Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kunststof strip op achterklep

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
marz45
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 jun 2020, 22:14

Kunststof strip op achterklep

Bericht door marz45 »

Hanz schreef:
vr apr 19, 2019 15:35
franselly schreef:
vr apr 19, 2019 9:37
Onderaan de rechterdeur ook een kunststof stripje eraf gehaald, dit zat met popnagels vast.
Volgens een kennis van mij heeft dit geen functie en was het bij hem er ook afgehaald want anders paste de beugel van de fietsdrager niet.
Weet iemand waar dit stripje voor dient?
Volkswagen monteert natuurlijk niet in honderdduizenden busjes een stripje dat geen functie heeft. Als je goed kijkt dan zie je dat de rubber afsluitband rondom de deuropening, bij de sluitpen midden onderaan een klein beetje lager zit. Als je de klep of de deuren sluit dan zorgt dat stripje ervoor dat de zaak op die plek toch waterdicht is afgesloten. Zonder stripje zou anders bij de sluitpen een kier ontstaan. Ik weet de Nederlandse naam niet maar in het Engels heet dit onderdeel een 'Stop channel gasket'. Ofwel, de afdichting van de kanaalpakking (holle afsluitband). Bij een achterklep is dit één doorlopende strip, bij deurtjes zijn het twee delen, een van 30 cm en een van ruim 22 cm.
Deze informatie kwam uit een ander onderwerp, maar heb er een nieuw onderwerp van gemaakt.
Toen ik mijn T4 kocht zat er een fiamma fietsenrek op, maar aangezien ik die niet ga gebruiken heb ik die er afgehaald.
De vorige eigenaar heeft de kunststof strip verwijderd om het fietsen rek op de klep te kunnen monteren.
Nu het rek er af is, zitten er open gaten in de klep en inderdaad een kier.
Ik wil er weer zo'n strip op terug zetten, weet iemand waar je zo'n onderdeel in NL of D kan kopen?
Had al wat ge-googled maar kwam alleen bij Amerikaanse site uit.
T4 California, Generation, 2002
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kunststof strip op achterklep

Bericht door Multivan Generation »

Hoi Marz,
je hebt nodig:
701 829 199 B stripje 1 stuk
N904 786 01 popnagels 4 stuks
Totale kosten schat ik rond de 7 euro

Groetjes en succes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Kunststof strip op achterklep

Bericht door Hanz »

Zonder strip krijg je water van buitenaf naar binnen, dat wil je ook niet. Nogmaals, dat stripje zit er niet voor niets.
In het buitenland zo'n strip bestellen wordt door de verzendkosten vaak een dure zaak. Je kan misschien beter eens in een bouwmarkt of andere technische handel naar een kunststof of metalen profiel zoeken. Dan ben je waarschijnlijk voor een paar euro klaar. Ik dacht dat het gewoon een hoekprofiel is. Ik zal van het weekend kijken of ik het even kan opmeten.
En ja, Jan2009 heeft gelijk dat je de bus moet luchten om vocht tegen te gaan maar dat kan gewoon door de ramen open te zetten en vocht wordt ook weggetrokken door de airco (als je die hebt). Ik heb standaard ook altijd een vochtvreter in de bus.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Kunststof strip op achterklep

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 11 jul 2020, 20:56 Hoi Marz,
je hebt nodig:
701 829 199 B stripje 1 stuk
N904 786 01 popnagels 4 stuks
Totale kosten schat ik rond de 7 euro

Groetjes en succes

Peter
Het probleem is dat dit onderdeel in Europa nauwelijks te vinden is. Dit is nog een adres in Letland maar dan ben je met verzendkosten mee al gauw 20 euro kwijt. https://autopartmaster.com/en/?action=c ... e_margin=1
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Chris1974
Berichten: 235
Lid geworden op: 12 okt 2018, 22:39

Re: Kunststof strip op achterklep

Bericht door Chris1974 »

Ik kan ze wellicht voor je 3D printen...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Kunststof strip op achterklep

Bericht door Hanz »

Nog even een plaatje van de strip met daarin aangegeven de buitenmaten 15 mm en 8 mm. De strip is 40 cm lang. Zoals je kunt zien is het een niet helemaal haaks hoekprofiel. De dikte van het materiaal is zo'n 2,5 - 3 mm.
De strip is ook niet helemaal recht maar licht gebogen om aan te sluiten op de ronding van de achterklep. Ik denk dat een recht kunststof profiel wel mee buigt als je die vastzet.
IMG_20200712_103549.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
marz45
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 jun 2020, 22:14

Re: Kunststof strip op achterklep

Bericht door marz45 »

Bedankt allemaal voor jullie reactie, en Hanz speciaal voor de uitgebreide afmetingen.
Het part nummer heb ik inmiddels, online alleen in het buitenland te krijgen met hoge verzendkosten.
Ik ga eens bij de lokale VW dealer informeren of hij wat kan betekenen.

Ik heb ook nog een vriend met 3D printer, en met de details van Hanz kan ik vragen of hij desnoods wat kan fabriceren.
T4 California, Generation, 2002
marz45
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 jun 2020, 22:14

Re: Kunststof strip op achterklep

Bericht door marz45 »

Chris1974 schreef: 11 jul 2020, 21:53 Ik kan ze wellicht voor je 3D printen...
Die hou ik nog even in gedachten, mocht ik er niet elders aankomen :jumpklap
T4 California, Generation, 2002
marz45
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 jun 2020, 22:14

Re: Kunststof strip op achterklep

Bericht door marz45 »

Hanz schreef: 12 jul 2020, 11:19 Nog even een plaatje van de strip met daarin aangegeven de buitenmaten 15 mm en 8 mm. De strip is 40 cm lang. Zoals je kunt zien is het een niet helemaal haaks hoekprofiel. De dikte van het materiaal is zo'n 2,5 - 3 mm.
De strip is ook niet helemaal recht maar licht gebogen om aan te sluiten op de ronding van de achterklep. Ik denk dat een recht kunststof profiel wel mee buigt als je die vastzet.
IMG_20200712_103549.jpg
Hanz, als zo nog eens goed kijkt is het eerder een L profiel dan een U profiel, correct?
Ik dacht dat het een U was.
T4 California, Generation, 2002
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Kunststof strip op achterklep

Bericht door Hanz »

Nee, het is echt een L of hoekprofiel. Alleen staan de poten van de L niet helemaal haaks op elkaar. De foto geeft goed de hoek tussen de twee poten weer.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
marz45
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 jun 2020, 22:14

Re: Kunststof strip op achterklep

Bericht door marz45 »

Top, ik heb m nu :-)
T4 California, Generation, 2002
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Kunststof strip op achterklep

Bericht door Hanz »

:yes De foto is gemaakt met de klep omhoog. Als de klep dicht zit dan zit de korte poot van de L dus verticaal en deze sluit dan tegen het rubber rondom de klepopening.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie