Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
T4-Zaandam
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:58

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door T4-Zaandam »

Even een vraagje, is het erg als een busje laswerk heeft gehad? Als in, roesten ze daarna verder hard ofzo, of als het goed gedaan is kun je weer een tijdje vooruit? Ik denk niet dat het erg is, ook rekeninghoudend met budget enzo.. De eerste T4's worden alweer 30 jaar... :T44EVER
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Snautzer »

Laswerk is niet erg.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Hanz »

Beter een nieuw stuk plaatwerk dat er vakkundig in gelast is dan dat de rotte plek weg geplamuurd wordt. Want dan komt de roest zeker weer terug.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
T4-Zaandam
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:58

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door T4-Zaandam »

Hanz schreef: 07 jan 2020, 11:02 Beter een nieuw stuk plaatwerk dat er vakkundig in gelast is dan dat de rotte plek weg geplamuurd wordt. Want dan komt de roest zeker weer terug.
Ik zal er opletten. De adverteerder reageerde met dat hij de auto ter reparatie aangeboden heeft bij de garage (voor apk ook) en dat hij daarna de prijs zou bepalen. Ik zie het dan wel wat hij doet, tot op heden nog niets gehoord. Hij had hem eerst voor 2500 staan zonder apk, dus ik ben benieuwd...
T4-Zaandam
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:58

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door T4-Zaandam »

Sorry voor de kick, wist niet of ik hiervoor een heel nieuw topic zou moeten maken.

Heb een vraagje w.b de Multivans, ik zie vaak de Multivan versie aangeboden voor een lagere prijs dan zelfs de meeste zelfbouw exemplaren. Heeft dit een bepaalde reden?

Ik vind het qua uitrusting niet erg, maar zie wel dat vaak het keukenblokje ontbreekt (lijkt mij niet moeilijk in te bouwen, maar hoe zit het dan met kwarttarief, die hoef je toch niet opnieuw aan te vragen bij een bestaande camper toch?)

Ik vind Multivans wel oké vanwege de al ingebouwde en naar mijn mening mooie achterbank. Ook hebben de Multi's vaak climatecontrol is mijn ervaring. Oh, en niet geheel onbelangrijk ik zie ze eigenlijk altijd met de 2.5Tdi (is dat standaard zo?)

Groeten, T4-Zaandam.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Snautzer »

1 vraag : denk dat je je vergist. Multivans zijn zeer gewild om dat er een bed bank in zit. Zeer praktisch.
Vraag 2 kwart tarief gaat als het reeds op kwart tarief staat over naar nieuwe eigenaar. Als er geen keuken inzit is het geen kamper voor de belasting en dien je het hele tarief te betalen.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Beckontheroad »

Snautzer schreef: 20 jun 2020, 14:10 1
Vraag 2 kwart tarief gaat als het reeds op kwart tarief staat over naar nieuwe eigenaar. Als er geen keuken inzit is het geen kamper voor de belasting en dien je het hele tarief te betalen.
Klopt, maar je moet t wel direct aanvragen anders betaal je het volle pond..JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Hanz »

T4-Zaandam schreef: 20 jun 2020, 13:19
Heb een vraagje w.b de Multivans, ik zie vaak de Multivan versie aangeboden voor een lagere prijs dan zelfs de meeste zelfbouw exemplaren. Heeft dit een bepaalde reden?
Als je een Multivan als camper wilt gebruiken op kwarttarief dan moet er wel een hefdak inzitten en een keuken. Dat is niet altijd zo, er zijn ook Multivans zonder hefdak en ook zonder keuken zoals je al ontdekt had. Dus bij het vergelijken van prijzen hier wel even op letten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
T4-Zaandam
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:58

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door T4-Zaandam »

Ik zal er zeker opletten. Maar het kwarttarief gaat dus nou wel of niet automatisch? Hoe kan ik weten of hij dan al dan niet op kwarttarief staat? Soms zie je van die advertenties waarin ze een busje aanbieden zonder keukenblok, omdat ze die weer in hun eigen bus willen gebruiken ofzo. Nou is een keukenblokje zelf fixen niet zo moeilijk lijkt mij, of nog best goedkoop aan te schaffen via MP als men zelf niet wilt klussen.

Anyway, ik ga naar alle waarschijnlijkheid een T4 bekijken is naar mijn smaak (Kwb, airco en 2.5Tdi) Ik hoop dat het een goede is en dat ik de gedachte inruilprijs voor mijn huidige auto krijg.

Dus misschien ben ik vanaf Donderdag ook een troetse boesje bestuurder :driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Hanz »

T4-Zaandam schreef: 22 jun 2020, 20:37 Ik zal er zeker opletten. Maar het kwarttarief gaat dus nou wel of niet automatisch? Hoe kan ik weten of hij dan al dan niet op kwarttarief staat?
Even snuffelen op de site van de Belastingdienst levert dit op:
"Bent u sinds 1 januari 2013 of later de houder van de kampeerauto? En betaalde de vorige eigenaar/houder het kampeerautotarief? Dan hoeft u het kampeerautotarief niet aan te vragen.
Het kampeerautotarief geldt dan automatisch ook voor u.
Als u niet weet of de vorige eigenaar/houder het kampeerautotarief betaalde, bel dan met de BelastingTelefoon Auto:
0800 - 0749."


Wel even aan de verkoper vragen of hij het kwarttarief betaalde, en liever nog dat de verkoper dit ook laat zien aan de hand van een (aanslag)betaling. Of even checken bij bovengenoemd telefoonnummer.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
T4-Zaandam
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:58

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door T4-Zaandam »

Dit busje staat wel al 2 jaar te koop (handelaar) te mooi om waar te zijn? Anyway, ik ga morgen gewoon kijken hoe die erbij staat..
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Hanz »

Al 2 jaar te koop bij een handelaar??? Dan denk ik: veel te duur, veel te slecht of een slechte handelaar. Of alle drie tegelijk. Ik zou daar niet eens naar gaan kijken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
T4-Zaandam
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:58

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door T4-Zaandam »

Hanz schreef: 25 jun 2020, 08:57 Al 2 jaar te koop bij een handelaar??? Dan denk ik: veel te duur, veel te slecht of een slechte handelaar. Of alle drie tegelijk. Ik zou daar niet eens naar gaan kijken.
U zal wel gelijk hebben mede Zaankanter. Het is nu sowieso 'dood' op Marktplaats, de camperkoop-rush is nu geweest heb ik het idee, en de oninteressante/slechte blijven nu staan. Misschien is het beter voor mij om rond eind Augustus/begin September weer te gaan kijken.

Dan komen de meeste mensen terug van vakantie en begint de ''stoelendans'' weer.
2 jaar te koop is best lang, misschien ga ik alleen even kijken gewoon om de plekken qua roest etc te ontdekken.

Op de foto's ziet het er ok uit hoewel de km stand ook wel niet zal kloppen. Iets meer als een ton gelopen, 2012 geimporteerd (waarschijnlijk uit Duitsland) ik denk ook een hoop achterstallig onderhoud (D-riem waterpomp, airco ws afvullen of compressor kapot, dat soort dingen)
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Snautzer »

5k budget met inruil voor een t4 camper met een ton op de teller. Ben benieuwd.
T4-Zaandam
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:58

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door T4-Zaandam »

Snautzer schreef: 25 jun 2020, 10:53 5k budget met inruil voor een t4 camper met een ton op de teller. Ben benieuwd.
Ja gaat hem niet worden, ik spaar rustig verder en kijk in September wel weer verder.. Dan is het wellicht 7k budget.. :P zit toch ernstig te denken of ik het wel kan veroorloven.

Ik wil juist een T4 kopen vanwege lagere belasting en verzekering en brandstofkosten (want mijn idee is, Diesel=goedkoop rijden) Maar als ik het forum doorspit kom ik ook andere kanten van het verhaal tegen.

Een 2.5TDI is vaak maar goed voor 400.000km en daarna moet men vaak denken aan motorrevisie of hogere kosten i.v.m dus die km's en leeftijd (vaak is de T4 dan al 20-30 jaar oud)

Als ik ook zie dat er voor een goed uitziende T4 (zeg met een ton of 2.5 op de teller) wel 15000 euro gevraagd kan worden (wel een fabriekscamper dan, Westfalia zie ik vaak) dan zit er toch een behoorlijk verschil tussen een pareltje van een busje, en een ducktape Gamma exemplaar.

Ik begin sterk het idee te krijgen dat het rijden van mijn huidige auto (een Mercedes E320 benzine W211 sedan) nog zelfs goedkoper is.. Correct me if wrong, maar ik dacht dat Volkswagen zeer goede auto's maakte, zeker vanwege mijn ervaring met een Seat toledo uit het jaar 2000. Toen ik hem verkocht 19 jaar oud met 240.000 op de teller, reed nog steeds goed. En roeste ook niet, ik had die auto 5 jaar lang met weinig kosten.

Ik zou wel nog steeds graag een busje willen uiteraard, voor dagelijks gebruik maar zeker ook voor recreatieve doeleinden, er kan van alles mee. Mijn idee is dan ook om een rubberboot te kopen met een buitenboordmotor, met de bus naar andere provincies rijden om op verschillende plekken te varen.

Ook zou ik wel eens een reis willen maken door Oost Europa, lekker goedkoop in je campertje slapen :P

Misschien is het vloeken in de kerk.. Maar zou een Ford transit bijvoorbeeld een betere keuze zijn voor mij? Hyundai en Mitsubishi word ook nog wel eens goedkoop aangeboden, maar heb ook gehoord dat die niet al te best zijn (qua motor niet, en qua inrichtingsvriendelijkheid niet) dan blijft buiten de Ford de Toyota Hiace nog over.
Plaats reactie