Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verwarming T4 Westfalia 1993

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gert Swankhuisen
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 jun 2018, 21:16

Verwarming T4 Westfalia 1993

Bericht door Gert Swankhuisen »

De verwarming van mijn T4 Westfalia/Multivan uit 1993 (in 2001 geimporteerd uit Duitsland) wordt op de hoogste stand van de verwarming lauw. De thermostaat is vervangen en het koelwater is gespoeld. Voordat ik het dahsboard eruit haal om de warmtewisselaar te controleren heeft iemand nog een ander idee en is er specifiek voor deze camper een schema hoe deze verwarming werkt?
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Verwarming T4 Westfalia 1993

Bericht door odorf »

We hebben het hier over de verwarming van het bestuurdersdeel toch? Bediening dashboard. Niet de aparte (optionele) luchtstandkachel die vanuit het camperdeel wordt bediend.

Onder de motorkap -dicht bij de ruitenwissers- zit een kraantje op de verwarmingsslangen. Dit wordt vanuit het dashboard met stangetjes bediend. Dit kraantje wil wel eens een beetje vast gaan zitten waardoor niet al het warme koelwater circuleert.

Wellicht iemand binnen met de bediening warm-koud laten bewegen en onder de motorkap tegelijk kijken waar de beweging plaatsvind. Dan kun je het kraantje makkelijk localiseren.

https://www.t4-wiki.de/wiki/Regulierventil

:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gert Swankhuisen
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 jun 2018, 21:16

Re: Verwarming T4 Westfalia 1993

Bericht door Gert Swankhuisen »

Dank voor de snelle reactie, ik ga morgen kijken maar volgens mij zit er geen kraantje. wel een ontluchtingsnippel.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verwarming T4 Westfalia 1993

Bericht door Multivan Generation »

Gert Swankhuisen schreef: 07 jun 2020, 21:19 Dank voor de snelle reactie, ik ga morgen kijken maar volgens mij zit er geen kraantje. wel een ontluchtingsnippel.
Van die ontluchtingsnippel kun je het beste afblijven!
Wil wel eens afbreken en dan kun je niet meer rijden.
Ontluchten doe je door je dop van het expansie reservoir los te draaien..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Verwarming T4 Westfalia 1993

Bericht door odorf »

Er zit onder het ontluchtingsnippel op de andere slang een kraantje. Check de link van T4 wiki ook, daar zie je hoe het kraantje (ventil) er uit ziet. :toppie

@Peter;
Ik heb onlangs prima kunnen ontluchten met het nippel. Maar het is inderdaad een wat kwetsbare constructie van plastic.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gert Swankhuisen
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 jun 2018, 21:16

Re: Verwarming T4 Westfalia 1993

Bericht door Gert Swankhuisen »

Er bevind zich geen kraantje zoals op de foto aangegeven. Wel een soort klep in de slangen met een elektrische aansluiting (zie foto 1). Ik heb de camper een halfuurtje stationair laten draaien totdat hij op temperatuur is (temperatuur meter staat nooit hoger dan in het midden tussen L en H). De twee slangen die vanuit de motorruimte de cabine in gaan zijn allebei warm tot heet (zie foto 2). Als de camper stilstaat komt er redelijk warme lucht uit de roosters bij verwarming op maximaal (niet echt heet/bij het raam lijkt deze iets warmer). zodra ik ga rijden komt er direct weer lauwe lucht uit de roosters. Met karton voor de radiateur maakt dit geen verschil. Nog ideeën?
Bijlagen
foto 2.jpg
Foto 1.jpg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verwarming T4 Westfalia 1993

Bericht door Multivan Generation »

Gert Swankhuisen schreef: 08 jun 2020, 12:11 Nog ideeën?
Ja, dat je te ver naar rechts hebt gekeken.
Afbeelding
Zie ter referentie het koelvloeistof expansie tankje
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gert Swankhuisen
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 jun 2018, 21:16

Re: Verwarming T4 Westfalia 1993

Bericht door Gert Swankhuisen »

Hier zit echt geen kraantje zie foto's bijlage
Bijlagen
foto 4.jpg
foto 3.jpg
Gert Swankhuisen
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 jun 2018, 21:16

Re: Verwarming T4 Westfalia 1993

Bericht door Gert Swankhuisen »

Heeft iemand nog een suggestie wat ik nog kan doen, voordat ik het dashboard eruit haal??
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Verwarming T4 Westfalia 1993

Bericht door Timy »

Zo te zien heb jij ook een 2.4d.
Even bij die van ons foto's gemaakt van het kraantje en de plek.
Heb jij daar niet zo'n ding zitten?

Koud is helemaal naar voren en heet is.. je raadt het al naar achteren. Dit vanuit de neusrichting van de bus bekeken.
Bijlagen
20200614_115355.jpg
20200614_115337.jpg
Gert Swankhuisen
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 jun 2018, 21:16

Re: Verwarming T4 Westfalia 1993

Bericht door Gert Swankhuisen »

Nee het is inderdaad een 2.4d bouwjaar 1993. Verwarming is gecombineerd met airco.
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2213
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Verwarming T4 Westfalia 1993

Bericht door Oskar 725 »

Hallo Gert,
wordt de passagiers kachel wel warm? zo ja zit er of lucht in de kachel voor of deze zit verstopt. :winter
Groet, Oskar.
Gert Swankhuisen
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 jun 2018, 21:16

Re: Verwarming T4 Westfalia 1993

Bericht door Gert Swankhuisen »

Dag Oscar dank voor je reactie. Maar zowel bestuurders kant al passagier zijn allebei lauw.
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2213
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Verwarming T4 Westfalia 1993

Bericht door Oskar 725 »

Ik bedoel de passagiers kachel achter de rechter voorstoel, op de bodem.
Wordt deze wel warm, zit je kachel radiator voorin verstopt of de regelklep in de kachel voor werkt niet, de kachel voor loopt zonder aparte kraan volledig mee in het koel systeem en warm/koud wordt geregeld door een klep in het kachelhuis met de knop voor warm/koud.
De passagierskachel wordt geregeld door een elektrisch gestuurd ventiel wat ik op je foto's al heb zien zitten (Onder de rembooster) en staat los van de kachel voor. :toppie
PS: het is toch geen climatronic?
Groet, Oskar.
Gert Swankhuisen
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 jun 2018, 21:16

Re: Verwarming T4 Westfalia 1993

Bericht door Gert Swankhuisen »

Dag Oskar excuses voor de vertraagde reactie maar druk, druk, druk. De verwarming achter de bijrijdersstoel is afgekoppeld de unit bevindt zich nog wel onder de bus maar de koelwaterleidingen zijn afgekoppeld. Dus dat kan ik niet controleren. Het is geen climatronic zie foto. heb je nog andere ideeë
IMG_20200713_111833.jpg
n?
Plaats reactie