Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verschil draaikonsoles T4 voor en na 1996

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Bertel 388
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 jun 2008, 20:08

verschil draaikonsoles T4 voor en na 1996

Bericht door Bertel 388 »

Kan iemand aangeven wat precies het verschil is tussen de draaiconsoles van voor 1996 en na 1996?

En is een ouder type evt. aan te passen voor montage van nieuwere stoelen?
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: verschil draaikonsoles T4 voor en na 1996

Bericht door brecht »

het voornaamste (vind ik) verschil zit m in de gordel bevestiging, die zit bij de oude aan de console en bij de nieuwe aan de stoel.

(maar mijn bus is al een weg, ik hoop dat ik het goed zeg) Ik heb eens gekeken om het om te bouwen (een nieuw model naar een oud model) en heb toen toch maar doorgezocht naar een oud model als vervangen. Het is niet zo 1-2-3 aan te passen. Uiteindelijk kan alles natuurlijk, maar makkelijk wordt t niet
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: verschil draaikonsoles T4 voor en na 1996

Bericht door Noorfalia »

Ik heb de oude, die kunnen alleen een halve slag linksom draaien en gaan dan een stukje omlaag.
De nieuwere weet ik niet zeker, volgens mij kunnen ze twee kanten om en helemaal rond en gaan ze daarbij niet omlaag/omhoog.

Aanpasbaarheid zou ik niet weten, maar daar heeft brecht al iets over gezegd.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4777
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: verschil draaikonsoles T4 voor en na 1996

Bericht door Hanz »

Nieuwe consoles kunnen inderdaad beide kanten opdraaien en blijven op gelijke hoogte. Eventueel kunnen ze dus ronddraaien maar als je stoelverwarming hebt is het raadzaam om de ene kant op heen te draaien en de andere kant op terug.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Bertel 388
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 jun 2008, 20:08

Re: verschil draaikonsoles T4 voor en na 1996

Bericht door Bertel 388 »

Okay, bedankt voor jullie reacties.

Nu ben ik natuurlijk nog benieuwd of een stoel na 1996 past op een ouder type draaiconsole. Een halve slag draaien, is in mijn ogen voldoende en idd een goede oplossing voor de stoelverwarming. Als de stoel iets lager komt te staan, is dat ook nog mooier aangezien de vloer achter de stoel, toch aanzienlijk lager ligt dan voorin.

Dus, mocht iemand hier nog iets over kunnen zeggen, dan zou dat mooi zijn.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4777
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: verschil draaikonsoles T4 voor en na 1996

Bericht door Hanz »

Een halve slag draaien is inderdaad voldoende maar ik heb begrepen dat de oude stoelen allebei dezelfde kant op draaien, daardoor moet voor een van de stoelen de deur open om hem te kunnen draaien. De nieuwe stoelen kunnen twee kanten opdraaien en daardoor allebei gedraaid worden met gesloten deuren.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: verschil draaikonsoles T4 voor en na 1996

Bericht door odorf »

Mijn bestuurdersstoel in mijn 1994 T4 Westfalia draait toch echt de andere kant op dan de bijrijdersstoel. Je kunt de bestuurdersstoel alleen draaien als de handrem los staat.

:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4777
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: verschil draaikonsoles T4 voor en na 1996

Bericht door Hanz »

OK. Ik had dit ergens een keer gelezen maar blijkbaar dus niet juist.
En bij de nieuwe consoles moet ook de handrem naar beneden. Hier op het forum heeft iemand wel eens beschreven hoe je de handrem kunt verlagen zodat deze niet meer in de weg zit bij het draaien.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: verschil draaikonsoles T4 voor en na 1996

Bericht door Noorfalia »

odorf schreef: 07 aug 2020, 18:27 Mijn bestuurdersstoel in mijn 1994 T4 Westfalia draait toch echt de andere kant op dan de bijrijdersstoel. Je kunt de bestuurdersstoel alleen draaien als de handrem los staat.

:toppie
Maar dan gaan die van jou misschien ook twee kanten op en niet omlaag bij naar achteren draaien? Want anders zijn er drie smaken :) De draai-ontgrendeling van de bestuurdersstoel zit in mijn bus rechts, net als bij de bijrijdersstoel. Zou nog kunnen dat iemand er ooit een console van de bijrijderskant in gezet heeft aan de betuurderskant. Hoe dan ook; ik vind het wel makkelijk eigenlijk, want de bestuurdersstoel kan gewoon draaien (linksom dus) met de handrem aangetrokken. En dat de stoelen omgedraaid lager staan is ook prettig voor mijn korte beentjes :)
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Plaats reactie