Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

onduidelijke melding iets van generatorriem?

vragen over de T5
Plaats reactie
Koffieman
Berichten: 126
Lid geworden op: 08 dec 2017, 00:00
Locatie: Het Westland

onduidelijke melding iets van generatorriem?

Bericht door Koffieman »

Was net met het hondje gaan zwemmen in de waterweg, bij het parkeren flink moeten draaien om niet ingebouwd te worden dus een volledige stuuruitslag naar beide zijden, niks aan de hand bij het wegrijden gaf die een onduidelijke korte melding, iets in de trant van generator . . . Er rammelt ook wat rechtsvoor, langzaam naar huis gereden 5km (afstand) vorig jaar de distributiesnaar vervangen nu heb ik het vermoeden dat die andere snaar niet gebeurd is, stond niet op de rekening, kan ik nu nog een kleine 30km naar de garage rijden.? Net nog even gestart om te kijken of de melding weer kwam, bij stilstand was de stuurbekrachtiging niet jofel.

Groet
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: onduidelijke melding iets van generatorriem?

Bericht door RRider »

Hallo Koffieman,

Wat er bij VW dynamo's altijd gebeurt, is dat de vrijlooppoelie niet meer vrijloopt. Daardoor gaat die klapperen, dit hoor je en zie je. Rond de 300.000 km breekt die poelie meestal af (heb nog niet gezien dat de riem kapot gaat, maar dat kan ook). Dus ik raad je aan om de riem even goed te inspecteren. Ook goed naar die riem kijken met draaiende motor.
Wel moet ik erbij zeggen dat het geklapper ook kan komen door een slechte riemspanner, maar die vervang ik dus mee met de distrbutieriem.

Mocht de riem eraf zijn gelopen, dan kun je best nog een kort stukje rijden, maar dan zonder stuurbekrachtiging en zo weinig mogelijk elektriciteit gebruiken. Bij een camper heb je eventueel de huishoudaccu als reserve, voor het geval de bus uitvalt.
Koffieman
Berichten: 126
Lid geworden op: 08 dec 2017, 00:00
Locatie: Het Westland

Re: onduidelijke melding iets van generatorriem?

Bericht door Koffieman »

Afspraak voor maandag gemaakt, gestelde diagnose is de meest waarschijnlijke en zal dan wel of niet bevestigd worden.

Wordt een paar autoloze dagen, niks aan het handje, we zitten toch al vanaf 9 maart thuis, beide tot de risicogroepen behorend.

We gaan het niet opzoeken, stay safe!

RRider bedankt. 👍
Koffieman
Berichten: 126
Lid geworden op: 08 dec 2017, 00:00
Locatie: Het Westland

Re: onduidelijke melding iets van generatorriem?

Bericht door Koffieman »

Vandaag bij de Garage geweest, de rekening viel 305 euro mee, ze konden de Vrijloop met enige moeite vervangen nou ja iets meer dan enige, dat ding zat kanon vast, nu achteraf was dat proces al veel langer aan de gang, hij is nu een stuk stiller toen ik aan kwam rijden zei m'n meissie dat het een verademing was, morgen een flinke rit maken, die 1100 meter kon je nog niks van zeggen.

Bedankt voor de adequate diagnose, het forum werkt! :sjaal
Plaats reactie