Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verschillen in onderstellen 'af fabriek' bij een 4motion en bandenkeuze 17"

vragen over de T6
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Verschillen in onderstellen 'af fabriek' bij een 4motion en bandenkeuze 17"

Bericht door mettesboy »

Aangezien de configurator op de website van vw niet erg duidelijk is en de dealer het eigenlijk ook niet erg zeker weet, even een vraag.

Als het probleem aan m'n huidige wagen (T6 146kw, weerkerend olieprobleem, zelfs na herstelling) opgelost geraakt onder garantie ( 3 jaar bijkomende garantie genomen bij VW, maar verzekering wil blijkbaar toch niet vergoeden wat zou moeten, ondertussen ZEER lang verhaal....
Dus als dit probleem toch nog wordt opgelost, dan ben ik nog bereid om tegen volgend jaar een nieuwe T6.1 aan te schaffen.

ditmaal zou ik graag een Caravelle LWB comfortline dubbele cabine 4motion nemen, liefst in 146kw.

Dit betreft een wagen in België, ingeschreven als lichte vracht.
Gevolg is dat er nadien niets meer aan onderstel mag gewijzigd worden, anders wordt deze afgekeurd op de jaarlijkse keuring als ze dit zien.
een type 'seikel' oplossing, geraakt hier bijna zeker niet gekeurd.
Enkele jaren terug had vw een transporter rockton in het gamma, deze was 30mm hoger gelegd. (wel enkel in korte wielbasis)
Deze staat nu niet meer in de catalogus, maar bewijst wel dat er ooit een 30mm hoger onderstel was 'af' fabriek...

Ik had de wagen graag zo hoog mogelijk 'af fabriek' gehad.
Maar zie door het bos de bomen niet meer. (en de dealer weet het ook niet zeker)

Een 146kw 4motion lange wielbasis, wordt hier in België standaard geleverd met MTM3080kg en met wat bij uitvoering vermeld staat als :
"Versterkte veringen en schokdempers",
Mijn huidige Caravelle Highline 146kw is met ditzelfde onderstel geleverd, (aslasten zijn dan 1680kg en 1600kg)

De optielijst in de configurator heeft dan qua onderstellen volgende mogelijkheden:

Standaard ophanging en dempers met versterkte stabilisatorstangen 337,59 € incl. BTW deze is echter niet te kiezen (logisch)
Vering en demping met verhoogde voorasbelasting (1.710 kg) en 17"-stalen velgen 390,83 € incl. BTW deze kan je in de configurator ook niet aanvinken (naar mijn gevoel is dat hetzelfde als het onderstel bij mtm3200kg
Versterkte ophanging en dempers 267,41 € incl. BTW niet aan te vinken
Versterkte ophangingen, dempers en stabilisatorstangen met een maximale belasting van 1.680 kg op de vooras 635,25 € incl. BTW enige die in de configurator wel werkt, maar volgens mij zijn hier enkel bijkomend de ophanging en de stabilisatorstangen versterkt t.o.v. wat er standaard op zou liggen
versterkte ophanging en dempers met maximale belasting van 1.680 op de vooras voor slechte wegen 300,08 € incl. BTW naar wat ik hoor, ligt hij dan iets hoger, een 2talcm, maar je kan deze helaas niet aanvinken in configurator
Versterkte veringen en schokdempers Standaarduitrusting deze zit er dus standaard op

Er is anderzijds ook nog de optie om de MTM tot 3200kg te verhogen met versterkte velgen, hierin zit dan een onderstel dat volgende uitleg krijgt:
"Vering en demping voor wagens met een MTM van 3.200 kg" zonder verdere uitleg...
Als je deze kiest, dan kan je geen enkele optie meer aanvinken uit de keuzelijst met onderstellen. (logisch, want de meeste opties daar zijn voor maximale aslast 1680, terwijl een MTM3200 vooraan 1710 heeft denk ik)
Dealer denkt wel dat een MTM3200kg helemaal niet zo leuk zou rijden (stuiterig), iemand hier ervaring mee ?(leeggewicht zou toch rond 2400kg zijn)

M.a.w. je kan 'volgens de configurator' maar 3 zaken kiezen....
een MTM3080 met de standaard "Versterkte veringen en schokdempers"
een MTM3080 met "Versterkte ophangingen, dempers en stabilisatorstangen met een maximale belasting van 1.680 kg op de vooras"
een MTM3200 met "Vering en demping voor wagens met een MTM van 3.200 kg"

Ik hoop dat dit bij configuratie bij de dealer meer mogelijkheden biedt, maar deze heeft nu net 2 weken vakantie (en ik heb geen geduld :nuts )

Mijn vraag dus "welke van deze onderstellen geeft me het meeste winst in hoogte?"
Zelf vermoed ik de MTM3200kg?

Daarnaast 3 vraagjes ivm de bandenkeuze.
1) Iemand een idee, met welke banden de bussen geleverd worden indien gekozen wordt voor de 4seizoensbanden 215/60/R17 uit de cataloog?
2) specifiek voor de Belgen: Bij de uitleg van GOCA (belgische keuring) i.v.m. toegestane banden staat bij personenwagens een vermelding dat banden slechts tot Ca 2% mogen afwijken in omtrek.
Bij de lichte vrachtvoertuigen, staat deze regel niet vermeld. Uit vele Jeep en pickupfora (die zo goed als steeds als lichte vracht zijn ingeschreven) leer ik dat er hierbij wel mag afgeweken worden van bandenomtrek en dat er enkel een beperking zou zitten op de afwijking van de spoorbreedte. Klopt dit echt?
3) indien vraag 2 klopt) Wat kan je maximaal van diameter/omtrek op een 17" leggen (laat ons ervan uitgaan dat we 20mm hoger komen dan standaard, indien we het juiste onderstel kiezen (dus geen seikel ophoging of luchtvering etc. wat hier toch niet is toegestaan...) en zonder dat er wijzigingen aan de wagen dienen te gebeuren (wat hier in België dan alweer niet is toegestaan)

Het is hierbij niet de bedoeling om extreem off road te gaan of te gaan modderploeteren of dergelijke.


veel vragen ineens, but thx for replying :gekte
I
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Verschillen in onderstellen 'af fabriek' bij een 4motion en bandenkeuze 17"

Bericht door Pascal-141 »

Heb je in de configurator dan de optie "verhoogde ophanging" niet aangeklikt ? (Kost 458eur)
Stond er bij mij nochtans tussen. Evenals "verlaagde ophanging" ook.

En blijkbaar kun je zelfs luchtvering verkrijgen (dus kan meerdere cm's naar boven , en naar beneden) , een kennis van mij heeft dat op zijn nieuwe T6.1 , inclusief 20" wielen ( en ja , origineel , dus met attesten vr de keuring)

Mijn ervaring is dat je bij een dealer (die een verkoper heeft die verstand heeft van bedrijfswagens) veel meer info bekomt dan via de configurator . Er zijn altijd meer mogelijkheden dat wat de algemene configurator mogelijk maakt .

En een vraagje : waarom zou je terug voor een 146kw versie kiezen , wetende dat dit (de bi-turbo's) net de versies zijn met de meeste problemen ? Een 110kw versie rijd ook met gemak 190km/u , en trekt ook vlot zware aanhangers . Zelfs een gechipte 110kw versie is nog standvaster dan een 146kw versie ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verschillen in onderstellen 'af fabriek' bij een 4motion en bandenkeuze 17"

Bericht door Multivan Generation »

Misschien kun je hier iets wijzer uit worden:
https://www.volkswagen-nutzfahrzeuge.de ... ster.layer

Je stelt een heleboel vragen, maar wat wil je precies met die auto gaan doen, in relatie tot je vragen over zo hoog mogelijk, bandenmaat etc?
Als je echt het terrein er mee in wilt, dan zou ik voor een korte wielbasis gaan.
Bij een lange wielbasis, zou ik 4 motion eerder zien als een veiligheidsverhogende feature, in plaats van een verhogende Spassfaktor..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: Verschillen in onderstellen 'af fabriek' bij een 4motion en bandenkeuze 17"

Bericht door Henk250 »

Die configurator werkt goed,maar is wel verwarrend.
Veel dingen kun je niet bestellen in bepaalde configuraties.
Erg vreemd dat je iets niet kunt bestellen als je achterdeuren wilt,maar alleen in combi met achterklep enz.
Wel leuk om daar doorheen te lopen als je nieuwsgierig bent.

:toppie
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Verschillen in onderstellen 'af fabriek' bij een 4motion en bandenkeuze 17"

Bericht door mettesboy »

Pascal-141 schreef: 26 jul 2020, 17:28 Heb je in de configurator dan de optie "verhoogde ophanging" niet aangeklikt ? (Kost 458eur)
Stond er bij mij nochtans tussen. Evenals "verlaagde ophanging" ook.

En blijkbaar kun je zelfs luchtvering verkrijgen (dus kan meerdere cm's naar boven , en naar beneden) , een kennis van mij heeft dat op zijn nieuwe T6.1 , inclusief 20" wielen ( en ja , origineel , dus met attesten vr de keuring)

Mijn ervaring is dat je bij een dealer (die een verkoper heeft die verstand heeft van bedrijfswagens) veel meer info bekomt dan via de configurator . Er zijn altijd meer mogelijkheden dat wat de algemene configurator mogelijk maakt .

En een vraagje : waarom zou je terug voor een 146kw versie kiezen , wetende dat dit (de bi-turbo's) net de versies zijn met de meeste problemen ? Een 110kw versie rijd ook met gemak 190km/u , en trekt ook vlot zware aanhangers . Zelfs een gechipte 110kw versie is nog standvaster dan een 146kw versie ...
Pascal,
Wat je zegt klopt, maar enkel voor de korte wielbasis... ik heb helaas voor mijn werk een lange wielbasis nodig. Als je deze kiest, dan vervallen de opties van o.a. verlaagd onderstel.
als ik een korte wielbasis kon nemen, dan was ik er inderdaad al uit, dan was het een slechtwegen uitvoering.
Is die luchtvering van je kennis ook op een lichte vracht? Want dan kan ik m'n licht wel eens opsteken ( maar luchtvering zal ook wel €€€ kosten)

ivm. de vraag rond 110kw vs 146 kw, mja mijn verstand zegt ook naar 110kw te gaan hoor. maar het hart zegt van niet.
Dealer zegt dat ze ondertussen weer aangepast zijn en probleem er nu niet meer zou zijn.... maar dat zei hij 5 jaar geleden over deze ook.
190km/H heb ik zelfs met deze niet gereden. Ik koop hem niet om snelheidsrecords mee te doen.
Ik ben begonnen met een 2.5tdi 130pk die in mijn ogen zeer vinnig was, dan een bitd180pk, waar ik veel meer van verwacht had, vond die eerder heel loom overkomen, daarom dat ik niet terug minder wou bij deze en nu met een 146kw zit. Deze vind ik echt zalig qua trekkracht etc. rijdt zeer vlot mee in verkeer. Alleen ja.... erg bedrijfszeker is ie dus niet, tenzij ik gewoon weer 'pech' heb. Ik rijd echt heel zelden met een aanhanger en eigenlijk nooit meer dan 1000kg. Je zal me zelden of nooit op overdreven snelheid betrappen zelfs, netjes de limiet, maar hij mag wel vlot optrekken :lach
Vorig jaar een kale korte transporter 2-zitter 150pk dsg als vervangwagen gehad, en die was bijna net zo vlot als de mijne nu... maar die woog leeg ook wel een 300-400kg minder. Ik denk dat een 150pk 4motion dsg met ca 400kg misschien net weer te min is, weet het niet. (die hebben ze natuurlijk niet staan om te testen.
Anderzijds heb je natuurlijk voor de prijs van een normaal uitgeruste 146kw ook een volledig uitgeruste 110kw....
Zal toch nog nadenken worden...

Ivm banden, ik wil er niet de grootst mogelijke opzetten, ik vroeg eerder wat het grootste was dat er zonder al te veel aanpassingen onder kan.
puur omdat er in de 'standaard maten' op 17", zo goed als niets te vinden is.
Ik zie er hier veel spreken over bv een 225/65/17 etc. dus wou eens horen of die allemaal een aangepast onderstel hebben....
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Verschillen in onderstellen 'af fabriek' bij een 4motion en bandenkeuze 17"

Bericht door mettesboy »

Henk250 schreef: 26 jul 2020, 18:37 Die configurator werkt goed,maar is wel verwarrend.
Veel dingen kun je niet bestellen in bepaalde configuraties.
Erg vreemd dat je iets niet kunt bestellen als je achterdeuren wilt,maar alleen in combi met achterklep enz.
Wel leuk om daar doorheen te lopen als je nieuwsgierig bent.

:toppie
De configurator leidt soms een eigen leven... toen ik mijn huidige kocht, kon ik rechts geen schuifraam kiezen icm een 80L tank :nuts
En als je nu enkel LED verlichting vooraan wil, dan moet je deurtjes nemen ipv klep etc.......
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: Verschillen in onderstellen 'af fabriek' bij een 4motion en bandenkeuze 17"

Bericht door Henk250 »

Dat bedoel ik.
Bij de "Bulli " kun je veel zaken niet aanvinken,maar in de showroom zit het er
wel in.
:muur :muur
Wat betreft onderstel,ik ben zelf wel content dat je extra zware veren "GWV 3000" kunt nemen met een
dubbele cabine,dat geeft je net wat extra laadvermogen,toch fijn als met 5 volwassenen en
koffers etc op vakantie gaat.

:toppie
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Verschillen in onderstellen 'af fabriek' bij een 4motion en bandenkeuze 17"

Bericht door mettesboy »

Multivan Generation schreef: 26 jul 2020, 18:03 Misschien kun je hier iets wijzer uit worden:
https://www.volkswagen-nutzfahrzeuge.de ... ster.layer

Je stelt een heleboel vragen, maar wat wil je precies met die auto gaan doen, in relatie tot je vragen over zo hoog mogelijk, bandenmaat etc?
Als je echt het terrein er mee in wilt, dan zou ik voor een korte wielbasis gaan.
Bij een lange wielbasis, zou ik 4 motion eerder zien als een veiligheidsverhogende feature, in plaats van een verhogende Spassfaktor..
Wel, MG, je link heeft al wat opgeleverd, thx!
Bij de duitse prijslijst, staat bij de optie van 648€, die ik wel kan aanvinken, dat het een slechtwaguitvoering is! THX,
dat brengt me al een stap verder!
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Verschillen in onderstellen 'af fabriek' bij een 4motion en bandenkeuze 17"

Bericht door mettesboy »

Henk250 schreef: 26 jul 2020, 18:52 Dat bedoel ik.
Bij de "Bulli " kun je veel zaken niet aanvinken,maar in de showroom zit het er
wel in.
:muur :muur
Wat betreft onderstel,ik ben zelf wel content dat je extra zware veren "GWV 3000" kunt nemen met een
dubbele cabine,dat geeft je net wat extra laadvermogen,toch fijn als met 5 volwassenen en
koffers etc op vakantie gaat.

:toppie
Idd, de mtm 3080, die ik nu had, leek me vrij ideaal, misschien met het slechtwegenpakket op een 4-motion ook.
Ik ga mijn stabilisatorstangen eens meten qua dikte. Weet iemand die diameters uit het hoofd in normale en versterkte uitvoering?
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verschillen in onderstellen 'af fabriek' bij een 4motion en bandenkeuze 17"

Bericht door Multivan Generation »

mettesboy schreef: 26 jul 2020, 18:59
Ik ga mijn stabilisatorstangen eens meten qua dikte. Weet iemand die diameters uit het hoofd in normale en versterkte uitvoering?
Kijk eens hier:
https://volkswagen.7zap.com/de/rdw/tran ... /2016-732/

Achter 22,24 of 28 mm
voorzijde 22, 23 of 25 mm

Ik heb een versterkt onderstel en heb de middelste maat.
Ik veronderstel dat bij een sportpakket, je de dikste er onder kunt bijkopen.

Je kunt ook H&R nemen, die zijn voor en achter dikker, en die set hebben meerdere weetjewellers er onder (in NL dan toch :knipoog )
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Verschillen in onderstellen 'af fabriek' bij een 4motion en bandenkeuze 17"

Bericht door Pascal-141 »

mettesboy schreef: 26 jul 2020, 18:42

Pascal,
Wat je zegt klopt, maar enkel voor de korte wielbasis... ik heb helaas voor mijn werk een lange wielbasis nodig. Als je deze kiest, dan vervallen de opties van o.a. verlaagd onderstel.
als ik een korte wielbasis kon nemen, dan was ik er inderdaad al uit, dan was het een slechtwegen uitvoering.
Is die luchtvering van je kennis ook op een lichte vracht? Want dan kan ik m'n licht wel eens opsteken ( maar luchtvering zal ook wel €€€ kosten)

ivm. de vraag rond 110kw vs 146 kw, mja mijn verstand zegt ook naar 110kw te gaan hoor. maar het hart zegt van niet.
Dealer zegt dat ze ondertussen weer aangepast zijn en probleem er nu niet meer zou zijn.... maar dat zei hij 5 jaar geleden over deze ook.
190km/H heb ik zelfs met deze niet gereden. Ik koop hem niet om snelheidsrecords mee te doen.
Ik ben begonnen met een 2.5tdi 130pk die in mijn ogen zeer vinnig was, dan een bitd180pk, waar ik veel meer van verwacht had, vond die eerder heel loom overkomen, daarom dat ik niet terug minder wou bij deze en nu met een 146kw zit. Deze vind ik echt zalig qua trekkracht etc. rijdt zeer vlot mee in verkeer. Alleen ja.... erg bedrijfszeker is ie dus niet, tenzij ik gewoon weer 'pech' heb. Ik rijd echt heel zelden met een aanhanger en eigenlijk nooit meer dan 1000kg. Je zal me zelden of nooit op overdreven snelheid betrappen zelfs, netjes de limiet, maar hij mag wel vlot optrekken :lach
Vorig jaar een kale korte transporter 2-zitter 150pk dsg als vervangwagen gehad, en die was bijna net zo vlot als de mijne nu... maar die woog leeg ook wel een 300-400kg minder. Ik denk dat een 150pk 4motion dsg met ca 400kg misschien net weer te min is, weet het niet. (die hebben ze natuurlijk niet staan om te testen.
Anderzijds heb je natuurlijk voor de prijs van een normaal uitgeruste 146kw ook een volledig uitgeruste 110kw....
Zal toch nog nadenken worden...

Ivm banden, ik wil er niet de grootst mogelijke opzetten, ik vroeg eerder wat het grootste was dat er zonder al te veel aanpassingen onder kan.
puur omdat er in de 'standaard maten' op 17", zo goed als niets te vinden is.
Ik zie er hier veel spreken over bv een 225/65/17 etc. dus wou eens horen of die allemaal een aangepast onderstel hebben....
De bi-turbo versies voelen inderdaad lomer aan , ondanks dat ze toch snel zijn.
Maar als je toch nooit overdreven snel rijd , dan heb je meer dan voldoende aan een 150pk versie , deze zal meer dan vlot genoeg zijn , maar , veel belangrijker , het zal ook de betrouwbare motorkeuze zijn .

Als je voor de offroad-look wil gaan , dan worden vaak 245/65R17 of 255/55R18 (en ook 235/55R18) gebruikt . Maar hou er rekening mee dat deze rond 8a9% groter zijn dan standaard , en niet toegelaten zijn voor de keuring .
Laatst gewijzigd door Pascal-141 op 27 jul 2020, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verschillen in onderstellen 'af fabriek' bij een 4motion en bandenkeuze 17"

Bericht door Multivan Generation »

@Mettesboy,
Om verdere VW-teleurstellingen in de toekomst te voorkomen, zou ik je adviseren om naar een ander merk te gaan rond zien.

Vind u secretaresse wellicht ook wat prettiger.. :knipoog

Daarnet weer fulmineren over weer garantie bijkopen, dan weer over een in uw ogen onterecht hoge rekening voor een lampje te vervangen. Olie wegingen. Blijkbaar komt uw verwachtingspatroon niet overeen met hetgeen VW u kan bieden..

Kijk eens rond bij de Viano 3.0 V6 cdi met automaat en 4 matic..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verschillen in onderstellen 'af fabriek' bij een 4motion en bandenkeuze 17"

Bericht door Multivan Generation »

@ Droelo,
je hoeft mij geen woorden in de mond te leggen..

De Topicstarter heeft ervaring met dit "fenomeen":
viewtopic.php?f=3&t=46586&p=374053&hili ... ik#p374053

viewtopic.php?f=15&t=49906&p=375842&hilit=204pk#p375842

En kiest , bij het uitzoeken van een nieuwe auto, dan bij zijn volle bewustzijn een 204 pk.

Als je dan geschoren wordt moet je wel stil blijven zitten..

Ik ben gewoon happy met mijn 140 pk T5-GP en heb bewust niet voor de 180 pk BiTDI gekozen.
Zoals Pascal ook reeds aangaf rijdt de 150 pk zeer goed.
Maar gezien de teleurstellingen die de topicstarter al overkomen zijn bij VW:
onder garantie een nieuwe motor, meerdere oliewegingen verspreid over meerdere auto's, bekleding die niet 100% is, kwestie over dagrijverlichting, EGR vervangingen, ergonomische missers en zelf zeer op de cijfertjes zijn en alles bijhouden,
zou ik het rationeel bekijken in zijn geval, de berekeningen eens maken en naar een ander merk om gaan kijken.
Ik denk dat hij daar wel eens een fijner gevoel aan kan over houden..

Is gewoon een welgemeend goedbedoeld advies..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Verschillen in onderstellen 'af fabriek' bij een 4motion en bandenkeuze 17"

Bericht door Pascal-141 »

Droelo schreef: 27 jul 2020, 08:29


Met andere woorden.

Jij vindt het buitensporig olieverbruik wel normaal?

Nee , dat is niet normaal . Maar het is een feit dat het zo is , en altijd bij de bi-turbo's , zowel bij deze generatie als bij de vorige generatie .
Dus mijn vraag was (net zoals Peter nu ook samenvatte) waarom zou je nu terug voor een bi-turbo gaan , wetende dat je eigen ervaring is bij je vorige Transporters dat de bi-turbo's risicopatienten zijn ?
Bij de T5 gp was de veilige keuze de 140pk (en minder) , en bij de T6 en T6.1 is dat de 150pk (en minder) . Zelfs een gechipte 140/150pk (gaat dan richting 190-200pk) is nog zorgenlozer dan een bi-turbo , én sneller en bruter ook nog .

Iedereen kiest de motorversie die hij zelf wenst , maar als ik zo'n aankoop doe dan maak ik eerst mijn huiswerk en pluis uit wat betrouwbaar is en wat de probleemgevallen zijn .(en in dit geval zit er bij de topicstarter nog eens eigen ervaring bij ook , wat nog meer doorslaggevend zou moeten zijn :knipoog )

Toen ik mijn VW Amarok kocht , heb ik ook speciaal gezocht tot ik een 163pk versie vond , om de 180pk versie te vermijden met zijn olieprobleem. En mijn Amarok heeft ondertussen al 260.000km , en nog steeds zonder enig olieverbruik . En ik kan je zeggen dat die stevig moet werken aan de zware aanhangers. Idem met mijn nieuwe Crafter , daar heb ik voor de 140pk versie gekozen en niet voor de 170pk bi-turbo .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Verschillen in onderstellen 'af fabriek' bij een 4motion en bandenkeuze 17"

Bericht door mettesboy »

Multivan Generation schreef: 27 jul 2020, 08:06 @Mettesboy,
Om verdere VW-teleurstellingen in de toekomst te voorkomen, zou ik je adviseren om naar een ander merk te gaan rond zien.

Vind u secretaresse wellicht ook wat prettiger.. :knipoog

Daarnet weer fulmineren over weer garantie bijkopen, dan weer over een in uw ogen onterecht hoge rekening voor een lampje te vervangen. Olie wegingen. Blijkbaar komt uw verwachtingspatroon niet overeen met hetgeen VW u kan bieden..

Kijk eens rond bij de Viano 3.0 V6 cdi met automaat en 4 matic..

Dat is redelijk kort door de bocht van je.
Overweging al lang gemaakt.... die rijden op de zaak ook rond, en ford busjes ook....
Ford busjes staan vaak in garage maar vaak met kleinere mankementjes.
Vw en Mercedes uiteindelijk minder in garage, maar wel vaak grotere kosten.
Ik heb een voorliefde voor de vw busjes. Ze rijden geweldig, zien er goed uit en zijn naar mijn gevoel het meest praktisch van de 3. Ik heb gewoon pech om 2 keer na mekaar een bus met zelfde toch wel groot probleem te hebben. Ik hoor hier vaak nog goeie verhalen over de 2.5 174pk.... dat was ook de topmotorisatie, buiten de modellen uit de eerste jaren leek mij daar ook weinig mis mee. Zelfde met de bitd180pk van de laatste 2-3 jaar en zo zullen er nu ook wsch. Weer minder mensen zijn die en t6 van 2019 of 2020 hebben die problemen gaan ondervinden.

Ik denk dat het logisch is als je 2 keer een wagen van ca 60000€ koopt, die telkens na 3 jaar/100.000km olie begint te drinken, dat je dan graag 5 jaar garantie hebt.
Denk je dat ik om 240€ voor een dagrijlampje zou zagen en klagen als dit een alleenstaand probleem was?
(Factuur is trouwens bijna 100% gecrediteerd nadien nadat ik de garage erop wees dat dit wel in de bijkomende garantie zat volgens de voorwaarden, enkel de lampjes zelf niet.)
Eerste bus, een 2.5tdi had ik op 180.000km enkel een kapotte waterpomp en aandrijfas gehad. Telkens onder redelijke coulance opgelost. Nooit over geklaagd.
Tweede bus een bitd ... een Egr onder coulance, ook een aandrijfas, en dan de motor ivm olieproblemen.... dealer toen alle onderdelen 100% coulance gegeven. Enkel uren betaald, was nog veel maar netjes opgelost. Over geklaagd? In begin uiteraard wel...na oplossing dealer? Nee was opgelost, kous af.
Koop de huidige bus, dealer stelt me extra garantie voor om zelfde problemen financieel voor te zijn. Bus rijdt 100000km geweldig. Geef ze tot dan 10 op 10! Maar na de vervanging van de egr ( 100% garantie) gaat het ineens snel achteruit.... en zit je een gans jaar in een sukkelstraatje, en dat ventileer je hier natuurlijk, dus hier hoor je me vooral als ik effe stoom moet aflaten.
Dat de verzekering die je speciaal voor dit probleem hebt afgesloten dan moeilijk doet, ja daar word je echt niet happy van hoor.
Je weet dat zowel bij Vw als Mercedes, je bankrekening geplunderd is als er zich een echt probleem voordoet. Normaal dus dat je extra garantie neemt, bij beide. Alleen al met de egr en verlichting heb ik bedrag van verzekering er al bijna uit gehaald.
Dus ja, indien het kan terug 2 of 3 jaar garantie erbij.
En liefst een vw-bus hoor.
Zowel hoofd- dealer als verkoper en werkplaatsverantwoordelijke hebben me toegegeven dat er meer aan de hand was door een ondertussen toch gekend probleem, maar dat ze volgens hen gebonden waren aan de verzekering. Ze hebben me verzekerd om ditmaal alles in het werk te stellen om het dossier positief af te sluiten. En als dat lukt, dan evengoeie vrienden. En ja, dan koop ik opnieuw een vw bus. We hebben een stuk of 7 vw's in familie. Enkel de busjes hebben tot nu toe 2 keer groot probleem gehad. Vw kan zeker bieden wat ik wil. Ik heb gewoon 2 keer na mekaar pech met eigenlijk exact zelfde probleem. Dit is gewoon frustrerend, maar neemt me mijn "freude am fahren" niet weg hoor. En ja ik heb toen de keuze gemaakt om opnieuw een bitd te nemen...had ik kunnen weten dat dit probleem terug zou komen op dat moment? Neen, de laatste versies van de 180pk hadden ook minder problemen. Eigenlijk is dit vooral een kwestie van de verzekering die moeilijk doet over het enige punt waarvoor ze genomen is....

Neemt inderdaad niet weg dat de 140/150pk's inderdaad een veiliger keuze zou zijn.... anderzijds zou je ook verwachten dat een 199pk geen problemen zou mogen geven als je die naar mijn normen zeer rustig behandelt.
Nu, zelfs bij de 150pk zou ik extra garantie nemen hoor.
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Plaats reactie