Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Piepschuim isolatie achter wandbekleding camper

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
EdEhv
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 okt 2018, 10:35
Locatie: Eindhoven

Piepschuim isolatie achter wandbekleding camper

Bericht door EdEhv »

Even een berichtje vanaf de camping, bij de bus lekker in het zonnetje.
Mijn busje is een zelfbouw T4. De binnenkant is afgetimmerd met witte hardboard beplating, ook de binnenkant van de schuifdeur. Hier zat plakplastic met een mooie grijze 'driftwood' print
Helaas liet deze los op de schuifdeur. En bleef dus haken bij het openen. Tijd voor een betere oplossing.
Dus nu heb ik een paar meter mooie 'De Ploeg' bekledingsstof gekregen. Oranje met een beetje rood en blauw draadje erdoor, zware kwaliteit meubelstof. Als eerste wil ik de hardboard deurkaart die tegen de schuifdeur geschroefd zit hiermee bekleden. Daarna de twee panelen tussen de schuifdeur C stijl en de D stijl bij de klep.

Ok, to the point. Achter de panelen links achterin vind ik isolatie in de vorm van wat piepschuim. En volgend jaar zullen de wielranden/spatborden gelast gaan worden.

Wat zal ik doen? Verwijderen en leeg laten? Vullen met wol? Is dat onbrandbaar? Ik vind laswerk en brandbaar materiaal een spannende combinatie...
Bijlagen
IMG_20200713_170839.jpg
:driveT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33797
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Piepschuim isolatie achter wandbekleding camper

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou voor de laswerkzaamheden de piepschuim isolatie er uit halen.
Dat doet trouwens ook niet veel qua isolatie, na de werkzaamheden bijvoorbeeld schapenwol gebruiken.
De stof kun je rechtstreeks op je beplating lijmen met hoge temperatuur contactlijm uit spuitbussen.
Hoge temperatuur omdat het nogal warm in een interieur kan worden.
Met eventueel vlieseline kun je er nog wat diepte aan toevoegen.

Groeten en succes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
EdEhv
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 okt 2018, 10:35
Locatie: Eindhoven

Re: Piepschuim isolatie achter wandbekleding camper

Bericht door EdEhv »

Hoi Peter,
Hoge temperatuur spuitlijm is een goede tip. Door de hoge temp is de huidige plakfolie ook los gaan laten.

Waar koop je die goedkoop?

De stof zit op de rol al met een soort onderstof er tussen, als de lijm niet te duur is dan wil ik die eerst op de deurkaart lijmen en dan hier overheen de bekledingsstof.

Ik ben nu al benieuwd naar het resultaat.

BTW, ik lees dat wanneer ik schapenwol achter de panelen wil steken het belangrijk is dat ze de dampdoorlatend zijn. Het hardboard wat er nu zit en wat ik wil hergebruiken heeft een witte (kunststof?) toplaag.

Wellicht slim op er eerst tig kleine gaatjes in te boren? Dan daarna bekleden, dampopen en goed voor de akoestiek? (We gaan ook met het busje naar festivals en ik vind nu al dat met de slaapplank van het bovenbed naar beneden het echt al heel veel geluid scheelt.)
:driveT4
Plaats reactie