Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Het interieur een nieuwe look gegeven

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: Het interieur een nieuwe look gegeven

Bericht door ThomasH »

Kristienvh schreef: 06 apr 2019, 19:18 Het hout heb ik geschuurd en geschilderd en de paarse plastieken randjes heb ik er uit getrokken en vervangen door nieuwe beige randjes!

Gr
Kristien
En die plastic randjes, die je vervangen hebt, met wat voor materiaal heb je die vervangen? Mag ik vragen waar je dat gevonden hebt? Want dat zijn profielen lijkt me?
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Het interieur een nieuwe look gegeven

Bericht door Kristienvh »

Online webschop van Dewitschijndel.
www.dewitschijndel.nl/dws-t-profi
Je kan dit per meter krijgen. Ik heb 13 meter verbruikt en kom nog net ong 1.5 m tekort voor het kastje onderaan van de huishoudbatterij. Zal dit later nog eens mee bestellen.
Gr
Kristien
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Het interieur een nieuwe look gegeven

Bericht door Kristienvh »

Hoi, het is lange geleden maar nu toch weer even verder gedaan aan m'n bus. Ik vond dat de oprij blokken en de elektriciteitskabel steeds in de weg lagen en kon er geen geschikt plaatsje voor vinden. Als oplossing heb ik een Rhino Roofrack op m'n klapdak gemonteerd. Toen ik de bus kocht zaten er al voetjes op van een sherpa lift maar de lift zelf heb ik nooit gehad. Ik had nog 2 oude staven van een vroeger bagage rek liggen om te gebruiken. Hier heb ik gaten in geboord om ze op de voetjes te kunnen monteren. Ook heb ik nog alublokjes gemaakt en ertussen geplaatst om het rack iets hoger te krijgen zodat de vijzen m'n zonnepaneel niet raken.
voetjes.jpg
Het rack monteer je met bijgeleverde beugels. Ik heb deze wel een beetje moeten aanpassen omdat ze te lang waren en tegen m'n dak kwamen.
beugel.jpg
Doordat het rack zo ver achteraan op het dak staat kan ik het dak nog steeds vanop de bestuurderstoel opendoen (ik had vroeger wel al gasveren gemonteerd)
Zo ziet het er uit als het klaar is en met de blokken en de kabel op.
geladen met open dak.jpg

Gr,
Kristien
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Het interieur een nieuwe look gegeven

Bericht door Kristienvh »

Vervolg van m'n verslagje...
Als ik thuis iets nodig heb uit het rack kan ik makkelijk m'n laddert nemen om gerief van het dak halen. Als ik onderweg ben ik heb meestal geen ladder mee :ikrij en kan ik dus moeilijk aan de bovenzijde van m'n dak. Hiervoor heb ik een speciaal trapje gekocht dat ik op m'n band zet, hier kan ik op gaan staan en zo kan ik onderweg ook probleemloos aan de kabel en de blokken. Ik gebruik het trapje ook op m'n voorwiel om de drinkwaterbidon op te zetten. (makkelijk dan moet ik me minimaal bukken)
trapje.jpg
Ik heb ook nog een voltmeterje op de batterij afdekkap gemonteerd om makkelijk te zien wanneer ik de druppellader moet aansluiten. (maar voornamelijk omdat ik het zo leuk vond :adhd )
voltmetertje.jpg
Dit weekend eerste maal terug weg na alle virussen en ik kijk er naar uit!

groeten,
Kristien
Laatst gewijzigd door Kristienvh op 19 jun 2020, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Het interieur een nieuwe look gegeven

Bericht door Renew »

Ziet er leuk uit!!
Ik heb wel een vraagje; dat rack op je dak komt dat net over de zonnepanelen heen? Als dat zo is, wordt dan de opbrengst capaciteit van de panelen niet beperkt?
Bij mijn zonnepanelen op het dak van mijn huis is dat namelijk wel zo, 1 paneel pakt een beetje schaduw, dan ook alle andere panelen ook minder opbrengst.
(Althans.... volgens de fabrikant :-)

Maar verder echt een leuke, goede en frisse nieuwe look!!
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Het interieur een nieuwe look gegeven

Bericht door J vd Pal »

Ziet er goed uit, handig opstapje!

Wie levert die manden want op de site van Rhino Rack NL vind ik ze niet?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Ilja1974
Berichten: 138
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Het interieur een nieuwe look gegeven

Bericht door Ilja1974 »

@ Renew
Als dat ene paneel de prestaties van de rest naar beneden haalt dan heb je als ik het goed heb een optimizer (als ik het ding goed benoem) voor meerdere van je panelen.
Mijn ouders hebben sinds vorig jaar 15 panelen in de tuin staan en die hebben er voor gekozen om er per paneel een te gebruiken.
Het is iets duurder maar dan heb je dat euvel niet.
Wij hebben het niet nodig maar dat wieltrapje is verrekte handig zeg!
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Het interieur een nieuwe look gegeven

Bericht door Kristienvh »

Hoi
Het rack heb ik besteld via Gitrax in Belgie maar kan via elke verdeler van Rhino besteld worden.
https://www.4x4camper.info/mitsubishi-l ... ge-basket/

Wat het zonnepannel betreft..
de foto geeft een beetje een vertekend beeld. Het rack komt niet echt boven de cellen te zitten waardoor het verlies aan opbrengst minimaal is.
15925576137531662684735737916335.jpg
Groet
Kristien
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Het interieur een nieuwe look gegeven

Bericht door Renew »

Maar je dragers lopen toch er over heen!?
Maar goed als je accu’s verder goed opgeladen worden/blijven dan is er geen probleem denk ik.
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Het interieur een nieuwe look gegeven

Bericht door Kristienvh »

Ja, zeker waar, 1 drager loopt over het paneel maar tot nu toe echt nog geen probleem mee gehad. Het paneel is 100wp en ons verbruik is niet heel veel. Meeste gaat naar de compressor koelkast. Verlichting heb ik allemaal led gemaakt dus dat is ook minimaal. We hebben nog niet gehad dat we naar een camping moeten owv stroomtekort .

Gr
Kristien
Gebruikersavatar
Loekie
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 mei 2020, 05:42

Re: Het interieur een nieuwe look gegeven

Bericht door Loekie »

Dag Kristien,

Heb je plaatjes al zo vaak bekeken, ik vind het echt prachtig geworden. Heel stijlvol.

Geïnspireerd heb ik ook foli gekocht om het tafeltje wat op te vrolijken. Ik ben heel blij met de kleur en bijna alle randjes. Heb geplakt met plantenspuien met water en overhangend folie. Het randje van het blad is wat hoger en heb ik er niet afgehaald. Helaas niet gelukt om helemaal strak lang de randen te snijden. Heb jij tips hiervoor?

Groetjes Marieke
91A2BF07-5623-491F-BCD4-5254E7029B7E.jpeg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Het interieur een nieuwe look gegeven

Bericht door Hanz »

Kristienvh schreef: 18 jun 2020, 20:49 Hoi, het is lange geleden maar nu toch weer even verder gedaan aan m'n bus. Ik vond dat de oprij blokken en de elektriciteitskabel steeds in de weg lagen en kon er geen geschikt plaatsje voor vinden. Als oplossing heb ik een Rhino Roofrack op m'n klapdak gemonteerd.
Gr,
Kristien
Het ziet er wel stoer uit maar is dit niet een heel erg ingewikkelde manier om een paar spullen op te bergen?
De oprijblokken kan je ook onder de deurbak(ken) opbergen zoals een ander forumlid heeft gedaan, zie de foto
P1060953.JPG
P1060953.JPG (38.71 KiB) 1721 keer bekeken
Je hebt nu een rek op je dak waar je niet zomaar bij kan, dus moet je weer een trapje hebben dat weer ergens opgeborgen moet worden (wel een heel slim trapje). Er is een hele constructie gemaakt op het dak en meestal geeft dat herrie van de rijwind en kost het extra brandstof, nog los van het feit dat je camper nu ruim hoger is dan 2 meter wat bij parkeergarages een probleem kan zijn. En je zonnepaneel wordt gedeeltelijk afgedekt. In de praktijk geeft dat blijkbaar geen probleem maar het ziet er niet logisch uit om iets over een paneel heen te bouwen dat zoveel mogelijk zon moet vangen.
Ieder heeft natuurlijk zijn eigen wensen en oplossingen maar ik heb hier wel wat vraagtekens bij.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Het interieur een nieuwe look gegeven

Bericht door Kristienvh »

Loekie schreef: 23 jun 2020, 23:30 Dag Kristien,

Heb je plaatjes al zo vaak bekeken, ik vind het echt prachtig geworden. Heel stijlvol.

Geïnspireerd heb ik ook foli gekocht om het tafeltje wat op te vrolijken. Ik ben heel blij met de kleur en bijna alle randjes. Heb geplakt met plantenspuien met water en overhangend folie. Het randje van het blad is wat hoger en heb ik er niet afgehaald. Helaas niet gelukt om helemaal strak lang de randen te snijden. Heb jij tips hiervoor?

Groetjes Marieke
91A2BF07-5623-491F-BCD4-5254E7029B7E.jpeg
Hoi Marieke, als je het stukje dat op je tafel moet iets groter snijdt dan het eigenlijk zou moeten kan je na het kleven mooi tegen je randje snijden met een scherp cuttermes. Niet duwen uiteraard zodat je het niet ziet op je rand. Ik doe ook steed wat afwasmiddel (klein beetje) in het water omdat je dan mooi alle vocht van onder de folie kan wrijven met je spatel.

Groeten
Kristien
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Het interieur een nieuwe look gegeven

Bericht door Kristienvh »

Hoi Hanz. Ik heb dit gedaan omdat ik het idd heel stoer vond :lach .
Maar ik zou toch een aantal van je bemerkingen willen duiden. Het trapje is idd iets extra om op te bergen maar ik zet dit omgekeerd tegen de pasagiersstoel en dan past de waterbidon er perfect op en kan er nog gerief onder.
Ik spaar dus plaats.
15931724383236875523174583009248.jpg
Als ik het trapje niet gebruik als trapje gebruik ik het als waterbidon drager.
15931728353352090272093837305589.jpg
Wat de hoogte van de bus betreft...m'n bus was al hoger dan 2 meter omdat hij stevig verhoogd is en vanwege de luifel.
Zoals al gezegd is er geen nadeel wb het zonnepaneel, de draagstang van het rek loopt over een scheiding tussen 2 rijen en de schaduw is minimaal.

Mijn oprijblokken zijn groter dan de grijze vandaar dat ik deze manier niet kon toepassen. Ik had deze foto ook gezien en dus geprobeerd.
En last but not least het verbruik..het is nu niet dat m'n t4 de meest zuinige auto is die er bestaat dus vond ik dit geen argument om de aanpassingen die ik graag wou niet uit te voeren.

Dit gezegd zijnde..ik heb het vooral gedaan omdat ik het heel leuk vond.
Groeten
Kristien
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Het interieur een nieuwe look gegeven

Bericht door Multivan Generation »

@ Kristien,
heb jij het materiaal geplakt , randje afgesneden en daarna het T-profiel geplaatst,
of zat het T-profiel er op en heb je folie er zo opgeplakt en bij T-profiel aan de binnenzijde afgesneden?

Ik vermoed dat dit bij jullie verschillend is.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie