Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Elektrische spiegelverstelling

vragen over de T4
Ralf-T4
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 jan 2019, 21:28

Elektrische spiegelverstelling

Bericht door Ralf-T4 »

Beste leden,

Kleine vraag waar ik zelf niet helemaal uit kan komen. Betreft T4 uit 2001.

Ik heb elektrische verstelbare spiegels. Rechts doet het prima, links niet. Is even e.e.a. bekeken.
Vroeg mij af of de bedrading van de linkerspiegel direct van schakelaar naar spiegel gaat zonder eerst terug door de deurdoorvoer te gaan. Zit daar immers al vlakbij.

Ook het motortje van rechts er even uitgehaald en links geprobeerd. Zelfde diagnose. Het motortje is dus goed zou je zeggen.
Zou het de schakelaar zijn of toch iets in bedrading?

Na e.e.a. aan metingen gedaan te hebben, kan ik niet helemaal wijs worden hoe dit qua potentialen op de contacten in elkaar zit ook.

Hoor graag jullie mening.
Gebruikersavatar
Bikeman
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 mei 2015, 20:59
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Elektrische spiegelverstelling

Bericht door Bikeman »

Hoi,

In T4 Wiki staat een complete beschrijving incl schema's
https://www.t4-wiki.de/wiki/Außenspiegel

Suc6

Groet Ab
Ralf-T4
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 jan 2019, 21:28

Re: Elektrische spiegelverstelling

Bericht door Ralf-T4 »

Na uitsluiten van diversen zaken e.d. gelukt om een draadbreuk op te sporen. Werkt weer prima nu. Binnenkort maar eens hele/ gedeelte draadboom vervangen, zitten vrij veel reparaties in.

Vroeg mij tevens af, is er misschien ergens een foto van het slot van een achterklep aan de binnenzijde, zoals alles hoort te zitten. Na zoeken niet echt helemaal gevonden. Laatst kon ik de achterklep niet meer bedienen d.m.v. de knop op de klep zelf aan buitenzijde, maar moest ik de sleutel erin stoppen en naar rechts draaien om open te doen. Vervolgens kap eraf gehaald aan binnenzijde en zag een metalen pinnetje los zitten. Deze weer bevestigd, maar dat bleek niet het probleem te zijn. Op een of andere manier doet ie het nu weer.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Elektrische spiegelverstelling

Bericht door Hanz »

MCMBUssie schreef: 25 jul 2020, 16:08 Vroeg mij tevens af, is er misschien ergens een foto van het slot van een achterklep aan de binnenzijde, zoals alles hoort te zitten. Na zoeken niet echt helemaal gevonden.
Heb je hier iets aan? https://www.t4-wiki.de/wiki/Schl%C3%B6sser#Heckklappe Even naar beneden scrollen tot nummer 3.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Ralf-T4
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 jan 2019, 21:28

Re: Elektrische spiegelverstelling

Bericht door Ralf-T4 »

Wellicht wel ja. Vergeet vaak die Wiki. Heb dus nog even naar het een en ander zitten kijken.

Hetgeen ik toen constateerde was een losse pin vanaf de zijkant. Die is dan als ik het goed begrijp van ik gok de centraalvergrendeling. Ofwel dat zou verklaren waarom deze niet meer werkte dan.

Zit dat stangetje gewoon los in dat witte busje? Dat is toch vrij foutgevoelig?

Zie foto van hoe het nu zit bij mij: https://www.flickr.com/photos/116489736 ... ed-public/
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Elektrische spiegelverstelling

Bericht door Hanz »

Als je het stangetje aandrukt dan klikt het vast in de uitsparing aan de zijkant van het witte kunststof busje. Zit dus niet helemaal los erin.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Ralf-T4
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 jan 2019, 21:28

Re: Elektrische spiegelverstelling

Bericht door Ralf-T4 »

Zal dat nog eens controleren dan. Wellicht klemt het niet helemaal lekker meer. Zijn die busjes vervangbaar? Of zijn dat juist die busjes/ klemmetjes waarin ik in andere delen van het forum wel eens heb gelezen?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Elektrische spiegelverstelling

Bericht door Hanz »

Die witte busjes kan je gewoon vervangen en zijn volgens mij ook nog goed te krijgen (kopen).
Op jouw foto zie ik trouwens aan de andere kant van het slot, links van het stangetje, nog een ongebruikt busje zitten dat er iets beter uitziet. Je kunt de busjes ook eens wisselen om te zien of het dan steviger zit. Dat linker busje is voor een eventueel kinderslot dus dat kan je waarschijnlijk wel missen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Ralf-T4
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 jan 2019, 21:28

Re: Elektrische spiegelverstelling

Bericht door Ralf-T4 »

Geprobeerd inmiddels, maar bleek dat die twee andere busjes net ander kleiner formaat zijn.
Moet een nieuwe hebben, die van mij is gebroken op een of andere manier.

Weet toevallig iemand de code ervan? Of ff langs de dealer wippen hiervoor?
Ralf-T4
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 jan 2019, 21:28

Re: Elektrische spiegelverstelling

Bericht door Ralf-T4 »

Gelukkig kon de dealer ze nog bestellen!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Elektrische spiegelverstelling

Bericht door Hanz »

En zijn die echt een ander formaat? Dit soort busjes wordt ook bij de andere deursloten gebruikt en ik heb altijd gedacht dat ze allemaal hetzelfde zijn. Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat VW zo'n onnozel onderdeeltje in verschillende maten gebruikt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Ralf-T4
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 jan 2019, 21:28

Re: Elektrische spiegelverstelling

Bericht door Ralf-T4 »

Bij mij in ieder geval wel. Die iets kleinere klikken ook echt niet vast in die van de centrale vergrendeling.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Elektrische spiegelverstelling

Bericht door Hanz »

OK, goed om te weten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Ralf-T4
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 jan 2019, 21:28

Re: Elektrische spiegelverstelling

Bericht door Ralf-T4 »

Artikel: 191837199 (kleine)
Artikel: 171837199 (de iets grotere)

Ter info.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Elektrische spiegelverstelling

Bericht door sgsdebruijn »

Ik zocht op bovenstaande nummers en kwam deze site tegen https://bus-ok.nl/T4-1992-2003 ziet er goed uit
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie