje laten homologeren door de keuring zelf (wat een bom geld kost 700 €) en er is een wachtlijst hier in Gent 2 maanden of door de VW importeur D'ieteren te Anderlecht.
De laatste is de beste optie en de goedkoopste oplossing, dit kost 170 € en duurt 2 uurtjes.
Het moet wel een originele VW zijn! Geen ombouw of zo!
Ik had gebeld naar VW en ze kijken in hun systeem met de chaissnummer en hij was gekend als camper/california.
Dan krijg je een gelijkvormigheidsattest van VW zelf met een PVN nummer en Europees herkent. En daar zit het probleem mijn documenten zijn nationaal, wat dikke zever is want toen in 1996 bestond dit nog niet een Eu document is maar pas in 2011 ingevoerd dacht ik.
Maar de autokeuring doet heel moelijk, moet een EU document zijn wat één grote larie is maar dat is weer typisch Belgisch 🙄 in NL ga je naar de RDW en alles wordt geregeld door één plaatselijk kantoor.
En dit houdt volgens mij de Belgen tegen om naar NL te gaan om een camper te kopen.
Omwille van al dat papierwerk, je moet 4 stappen ondergaan om deze in te schrijven in België.
En verschillende kantoren!
Maar mij houd dit niet tegen, daarom ging in NL deze te zoeken en te vinden want in België vind je ze niet of voor heel veel geld!
Groeten Jurgen
Laatst gewijzigd door juke op 12 jun 2020, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
LeColonel
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 jun 2020, 22:39

Re: Syncro benzine als camper.....

Bericht door LeColonel »

Dag Juke,

bedankt voor je input! Ik was van plan om in Alken (Limburg) naar het keuringsstation te gaan, maar wellicht is Eupen voor de import van een Duitse wagen een beter idee.....

Was het COC/CVO document (wat niet werd herkent door de keuring) een Nederlands document? Het is namelijk mogelijk om online bij VAG (https://coc.volkswagen-konzernlogistik. ... od=english) een (Duitstalig) COC op te vragen op basis van je chassisnummer. Is er iemand die dit al eens heeft gedaan? Deze zal dan denk ik geen PVG nummer bevatten, en in dat geval, zal ik dan wellicht alsnog naar d'Ieteren moeten voor een attest.

Welke stappen heb jij allemaal moeten ondernemen om je camper ingeschreven te krijgen?

Groet,

Carlo
LeColonel
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 jun 2020, 22:39

Re: Syncro benzine als camper.....

Bericht door LeColonel »

ook hier (https://coceurope.eu/certificate-of-conformity-coc/) kan je een Europees COC aanvragen, in het Engels en met mogelijke vertalingen (zodat de stationschef het ook kan begrijpen :lach )
Gebruikersavatar
juke
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 jun 2020, 11:33

Re: Syncro benzine als camper.....

Bericht door juke »

LeColonel schreef: 12 jun 2020, 11:06 Dag Juke,

bedankt voor je input! Ik was van plan om in Alken (Limburg) naar het keuringsstation te gaan, maar wellicht is Eupen voor de import van een Duitse wagen een beter idee.....

Was het COC/CVO document (wat niet werd herkent door de keuring) een Nederlands document? Het is namelijk mogelijk om online bij VAG (https://coc.volkswagen-konzernlogistik. ... od=english) een (Duitstalig) COC op te vragen op basis van je chassisnummer. Is er iemand die dit al eens heeft gedaan? Deze zal dan denk ik geen PVG nummer bevatten, en in dat geval, zal ik dan wellicht alsnog naar d'Ieteren moeten voor een attest.

Welke stappen heb jij allemaal moeten ondernemen om je camper ingeschreven te krijgen?

Groet,

Carlo
Heb ik geprobeerd via de site Eurococ maar de mijne vonden ze niet weer op chaissnummer te oud denk ik...
De verkoper heeft een duplicaat cvo aangevraagd aan de importeur van VW in NL, maar is een nationale geen EU document.
Gebruikersavatar
juke
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 jun 2020, 11:33

Re: Syncro benzine als camper.....(in België)

Bericht door juke »

Inschrijven in België
1) Douane 705 document enkel online wegens corona via je Mininfin Fod.
Ze onderzoeken je voertuig voor import, heel belangrijk document : originele kenteken bewijs (grote van een bankkaart) , exportdocumenten (bij de RDW wordt op uw naam gezet) verkoopovereenkomst waar alles op staat tss u en de verkoper, prijs, kw, adres, enz... je kan een voorbeeld vinden op autoscoot bv, deze documenten moeten je inscannen/uploaden enkel in pdf formaat geen jpeg via je aangifte Mininfin heb je de mogelijkheid om een wagen aan te geven import 705.
Dan krijg je een 705 rapport in je mailbox/Mininfin van de douane dat alles in orde.
Alles wordt automatisch doorgestuurd/online naar de DIV/keuring.
2) Dan ga je naar de keuring en laat je hem keuren voor verkoop/tweedehands.
Met de juiste documenten, gelijkvormigheidsattest, oude keuringsattest, kentekenbewijs, en als je geluk hebt moet hij enkel visueel gekeurd worden als hij nog niet twee maanden gekeurd is geweest in Europa.
Goed gekeurd dan krijg je een roos inschrijvingsformulier waar je met deze naar de verzekering moet voor een zegel en die vragen dan het nr.plaat aan.
De mijne was gekeurd in mei in NL en geen opmerkingen.
Maar ik ken dat hier al in België... zou goed kunnen zijn dat ik hem volledig moet laten keuren.
En idd je kan hem voorrijden met uw privé nr.plaat van een andere wagen, maar vergeet niet uw inschrijvingsbewijs mee te nemen en hij wordt ingeschreven op de naam die staat op het inschrijvingsbewijs
Ben benieuwd want ik heb een afspraak dinsdag bij de VW D'leteren voor homologatie en woensdag de keuring.
Gr
Jurgen
Laatst gewijzigd door juke op 12 jun 2020, 14:11, 3 keer totaal gewijzigd.
LeColonel
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 jun 2020, 22:39

Re: Syncro benzine als camper.....(in België)

Bericht door LeColonel »

juke schreef: 12 jun 2020, 12:30 Ben benieuwd want ik heb afspraak dinsdag bij de VW D'leteren voor homologatie en woensdag de keuring.
Succes!

en bedank voor het delen van de informatie, weer een stuk(je) wijzer geworden!
Gebruikersavatar
juke
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 jun 2020, 11:33

Re: Syncro benzine als camper.....(in België)

Bericht door juke »

LeColonel schreef: 12 jun 2020, 12:44
juke schreef: 12 jun 2020, 12:30 Ben benieuwd want ik heb afspraak dinsdag bij de VW D'leteren voor homologatie en woensdag de keuring.
Succes!

en bedank voor het delen van de informatie, weer een stuk(je) wijzer geworden!
[/quote
Geen probleem het was een heel gedoe 🙄 en hopelijk verloopt alles vlotjes volgende week.
Gr
Jurgen
Gebruikersavatar
juke
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 jun 2020, 11:33

Re: Syncro benzine als camper.....(in België)

Bericht door juke »

LeColonel schreef: 12 jun 2020, 12:44
juke schreef: 12 jun 2020, 12:30 Ben benieuwd want ik heb afspraak dinsdag bij de VW D'leteren voor homologatie en woensdag de keuring.
Succes!

en bedank voor het delen van de informatie, weer een stuk(je) wijzer geworden!

Geen probleem het was een heel gedoe 🙄 en hopelijk verloopt alles vlotjes volgende week.
Gr
Jurgen
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Syncro benzine als camper.....(in België)

Bericht door J vd Pal »

Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Syncro benzine als camper.....(in België)

Bericht door brugseb »

De mijne was gekeurd in mei in NL en geen opmerkingen.
Maar ik ken dat hier al in België... zou goed kunnen zijn dat ik hem volledig moet laten keuren.
Been there, done it. Ze hielden daar noppes rekening mee...
Wel benieuwd naar die d'Ieteren piste.
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Syncro benzine als camper.....

Bericht door Pascal-141 »

LeColonel schreef: 12 jun 2020, 11:06 Dag Juke,

bedankt voor je input! Ik was van plan om in Alken (Limburg) naar het keuringsstation te gaan, maar wellicht is Eupen voor de import van een Duitse wagen een beter idee.....

Was het COC/CVO document (wat niet werd herkent door de keuring) een Nederlands document? Het is namelijk mogelijk om online bij VAG (https://coc.volkswagen-konzernlogistik. ... od=english) een (Duitstalig) COC op te vragen op basis van je chassisnummer. Is er iemand die dit al eens heeft gedaan? Deze zal dan denk ik geen PVG nummer bevatten, en in dat geval, zal ik dan wellicht alsnog naar d'Ieteren moeten voor een attest.

Welke stappen heb jij allemaal moeten ondernemen om je camper ingeschreven te krijgen?

Groet,

Carlo
Een COC aanvragen in Duitsland werkt alleen als het een gewoon voertuig is , als hij ooit als lichte vracht werd verkocht , zal je geen COC krijgen.

En trouwens , een oude T4 heeft nooit een COC gehad , dat bestond vroeger niet.

Mijn ervaring is dat invoeren vanuit NL altijd miserie is , met invoeren uit Duitsland heb ik nog nooit problemen gehad.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
juke
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 jun 2020, 11:33

Re: Syncro benzine als camper.....

Bericht door juke »

Pascal-141 schreef: 12 jun 2020, 19:01
LeColonel schreef: 12 jun 2020, 11:06 Dag Juke,

bedankt voor je input! Ik was van plan om in Alken (Limburg) naar het keuringsstation te gaan, maar wellicht is Eupen voor de import van een Duitse wagen een beter idee.....

Was het COC/CVO document (wat niet werd herkent door de keuring) een Nederlands document? Het is namelijk mogelijk om online bij VAG (https://coc.volkswagen-konzernlogistik. ... od=english) een (Duitstalig) COC op te vragen op basis van je chassisnummer. Is er iemand die dit al eens heeft gedaan? Deze zal dan denk ik geen PVG nummer bevatten, en in dat geval, zal ik dan wellicht alsnog naar d'Ieteren moeten voor een attest.

Welke stappen heb jij allemaal moeten ondernemen om je camper ingeschreven te krijgen?

Groet,

Carlo
Een COC aanvragen in Duitsland werkt alleen als het een gewoon voertuig is , als hij ooit als lichte vracht werd verkocht , zal je geen COC krijgen.

En trouwens , een oude T4 heeft nooit een COC gehad , dat bestond vroeger niet.

Mijn ervaring is dat invoeren vanuit NL altijd miserie is , met invoeren uit Duitsland heb ik nog nooit problemen gehad.
Idd ik had een link gekregen van de importeur van België om een coc op te vragen maar krijg als antwoord hij is niet gekend/ingeschreven in Duitsland wend u tot de importeur van uw land
JeroenBe
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 jun 2019, 16:36

Re: Syncro benzine als camper.....(in België)

Bericht door JeroenBe »

Indien je Europees typegoedkeuringsnummer op je chassisplaatje hebt (wat toch zou moeten zijn?) ben je toch in principe vrijgesteld van een gelijkvormigheidsattest voor te leggen? Ik heb me vorig jaar bij invoer T4 (CE) uit NL zonder COC zo aangeboden te Brasschaat en dit ook duidelijk gemeld en heeft niet de minste discussie opgeleverd. Ik heb nu de melding "vrijgesteld" op mijn inschrijvingsbewijs. Ik lees regelmatig horrorverhalen, maar heb hier zelf niet de minste problemen mee gehad...
Gebruikersavatar
juke
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 jun 2020, 11:33

Re: Syncro benzine als camper.....(in België)

Bericht door juke »

JeroenBe schreef: 12 jun 2020, 21:39 Indien je Europees typegoedkeuringsnummer op je chassisplaatje hebt (wat toch zou moeten zijn?) ben je toch in principe vrijgesteld van een gelijkvormigheidsattest voor te leggen? Ik heb me vorig jaar bij invoer T4 (CE) uit NL zonder COC zo aangeboden te Brasschaat en dit ook duidelijk gemeld en heeft niet de minste discussie opgeleverd. Ik heb nu de melding "vrijgesteld" op mijn inschrijvingsbewijs. Ik lees regelmatig horrorverhalen, maar heb hier zelf niet de minste problemen mee gehad...
Dit heb ik niet geen chaissnummerplaatje en geen EU typegoedkeuring moest dat staan op mijn kentekenbewijs en dat begint met een e_code met allemaal cijfers erachter was het geen probleem geweest.
In 1996 was dat allemaal niet verplicht of bestond zelf nog niet.
En dat is nu juist het probleem tot volgende week, dinsdag krijg ik dat van de importeur van VW/ België zo'n plaatje/sticker en het gelijkvormigheidsattest.
Plaats reactie