Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Pompoensoep
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jul 2020, 14:03

''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door Pompoensoep »

Hoi! Had me al even voorgesteld. In het kort: mijn vrouw en ik zijn gecharmeerd van de T4's met hefdak en TDI motor, en dan het liefst een originele Westfalia fabriekscamper vanwege de staat van dienst, handige indeling, het formaat maar niet onbelangrijk: het gevoel. Het voornaamste doel is om er met onze kleine van 2 mee op vakanties te gaan. Vorig jaar al eens gedaan met een geleende alkoofcamper van 6,5m, maar dat is ons echt veel te groot.
De prijzen zijn zacht gezegd stevig voor deze busjes, dus reden om me er even goed in te verdiepen.

Nu valt het me op dat een deel van wat er als origineel word aangeboden, niet overeenkomt met de informatie die ik hier op het forum en via diverse andere sites van liefhebbers vind. bijvoorbeeld:
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr Freestyle interieur in een auto uit 98, climate control?

Deze staat eerlijk als latere inbouw geadverteerd, ook geen Westfalia plaatje/sticker te vinden in/bij de deur en geen origineel serviceplan + sticker erbij, chassisnr begint wel met WV2 en is verder wel een nette bus:
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr

Zijn er (destijds) veel Westfalia interieurs in jonge occasions ingebouwd? Of maak ik me zorgen om niets en zijn de opties/interieurs per land en bouwjaar sterk verschillend geweest?

Wellicht goed om te benoemen dat ik een later in/omgebouwde T4 best zou overwegen als het een nette bus is, maar dat de prijs gevoelsmatig dan ook in verhouding moet staan tot originele fabriekscampers.


Potentiele ''eerlijke'' kandidaten:
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: ''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door Leo45 »

Jouw "eerlijke" kandidaten zijn eerlijk.
Ook goed te zien aan de instroomopening van de standkachel en de passagiersverwarming.
Maar vragen of ze even een foto maken van de westfalia sticker en je weet alles.

Succes met zoeken.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 254
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: ''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door autocaravana »

Vrijwel alle Westfalia's zijn later geïmporteerd, zodat er geen NAP is. Lage kilometrages moet je daarom extra controleren aan de hand van de onderhoudsgeschiedenis.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: ''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door Hanz »

Leo45 schreef: 27 jul 2020, 16:11 Maar vragen of ze even een foto maken van de westfalia sticker en je weet alles.
Staar je niet blind op stickers, de meeste Westfalia stickers zijn nog gewoon te koop. En anderzijds hebben de originele California's niet altijd meer de stickers. Bijvoorbeeld omdat ze een keer overgespoten zijn of omdat de sticker gewoon versleten was.
Ook het typeplaatje van Westfalia, dat op het zijpaneel naast de schuifdeur zit gepopnageld, zegt niet alles. Als het er niet zit dan is het zeer waarschijnlijk een latere inbouw, maar als het er wel zit is dat geen garantie voor origineel. Het is heel goed mogelijk dat het paneel met typeplaatje en al overgezet is.
Het gaat er vooral om dat je kijkt of de uitvoering overeenstemt met het bouwjaar, in de loop der jaren zijn er diverse wijzigingen doorgevoerd. Een goede site waar de diverse uitvoeringen uitgebreid zijn beschreven is http://www.westfaliat4.info/html/vw_wes ... story.html
En ook goed om altijd even de voertuiggegevens te checken op de RDW site of in de app Finnik. Deze app geeft een uitgebreider overzicht van de vorige eigenaren dan de RDW.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Pompoensoep
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jul 2020, 14:03

Re: ''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door Pompoensoep »

kijk, dankjewel. Op de modellen tot 97/98 ofzo heb ik dat stalen geponste plaatje wel zien zitten. De nieuwere modellen die ik gezien heb hadden alleen een sticker in de deur, of helemaal niets wat dus een belletje deed rinkelen. Bij de ingevoerde modellen ontbrak overigens structureel de oorspronkelijke documentatie/boekjes, maar dat kan pech zijn.

De genoemde website heb ik inderdaad geraadpleegd! Heel informatief en handig.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: ''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door odorf »

Zijn er (destijds) veel Westfalia interieurs in jonge occasions ingebouwd?
De vroege VWT4 bouwjaren zijn nogal gevoelig voor roest (uitgezonderd 90-91) en soms lopen de motortjes in de soep waardoor er redelijk goedkoop allerlei complete interieurs beschikbaar zijn gekomen. Een redelijk gave TDI personenbus, een weekje (of iets meer) werk en je hebt een recentere Westfalia California. Meestal brengen deze ombouwen nog een flink bedrag op.

Het is aan de verkoper of hij daar eerlijk in is. En mogelijk is een volgende verkoper daar alweer makkelijker in.

Soms is het duidelijk te herkennen. Een interieur met paarse accentjes van de eerste bouwjaren in een T4 van 1998 klopt bijvoorbeeld niet. Maar vaak is het iets geraffineerder en zul je je echt moeten verdiepen in alle details en uitvoeringen. Of nakijken op chassisnummer bij de dealer.

Een netjes ingebouwd Westfalia interieur hoeft zeker geen probleem te zijn. Als het netjes is ingebouwd.

Succes met de zoektocht.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Pompoensoep
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jul 2020, 14:03

Re: ''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door Pompoensoep »

odorf schreef: 27 jul 2020, 20:24
Zijn er (destijds) veel Westfalia interieurs in jonge occasions ingebouwd?
De vroege VWT4 bouwjaren zijn nogal gevoelig voor roest (uitgezonderd 90-91) en soms lopen de motortjes in de soep waardoor er redelijk goedkoop allerlei complete interieurs beschikbaar zijn gekomen. Een redelijk gave TDI personenbus, een weekje (of iets meer) werk en je hebt een recentere Westfalia California. Meestal brengen deze ombouwen nog een flink bedrag op.

Het is aan de verkoper of hij daar eerlijk in is. En mogelijk is een volgende verkoper daar alweer makkelijker in.

Soms is het duidelijk te herkennen. Een interieur met paarse accentjes van de eerste bouwjaren in een T4 van 1998 klopt bijvoorbeeld niet. Maar vaak is het iets geraffineerder en zul je je echt moeten verdiepen in alle details en uitvoeringen. Of nakijken op chassisnummer bij de dealer.

Een netjes ingebouwd Westfalia interieur hoeft zeker geen probleem te zijn. Als het netjes is ingebouwd.

Succes met de zoektocht.

Odorf
Dank. Ik vraag me af of er (zwaarwegende) verschillen in de carrosserie, schokdempers, isolatie oid zitten? Heb daar op de raampjes na niet zoveel over weten te vinden.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: ''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door odorf »

Nee op geen enkele van die zaken zijn echte in het oog springende dingen die een fabrieks California Coach onderscheiden van een latere ombouw.
Isolatie is -behalve het speciale dubbelglas dat sommige uitvoeringen hebben- ook geen sprake van.
Vandaar dat je daar ook niet veel over kunt vinden.

Soms is het in één oogopslag duidelijk dat het een 'nepper' is, soms is het zoeken, soms zul je het niet zien.
Dan helpt alleen een chassisnummer-check.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: ''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door Hanz »

Nog een controlemogelijkheid: elke uitvoering van de California is in een beperkt aantal kleuren geleverd, soms ook nog afhankelijk van bouwjaar. Als je een camper hebt met de originele lak maar in een afwijkende kleur dan is het waarschijnlijk ook geen originele.
De kleuren per type en bouwjaar vind je op de info site die je al gevonden had.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Pompoensoep
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jul 2020, 14:03

Re: ''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door Pompoensoep »

Hanz schreef: 28 jul 2020, 13:16 Nog een controlemogelijkheid: elke uitvoering van de California is in een beperkt aantal kleuren geleverd, soms ook nog afhankelijk van bouwjaar. Als je een camper hebt met de originele lak maar in een afwijkende kleur dan is het waarschijnlijk ook geen originele.
De kleuren per type en bouwjaar vind je op de info site die je al gevonden had.
Yes, daarop vielen er ook al een aantal door de mand.

Ben wezen kijken bij een ACV uit jan99. Op zich een nette bus, d-riem vervangen, startmotor, gloeibougies, banden. 10 jaar zelfde eigenaar. De aandachtspunten die me opvielen: twee beginnende puntjes roest op de bekende plekken (onderzijde voorruit en bovenzijde bij de lasnaad met 't dak), vlotter watertank defect, rubber omlijsting hefdak laat los (nieuwe?), buitenspiegels niet meer elektrisch instelbaar. De laatste drie lijken me niet al te ingrijpend hoewel de onderdelen niet goedkoop zijn.
Over de roest rond het raam lees ik op dit forum dat de enige echte remedie is, raam er uit en behandelen, het is altijd erger dan het lijkt. Op dat punt twijfel ik dus nog. Plekjes zijn weliswaar heel klein, maar gaan zichzelf niet oplossen. Tegelijkertijd loop je het risico met een andere T4 ook.

Aan handige tips op dit forum in ieder geval geen gebrek mocht ik er wat van willen maken :)
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: ''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door Snautzer »

Spaar door voor een recente t5.
Pompoensoep
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jul 2020, 14:03

Re: ''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door Pompoensoep »

Snautzer schreef: 28 jul 2020, 15:52 Spaar door voor een recente t5.
Ongetwijfeld een goed advies. De vroegere zijn nog wel te doen, maar ben bang dat de recentere vanaf 2010 zo'n 15-20k boven mijn budget liggen :nuts
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: ''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door J vd Pal »

Een T5 en een klein kind is een hele slechte combi! De T4 is behoorlijk hufterproof, de T5 met de schuifdeurtjes, glazen afdekplaat op het fornuis enz zeker niet!

Hefdakrubber is voor €150,- vervangen net als de aanwijzing van het water. Roest is lastig in te schatten maar wel iets dat elke T4 een keer krijgt. Buitenspiegels is waarschijnlijk een breuk in de kabelboom van het bestuurdersportier. Verder klinkt het als een goed onderhouden camper.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: ''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door Snautzer »

Een ford nuget dan of een fiat? . Voor jouw budget kan je best wel wat recentere van deze merken vinden.
Een t4 is tot 2003 gemaakt. Dat zijn oude autos met mogelijke problemen. Roest achterstandig onderhoud etc. Ik vermoed dat het een hele lange queeste gaat worden om de perfect onderbouden roest en probleem vrije t4 te vinden.
Pompoensoep
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jul 2020, 14:03

Re: ''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door Pompoensoep »

Snautzer schreef: 28 jul 2020, 16:15 Een ford nuget dan of een fiat? . Voor jouw budget kan je best wel wat recentere van deze merken vinden.
Een t4 is tot 2003 gemaakt. Dat zijn oude autos met mogelijke problemen. Roest achterstandig onderhoud etc. Ik vermoed dat het een hele lange queeste gaat worden om de perfect onderbouden roest en probleem vrije t4 te vinden.

Nuggets houden we ook in de kijker - de versies met een hoog dak vallen af ivm oprit/carport/garage en de stellige mening van mijn vrouw, maar staan open voor een versie met hefdak. Heb er bij de Gijt in Ede (snel weg) ook eentje bekeken, voelde wel een stuk breder/logger aan dus dat was even wennen. Ook de indeling vond ik minder fijn.

Campers obv Ducato basis hebben we ook even naar gekeken, maar zijn vaak alweer langer. Dat hebben we vorig jaar als hinderlijk ervaren toen we met een alkoofje op ducato chassis onderweg waren.

Perfect hoeft de camper niet te zijn, mag ook best wat onderhoud vergen! Veel kan ik zelf (oprit, garage). We gaan gewoon voor de versie waar plezier en zorgen het beste in worden gecombineerd :ikrij Op dit moment maken de T4s dus een goede kans gelet op o.a. hun formaat, de ACV die nog een heel leven voor zich heeft, en natuurlijk alle deskundigen hier :toppie
Plaats reactie