Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Afgekeurde T5GP

vragen over de T5
Plaats reactie
Papui
Berichten: 56
Lid geworden op: 23 jun 2019, 21:55

Afgekeurde T5GP

Bericht door Papui »

Allen,

Ik kom net van de keuring en jammer genoeg is mijn caravelle van 2013 afgekeurd.

Volgens de keurder is mijn T5 verlaagd en hangt hij dus 5cm te laag. Volgens hem mag dit niet op een lichte vracht.
Ik kreeg te horen dat het verschil van mijn bus ten opzichte van het homologatie document 5cm is.

Het vreemde is dat ik mijn T5 pas vorig jaar in Juli heb gekocht bij een officiële Volkswagen/Audi dealer en hij is toen uiteraard gekeurd voor verkoop met dezelfde vering. Ikzelf heb in dat jaar niks aan de ophanging van de bus gedaan.

Kortom, ik stond perplex toen ik die melding kreeg. Uiteraard zou ik het jammer vinden als mijn T5 5cm hoger moet dus ik vroeg me af of de keurder gelijk heeft? En of iemand een verklaring kan hebben waarom hij vorig jaar zo zelfs door een keuring voor verkoop is geraakt?

Met vriendelijke groet.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Afgekeurde T5GP

Bericht door Pascal-141 »

Je vermeld enerzijds "caravelle" , dus personenwagen klasse M1 , en anderzijds vermeld je "lichte vracht" ,dus klasse N1 .

Hoe is je auto dan ingeschreven ? Als lichte vracht (dus met scheidingswand ) , of als personenwagen ?

Als lichte vracht : mag je niks wijzigen voor de keuring .
Als personenwagen : mag je wél verlagen , maar alleen met attesten erbij (waaronder ook een montage attest ). Je auto ondergaat dan een tuningkeuring .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Papui
Berichten: 56
Lid geworden op: 23 jun 2019, 21:55

Re: Afgekeurde T5GP

Bericht door Papui »

Het is een caravelle uitvoering maar ingeschreven als lichte vracht. De T5 is dus uitgerust met een scheidingswand (al van aankoop vorig jaar)
Ikzelf heb niks aan de bus gedaan en hij is in deze toestand gekeurd voor verkoop.

Ik begrijp wel dat er niks gewijzigd mag worden aan de bus maar ik heb er dan ook niks aan gedaan. Tussen de 2 keuringen is de bus in exact dezelfde toestand gebleven.
Daarom vind ik het ook zo vreemd allemaal.

Morgen ga ik eens bellen naar de garage om te luisteren wat hun erop te zeggen hebben, ik heb naar mijn mening een bus gekocht die niet door de keuring geraakt.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Afgekeurde T5GP

Bericht door Pascal-141 »

Papui schreef: 23 jul 2020, 21:05 Het is een caravelle uitvoering maar ingeschreven als lichte vracht. De T5 is dus uitgerust met een scheidingswand (al van aankoop vorig jaar)
Ikzelf heb niks aan de bus gedaan en hij is in deze toestand gekeurd voor verkoop.

Ik begrijp wel dat er niks gewijzigd mag worden aan de bus maar ik heb er dan ook niks aan gedaan. Tussen de 2 keuringen is de bus in exact dezelfde toestand gebleven.
Daarom vind ik het ook zo vreemd allemaal.

Morgen ga ik eens bellen naar de garage om te luisteren wat hun erop te zeggen hebben, ik heb naar mijn mening een bus gekocht die niet door de keuring geraakt.
Als lichte vracht mag verlagingninderdaad niet voor de keuring. Waarom hij vorig jaar zo wel gekeurd werd ?
1. Een garage heeft vaak een stapje voor op de keuring t.o.v. een particulier
2. Willekeur in de belgische keuring : de ene keurder ziet dat hij verlaagd is , de andere niet .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Papui
Berichten: 56
Lid geworden op: 23 jun 2019, 21:55

Re: Afgekeurde T5GP

Bericht door Papui »

Oke, dan zit er niets anders op dan de bus terug te verhogen. Ik ga eerst toch nog eens aankloppen bij de dealer waar ik hem heb aangeschaft.

Een ander vraagje, moeten er dan originele veren onder een lichte vracht zitten? Of mag een schroefkit ook?
Ik kan me voorstellen dat elke vering wel zijn eigen specificaties heeft met ander rijgedrag tot gevolg. En ik hoor zo links en rechts dat een verlaagde bus betere rij eigenschappen heeft dan eentje met originele vering. Dus indien het toegestaan is, zou ik dan een schroefkit monteren.
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Afgekeurde T5GP

Bericht door MarkV »

Waarom laat je hem niet keuren bij die dealer? Als ze hem de vorige keer zo hebben goedgekeurd kunnen ze nu moeilijk wat anders zeggen....
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
_alain_
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 mei 2012, 18:49

Re: Afgekeurde T5GP

Bericht door _alain_ »

Pascal-141 schreef: 24 jul 2020, 07:55 2. Willekeur in de belgische keuring : de ene keurder ziet dat hij verlaagd is , de andere niet .
Ik heb daar geluk mee, de mijne is 40mm verlaagd en al 8 jaar zonder problemen gekeurd (lichte vracht).
Ik heb wel typepapieren van goedkeuring (tuv goedgekeurd) maar geen inbouwbewijs...
1x opmerking gehad dat het eigenlijk niet wettelijk was.
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Afgekeurde T5GP

Bericht door mettesboy »

Beetje aansluitend aan dit probleem:

Een lichte vracht mag je idd niet wijzigen qua onderstel, niet verlagen of verhogen.
Anderzijds lees ik meer en meer dat bij een lichte vracht type( N1) bandenmaten (hoogte) mogen afwijken dus bv een 225/70r16 ipv een 215/60R16 , en bij M1 dan weer niet...

Zijn er Belgen hier die bv met iets grotere all terrain banden rondrijden op een lichte vracht? (eventueel met tacho aanpassing)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Papui
Berichten: 56
Lid geworden op: 23 jun 2019, 21:55

Re: Afgekeurde T5GP

Bericht door Papui »

Vandaag heb ik nog contact gehad met de dealer waar ik hem gekocht heb. Hun vielen ook volledig uit de lucht en wisten ook totaal niet waar het vandaan komt.

Volgende week gaat de bus daar op de brug om te kijken hoe het gesteld is met de vering en schokdempers.

Iemand een idee hoe het zit met een schroefset op een lichte vracht? Mag dit wel zolang de bus op de keuring maar de hoogte van het homologatie rapport heeft?
dgio
Berichten: 71
Lid geworden op: 11 aug 2011, 11:14
Locatie: Ieper

Re: Afgekeurde T5GP

Bericht door dgio »

Mag ook niet nee ... ik heb er eentje onder hangen maar ook ik wist niet dat het niet mocht (verkoper ook niet trouwens)

Wel jammer want het setje staat super eronder.

Giovanni
Plaats reactie