Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Te hoog stationair en uitschakelen airco

vragen over de T5
Plaats reactie
Glazenwassers
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jun 2020, 16:21

Te hoog stationair en uitschakelen airco

Bericht door Glazenwassers »

Goedemiddag

Ik ben in het bezit van een Transporter T5 2.5 automaar met een tweetal problemen waar ik niet meer weet hoe verder. 

Auto is altijd in onderhoud geweest en is niets raars mee gebeurt, probleem is ineens ontstaan. Motor gaat stationair iets verhoogd lopen, zo rond de 950 toeren. Dit gebeurt niet na een koude start maar zodra de motor warm wordt gebeurt dit regelmatig Ook valt met regelmaat de airco uit als het stationair te hoog is Het is een handmatig bediende airco. 

Voordat ik dit verhaal hier plaats zijn er een aantal dingen gedaan. Sowieso zijn alle meetwaardes bekeken in de motor en in de airco. Hierin zijn geen afwijkingen gevonden. Ook gaspedaal gecontroleerd en werkt naar behoren. Signalen gemeten bij het pedaal en komt overeen met het regelapparaat. Laadspanning is in orde. Motorregelapparaat losgemaakt en stekkers bekeken op corrosie. Niets waargenomen. Allerlei stekkers los getrokken maar dit maakt geen enkel verschil op het toerental.

Ik had zelf een verhaal op internet gevonden met dezelfde symptomen en wilde dat er een nieuwe originele dynamo met  kvs temp sensor en buiten temp sensor werd gemonteerd. Dit gedaan maar je raad het al, probleem nog steeds aanwezig. Tijdens demontage van de dynamo bleek dat de stekkeraansluiting nat was van de olie. 10 centimeter van de bedrading afgehaald en gestript maar is niet nat inwendig. Spanningsregelaar open gemaakt zover mogelijk maar niks te zien. Er zijn nieuwe contacten erop gemaakt en netjes aan elkaar gesoldeerd. 

Nogmaals de meetwaardes gecontroleerd maar weer geen afwijkingen. Wel gaf de airco uitschakelwaarde 12 aangaf maar dat is nergens vinden wat dit is. In Odis staan normaal documenten waarin staat wat de waardes betekeken maar niet bij deze wagen. In Elsa ook te niets vinden maar wellicht weet de garage niet precies waar ik te zoeken. 

Op dit moment weet ik niet zo goed hoe verder, er is niets wat me in een bepaalde richting op duwt. Hopelijk kunnen jullie me helpen

Gemeten
Meetwaardes in motor en airco Laadspanning Gaspedaal signalen

Uitgelezen met
Odis, vagcom

Foutcodes
Geen foutcodes
brecht_van
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 dec 2019, 20:51

Re: Te hoog stationair en uitschakelen airco

Bericht door brecht_van »

Zou je weten wat de temperatuur is van je koelwater wanneer dit gebeurd. Mij lijkt het een koelingsprobleem waardoor de motor wat hoger gaat draaien om extra koeling te krijgen. De airco uitschakelen past ook in dit plaatje zodat er zeker geen hitte van de condensor bijkomt aan de radiator. Mssh een of andere temperatuursensor aan je koelschroef/ radiator
Gebruikersavatar
Busfever
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 jun 2019, 19:47
Locatie: gem. Bunnik
Contacteer:

Re: Te hoog stationair en uitschakelen airco

Bericht door Busfever »

Heb je hem ook op fout codes via VAG com uitgelezen, omdat je het over meetwaardes hebt.
red
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 mar 2013, 14:22

Re: Te hoog stationair en uitschakelen airco

Bericht door red »

Zelden zon bullshit gelezen op een pagina,motor draaid hoger om te koelen.
Bescherm je toetsenbord voor je vingers.
Gast ga maar in richting Airco via VCDS. Soll en Ist-waarde controleren.

Groeten RED
Plaats reactie