Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Inklapbaar bed T5

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
AnnKoo
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jun 2020, 22:21

Re: Inklapbaar bed T5

Bericht door AnnKoo »

Hanz schreef: 14 jun 2020, 10:02 Bij het bekijken van de filmpjes moet je wel in de gaten houden dat Peter een bus met verlengde wielbasis heeft waardoor hij ongeveer 40 centimeter meer binnenruimte heeft. Daardoor kan hij een breed bed uitrollen zonder dat de keuken in de weg zit.
Tja dat vermoedde ik al een beetje want onze driezits bank neemt heel de breedte in beslag. Dus er kan sowieso geen keukentje naast geplaatst worden..
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Inklapbaar bed T5

Bericht door Hanz »

AnnKoo schreef: 14 jun 2020, 10:15 Goedemorgen, wat wordt er precies verstaan onder een volwaardige slaapbank? Er zit nu een 3 zits bank in incl 3punts gordel. Er is ons verteld dat als wij de 2 hoge witte tafels die bij de bus horen altijd bij hebben we op die manier een bed kunnen creëeren bank plat en aan beide zijdes een tafel, ik vraag me alleen wel af waar ik na kan vragen of dit ook echt zo is...
Bij een slaapbank klapt de leuning van de bank naar achteren. Achter de bank is dan een plank met een deel matras erop. Dit deel, samen met de leuning en de zitting van de bank vormen het bed. De bank staat soms in rails zodat hij iets naar voren kan schuiven om genoeg ruimte te krijgen tussen zitting en bedplank achterin zodat de rugleuning daartussen past. Het kan ook dat de bank vast staat en dat de zitting op zijn eigen onderstel naar voren schuift.
Als de bus die jullie op het oog hebben op dit moment goedgekeurd is als camper dan is de constructie met de twee tafels dus ook goedgekeurd. Maar twee tafels van die afmeting nemen wel veel ruimte in beslag.
Hier nog een link naar een filmpje van een andere oplossing (vanaf ongeveer 5:30), weliswaar een Citroën camper maar het gaat om het idee en om inspiratie op te doen.
https://www.youtube.com/watch?v=YaHqlIuf51Q
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
AnnKoo
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jun 2020, 22:21

Re: Inklapbaar bed T5

Bericht door AnnKoo »

Hanz schreef: 14 jun 2020, 11:16
AnnKoo schreef: 14 jun 2020, 10:15 Goedemorgen, wat wordt er precies verstaan onder een volwaardige slaapbank? Er zit nu een 3 zits bank in incl 3punts gordel. Er is ons verteld dat als wij de 2 hoge witte tafels die bij de bus horen altijd bij hebben we op die manier een bed kunnen creëeren bank plat en aan beide zijdes een tafel, ik vraag me alleen wel af waar ik na kan vragen of dit ook echt zo is...
Bij een slaapbank klapt de leuning van de bank naar achteren. Achter de bank is dan een plank met een deel matras erop. Dit deel, samen met de leuning en de zitting van de bank vormen het bed. De bank staat soms in rails zodat hij iets naar voren kan schuiven om genoeg ruimte te krijgen tussen zitting en bedplank achterin zodat de rugleuning daartussen past. Het kan ook dat de bank vast staat en dat de zitting op zijn eigen onderstel naar voren schuift.
Als de bus die jullie op het oog hebben op dit moment goedgekeurd is als camper dan is de constructie met de twee tafels dus ook goedgekeurd. Maar twee tafels van die afmeting nemen wel veel ruimte in beslag.
Hier nog een link naar een filmpje van een andere oplossing (vanaf ongeveer 5:30), weliswaar een Citroën camper maar het gaat om het idee en om inspiratie op te doen.
https://www.youtube.com/watch?v=YaHqlIuf51Q
Bedankt voor de duidelijke toelichting! De bus is door de keuring gekomen dus ik vermoed dat die 2 tafels dan idd volstaan. Er kan er een ingeklapt worden en een als soort van hoedeplank dienen dua qua ruimte valt het mee, alleen geeft het geen vlakke ondergrond dus vandaar dat we een andere constructie willen bedenken. Fijn al die filmpje met tips!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Inklapbaar bed T5

Bericht door Hanz »

Niet alleen California. Ik dacht dat de Multivan ook zoiets had. Hoe dan ook, zitting en rugleuning zijn samen niet voldoende voor een bed dus er moet een derde deel bij. Wat ik bij Scopema zie is dat dit derde deel achter de rugleuning zit. Er zijn inderdaad meer systemen, bijvoorbeeld het derde deel onder de zitting, zoals bijvoorbeeld in de Ford Nugget.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Inklapbaar bed T5

Bericht door Mickel Moen »

jan2009 schreef: 14 jun 2020, 09:32 Als dat je enige bed in je bus wordt/is?
Moet je daar altijd mee rond rijden.
Dat kost je dus veel bagageruimte !
Je kan het ook oplossen door een volwaardige slaapbank te laten monteren , er zijn er incl. gordels en 3 zitplaatsen.
En goedgekeurd door de RDW.
Dat geeft dan naar mijn mening ook de nodige meerwaarde aan je bus.
Ook dat kan. Maar dat het veel bagageruimte kost ben ik niet met je eens. Wij hebben gigantisch veel bagageruimte. Daarentegen is onze leefruimte iets kleiner.

Wat primair voor ons van belang was, was dat we een normaal bed wilden hebben. Een slaapbank is toch een compromis. Mijn eerste kennismaking daarmee deed mij beseffen, dat het luchtbed in onze DeWaard nog comfortabeler was. Een normaal bed hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Een lattenbodem en latex matras van de Ikea voldoen uitstekend waarvoor het bedoeld is: Lekker slapen. En als er al een goede bank inzit. Die voldoet aan de eisen van de RDW en is bedoeld waar hij voor gemaakt is. Goed en veilig zitten.

Meerwaarde heb je pas iets aan, als je de bus weer verkoopt. Als dat je doel is, gaat dat wellicht op, maar dan moet je niet te lang wachten met verkopen.

Maar ieder zijn keus.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Inklapbaar bed T5

Bericht door Renew »

Misschien is dit iets voor jullie?



Groet René
AnnKoo
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jun 2020, 22:21

Re: Inklapbaar bed T5

Bericht door AnnKoo »

Renew schreef: 15 jun 2020, 11:09 Misschien is dit iets voor jullie?



Groet René
Ja heel tof die waren we ook tegengekomen! Bedankt! Groetjes, Annette
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Inklapbaar bed T5

Bericht door MGA1600 »

Ik zou ook nog even wat YouTube video’s van VanEssa (Australië) bekijken-die hebben allerlei slaap systemen bedacht van simpel tot luxueus
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Inklapbaar bed T5

Bericht door Mickel Moen »

jan2009 schreef: 14 jun 2020, 22:30 Meerwaarde kan natuurlijk ook een persoonlijke beleving zijn.
Dat je het graag zo ruimtelijk en luchtig mogelijk wil bv , het gaat niet altijd over geld.

Maar een ieder moet gewoon doen wat hij /zij het beste lijkt, je hoeft je keuze niet te verdedigen.
Meerwaarde heb je pas iets aan, als je de bus weer verkoopt. Als dat je doel is, gaat dat wellicht op, maar dan moet je niet te lang wachten met verkopen.
Kijk eens aan , terloops ook nog een waarde oordeel over onze bus.
Jan, Jan,

Iedere oplossing die je zelf geweldig vindt, is natuurlijk in mijn/jouw ogen meerwaarde. Of een ander dat ook meerwaarde vindt is de vraag. Zo vindt de een een slaapbank geweldig. Ik vind het helemaal niets.

Helemaal met je eens, dat meerwaarde ook wat anders kan betekenen. Meerwaarde is echter heel betrekkelijk. Ook wat ruimtelijkheid en indeling betreft.

Wij hebben wel eens een huis bekeken, waarbij de eigenaar bijzonder trots was op de keuken en al het smeedwerk in het huis. Voor hem allemaal meerwaarde, terwijl ik dacht: dat slopen we er het eerst uit. Overigens huis niet gekocht. Juist daarom.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Inklapbaar bed T5

Bericht door Mickel Moen »

Beste Jan,

Het is wel klaar zo. Zand erover. :proost
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
AnnKoo
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jun 2020, 22:21

Re: Inklapbaar bed T5

Bericht door AnnKoo »

De constructie die wij uiteindelijk gemaakt hebben was door de vorige eigenaar uitgedacht en voorbereid maar nooit gebruikt en is vervolgens alsnog door ons verder uitgewerkt. Het is een systeem wat vastgemaakt is aan de achterbank en eigenlijk uit 3 delen bestaat. Als matras gebruiken we een airbed voorzien van een schuimlaag. Net 3 weken vakantie achter de rug en echt super goed geslapen op ons bed! Het is niet zo professioneel als andere constructies die ik hier voorbij heb zien komen, maar ik vond het toch leuk om het even te laten zien! Gezien de grootte stuur ik de foto's even in 2 berichtjes.
Bijlagen
20200701_105342.jpg
20200701_105216.jpg
20200701_105158.jpg
AnnKoo
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jun 2020, 22:21

Re: Inklapbaar bed T5

Bericht door AnnKoo »

Deel 2 van de foto's.
De poten hebben een u profiel waardoor ze wanneer het bed opgeklapt is eenvoudig weggehaald en opgeborgen kunnen worden.
Bijlagen
20200707_174447.jpg
20200701_105935.jpg
Plaats reactie