Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2 x bergruimte als camper eis?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Bertel 388
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 jun 2008, 20:08

2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door Bertel 388 »

Als één van de inrichtingseisen, moeten er 2 afsluitbare bergruimten aanwezig zijn in de binnenruimte. Ik ben benieuwd naar mogelijke oplossingen.

Is bijv. het aantonen van 2 bergruimten in het keukenblok voldoende?

De inrichting van mijn T4 (Caravelle uitvoering) wordt als volgt:

eerste rij: bestuurdersstoel en bijrijdersstoel
tweede rij: keukenblok achter de bestuurdersstoel met klaptafel.
derde rij: 3 zits achterbank
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door Hanz »

Het gaat hier dus om de inrichtingseisen van de Belastingdienst. Daar staat een opsomming van de zaken die aanwezig moeten zijn. Over opbergfaciliteiten en keuken staat er het volgende:
- minimaal 2 vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten
- een vast keukenblok bestemd voor gebruik in de binnenruimte


Omdat het een opsomming is moeten volgens mij beide aanwezig zijn, dus zowel een keukenblok als twee opbergfaciliteiten. Ik kan mij wel voorstellen dat je één 'meubelblok' hebt waarin de keuken zit en daaronder of daarnaast nog twee kastjes. Maar een kastje onder de gootsteen waarin ook de watertank en gastank staan geldt naar mijn idee niet als opbergfaciliteit maar als onderdeel van het keukenblok.
Je kan het natuurlijk altijd navragen bij de Belastingdienst zelf.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Bertel 388
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 jun 2008, 20:08

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door Bertel 388 »

Er wordt niet aangegeven waar de opbergfaciliteiten zich moeten bevinden of hoe groot die moeten zijn. Wanneer het keukenblok dermate groot is dat er naast de ruimten voor de gas- en watertanks nog 2 opbergfaciliteiten in geplaatst kunnen worden lijkt mij dat voldoende. Maar goed, ik ben de belastingdienst niet en je hebt gelijk, navraag geeft duidelijkheid.

Maar, dat neemt niet weg dat er op dit forum ongetwijfeld mensen zijn die de oplossing in hun bus hebben zitten. Is er iemand die nog iets meer kan zeggen hier over?
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door chv »

Ik heb me ooit laten vertellen dat een koelkast al als zo'n afsluitbare bergruimte meetelt. Je bewaart daar immers voedsel.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Bertel 388
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 jun 2008, 20:08

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door Bertel 388 »

Het moeten 2 bergruimten zijn welke niet onder het keukenblok vallen. Dus los van het keukenblok, onder een bank of stoel bijv., of er tegenaan gebouwd is prima. Evt. ruimten recht onder de kookplaat, vallend binnen de oppervlakte van de kookplaat, gelden daarin niet als bergruimte.

Uiteraard zullen hier de nodige afwijkingen in goedgekeurd zijn omdat interpretaties verschillen. Maar dit is wat een ervaringsdeskundige mij heeft verteld.
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door MGA1600 »

Onder een Multivan bank zitten 3 kleine laatjes. Samen met een paar raamkoffers voldeden die kennelijk al aan de eisen want de camper is als zodanig goedgekeurd (ook door de belastingdienst). Achteraf zijn er door mijzelf allerlei kastjes toegevoegd, maar voor de camper-eisen was dat dus niet nodig.
Laatst gewijzigd door MGA1600 op 20 jun 2020, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door Hanz »

Uit de vorige twee reacties blijkt dus dat de eisen van de Belastingdienst inderdaad als een opsomming gelezen moeten worden. Al deze zaken moeten aanwezig zijn en je kunt het een niet inwisselen voor het ander. Het is een rijtje met eisen en geen keuzemenu. Er moet dus stahoogte zijn én een bed én een keuken én stoelen én een tafel én opbergruimtes.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
foolspeed
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 mei 2020, 23:59

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door foolspeed »

En het dashboard kastje ??
T4 2.5 TDI ACV 102pk 520.000 km :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door Multivan Generation »

foolspeed schreef: 28 jun 2020, 23:07 En het dashboard kastje ??
Dashboardkastje bevind zich niet in de leefruimte en telt dus niet mee.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
foolspeed
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 mei 2020, 23:59

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door foolspeed »

Zoals gewoonlijk bij de belastingdienst kunnen ze het weer niet makkelijker maken. Als opbergruimte geen onderdeel van de keuken zou mogen zijn, (wat overigens niet als zodanig bij de eisen vermeld staat) zouden de laatjes onder de bedbank en het bakje in de zijbekleding naast de klaptafel van een multivan wel volstaan? Ik heb een bermkeuken van een Jamet vouwwagen achterop de bedplank geplaatst. Deze is op bestemming aangekomen uitneembaar of onderweg vanonder de klep te gebruiken. Deze voldoet aan de hoogte en is van binnenuit bereikbaar. De belastingdienst schrijft echter " moet van binnenuit normaal bereikbaar zijn". Maar wat is dan de definitie van normaal. Bij het RDW vertelde men mij dat hij niet op het dak mag zitten maar verder zou ik daar vrij in zijn. Ook weer fijn dat allebei deze overheidsinstanties op één lijn zitten.
T4 2.5 TDI ACV 102pk 520.000 km :ikrij
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door Olaf »

Moest de keuken voor de belastingdienst ook niet vast zitten in de bus ? Was dacht ik ook een eis.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door chv »

+ 1

Mvg
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door Snautzer »

De belasting dienst leest het m.i. zo: jij kan je keuken niet normaal bereiken omdat daar je bank voor zit.
Zijn er wel meer die dat zo dachten op te lossen.

Het is ook goed te weten dat de rdw en de belasting los van elkaar staan en hoewel ze dezelfde begrippen hanteren de invulling van die begrippen anders interpreteren. En dat leid tot verwarring.
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door marrcel »

Ik vond geen recentere informatie hier over. Daarom maar even op een wat ouder draadje reageren.

Ik heb wat vragen als newbee. Wij willen met een starters inrichting/keukenblok in het voorjaar snel op pad. Ik ben een pietje precies dus de definitieve inrichting bouwen duurt enkele maanden langer, 2022 klaar zeg maar.
Maar nu hoe kunnen we met een starters inrichting toch alvast aan de eisen voldoen? Het is voor ons een manier om tijd te winnen. Tijdens ombouwen starter naar definitief zal slechts een enkele dag niet aan de eisen worden voldaan schat ik in.

Het is een 8p kombi. 2voorstoelen+3+3. De 3p achterbank halen we weg. Daar willen we een keukenblokje plaatsen met gaspit, water en afvoer.
De middelste zittingrij is een 1+2. 1 kantelstoel die voorover klapt waarvan de achterste 2 poten van de stoel uit de potten gaan. Het 2p klapbankje kan de leuning plat en blijft in de potten.
De bodem heeft 8 sjor-ogen. 4 rondom de 2=1 rij. en 4 thv de 3p zitbank achter.

Nu wordt op marktplaats een blokje aangeboden met een tussenplank boven de jerrycans. De verkoper stelt dit blokje geldt als keukenblok met inclusief 2 opbergfaciliteiten. Mmmm hoe zit dat?

Vraag 1:
Geldt een horizontale plank in een kastje onder het werkblad van een keukenblokje als opbergfaciliteit?

Vraag 2:
Wanneer is het blokje op de plaats van de derde bank nu op een normale manier bereikbaar? Is de bereikbaarheid geredeneerd vanaf de schuifdeur of vanaf de bestuurders stoel? De kantel stoel is vanaf de schuifdeur is de normale instap naar de 3p bank. Dus bereikbaar.
Maar als het geredeneerd is vanaf de bestuurders stoel? Het stappen/kruipen over een plat 2p bankje of langs kantelstoel met de schuifdeur dicht, is dat wel normaal bereikbaar volgens de eisen. Mij lukt het wel, maar dat is niet aan de orde.

Vraag 3
ik denk het aan de sjorogen voor het vastmaken. Met een gebogen draadeind om het oog en met moer vast aan een balkje waar het blokje aan vast wordt geschroefd. Is hier iets slimmers voor of zal ik de potten van de 3e zitrij gebruiken?
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door Jan anno NU »

Even ter overweging,
Hoe meer jij de grenzen op zoekt des te kritischer zal er door de instanties naar worden gekeken.

Bevestigingen worden bekeken door de RDW.
Inrichting door de belastingdienst.


Dus als je op kwarttarief in het voorjaar op vakantie wil.
En denk niet te moeilijk!
Leefruimte in een campertje is achter de voorstoelen.
En over een neergeklapte stoel klauteren naar je keukenblok , om maar wat te noemen ,lijkt mij afkeur.
En steeds de schuifdeur open/dicht om bij je keukenblok te komen?
:nuts

Wil je zekerheid vraag het de instanties.

En wat er op markplaats wordt gezegd , de meesten willen gewoon verkopen toch.
T4 2,5 TDI 2002
Plaats reactie