Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

California Club 1994 - ja het is een project

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Oudbusje
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2020, 11:27

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door Oudbusje »

Multivan Generation wat bedoel je met electronica reviseren of updaten? We hebben er twee nieuwe accu's en een nieuwe acculader in, is er verder nog iets wat we zouden kunnen doen?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door Multivan Generation »

Koelkast aansturing, centrale display en eventueel omvormer na laten kijken.
Het komt regelmatig voor, dat er mensen zijn die een topic starten in de trant van:
- Help, ik ruik een brandlucht en mijn koelkast doet het niet meer, dringend, ben op vakantie..
- Koelkast wordt niet meer koud.
- Of: Ik stak de stekker van de walstroom in de auto, maar het stekker symbooltje komt niet in het display te staan.
- Ik heb mijn standkachel geprobeerd en hij lijkt overleden, iemand raad?

En vooral in de vakantie periodes zie je dat ieder jaar terug komen.

Ik denk dat je al wat meer weet over waar je aan kunt denken nu..
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Oudbusje
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2020, 11:27

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door Oudbusje »

Bedankt Peter!

Dat had ik denk ik eerder moeten ontdekken denk ik :muur De originele acculader was kapot toen we de bus kochten en het was een grote zwarte bende in het kastje waar hij zat. Helaas kon het bedrijf waar we voor reparatie heen gingen de oude acculader niet weer aan de praat krijgen. Vervangen en de nieuwe accu's was extra duur doordat ze er ruim een dag mee bezig zijn geweest.

Voor de vakantie de andere zaken laten reviseren lukt niet meer. Dus dat wordt fingers crossed en hopen dat het goed blijft gaan. Na de vakantie is het plaatwerk aan de beurt. Ik heb al gelezen dat t4's over het algemeen op vaste plaatsen (naast de zichtbare) roesten. Plan is om dan de binnenkant leeg te maken en te kijken wat er te zien is en of het haalbaar is. Eerste vraag die in me opkomt: Hoe zit dat met het grijze zeil op de grond. Kan je dat eruit halen en later weer terugplaatsen? Andere vraag: de stickers op de bus komen niet veel voor, ik heb ze nog niet nieuw kunnen vinden. Is er een manier om de oude stickers her te gebruiken na het spuiten?
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door STEGMA »

Wjw'er Rradd heeft ook een t4 club en kan je behoorlijk wegwijs maken...stuur m een pb tje wellicht reageerd ie :toppie
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door odorf »

Eerste vraag die in me opkomt: Hoe zit dat met het grijze zeil op de grond. Kan je dat eruit halen en later weer terugplaatsen?
Dat grijze zeil zit in principe op een houten vloerplaat geplakt. Tenminste zo zit dat in de California Coach, ik vermoed dat de werkwijze bij de -Club gelijk is. Deze houten vloerplaat zit op een aantal vaste plaatsen met kit en met schroeven door de bodemplaat.

Je kunt alle schroeven loshalen en daarna de houten plaat door voorzichtig oplichten en daar onder met een scherp mes of beitel de kit stukje bij beetje lossteken. Uiteindelijk komt de vloerplaat dan met nauwelijks schade los. Lijmresten zoveel mogelijk verwijderen.
Na alle werkzaamheden kun je hem met PU-kit (automaterialenzaak) op dezelfde plekken lijmen en met parkers weer terugplaatsen. Zo heb ik mijn complete vloer al 2x probleemloos er uit gehad en weer teruggeplaatst. (Ik heb wel alle parkers gewisseld voor RVS-exemplaren)
Na het terugplaatsen heb ik voor het drogen even wat tegels er opgelegd om het gelijkmatig aan te drukken.
Is er een manier om de oude stickers her te gebruiken na het spuiten?
Stickers zijn nagenoeg niet te vinden. Bij sommige leveranciers zwerven soms een paar verdwaalde exemplaren. En bij VW Classic Parts hebben ze er ook een paar van diverse uitvoeringen.En er zijn een paar webshops die imitatie-exemplaren leveren. Deze imitatie stickers zijn geprint, levensduur daarvan is veel korter dan de originele (gezeefdrukte) stickers (de geprinte exemplaren verbleken veel sneller).
Ik ben de complete Club-sticker set nog nooit tegengekomen.
Een manier om de originele stickers te hergebruiken heb ik nog niet gevonden, behalve precies afplakken. Maar dat laatste is ook een klein risico omdat het afplak/masking materiaal ook de -vaak gebroken- zeefdrukinkt kán meetrekken bij het verwijderen. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Als één geheel loshalen gaat sowieso niet met zulke oude stickers. Ze zullen door uitdroging in stukjes snipperen en als je ze al heel er af krijgt veel te vervormd raken. Helaas.
Als ze met het spuiten van de nieuwe metallic kleur worden afgeplakt, en daarna de afplak weg en blanke lak er overheen, zitten de stickers wel prachtig beschermd onder de blanke laklaag. Ik zou sowieso overleggen met de spuiter/hersteller wat de mogelijkheden zijn.


:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Oudbusje
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2020, 11:27

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door Oudbusje »

Dat van die blanke lak is een goeie tip, bedankt die gaan we zeker gebruiken. Er zit best wat verkleuring in de lak, ben benieuwd of het lukt om de nieuwe lak daarop aan te passen. De stickers hebben wat vuil gevangen aan de randen, kijken of en hoe ik dat weg kan krijgen. Het weghalen van de vloer klinkt alsof we dat zelf prima kunnen, dus da's mooi. Ik ga ook eens een berichtje sturen naar de andere wjw-er met een Club.

Inmiddels een deel van een elektrische bediening aan het ontrafelen. Het display in onze handleiding wijkt namelijk af van het display in de bus. Er zitten knoppen voor de kachel op terwijl die pas in het paneel horen voor te komen vanaf '97. Ook zit er een vreemd plaatje boven de eettafel, waar ik me al een tijdje van afvroeg wat het was. Ik dacht dat het iets van een magneet was of zo, waar iets op hoort en ging er vanuit dat onze bus geen standkachel had. Blijkbaar heeft ie dat wel en is het bedieningspaneel weggehaald. Ook de walaansluiting is aangepast. Blijkbaar is hier al ooit iets aan gerepareerd. Alles werkt gelukkig dus dat is denk ik goed gedaan. Ik vind het wel lelijk dat ze een witte kleinere contactdoos hebben gebruikt.
Laatst gewijzigd door Oudbusje op 07 jan 2022, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door odorf »

Je conclusies kloppen, op de dichtgemaakte plek langs de bovenrand zitten inderdaad bij de oudere generatie de bedieningspanelen van de standkachel.

Met een klein beetje handigheid en vooral geduld is die vloer prima te doen. Zorg als je bezig bent voor wat opvulblokken die je naarmate de vloer verder los maakt op kunt schuiven. Dan heb je beide handen vrij om onder de vloer te werken.

Die walstroomaansluitingen zijn bij iedere caravan-kampeerwinkel te vinden. Kosten niet veel.
Zit met 4 schroefjes vast daarna kun je hem voorzichtig naar buiten halen. Stekker losclippen en helemaal loshalen. Rondom het gat wil het ook nog wel eens wat roesten. Kun je dat bij vervangen meteen checken.
zomaar een voorbeeld

:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Oudbusje
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2020, 11:27

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door Oudbusje »

In voorbereiding op het leeghalen van de bus na de vakantie heb ik na rondneuzen op het forum het 'Werkstatthandbuch VW Transporter T4 California Club Karosserie Elektrik Gas 1994' gekocht. Hopen dat ik het juiste werkplaatshandboek te pakken heb maar ik denk het wel.
Laatst gewijzigd door Oudbusje op 07 jan 2022, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door Hanz »

Dit moet wel het goede boek zijn. De Club is alleen gebouwd van 1992 tot 1994 en in één uitvoering; lange wielbasis en vast hoogdak.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
rradd
Berichten: 229
Lid geworden op: 12 feb 2010, 14:05

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door rradd »

Goe bezig. Alweer een Club bij de club! :proost
mok02.jpg
Home is where the Van is.
Volkswagen California Club 1994
Oudbusje
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2020, 11:27

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door Oudbusje »

Hallo Rradd!
Mooie bus heb je! Ik vind de indeling van de Club ideaal, hij voelt lekker ruim.
Op het moment is onze bus op vakantie met de kinderen. Ze zijn heel enthousiast, alleen niet zo over de muggen. :adhd
Jammer dat de Brandup horren zo duur zijn....
Laatst gewijzigd door Oudbusje op 07 jan 2022, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Oudbusje
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2020, 11:27

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door Oudbusje »

Het busje is weer terug van vakantie. Alles ging perfect, rondgetoerd in het Eifel gebied. Bergachtig terrein ging prima. Na een uitgebreide schoonmaakbeurt een paar klusjes opgepakt.

- Nieuwe radio (JVC KDX351BT) ingebouwd met bluetooth en microfoon voor bellen. Fijn ding, die radio, inbouwen ging vlot en simpel. Spotify in de bus aanzetten tijdens het klussen is top!
- Alle steenslag plekken aangetipt aan de voorkant en de zijkanten.
- Kleine roestplekjes behandeld (tankdop en onder de grill voor).
- De kap gepoetst met Commandant 5 en in de wax gezet met Commandant 7. Wauw wat een resultaat, alle lichte takken krasjes zijn verdwenen.

Een heleboel nieuwe vragen....

-Wat opvalt zijn de rubbers bij het voorportier, die zijn gekrompen. Ze worden vervangen wanneer de bus later van het jaar gespoten wordt. Heeft het zin om daar nu tijdelijk wat aan proberen te doen? Is er spul (kit of zo) dat als tijdelijke afsluiter geschikt is?
-De kitnaad tussen de kap en de bus ziet er droog uit en vertoont wat scheurtjes. Wat zouden we hier aan kunnen doen?
-De roest rondom het raam wordt ook dit najaar aangepakt, heeft het zin om daar nu wat aan te doen zodat het roesten tot die tijd minder snel doorzet?
-Er zit een beschadiging in het interieur. De vorige eigenaar vervoerde de fiets meestal in de bus en dat heeft sporen achtergelaten. Ik ben nog op zoek naar de beste methode op deze schade (zie foto) te herstellen.
-De bus kwam met de originele fietsendrager en een bagagedrager. De bagagedrager is in het verleden door een botsing met een tak verbogen en kan alleen met kracht weer terug erop worden gezet, dus voorlopig laten we m er maar af. Is er een manier om aluminium terug te buigen? Ik las warm maken tot 150 graden en iets over zeep als temperatuur indicator, maar ik snap niet precies hoe dat werkt.

De nieuwe acculader (Victron Blue Power IP22 12V/15A (3 uitgangen) in combinatie met de nieuwe twee accu's (Dynac AGM ST 80- 80Ah/5h 90Ah/100h) geven op het display niet helemaal goed weer hoe vol de accu zit (de balkjes). Gelukkig is er een bluetooth connectie van de accu's met de smartphone mogelijk, waardoor het alsnog snel is gecheckt. Toch maar eens terug om te kijken of dit display euvel te verhelpen is.

We zijn een poging aan het wagen om zelf een muggennet te maken voor de schuifdeur en het raam boven de tafel. Als de poging is geslaagd volgt nog een foto.

Het eerst volgende plan: de sidebars vervangen. De huidige sidebars hebben hier en daar een tikkie gehad en het traanplaat is verweerd. Ik zag een adres in Lelystad dat goed betaalbaar is. Waarschijnlijk dat we daar even langsrijden.

Jullie wijsheid is weer meer dan welkom :-).
Laatst gewijzigd door Oudbusje op 07 jan 2022, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door odorf »

Eifel is een leuk gebied, wij komen er ook regelmatig. Net zoals de Moezel, ook een aanrader. (Vind ik :lach )
Fijn dat alles goed ging.

Roest tijdelijk stoppen;
Je zou er bijv Owatrol op kunnen kwasten. Of Brunox. Dat penetreert tussen de roest en stopt het proces een beetje.

Beschadiging;
Ik zou het deurtje er uit tillen en dat grijze bekledingspaneel even losschroeven. Dan heb je lekker de ruimte. De beschadigde plek opschuren met bijv schuurpapier 240 op een klosje. Grondverf er over, goed laten drogen, misschien eerst nog wat plamuur dun om de de diepere beschadigingen weg te krijgen. En na de grondverf een zijdeglans? Verfje er over. (Kijken met kleurkaart en een blikje laten mengen) Met een rollertje krijg je best een strak resultaat.

Overige vragen heb ik geen antwoord op. :toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door MarkV »

Je zou de kleur van het paneel ook kunnen laten scannen, dan heb je de meest nauwkeurige match!
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Oudbusje
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2020, 11:27

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door Oudbusje »

Dank Odorf en Mark! Ik laat het resultaat van de restauratie zien als het klaar is.

Vandaag nieuwe sidebars laten plaatsen, de vorige hadden hun functie meer dan vervult. De nieuwe exemplaren zijn zonder traanplaat want ik vind dat oxideren niet zo mooi. We hebben gekozen voor helemaal rechte exemplaren omdat achter de vorige veel zand en modder bleef steken tussen de carrosserie en de bars. Het bedrijf in Lelystad was een voordelige keus, helaas zit een van de bars wel een beetje scheef. Da's jammer.

Onderweg hoorden we gerammel in de bus. Dat geluid hadden we nog niet eerder gehoord. Na uitgebreide inspectie bleek het de omlijsting van een van de ramen in de kap te zijn. Een stukje van de lijst waar de bovenste middelste schroef in zat is afgebroken en nu rammelt de boel. Even een korte zoektocht online gedaan maar nog geen vervangend exemplaar gevonden. Ben benieuwd of we daar nog aan kunnen komen of hoe we dit op gaan lossen.

Op de terugweg lang in de file gestaan. Al met al geen top dag. Hopelijk morgen beter, dan gaan we proberen de kachel aan te krijgen, dat was tot nu toe niet nodig en we hadden er geen informatie of documentatie over. Eigenlijk dacht ik dat we geen standkachel hadden.... Via Rradd weten we nu welke we waarschijnlijk hebben en wat we een beetje kunnen verwachten. Fingers crossed.
Laatst gewijzigd door Oudbusje op 07 jan 2022, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie