Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
peetjeadhdtje
Berichten: 1005
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door peetjeadhdtje »

Op het kenteken staat 7 zitplaatsen. Hoe werkt dat?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Hanz »

2 voorin en 5 op de bank. Dan zou de bank wel 2 meter lang moeten zijn wat niet echt blijkt uit de overstekende matras. Een camper met veel twijfels maar ook een advertentie die meer vragen oproept dan beantwoord.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Multivan Generation »

In plaats van zo negatief te zijn, vind ik dat de vraagsteller eerst maar eens met zo'n bus moet gaan rijden. Ipv dat jullie hem meteen afserveren vanachter je schermpje.

Misschien is een rij-impressie wel waardevoller in zijn zoektocht gezien de koudwatervrees ..?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
T4-Zaandam
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:58

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door T4-Zaandam »

Multivan Generation schreef: 31 jul 2020, 22:06 In plaats van zo negatief te zijn, vind ik dat de vraagsteller eerst maar eens met zo'n bus moet gaan rijden. Ipv dat jullie hem meteen afserveren vanachter je schermpje.

Misschien is een rij-impressie wel waardevoller in zijn zoektocht gezien de koudwatervrees ..?
Mag best eerlijk gereageerd worden hoor, ik zou inderdaad eerst een keer moeten rijden met eentje. Maar vind het een beetje lastig om dan dat te doen terwijl ik hem dan eigenlijk niet wil kopen/te duur vind.

Wat zou wel een goede prijs zijn voor een bus zoals in de link? 4000 euro? Misschien 5000? Sowieso vind ik ze erg duur (maar ook weer mooi en goed)

Zit ook te denken aan een Hyundai H200, maar die kunnen niet zoveel draaien als de T4 denk ik (hoogste km stand gezien van een H200 is boven de 3 ton) Daarintegen zijn die natuurlijk wel goedkoper in aanschaf en een jonger bouwjaar. Roesten doen ze volgens mij ook (nog) niet.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Multivan Generation »

T4-Zaandam schreef: 01 aug 2020, 01:39
Multivan Generation schreef: 31 jul 2020, 22:06 In plaats van zo negatief te zijn, vind ik dat de vraagsteller eerst maar eens met zo'n bus moet gaan rijden. Ipv dat jullie hem meteen afserveren vanachter je schermpje.

Misschien is een rij-impressie wel waardevoller in zijn zoektocht gezien de koudwatervrees ..?
Mag best eerlijk gereageerd worden hoor, ik zou inderdaad eerst een keer moeten rijden met eentje. Maar vind het een beetje lastig om dan dat te doen terwijl ik hem dan eigenlijk niet wil kopen/te duur vind.

Wat zou wel een goede prijs zijn voor een bus zoals in de link? 4000 euro? Misschien 5000? Sowieso vind ik ze erg duur (maar ook weer mooi en goed)

Zit ook te denken aan een Hyundai H200, maar die kunnen niet zoveel draaien als de T4 denk ik (hoogste km stand gezien van een H200 is boven de 3 ton) Daarintegen zijn die natuurlijk wel goedkoper in aanschaf en een jonger bouwjaar. Roesten doen ze volgens mij ook (nog) niet.
Als je niet gaat rijden en toch al meteen gaat speculeren over een prijs dat het waard zou moeten zijn? hmm..
Dan weet je dus niet of het bij je zou passen, qua gevoel. Je krijgt bij een VW T4 dan geen feeling en kunt geen goede afweging maken of het wel of niets voor je is..

Ik heb ruim 2 jaar gezocht naar een originele VW Golf 1 cabrio.
Als je weet hoeveel zooi ik gezien heb :muur
Als je er niet naar toe gaat en er niet in gaat rijden, dan zul je het nooit weten :zwaai :zwaai

En even heel kort door de bocht; bijna iedereen hierop een forum die reageert heeft al een bus he, dus die kunnen wat kritischer zijn op andere exemplaren. Zij hebben namelijk hun zoektocht succesvol afgesloten en genieten al van hun pride and joy..
Dat is gewoon een heel andere positie van waaruit gereageerd wordt, als iemand met koud watervrees, die vanachter zijn schermpje een zoektocht gaat doen, zonder daadwerkelijk er mee te gaan rijden en auto's al probeert in te schalen of ze een bedrag waard zijn..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dehler_Bert
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 feb 2007, 00:03
Locatie: Delft

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Dehler_Bert »

Voor wie het aangaat:

Ik ga zeer binnenkort mijn VW T4 2.5 TDI Dehler Optima 4.7 bouwjaar 1998 te koop zetten.
Dit is een fabriekscamper, met een inrichting door Dehler - zeilbotenbouwer - gemaakt. Lijkt veel op Westfalia Coach, maar naar mijn mening mooier interieur (maar dat is subjectief). Interieur van de Optima lijkt meer op het interieur van de Westfalia Nugget. De keuken zit achterin en het dak klapt ook naar achteren omhoog.

Nooit op onderhoud beknibbeld, en onlangs veel aan gedaan:
Heeft nu - zonder een enkel motorisch probleem - 375000 km gereden.
- Distributieriem en WP vervangen (1000 km geleden)
- Koppeling /2de massavliegwiel / krukaskeerring wordt a.s. maandag vervangen (eerste keer)

Ofwel na volgende week weer goed voor veel zorgeloze km's.

Heeft Dehler Optima 4.7 interieur, ALLES werkt.
Bed 195 x 136 cm / Rolkooi 180 x 62 (slaapplek voor 3 pers.)
Eberspächer luchtstandkachel D3L
Eberspächer waterstandkachel D3WZ
Compressorkoelkast 45 L
Verswatertank 60 L
Victron Phoenix 12/375 omvormer met extern stopcontact (nieuw)
Elgena 10L boiler (via koelwater of 220V verwarmingselement verwarmd)
Buitendouche
Standaccu 110 Ah
etc.

VW 2.5 TDI
Cruise control
Airco
Elektr ramen / deurvergrendeling
Mistlampen
Becker Cascade radio/nav
BBS 16" multivan velgen met Michelins

eerste lak, GEEN ROEST. Dit is één van de laatste gebouwde Dehlers, en deze beginnen - zeker in DLD - cultstatus te krijgen. Ik heb hem vanaf 2005 in mijn bezit. Als je een goedkope camper op T4 basis zoekt, zoek dan verder. Als je een mooie betrouwbare Dehler Optima 4.7 zoekt kan je contact opnemen.

Met vriendelijke groet,

Bert
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 709
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door websurfer »

Oei h200 adv even bekeken en inderdaad knutselgehalte erg hoog.
Maar, zeer bevoorordeelde mening, ik zou daar nog niet dood in gevonden willen worden.

Dan liever een tent maar dat is geheel mij aan te rekenen :zwaai
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
T4-Zaandam
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:58

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door T4-Zaandam »

Ik denk nu wel ongeveer te weten wat ik wil, het liefst een multivan omgebouwd tot camper. Misschien eventueel zelfs een gewone Multivan kopen en een hefdak laten plaatsen, zelf een keukentje bouwen (met behulp van o.a dit forum) en laten keuren.

Ik vind de Multivan een mooie praktische bus en lijkt mij voor wat ik wil zeer geschikt.
En natuurlijk 2.5tdi met airco etc, maar dat wisten we al.

Ik vind de zwarte T4 in de advertentie toch wel leuk eruit zien, maar zou dan de bank terugwillen plaatsen (moet ik dus weer zoeken op MP) en inbouwen etc.

Maargoed, dit wou ik even delen. Ik hou mijn ogen open, en als ik weer iets vind horen jullie het wel.

Groeten, T4-Zaandam.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Hanz »

T4-Zaandam schreef: 03 aug 2020, 23:18 Ik vind de zwarte T4 in de advertentie toch wel leuk eruit zien, maar zou dan de bank terugwillen plaatsen (moet ik dus weer zoeken op MP) en inbouwen etc.
Groeten, T4-Zaandam.
Bekijk de foto's in de advertentie nog eens goed. Het is geen zelfbouwbank in plaats van, en op de plaats van de originele Multivan bank. Deze zelfbouwbank staat in de lengterichting langs de zijkant met aan de andere zijkant een kastachtig bouwsel. Om een originele Multivan bank terug te plaatsen moet je dus de hele boel eruit slopen. Dit was oorspronkelijk waarschijnlijk wel een Multivan maar van het Multivan concept is in dit exemplaar niets meer over. Dan beter een echte Multivan zoeken met de originele inrichting en dat als basis gebruiken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Sjurres
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 dec 2019, 17:28

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Sjurres »

Ik denk dat wat je eerder schrijft realistischer is bij dit budget.
Alhoewel een multivan willen scoren beneden de 5000 euro die in goede staat is me wel weer een hele klus lijkt.

Ik zou opzoek gaan naar een goede t4 daargelaten of het multivan is, goed onderhouden maar vooral roestvrij.

Een bedrijf als atrion bouwt voor 1400 euro een schuin hefdak in, dan de rest zelf doen ben je voor 2000 euro klaar, met je budget van 5000 euro hou je dan 3000 euro over.

Nogmaals een goede multivan ga je dan niet vinden, maar voor 3000 euro moet je wel een goede t4 kunnen vinden mits een hoge km stand je niet afschrikt.

Ikzelf zou trouwens nooit me complete budget in de aankoop stoppen maar altijd wat achter de hand houden voor achterstallig onderhoud.
Wat je van de voorkant kunt voorkomen zijn hoge kosten a:
Knappe banden praat je al snel over 600-700 euro
Distributie reken daar een 800-1000 euro voor

Dus als dat in orde is bespaar je daar iig al op
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door MarkV »

Ga anders eens kijken bij een bedrijf zoals Lars van Zon. Die bouwen Multivans om tot camper.
Dan kun je vrijblijvend wat proefrijden.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
Sjurres
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 dec 2019, 17:28

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Sjurres »

Waarom dat dan?
Die heeft toch niks staan voor 5000...

Als het gaat om eens rijden met zo'n bus kan je er ook eentje huren voor een weekend, weet je meteen hoe het is om ermee weg te gaan..
T4-Zaandam
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:58

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door T4-Zaandam »

Budget is trouwens nu 5000 exc inruil, met inruil hoop ik 3000 voor mijn huidige auto te krijgen. Dus totaal 8000 als ik bij een dealer/handelaar kan kopen.
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door MarkV »

Waarom bij een bedrijf gaan kijken? Omdat er meestal meer dan één staat, je vrijblijvend kan rijden, je een redelijk neutraal advies kan krijgen (want niet perse die ene hoeven te verkopen), enzovoort...

Huren is inderdaad een goed idee.

Enne... Budget is een rekbaar begrip hè :lach
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
Sjurres
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 dec 2019, 17:28

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Sjurres »

MarkV schreef: 05 aug 2020, 19:25 Waarom bij een bedrijf gaan kijken? Omdat er meestal meer dan één staat, je vrijblijvend kan rijden, je een redelijk neutraal advies kan krijgen (want niet perse die ene hoeven te verkopen), enzovoort...

Huren is inderdaad een goed idee.

Enne... Budget is een rekbaar begrip hè :lach
Wij denken er waarschijnlijk anders over, ergens informatie gaan inwinnen en proefrijden terwijl je van te voren weet dat je daar niks gaat kopen voelt voor mij niet fijn. Maar dat is persoonlijk denk ik.
T4-Zaandam schreef: 05 aug 2020, 13:36 Budget is trouwens nu 5000 exc inruil, met inruil hoop ik 3000 voor mijn huidige auto te krijgen. Dus totaal 8000 als ik bij een dealer/handelaar kan kopen.
8000 is al een mooier budget!

Als je wilt kun je hier wel een keer komen kijken bij mijn t4, is een t4 multivan op camper kenteken.
Mocht je dat willen doe me dan even een pb.

Ikzelf zou nog steeds transporter op grijs kenteken kopen, die ombouwen en omkeuren.
Plaats reactie