Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Elektriciteits probleem California

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
PindaNL
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 jun 2019, 02:59

Elektriciteits probleem California

Bericht door PindaNL »

Hallo allemaal,

Wij zijn momenteel op vakantie in Frankrijk.

Sinds eind van de ochtend nadat ik de 220v CEE stekker opnieuw heb aangesloten laadt de accu niet meer op. Begin van de ochtend heb ik nog een waterkoker(800w) gebruikt. Ook werkt de aardlek schakelaar niet meer, als ik deze omhoog druk gaat deze net zo snel weer naar beneden. De testknop van de aardlek blijft hangen als ik deze tot het einde in druk, deze moet ik dan handmatig weer naar voren schuiven. Als ik deze een klein stukje indruk komt ie wel weer automatisch terug. 12v werkt nog wel, net als de koelkast. Zekering achter de koelkast is nog intact.

De oplader(en koelkastunit) is vorig jaar door HenkK gereviseerd.

Iemand enig idee waar ik het probleem zou kunnen zoeken?

Groeten Jan
PindaNL
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 jun 2019, 02:59

Re: Elektriciteits probleem California

Bericht door PindaNL »

Extra aanvulling:
Tijdens het rijden staat er 13.2v op het display, gisteren/vanochtend was dit nog 13.7-13.9v.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Elektriciteits probleem California

Bericht door J vd Pal »

Als de aardlek eruit ligt dan doet niets het meer aan de 220 kant. Misschien een breuk in de aansluitkabel? Kan je van iemand anders een aansluitkabel proberen?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
PindaNL
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 jun 2019, 02:59

Re: Elektriciteits probleem California

Bericht door PindaNL »

Ik heb net de walstroom aansluiting los gehaald en gecontroleerd, deze gaat tot 230v.(op de contacten van de aansluiting) Kan het probleem misschien in het relais zitten bij het linker achterlicht?
PindaNL
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 jun 2019, 02:59

Re: Elektriciteits probleem California

Bericht door PindaNL »

Er ligt aan de binnenkant van de walstroom aansluiting onderaan een los stuk rode stugge elektrakabel. Deze was verder nergens op aangesloten en zie zo ook niet een plek waar deze op aangesloten kan worden. Zo ver ik kan vinden zit het walstroom contact met 3 kabels(stekker) aangesloten?
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 805
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Elektriciteits probleem California

Bericht door HenkK »

Sommige wat oudere aardlekschakelaars bestaan uit een systeem van 2 schakelhevels, beide moeten gelijktijdig naar boven.
Als er een aardlek fout zou zitten in de lader, gaat de ALS er ook uit, dus even de 230 volt aansluiting los nemen van de lader om dit uit te sluiten.

Waterkokers zijn potentiële veroorzakers van aardlek fouten.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
PindaNL
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 jun 2019, 02:59

Re: Elektriciteits probleem California

Bericht door PindaNL »

Ik heb de 230v kabel los gehaald, helaas blijft de aardlek er uitgaan.
Aardlek
Aardlek
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Elektriciteits probleem California

Bericht door Multivan Generation »

Dan lijkt het mij dat de aardlekschakelaar overleden is.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
PindaNL
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 jun 2019, 02:59

Re: Elektriciteits probleem California

Bericht door PindaNL »

Dat is balen :huilen

Enig idee of dit type specifiek voor de California/Westfalia is? Of zou de beter camper/caravan zaak deze ook verkopen?

Nog een idee: is de lader wellicht via een externe kabel(230v) aan te sluiten of gaat dat problemen geven?

Thanks!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Elektriciteits probleem California

Bericht door Multivan Generation »

PindaNL schreef: 28 jul 2020, 22:27 Dat is balen :huilen

Enig idee of dit type specifiek voor de California/Westfalia is? Of zou de beter camper/caravan zaak deze ook verkopen?

Nog een idee: is de lader wellicht via een externe kabel(230v) aan te sluiten of gaat dat problemen geven?

Thanks!
Maak een detailfoto van hetgeen op de automaat staat, en zoek online naar een vervanger met dezelfde specificaties.
Caravan/camperzaak is waarschijnlijk veel duurder.

Nog een idee: als je kokend water wilt hebben, kun je water koken op het kookstel..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
PindaNL
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 jun 2019, 02:59

Re: Elektriciteits probleem California

Bericht door PindaNL »

De waterkoker laten we voortaan thuis, vanaf nu op gas of het spiritus kooktoestel.

Ik ga voor nu de draden doorverbinden zodat in ieder geval de lader werkt. Zodra we weer thuis zijn opzoek naar een nieuwe aardlek.

Bedankt voor jullie reacties!
Chris1974
Berichten: 235
Lid geworden op: 12 okt 2018, 22:39

Re: Elektriciteits probleem California

Bericht door Chris1974 »

Volgens de zekeringen zou een waterkoker moeten kunnen, dus waarom kan die aardlek dat niet aan dan? Ik ga er van uit dat een en ander op elkaar afgestemd is.
PindaNL
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 jun 2019, 02:59

Re: Elektriciteits probleem California

Bericht door PindaNL »

Geen idee, misschien ouderdom o.i.d.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Elektriciteits probleem California

Bericht door Multivan Generation »

PindaNL schreef: 29 jul 2020, 10:20 De waterkoker laten we voortaan thuis, vanaf nu op gas of het spiritus kooktoestel.

Ik ga voor nu de draden doorverbinden zodat in ieder geval de lader werkt. Zodra we weer thuis zijn opzoek naar een nieuwe aardlek.

Bedankt voor jullie reacties!
Even voor je eigen veiligheid, haal eerst de stekker aan de buitenzijde van de auto er af !!!
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
PindaNL
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 jun 2019, 02:59

Re: Elektriciteits probleem California

Bericht door PindaNL »

Yes, stekker losgehaald voordat ik alles heb gedemonteerd. Alle kabels zijn middels een grote kroonsteen doorverbonden.

De schroeven in de aardlek zaten muurvast, zelfs een stuk van de behuizing afgebroken. Aan de binnenkant zit roest, lijkt me niet de bedoeling.

Helaas werkt de oplader nog niet, kan ik hier nog iets op meten?
Plaats reactie