Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Pompoensoep
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jul 2020, 14:03

Re: ''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door Pompoensoep »

J vd Pal schreef: 28 jul 2020, 16:07 Een T5 en een klein kind is een hele slechte combi! De T4 is behoorlijk hufterproof, de T5 met de schuifdeurtjes, glazen afdekplaat op het fornuis enz zeker niet!

Hefdakrubber is voor €150,- vervangen net als de aanwijzing van het water. Roest is lastig in te schatten maar wel iets dat elke T4 een keer krijgt. Buitenspiegels is waarschijnlijk een breuk in de kabelboom van het bestuurdersportier. Verder klinkt het als een goed onderhouden camper.

Ik vrees dat voor die van ons zelfs een gepantserde ex-waardetransport camper nog niet veilig is. Spiegels klinken als een middagje deurpanelen loshalen en draadjes doormeten.
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: ''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door peetjeadhdtje »

wat roest betreft: ik heb een t4 california uit 95 waar geen roest aan zit en had een t4 bedrijfsbus uit 96 die onder me vandaan roeste. Beiden behandelde ik op dezelfde manier.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: ''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door J vd Pal »

Ik zou bij de spiegels beginnen met de bestuurders kant, die wordt het meest gebruikt en is dikker dus minder flexibel en gaat daarom het eerste kapot.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Pompoensoep
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jul 2020, 14:03

Re: ''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door Pompoensoep »

Nou, het kan snel gaan, de knoop is doorgehakt. We zijn de trotse bezitters van een '99 California coach ACV in elegance groen metallic. Per compleet toeval kwam ik er vanmiddag achter dat een vriend bezig is met de voorruit+ sponningen op een andere T4, er kan dus mooi geoefend worden voor nr 2 na de vakantie. Verder kwam ook de complete onderhoudshistorie boven water in het originele boekje. Hij is oorspronkelijk in Italie op kenteken gezet maar direct in z'n eerste jaar naar Duitsland verhuisd waar hij 10 jaar naar de VW dealer gebracht is. Toen naar NL gekomen en nu zijn wij de 2e NL eigenaar. Komende paar weken beetje mee aan de gang en dan in september op een covid-stressvrije grande tour door NL.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: ''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door J vd Pal »

Van harte gefeliciteerd! Een andere dat je eerst beschreef begrijp ik? Werkt bij deze alles zonder problemen?

Ik zou de lader en koelkastelectronica door forumlid HenkK preventief laten reviseren. Deze gaan bij elke California een keer kapot en natuurlijk is dat op vakantie.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Pompoensoep
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jul 2020, 14:03

Re: ''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door Pompoensoep »

J vd Pal schreef: 29 jul 2020, 19:32 Van harte gefeliciteerd! Een andere dat je eerst beschreef begrijp ik? Werkt bij deze alles zonder problemen?

Ik zou de lader en koelkastelectronica door forumlid HenkK preventief laten reviseren. Deze gaan bij elke California een keer kapot en natuurlijk is dat op vakantie.
Goede tip! We gaan komende maand even een weekje proefdraaien in NL, en dan maar eens een lijstje maken. Het projectenforum is maar 1 deurtje verder :gekte

Dit betreft dezelfde bus. Vandaar mijn opmerking over de voorruit. Paar keer wezen kijken, er was nog meer aan vervangen dan ik al wist en we waren het snel eens. Nog even alle beruchte punten die ik hier gevonden heb nagelopen, maar het enige andere plekje dat ik vond is het gat in de carrosserie bij de deur van de bestuurder, waar de kabelboom van de deur de auto in gaat. dat rubber zal wel hebben lopen wringen dus wat jeugdpuistjes. Misschien ook de oorzaak van de ''defecte'' buitenspiegel wel.

Geen museumbus maar een mooi startpunt met een (voor zover het oog reikt) overwegend hard koetswerk, goed onderhouden ACV en net interieur. Mijn wederhelft is zo'n beetje opgegroeid in een MB609D dus in dat opzicht komt deze net uit de showroom.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: ''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door J vd Pal »

Leuk! Klinkt goed!

Vervangende waterstand meter en rubber kan je bij www.vwbusshop.de voordeliger bestellen dan in Nederland. Zij hebben nog veel onderdelen op voorraad.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: ''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door Snautzer »

Ok bekentenis
Er zijn best veel personen op dit board die de vragen hebben gesteld zoals jij hebt gedaan. En dan na verloop van tijd en na ellenlange verhandelingen afhaken. Moet dan ook eerlijk zeggen dat ik een mooi krat bier had verwed dat dit dezelfde kant op zou gaan.
Ik ben dan ook aangenaam verrast dat ik het helemaal verkeerd had.
Hoop dat jullie zeer veel plezier gaan krijgen van je camper.

Vr gr.

Nb fotos van de nieuwe aanwinst mag natuurlijk altijd :sjaal
Pompoensoep
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jul 2020, 14:03

Re: ''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door Pompoensoep »

Snautzer schreef: 29 jul 2020, 21:22 Ok bekentenis
Er zijn best veel personen op dit board die de vragen hebben gesteld zoals jij hebt gedaan. En dan na verloop van tijd en na ellenlange verhandelingen afhaken. Moet dan ook eerlijk zeggen dat ik een mooi krat bier had verwed dat dit dezelfde kant op zou gaan.
Ik ben dan ook aangenaam verrast dat ik het helemaal verkeerd had.
Hoop dat jullie zeer veel plezier gaan krijgen van je camper.

Vr gr.

Nb fotos van de nieuwe aanwinst mag natuurlijk altijd :sjaal
Dank! De foto's komen, hij staat nu wat donker onder de carport. Kan me voorstellen dat veel mensen hun info even "komen halen" en vervolgens in geen velden of wegen meer te bekennen zijn. Gisteravond ben ik het busproject van Erdem doorgelezen, dus nu weet ik ook wat ik al dacht: onze bus gaat nooit klaar zijn :nuts
Pompoensoep
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jul 2020, 14:03

Re: ''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door Pompoensoep »

Snautzer schreef: 29 jul 2020, 21:22 Ok bekentenis
Er zijn best veel personen op dit board die de vragen hebben gesteld zoals jij hebt gedaan. En dan na verloop van tijd en na ellenlange verhandelingen afhaken. Moet dan ook eerlijk zeggen dat ik een mooi krat bier had verwed dat dit dezelfde kant op zou gaan.
Ik ben dan ook aangenaam verrast dat ik het helemaal verkeerd had.
Hoop dat jullie zeer veel plezier gaan krijgen van je camper.

Vr gr.

Nb fotos van de nieuwe aanwinst mag natuurlijk altijd :sjaal
20200730_205636.jpg
Als beloofd! Ik heb al wat dingen gezien die ik dit najaar/winter mogelijk aan wil pakken, dan begin ik wel in het projectenforum. Eerst maar eens wat km's mee rijden.


20200730_205651.jpg
Iemand met zo'n rood knopje op het dashboard? lijkt op overbrugging van het contact ofzo, de blower slaat ook aan als ik 'm indruk.
Er zit ook een timer op voor de eberspacher motorverwarming waarvan de eigenaar niet wist wat het was, maar hij doet het prima. Begon wel serieus hard te stinken aan de buitenzijde maar ik denk dat het een restantje vuil/olie op het uitlaatje is. Snel uitgezet en voorlopig blijft 'ie even uit totdat ik er goed naar gekeken heb. Ding heeft waarschijnlijk 10 jaar uitgestaan.


20200730_212532.jpg

Ik kwam aan de bijrijderskant een klein blaasje tegen aan de onderkant. Instapbak even verwijderd om aan de binnenkant te kijken. Voorlopig nog geen roest, wel een soort frituurpan. Er lag 2 cm vet in die hele bak. Heeft de boel wel goed geconserveerd...
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: ''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door peetjeadhdtje »

Leuke kleur. Is dat niet gewoon die blanke conserveringswas waarmee ze onderzijde en ruimtes mee vol spuiten?
Pompoensoep
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jul 2020, 14:03

Re: ''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door Pompoensoep »

peetjeadhdtje schreef: 31 jul 2020, 12:45 Leuke kleur. Is dat niet gewoon die blanke conserveringswas waarmee ze onderzijde en ruimtes mee vol spuiten?
Dat denk ik ook. Dik plakkaat onderin en helemaal verdroogd. Alsof t allemaal naar beneden gesmolten was.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door Multivan Generation »

jan2009 schreef: 31 jul 2020, 15:01 Gefeliciteerd met je busje , mooie kleur.
:toppie
Van die kacheltjes , standkachels e.d. wordt geadviseerd om ze regelmatig te laten branden.
Dus laat maar even stinken , houdt het maar op schoon branden.
:knipoog
+1
Van meteen weer uitzetten worden ze niet beter.
Beste is om hem een hele cyclus te laten doorlopen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: ''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door Hanz »

+1 Inderdaad lekker doorstoken. En stinken zal hij altijd blijven doen. Tenslotte ben je dieselolie aan het verbranden in een niet al te hoogwaardig verbrandingsproces, dus daar komt stinkende vuiligheid bij vrij.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Pompoensoep
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jul 2020, 14:03

Re: ''Eerlijke'' T4 Westfalia aanschaffen

Bericht door Pompoensoep »

Thanks voor de tips! Het begon aardig chemisch / plastic te ruiken dus was bang dat ik een kabelmantel ofzo aan het doorfikken was, maar vaak ben je te bange. Denk niet dat ie vaak gebruikt zal worden maar aangezien er volgens mij een koppeling is met het interieur zou het nog wel eens een mooie backup voor de primaire standkachel kunnen zijn.

Verder gaat er nog een nieuwe vacuumpomp op de lijst, toch wel een duidelijk irritante tik merkbaar die even wegzakt als ik het rempedaal intrap. Pierburg pompje kost krap aan 150 euro en ik gok dat de huidige het al 3 ton uit houd.
Plaats reactie