Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stillere zomerbanden. Welke?

vragen over de T4
Plaats reactie
DavidJohn
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mei 2019, 12:05

Stillere zomerbanden. Welke?

Bericht door DavidJohn »

Onder m'n T4 camper zitten nu Michelin Agilis CrossClimate banden (195 / 70 / R15 C). Dik profiel maar vind de bus ook erg veel lawaai maken. Nu ben ik benieuwd of andere banden veel verschil kunnen uitmaken. Op vakantie zou ik het liefst deze banden eronder laten (toch wat grover profiel voor onverhard terrein), maar ik gebruik de bus ook dagelijks voor werk (dagelijks 100km snelweg). Een ook zeer gewenste bijkomstigheid is ook dat zomerbanden over het algemeen een stuk zuiniger rijden... als ik van m'n 1/13 naar bv 1/15 kan gaan zou dat super zijn.

De hele bandenwereld is voor mij nieuw en onbekend en denk dat jullie wel waardevolle input hebben. Ik zoek dus: stille, zuinige banden. Wat zijn mijn do's en donts? :)
Laatst gewijzigd door DavidJohn op 01 jul 2020, 10:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stillere zomerbanden. Welke?

Bericht door Multivan Generation »

DavidJohn schreef: 30 jun 2020, 23:32 Onder m'n T4 camper zitten nu Continentals Agilis CrossClimate banden (175 / 70 / R15 C). Dik profiel maar vind de bus ook erg veel lawaai maken. Nu ben ik benieuwd of andere banden veel verschil kunnen uitmaken. Op vakantie zou ik het liefst deze banden eronder laten (toch wat grover profiel voor onverhard terrein), maar ik gebruik de bus ook dagelijks voor werk (dagelijks 100km snelweg). Een ook zeer gewenste bijkomstigheid is ook dat zomerbanden over het algemeen een stuk zuiniger rijden... als ik van m'n 1/13 naar bv 1/15 kan gaan zou dat super zijn.

De hele bandenwereld is voor mij nieuw en onbekend en denk dat jullie wel waardevolle input hebben. Ik zoek dus: stille, zuinige banden. Wat zijn mijn do's en donts? :)
Aan de ene kant zoek je een band waarmee je zuiniger kunt rijden, en die stiller is, en aan de andere kant lees ik, in je onderschrift dat je camper in aanbouw/opbouw is. Dat betekend dat je bus zwaarder wordt en dus meer zal gaan verbruiken. Dat staat haaks op je verlangen/wens om van 1 op 13 naar 1 op 15 te gaan; zeker met een 1.9 D, wat een blokje is wat toch al best hard moet werken.

Voor stillere banden kun je eens kijken op www.autobandenmarkt.nl
Geef je bandenmaat in, selecteer aan de linkerzijde het draagvermogen en bij de filters aan de rechterzijde kun je selecteren op geluid.

https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/ ... pro_Seite=

Veel mensen hebben goede ervaringen met Michelin Achillis banden.

Ik weet niet welke bandenspanning je nu rijdt, maar wellicht kun je daar nog iets vinden om je verbruik wat te drukken?

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Stillere zomerbanden. Welke?

Bericht door Hanz »

Agilis cross climate is een Michelin band en geen Continental. Ook de bandenmaat lijkt niet te kloppen. Kijk eerst eens wat voor banden er nu onder je camper zitten en lees dan wat banden testen, bijvoorbeeld op de ANWB site. Michelin komt daar vaak als een van de stillere banden uit.
Grof profiel en stil en zuinig rijden gaan over het algemeen niet goed samen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
DavidJohn
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mei 2019, 12:05

Re: Stillere zomerbanden. Welke?

Bericht door DavidJohn »

Voor stillere banden kun je eens kijken op www.autobandenmarkt.nl
Geef je bandenmaat in, selecteer aan de linkerzijde het draagvermogen en bij de filters aan de rechterzijde kun je selecteren op geluid.

https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/ ... pro_Seite=

Veel mensen hebben goede ervaringen met Michelin Achillis banden.

Ik weet niet welke bandenspanning je nu rijdt, maar wellicht kun je daar nog iets vinden om je verbruik wat te drukken?

Groetjes Peter
Dank voor je tip, ik ga eens kijken. M'n onderschrift is van een jaar geleden, dus alles zit er ondertussen al netjes in :) Heel licht heb ik niet perse gebouwd, maar het verbruik lijkt gelijk tov voor de ombouw. Misschien rij ik nu wel een stuk netter 100 km om lawaai te beperken ;)

Ik denk dat ik een setje velgen op marktplaats ga zoeken en er na m'n vakantie nieuwe banden onder laat zetten bij de garage. Inderdaad iets van Achillis... Zijn T4 velgen altijd hetzelfde, of moet ik nog ergens op letten?
DavidJohn
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mei 2019, 12:05

Re: Stillere zomerbanden. Welke?

Bericht door DavidJohn »

Hanz schreef: 01 jul 2020, 10:31 Agilis cross climate is een Michelin band en geen Continental. Ook de bandenmaat lijkt niet te kloppen. Kijk eerst eens wat voor banden er nu onder je camper zitten en lees dan wat banden testen, bijvoorbeeld op de ANWB site. Michelin komt daar vaak als een van de stillere banden uit.
Grof profiel en stil en zuinig rijden gaan over het algemeen niet goed samen.
Helemaal gelijk. Heb het aangepast. Tis inderdaad een 195 ipv een 175. En Michelin. Ik hoef niet perse een grof profiel op m'n zomerbanden, ik wil graag stiller en zuiniger rijden voor woon/werk verkeer. Op vakantie kan ik deze cross climates eronder zetten.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Stillere zomerbanden. Welke?

Bericht door Pascal-141 »

DavidJohn schreef: 01 jul 2020, 10:40
Hanz schreef: 01 jul 2020, 10:31 Agilis cross climate is een Michelin band en geen Continental. Ook de bandenmaat lijkt niet te kloppen. Kijk eerst eens wat voor banden er nu onder je camper zitten en lees dan wat banden testen, bijvoorbeeld op de ANWB site. Michelin komt daar vaak als een van de stillere banden uit.
Grof profiel en stil en zuinig rijden gaan over het algemeen niet goed samen.
Helemaal gelijk. Heb het aangepast. Tis inderdaad een 195 ipv een 175. En Michelin. Ik hoef niet perse een grof profiel op m'n zomerbanden, ik wil graag stiller en zuiniger rijden voor woon/werk verkeer. Op vakantie kan ik deze cross climates eronder zetten.
Als je die Crossclimate's al lawaaierig vind , dan moet je eens Mud-Terrain's proberen . Dan vind je die crossclimate's ineens wel heel stil :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Stillere zomerbanden. Welke?

Bericht door J vd Pal »

Als je verwacht dat het verbruik daalt van 1:13 naar 1:15 dan heb ik slecht nieuws voor je zo groot is het verschil echt niet. Wat helpt is banden goed op spanning houden, op tijd doorschakelen, goed anticiperen op het verkeer, eerder van het gas en uit laten rollen ipv remmen enz.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Stillere zomerbanden. Welke?

Bericht door Hanz »

Helemaal mee eens. Ruim 10% zuiniger alleen door andere banden lijkt me onwaarschijnlijk. Goede bandenspanning en een rustige rijstijl zoals Jasper beschrijft kan wel 10% opleveren.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Stillere zomerbanden. Welke?

Bericht door koensch »

onder de huidige gunstige omstandigheden (zomerperiode, max 100, langeritten op de snelweg, zomerbanden goed op spanning, lege laadruimte) haal ik 1:15
anders schommelt het vaak rond de 1:14.2 en 1:14.5
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
DavidJohn
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mei 2019, 12:05

Re: Stillere zomerbanden. Welke?

Bericht door DavidJohn »

Is ook zo. om de diesel hoef ik het niet te doen dus. het geluid daar en tegen zou wel heel fijn zijn.
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Stillere zomerbanden. Welke?

Bericht door autocaravana »

Mij bevallen de Agilis 51 zomerbanden prima. Ik doe er ongeveer 65.000 km mee (op een syncro). Weinig lawaai en comfortabel.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Stillere zomerbanden. Welke?

Bericht door CapoJan »

koensch schreef: 01 jul 2020, 14:27 onder de huidige gunstige omstandigheden (zomerperiode, max 100, langeritten op de snelweg, zomerbanden goed op spanning, lege laadruimte) haal ik 1:15
anders schommelt het vaak rond de 1:14.2 en 1:14.5
Ter vergelijking: ik heb net volgetankt. 75 l na 1300 km (iets meer, maar de exacte afstand weet ik niet meer). Resultaat: 5,7 l /100 km of 1:17. De banden die op mijn busje liggen, zijn Uniroyal Rain Max 2, maar het verbruik zal wel veel meer te maken hebben met de ecodriving rijstijl :driveT4
Op echt lange afstanden - reizen - haalde ik vorig jaar 1:18.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Stillere zomerbanden. Welke?

Bericht door Pascal-141 »

CapoJan schreef: 08 jul 2020, 12:45

Ter vergelijking: ik heb net volgetankt. 75 l na 1300 km (iets meer, maar de exacte afstand weet ik niet meer). Resultaat: 5,7 l /100 km of 1:17. De banden die op mijn busje liggen, zijn Uniroyal Rain Max 2, maar het verbruik zal wel veel meer te maken hebben met de ecodriving rijstijl :driveT4
Op echt lange afstanden - reizen - haalde ik vorig jaar 1:18.
Vind je dat dan niet lastig ,als de fietsers je inhalen ? :bifun
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Stillere zomerbanden. Welke?

Bericht door CapoJan »

Pascal-141 schreef: 08 jul 2020, 15:09
CapoJan schreef: 08 jul 2020, 12:45

Ter vergelijking: ik heb net volgetankt. 75 l na 1300 km (iets meer, maar de exacte afstand weet ik niet meer). Resultaat: 5,7 l /100 km of 1:17. De banden die op mijn busje liggen, zijn Uniroyal Rain Max 2, maar het verbruik zal wel veel meer te maken hebben met de ecodriving rijstijl :driveT4
Op echt lange afstanden - reizen - haalde ik vorig jaar 1:18.
Vind je dat dan niet lastig ,als de fietsers je inhalen ? :bifun
Als je genoeg zigzagt over de weg durven ze dat niet :zwaai
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Plaats reactie