Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Multivan Syncro benzine als camper.....(in België)

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Syncro benzine als camper.....(in België)

Bericht door Pascal-141 »

JeroenBe schreef: 12 jun 2020, 21:39 Indien je Europees typegoedkeuringsnummer op je chassisplaatje hebt (wat toch zou moeten zijn?) ben je toch in principe vrijgesteld van een gelijkvormigheidsattest voor te leggen? Ik heb me vorig jaar bij invoer T4 (CE) uit NL zonder COC zo aangeboden te Brasschaat en dit ook duidelijk gemeld en heeft niet de minste discussie opgeleverd. Ik heb nu de melding "vrijgesteld" op mijn inschrijvingsbewijs. Ik lees regelmatig horrorverhalen, maar heb hier zelf niet de minste problemen mee gehad...
En wat is het bouwjaar van jouw T4 ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
JeroenBe
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 jun 2019, 16:36

Re: Syncro benzine als camper.....(in België)

Bericht door JeroenBe »

Eerste inschrijving was juli 2003.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Syncro benzine als camper.....(in België)

Bericht door Pascal-141 »

JeroenBe schreef: 12 jun 2020, 23:17 Eerste inschrijving was juli 2003.
Dan was er inderdaad al een COC , en een E-nummer op het typeplaatje , en kun je zonder probleem invoeren.

Topicstarter heeft het over een oude T4 van '96 . Dus totaal andere situatie ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
JeroenBe
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 jun 2019, 16:36

Re: Syncro benzine als camper.....(in België)

Bericht door JeroenBe »

Weet je toevallig vanaf welk bouwjaar dat goedkeuringsnummer wel op het plaatje zou moeten staan? Of kan dit nog verschillen naargelang het type?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Syncro benzine als camper.....(in België)

Bericht door Multivan Generation »

Volgens mij is dat rond 2000 begonnen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Syncro benzine als camper.....(in België)

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef: 13 jun 2020, 07:54 Volgens mij is dat rond 2000 begonnen.
Ik dacht ook dat het zoiets ongeveer was .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Syncro benzine als camper.....(in België)

Bericht door Pascal-141 »

LeColonel schreef: 11 jun 2020, 23:26



Een Syncro met difflock zou voor de Belgische wetgever aangezien kunnen worden als een “terreinvoertuig (symbool G)”. Zou dit een probleem kunnen zijn voor het inschrijven als kampeerwagen?


Daar heb ik nog nooit van gehoord .
Mijn T3 syncro heeft 2 dif locks , en die word gewoon gekeurd . Op het keuringsbewijs staat " aantal motorassen : 2" , dat is de enige vermelding van 4x4 .

Het is wel belangrijk om op de keuring uitdrukkelijk te vermelden dat het een 4x4 is , zodat ze de remtestbank kunnen aanpassen , anders heb je kans dat je schade hebt aan de aandrijflijn.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
LeColonel
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 jun 2020, 22:39

Re: Syncro benzine als camper.....

Bericht door LeColonel »

Pascal-141 schreef: 12 jun 2020, 19:01
Mijn ervaring is dat invoeren vanuit NL altijd miserie is , met invoeren uit Duitsland heb ik nog nooit problemen gehad.
Kijk, dat geeft de burger moed! :gekte

Ik ben eens gaan nazoeken hoe het nu zit met dat hele COC gebeuren.......

Op de website van COCEurope https://coceurope.eu/certificate-of-conformity-coc/ staat geschreven:

"Certificate of Conformity or COC is an official document of a vehicle. This document contains 52 technical points and is available for almost every European vehicle that is built after 1996. The document has different names. The official term is a Certificate of Conformity, but it is also called a CVO or a birth certificate. Not to be mistaken for a Certificate of Origin, which has almost the same abbreviation (COO)."

Op de website van Autoveiligheid.be https://www.autoveiligheid.be/gelijkvor ... ormity-coc lees ik:

"Elk voertuigtype dat gebouwd of ingevoerd wordt in België, wordt gehomologeerd door de bevoegde overheid in een proces-verbaal van goedkeuring (PVG). Het Belgisch gelijkvormigheidsattest bekrachtigt dat het voertuig beantwoordt aan de beschrijving van het PVG. Het Belgisch gelijkvormigheidsattest wordt afgeleverd door de constructeur of de officiële mandataris.

Sinds januari 1999 is het Belgisch gelijkvormigheidsattest verplicht vervangen door het Europees gelijkvormigheidsattest (Certificate of Conformity(COC)).

Indien u niet beschikt over een Belgisch gelijkvormigheidsattest of COC contacteert u de invoerder of de officiële mandataris van uw voertuig om een duplicaat te bekomen van het gelijkvormigheidsattest of het COC."


Hieruit durf ik voorzichtig te concluderen dat een wagen:
  • tot en met 1996: hebben geen COC, bij importeren een PVG opvragen bij de invoerder (d'Ieteren)
  • 1997 -1998: grijs gebied, hebben wel een COC, maar wellicht nog niet door de wetgever als zodanig erkend
  • 1999 en later: COC



Pascal-141 schreef: 12 jun 2020, 19:01 Een COC aanvragen in Duitsland werkt alleen als het een gewoon voertuig is , als hij ooit als lichte vracht werd verkocht , zal je geen COC krijgen.
Dat is denk ik ook wat er wordt nagekeken bij de keuring, is de wagen nog precies zoals beschreven in het COC. Is dat niet het geval, dan verwacht ik dat je nogal wat miserie kan verwachten.......

brugseb schreef: 12 jun 2020, 16:42 Wel benieuwd naar die d'Ieteren piste.
Ik ook! ik denk dat Juke ons wel zal laten weten hoe het gegaan is......

juke schreef: 12 jun 2020, 19:09
Idd ik had een link gekregen van de importeur van België om een coc op te vragen maar krijg als antwoord hij is niet gekend/ingeschreven in Duitsland wend u tot de importeur van uw land
Precies, de wagen zal in Nederland zijn 1e inschrijving hebben gehad.
LeColonel
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 jun 2020, 22:39

Re: Syncro benzine als camper.....(in België)

Bericht door LeColonel »

J vd Pal schreef: 12 jun 2020, 14:38 Deze is kant en klaar https://link.marktplaats.nl/m1563333986
Mooie bus, alleen wat aan de hoge kant, gaat helaas niet passen in mij schuur.
LeColonel
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 jun 2020, 22:39

Re: Syncro benzine als camper.....(in België)

Bericht door LeColonel »

Pascal-141 schreef: 13 jun 2020, 08:31
LeColonel schreef: 11 jun 2020, 23:26



Een Syncro met difflock zou voor de Belgische wetgever aangezien kunnen worden als een “terreinvoertuig (symbool G)”. Zou dit een probleem kunnen zijn voor het inschrijven als kampeerwagen?


Daar heb ik nog nooit van gehoord .
Mijn T3 syncro heeft 2 dif locks , en die word gewoon gekeurd . Op het keuringsbewijs staat " aantal motorassen : 2" , dat is de enige vermelding van 4x4 .

Het is wel belangrijk om op de keuring uitdrukkelijk te vermelden dat het een 4x4 is , zodat ze de remtestbank kunnen aanpassen , anders heb je kans dat je schade hebt aan de aandrijflijn.

Mooi, dan hoef ik me daar geen zorgen om te maken.
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Multivan Syncro benzine als camper.....(in België)

Bericht door CapoJan »

Om op een vraag uit het startbericht te antwoorden: ik heb een T4 Multivan (1.9D 1994) die dus ooit zijn leven begon als Multivan en nu als camper ingeschreven is. Maar: de eerste inschrijving gebeurde in Duitsland. Nadien is die naar België verhuisd en later als camper ingeschreven door de vorige (tweede) eigenaar. Hoe dat verlopen is, weet ik niet, want ik kocht hem zo.
Wel zijn (waren ?) de eisen voor een camper in België erg beperkt in vergelijking met Nederland. In die van mij zit enkel een keukenblok (kastje met kookblok erop). Dat blijkt voldoende te zijn. Geen schoon- en vuilwatertank, geen klap- of popupdak...
Het is dus in elk geval mogelijk.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
LeColonel
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 jun 2020, 22:39

Re: Multivan Syncro benzine als camper.....(in België)

Bericht door LeColonel »

CapoJan schreef: 15 jun 2020, 11:29 Het is dus in elk geval mogelijk.
Thanks!
Gebruikersavatar
juke
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 jun 2020, 11:33

Re: Multivan Syncro benzine als camper.....(in België)

Bericht door juke »

Terug van de importeur van VW België voor de homologatie T4 california, het heeft juist geteld 0.30 hr geduurd 😳 voor dat één document gelijkvormigheidsattest met pvg nr.
Ze kijken de chaissnummer na en even het interieur checken of het een echte westfalia is en geen ombouw is.
Aub gelieve 170 € betalen, nog altijd goedkoper dan de keuring waarvoor je 600 € betaald.
Morgen is de keuring aan de beurt, ben benieuwd normaal is het alleen maar een visuele keuring omdat hij nog geen twee maanden in EU is gekeurd.
Maar heb toch mijn twijfels... 🤞het zal een volledige keuring worden...
Bijlagen
IMG_20200616_102506.jpg
Laatst gewijzigd door juke op 16 jun 2020, 10:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Multivan Syncro benzine als camper.....(in België)

Bericht door Snautzer »

Ben benieuwd
LeColonel
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 jun 2020, 22:39

Re: Multivan Syncro benzine als camper.....(in België)

Bericht door LeColonel »

Maar deze heb je in ieder geval binnen! Succes morgen!
Plaats reactie