Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
BramW
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jun 2020, 17:12

Re: T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

Bericht door BramW »

We zijn deze week wezen kijken bij de 2.4 Diesel uit 1992. Ik moet zeggen we hebben verbazend weinig roest kunnen vinden voor zo'n oude bus. Het ergste wat wij hebben kunnen vinden was bij de schuifdeur. Verder zag de bus er heel netjes uit. Voor ons zijn er wel een paar kleine min puntjes. De bus rook wat muf (iemand tips om deze lucht weg te krijgen? wij houden niet van die aan de spiegel hangende luchtverfrissers), de koelkast was geel uitgeslagen (niet heel gek denk ik voor een bus van 28 jaar oud) en er zit nog spiritus branders in ipv gas. Heeft iemand hier ervaring mee om dit om te bouwen naar gas? Wij zouden er ook voor open staan om er een heel nieuw kook/spoelbak combinatie in te zetten.
Wij zaten eerst flink te twijfelen of een 2.4 diesel wel zou voldoen maar aangezien onze huidige auto ook niet het snelste optrekt waren wij wel te spreken over de 2.4 diesel.

Hieronder een foto van de roest die wij hebben kunnen vinden bij deze bus:
Afbeelding
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

Bericht door pwhooftman »

Die plek onder de instap is een bekende plek, zo zag het er bij mij ook uit (2.5 tdi 2002) en dat vroeg toch om inlassen van een nieuw randje om de roest echt weg te houden. Als dit er zo uit ziet zien de spatbordranden e.d. er vaak ook zo uit. Maar veel hangt af of de bus vaak onder bomen geparkeerd stond, dan vind je namelijk bladeren van de afgelopen 25 jaar achter de voorspatborden, en dat is vaak de reden dat het wegwerken van roest bij de spatbordranden maar zo kort effectief is.
Laatst gewijzigd door pwhooftman op 02 jul 2020, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

Bericht door Multivan Generation »

BramW schreef: 02 jul 2020, 12:52 We zijn deze week wezen kijken bij de 2.4 Diesel uit 1992. Ik moet zeggen we hebben verbazend weinig roest kunnen vinden voor zo'n oude bus. Het ergste wat wij hebben kunnen vinden was bij de schuifdeur. Verder zag de bus er heel netjes uit. Voor ons zijn er wel een paar kleine min puntjes. De bus rook wat muf (iemand tips om deze lucht weg te krijgen? wij houden niet van die aan de spiegel hangende luchtverfrissers), de koelkast was geel uitgeslagen (niet heel gek denk ik voor een bus van 28 jaar oud) en er zit nog spiritus branders in ipv gas. Heeft iemand hier ervaring mee om dit om te bouwen naar gas? Wij zouden er ook voor open staan om er een heel nieuw kook/spoelbak combinatie in te zetten.
Wij zaten eerst flink te twijfelen of een 2.4 diesel wel zou voldoen maar aangezien onze huidige auto ook niet het snelste optrekt waren wij wel te spreken over de 2.4 diesel.

Hieronder een foto van de roest die wij hebben kunnen vinden bij deze bus:
Afbeelding
Uiteindelijk tot aanschaf over gegaan, gelet op de roze bril opmerkingen?

Een muffe lucht kan verwijderd worden door een ozon behandeling.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
BramW
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jun 2020, 17:12

Re: T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

Bericht door BramW »

Multivan Generation schreef: 02 jul 2020, 14:46
BramW schreef: 02 jul 2020, 12:52 We zijn deze week wezen kijken bij de 2.4 Diesel uit 1992. Ik moet zeggen we hebben verbazend weinig roest kunnen vinden voor zo'n oude bus. Het ergste wat wij hebben kunnen vinden was bij de schuifdeur. Verder zag de bus er heel netjes uit. Voor ons zijn er wel een paar kleine min puntjes. De bus rook wat muf (iemand tips om deze lucht weg te krijgen? wij houden niet van die aan de spiegel hangende luchtverfrissers), de koelkast was geel uitgeslagen (niet heel gek denk ik voor een bus van 28 jaar oud) en er zit nog spiritus branders in ipv gas. Heeft iemand hier ervaring mee om dit om te bouwen naar gas? Wij zouden er ook voor open staan om er een heel nieuw kook/spoelbak combinatie in te zetten.
Wij zaten eerst flink te twijfelen of een 2.4 diesel wel zou voldoen maar aangezien onze huidige auto ook niet het snelste optrekt waren wij wel te spreken over de 2.4 diesel.

Hieronder een foto van de roest die wij hebben kunnen vinden bij deze bus:
Afbeelding
Uiteindelijk tot aanschaf over gegaan, gelet op de roze bril opmerkingen?

Een muffe lucht kan verwijderd worden door een ozon behandeling.
Zijn nog niet over gegaan tot aanschaf, heb gelet op alle plekken voor roestvorming die mensen hadden aangegeven en zichtbaar waren. Mochten wij verdere stappen willen ondernemen laten wij toch eerst een aankoopkeuring doen. Dan kan er ook beter onder de bus gekeken worden denk ik? Zo met een bezichtiging zonder een brug is dat toch vrij lastig :bonk

Meestal controleren wij toch alles 100x voor een eventuele aankoop. Vandaar ook mijn update op het forum om te kijken of er nog verdere tips/advies is na deze eerste bezichtiging. In ieder geval bedankt voor de reactie weer, ik zal eens gaan kijken naar een ozon behandeling.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

Bericht door Snautzer »

Ik heb bij ismet een mooie rode 2.4 camper met slaaphefdak te koop gezien. Ik heb ook gezien wat hij er allemaal aan heeft gedaan toen ik er was voor reparaties. Een aantal keer zelfs op verschilnde datums. Ik denk dat deze bus de beste is die je kan gaan vinden. De bus is praktisch uit elkaar geweest . Alle rotte zaken weggeslepen en nieuwe delen er ingezet. Bus is heel mooi over gespoten en ziet er very nice uit.
Dit is een busje die ik mijn kinderen zou aanraden.
+31643744094 is zijn nummer. Haarlemmermeer de Liede.

Ga kijken. De bus is het waard.
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

Bericht door Hella »

Ik begrijp niet helemaal meer waar je met jouw camper wens naar toe wilt. Je wil graag een T4 met hefdak. Daar kan ik inkomen het zijn inmiddels cult busjes aan het worden en zijn erg prettig om in te rijden. Alleen wil je ook een exemplaar waar Westfalia California op staat binnen jouw budget. Met dat budget zit je bij de eerste bouwjaren 1991 tot ca 1996. Dan wil je ook een exemplaar dat roestvrij is; dat is onmogelijk. Het minste roest vind je dan bij de eerste exemplaren van 1991 te herkennen aan het hooggeplaatste VW logo op de achterklep. Echter het is wel van belang waar en hoe de camper al die jaren is gestald. Het hele jaar door buiten is niet wenselijk maar ook binnen in een oude koe- of varkensstal niet vanwege de ammoniakdampen daarbinnen. Als je er 1 kunt vinden die buiten het seizoen altijd onderdak heeft gestaan en waarvan de onderhoudhistorie bekend is zou ik toeslaan. Maar ik denk dat je onder de 10.000 niet klaar bent.
Verder kookt het op spiritus wonderbaarlijk goed en snel. Je hoeft echt niet om te bouwen naar gas. Daar komt bij dat wel in elke supermarkt in EU spiritus te krijgen is.
Ik heb vorig jaar mijn 1991 California verkocht. De koper heeft een zeer grondige inspectie gedaan ook met een flexibele camera. Achter de voorspatborden leek enige roest te zitten en links voor was 1 klein blaasje te zien
Verder kon hij niets ontdekken.
Maar deze California heeft altijd droog binnen gestald gestaan maar op een leeftijd van 29 jaar was hij nog kerngezond en voorzien van ruim 20 jaar onderhoudhistorie.
Ik heb de VW na 6 jaar verkocht omdat het in onze ogen toch steeds meer een gedoe werd om 's avonds iedere keer weer dat bed op te moeten maken. Want boven slapen met 2 volwassenen op zekere leeftijd is echt niet te doen. Wij hebben een Adria buscamper gekocht uit 2006 met vast bed en toegang tot de milieuzones. Ja wel een stukje nostalgie ingeleverd maar meer comfort (airco !) en motorvermogen (nu 128 pk) teruggekregen. In de bergen rijden is nu een genot.
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

Bericht door freek »

Ik vind de prijzen die gevraagd worden voor t4's, zeker campers, in Nederland heel erg fors, maar blijkbaar wordt het ook betaald.
Ter illustratie: in Noorwegen zijn auto's veel duurder dan hier. Maar mooie t4's vind je voor lagere prijzen
Willekeurig voorbeeld: een t4 multivan camper uit 2003 met 285000km in erg mooie staat voor €14000.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=173156382.
Geen idee of import uit een niet EG land interessant is. Iets om te combineren met een vakantie,?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Oudbusje
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2020, 11:27

Re: T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

Bericht door Oudbusje »

Het viel mij op dat de T4's in Duitsland zowaar nog duurder zijn dan hier. Populaire bus ook daar.
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

Bericht door Hella »

Inderdaad dus overpriced. Maar dat zijn de T3 en voornamelijk de T2 en vooral de T1 objectief gezien natuurlijk ook.
Je betaald voor de cult-status en als je dat niet wilt dan loop je iets anders en vooral niet zeuren over wat anderen doen!
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

Bericht door Hella »

Hella schreef: 03 jul 2020, 18:14 Inderdaad dus overpriced. Maar dat zijn de T3 en voornamelijk de T2 en vooral de T1 objectief gezien natuurlijk ook.
Je betaalt voor de cult-status en als je dat niet wilt dan koop je iets anders en vooral niet zeuren over wat anderen doen!
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

Bericht door freek »

Het is wel belangrijk om hier te melden dat deze hype de oorzaak van deze prijzen is. Er melden zich hier regelmatig geinteresseerden in een t4 zonder enige technische kennis die al hun spaargeld willen besteden aan hun droom. Ze moeten beseffen dat die prijs niet automatsch het gevolg is van de kwaliteit en technische staat. Je kan na aanschaf tot onaangename verrassingen komen te staan bij busjes van 20-30 jaar oud. Wat dit betreft is het forum zeer waardevol.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

Bericht door Snautzer »

Er zit wel logica in de waanzin. Bij een 2.5 tdi die je zijn onderhoud geeft weet je dat je europa door kan gaan en ook weer thuis komt. Ook al heeft het 5 ton gelopen. En nog comfortabel ook. Tuurlijk is de roest een ding maar dat is bij laten we zeggen een mercedes nog veel erger. En die gaan motorisch niet zo ver. Wil je geen van die problemen leg je 80k neer bij een dealer en koop je iets nieuws, of als je de magische handen hebt van bv MVG bouw je iets zelf op een nieuw chassis. De keuze is niet moeilijk. Voor een duppie op de 1 ste rij is in deze lastig.
Zeker voor een beperkt budget. Is het wat ruimer kan je altijd naar wat nieuwers kijken. En zelfs dan is het nog oppassen.
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

Bericht door pwhooftman »

Snautzer schreef: 03 jul 2020, 22:02 Wil je geen van die problemen leg je 80k neer bij een dealer en koop je iets nieuws,
Ik krijg wel eens de indruk dat de 6.1 vaker met problemen bij de dealer staat dan de T4...
idh
Berichten: 400
Lid geworden op: 23 dec 2015, 11:32

Re: T4 2.4 Diesel (zonder roest) of 2.5 TDI (met roest)

Bericht door idh »

99% procent van alle T4's die rondrijden hebben roest. De één meer als de ander. Op diverse plekken. Roestvrije exemplaren zijn er wel, maar erg zeldzaam. Of ze zijn roestvrij gemaakt, dat kan natuurlijk ook. Door heel Nederland zitten een aantal T4 specialisten, ga daar heen met je bus voor een aankoopkeuring. Zij weten alle ''kwaaltjes'' te benoemen. Blijft natuurlijk zelf ook realistisch, het blijven bussen van 20-30 jaar oud.....
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
Plaats reactie