Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Snautzer »

Een t4 met 400k op de teller is niet versleten. Ik heb nu een multivan uit 96 die als nieuw rijd. Als je in de buurt bent....
Er is een goede reden waarom de t4 relatief duur is. Zie bovenstaand.
Het is niet reëel om met jouw budget plus inruil (dan zal je geen particulier vinden) een als nieuwe t4 te vinden.
Kijk eens hoeveel wat oudere ford opel Renault bussen je onderweg tegenkomt en zet dat af tegen de t4. Denk dat de uitkomst duidelijk is.
Verklaard ook mijn punt 1 en 2.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Multivan Generation »

T4-Zaandam schreef: 25 jun 2020, 12:21
Snautzer schreef: 25 jun 2020, 10:53 5k budget met inruil voor een t4 camper met een ton op de teller. Ben benieuwd.
Ja gaat hem niet worden, ik spaar rustig verder en kijk in September wel weer verder.. Dan is het wellicht 7k budget.. :P zit toch ernstig te denken of ik het wel kan veroorloven.

Ik wil juist een T4 kopen vanwege lagere belasting en verzekering en brandstofkosten (want mijn idee is, Diesel=goedkoop rijden) Maar als ik het forum doorspit kom ik ook andere kanten van het verhaal tegen.

Een 2.5TDI is vaak maar goed voor 400.000km en daarna moet men vaak denken aan motorrevisie of hogere kosten i.v.m dus die km's en leeftijd (vaak is de T4 dan al 20-30 jaar oud)

Als ik ook zie dat er voor een goed uitziende T4 (zeg met een ton of 2.5 op de teller) wel 15000 euro gevraagd kan worden (wel een fabriekscamper dan, Westfalia zie ik vaak) dan zit er toch een behoorlijk verschil tussen een pareltje van een busje, en een ducktape Gamma exemplaar.

Ik begin sterk het idee te krijgen dat het rijden van mijn huidige auto (een Mercedes E320 benzine W211 sedan) nog zelfs goedkoper is.. Correct me if wrong, maar ik dacht dat Volkswagen zeer goede auto's maakte, zeker vanwege mijn ervaring met een Seat toledo uit het jaar 2000. Toen ik hem verkocht 19 jaar oud met 240.000 op de teller, reed nog steeds goed. En roeste ook niet, ik had die auto 5 jaar lang met weinig kosten.

Ik zou wel nog steeds graag een busje willen uiteraard, voor dagelijks gebruik maar zeker ook voor recreatieve doeleinden, er kan van alles mee. Mijn idee is dan ook om een rubberboot te kopen met een buitenboordmotor, met de bus naar andere provincies rijden om op verschillende plekken te varen.

Ook zou ik wel eens een reis willen maken door Oost Europa, lekker goedkoop in je campertje slapen :P

Misschien is het vloeken in de kerk.. Maar zou een Ford transit bijvoorbeeld een betere keuze zijn voor mij? Hyundai en Mitsubishi word ook nog wel eens goedkoop aangeboden, maar heb ook gehoord dat die niet al te best zijn (qua motor niet, en qua inrichtingsvriendelijkheid niet) dan blijft buiten de Ford de Toyota Hiace nog over.
Ik zie een aantal keren goedkoop staan.
Als dat je motivatie is een T4 camper, dan denk ik dat het niet realistisch is.
De oudere exemplaren veelal met 2,4 diesel of 1,9 diesel kun je onder de 10.000 euro misschien wel vinden.
Heel veel er van hebben dan roest.
Een 2.5 TDI is vaak maar goed voor 400.000 km en dan motorrevisie, is onzin. De meesten halen zo de 6 ton(zeker als er niet beknibbeld wordt op onderhoud). Bij een 1,9 D, TD of 2.4 diesel kun je er bij die km-stand van 4 ton wel aan gaan denken.

Transit Nugget is ook een leuke fabriekscamper.. Iets roest gevoeliger, maar is zeker niet verkeerd hoor.. (de recente exemplaren zijn gewoon een andere benadering van camper, door andere indeling).

In oktober, november en de echte wintermaanden is de prijs ongeveer 1000 a soms 2500 euro lager als nu..
Mensen durven nu goud te vragen voor een T4 westfalia wat in mijn ogen dan een nikkel versie met een dun laagje chroom is..
Je snapt me wel denk ik.. :knipoog

Succes met je keuze..
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
T4-Zaandam
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:58

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door T4-Zaandam »

Thanks Jan, het gaat mij ook niet zo zeer om de inrichting. Ik wil vooral een goed busje dat nog een tijdje meekan, een fabriekscamper hoef ik echt niet.

Een multivan met een simpele ombouw is al mooi, sowieso als er al minimaal 4 zitplaatsen inzitten is het al goed. Maarja, ik ga rustig blijven kijken. Misschien in September/Oktober ga ik er daadwerkelijk naar een toe om te proefrijden. Want dan schijnen de prijzen dus lager te zijn :)
T4-Zaandam
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:58

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door T4-Zaandam »

Even voor de duidelijkheid, dit busje ziet er wat mij betreft goed uit. Vrij lage km stand, enkel geen keukenblokje maarja die is wat mij betreft zo gemaakt.

Maar dit zou toch wel een goed busje zijn? 9k vind ik al best prijzig, tussen de 6 en 8k zou ik het liefst willen. Maar dit is qua geld nog te doen vind ik. Hierbij een link van de advertentie, aangezien ik deze nu toch niet kan kopen en hij waarschijnlijk snel weg is.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/vol ... ousPage=lr

Het is moeilijk, aangezien iedereen anders denkt. Maar gemiddeld gezien lijkt mij dit een vrij nette bus.

Groeten,

T4-Zaandam.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Snautzer »

Ik zie in mijn glazen bol dat dit de bus der bussen is. :lach

Je zal er echt heen moeten gaan en kijken en onderzoeken. Kan er nog zo mooi uitzien maar als je voor 3500 e aan achterstallig onderhoud moet gaan opknappen word je daar niet vrolijk van. Reserveer een gedeelte van het budget voor oncerziene reparatie. Grijp je niet mis én staat er geen dooie bus treurig voor je voordeur stil te staan.
T4-Zaandam
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:58

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door T4-Zaandam »

jan2009 schreef: 27 jun 2020, 16:44
Dan heeft het weinig zin om hier een topic aan te wijden.
Was meer om dus uit te vinden wat nou door de meeste mensen gezien word als een goede bus als in prijs kwaliteitsverhouding. Daar hebben wij allemaal een andere mening over maar ik wou dus het gemiddelde peilen.

Aangezien de meeste mensen al zeggen dat je een goede fabriekscamper niet onder de 15k gaat vinden. Maar dat een goede zelfbouw (zoals deze Multivan) onder de 10k wel moet lukken.

Uiteraard weet ik dat er geen vast gegeven is, maar wel een gemiddelde. En ja ik weet dat ik altijd goed moet inspecteren hoe de bus er bij staat etc.

Qua foto's kijk ik vooral naar hoe goed de lak erbij staat, het interieur bijvoorbeeld vind ik er echt keurig uitzien. Daarbij spelen de banden ook een rol (A merk banden? Dan kun je er vaak vanuit gaan dat de rest van de onderhoud ook goed is)

En in de advertentie staat ook dat bijvoorbeeld de D riem al recent vervangen is etc. Ik denk, dat als ik nu het geld had (en een ander kleurtje had) dat ik hem zo gekocht had.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Snautzer »

T4-Zaandam schreef: 05 dec 2019, 22:11 Goedendag,



Ik wil binnenkort een busje aanschaffen heb gekeken
Ok ...blijkbaar niet. Een prijs kwaliteits onderzoek. :muur

Ik ben er klaar mee.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Multivan Generation »

Krekwakwol biedt zijn T4 camper te koop aan.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Hanz »

T4-Zaandam schreef: 27 jun 2020, 19:30 Aangezien de meeste mensen al zeggen dat je een goede fabriekscamper niet onder de 15k gaat vinden. Maar dat een goede zelfbouw (zoals deze Multivan) onder de 10k wel moet lukken.
. . .
Daarbij spelen de banden ook een rol (A merk banden? Dan kun je er vaak vanuit gaan dat de rest van de onderhoud ook goed is)

En in de advertentie staat ook dat bijvoorbeeld de D riem al recent vervangen is etc. Ik denk, dat als ik nu het geld had (en een ander kleurtje had) dat ik hem zo gekocht had.
Dit is geen zelfbouw camper maar een Multivan met een hefdakje. Voor de Belastingdienst is dit geen camper zonder keuken en zonder afsluitbare opbergruimtes. Alleen een slaapbank en een tafel zijn niet voldoende.

A-merk banden? Volgens de advertentie zitter er Vredestein banden onder.

Een ander kleurtje? Als je bij dit budget ook nog eisen gaat stellen aan de kleur dan wens ik je veel succes met je zoektocht.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
T4-Zaandam
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:58

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door T4-Zaandam »

Hallo ben ik weer.

Ik zit er aan te denken om deze te checken, https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr

Ik vind de km-stand wel vrij hoog, multivan uitvoering maar met een zelfbouw bankje i.p.v de naar mijn mening mooie zit/slaapbank die er origineel inzit.

Ook vind ik 7k iets te veel, máár wel goed onderhoud gehad (distributieriem+waterpomp en spanrollen volgens advertentie)

Wat denken jullie, is het het bekijken waard? Kan ik een goede bus verwachten?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Multivan Generation »

Ga eens kijken en er mee rijden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Hanz »

Bouwjaar 1996, ruim 500.000 km gelopen en een zeer matige camper inrichting. Dan is 7000 euro wel heel stevig aan de prijs. Voor dat geld is wel wat beters te vinden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door autocaravana »

Op de foto's zie ik geen keuken, alleen een koelboxje. Ik zou dit niet als een volwaardige camper willen zien. Veel te veel geld.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Snautzer »

Ik zal niet vertellen wat ik aan onderhoud heb gedaan met mijn 400k multivan.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Hanz »

T4-Zaandam schreef: 31 jul 2020, 01:13 Wat denken jullie, is het het bekijken waard? Kan ik een goede bus verwachten?
Als je de foto's eens goed bekijkt, wat denk je dan zelf?
Wat zien we op de foto's? Een bank in de lengterichting met een klaptafeltje waar je amper met twee man aan kan eten. Een vaag soort kastbouwwerk tegenover de bank, slordig bekleed met tapijt. Misschien zit hier iets van een keuken in maar dat blijkt nergens uit. Een losse koelbox. Een stroomkabel die door het voorportier naar binnen gaat. Voor de koelbox? Hoe gaat dat dan onderweg? Geen spoor van een kooktoestel, watervoorziening of verwarming. Een matras dat over de bank heen steekt en dus niet helemaal ondersteund wordt. Ook in de advertentietekst wordt met geen woord gerept over deze zaken, alleen veel aandacht voor de climate control maar daar heb je tijdens het kamperen niets aan.
Dus, als je de foto's eens goed bekijkt, wat denk je dan zelf?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie