Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ineens een geur van verbrand rubber?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Ineens een geur van verbrand rubber?

Bericht door whizzi »

Gisterenochtend rook ik ineens een verbrande rubber geur in de cabine van mijn 2014 T5gp en ik reed echt niet met piepende banden. Ik merk verder niets aan het rijden, geen lampjes, alles werkt en schakelen doet het ook zoals gewend.

Onder de motorkap lijk ik het niet te ruiken, alhoewel ik vanochtend het rook aan de voorkant van de auto buiten.

Bij mijn laatste onderhoudsbeurt (bij VW dealer) is alleen verteld dat de remmen (zowel schijven als blokken) zo goed als op zijn (maar nog voldoende voor de keuring blijkbaar). Dat ze verwachten dat het nog enkele weken zou duren dat ik piepende remmen kreeg. Ik heb er voor gekozen om dit maar te laten voor toen.

Hij remt goed, piept ook niet bij het remmen. Ook de geur kon ik gisteren niet plaatsen bij de voorwielen.

Enig idee?
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ineens een geur van verbrand rubber?

Bericht door Pascal-141 »

Regeneratie dpf ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Ineens een geur van verbrand rubber?

Bericht door whizzi »

DPF zegt mij niks. Ik heb wel al 3x dat lampje zien branden (ik rij vrij veel korte afstanden met de bus op het moment), dat ruik ik meestal ook een paar dagen er voor en dat is echt uitlaatgas wat ik dan in de cabine ruik (alhoewel het van buiten af komt). Dit is echt een verbrand rubber geur.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ineens een geur van verbrand rubber?

Bericht door Pascal-141 »

Als de regeneratiecyclus start , kun je ook wel een plastiekgeur opmerken soms , omdat alles rond de dpf zodanig heet word .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Ineens een geur van verbrand rubber?

Bericht door whizzi »

wellicht, vanmiddag rook ik het niet meer vreemd genoeg.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Flaterik
Berichten: 94
Lid geworden op: 21 jan 2020, 15:51
Locatie: NL & Spanje

Re: Ineens een geur van verbrand rubber?

Bericht door Flaterik »

whizzi schreef: 30 jul 2020, 17:26 DPF zegt mij niks. Ik heb wel al 3x dat lampje zien branden (ik rij vrij veel korte afstanden met de bus op het moment), dat ruik ik meestal ook een paar dagen er voor en dat is echt uitlaatgas wat ik dan in de cabine ruik (alhoewel het van buiten af komt). Dit is echt een verbrand rubber geur.
Wat is de km stand vd bus? Je rijdt veel korte stukken zeg je. Dan zou het idd je dpf (roetfilter) kunnen zijn. Korte ritten, veel stilstaan met draaiende motor geeft meer vervuiling dan lekker doortuffen.
Don't follow, take the lead
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Ineens een geur van verbrand rubber?

Bericht door Olaf »

Vrijlooppoelie van de dynamo misschien?
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Ineens een geur van verbrand rubber?

Bericht door whizzi »

Flaterik schreef: 31 jul 2020, 14:27 Wat is de km stand vd bus?
Op dit moment 132371 .
Je rijdt veel korte stukken zeg je. Dan zou het idd je dpf (roetfilter) kunnen zijn. Korte ritten, veel stilstaan met draaiende motor geeft meer vervuiling dan lekker doortuffen.
Het zou kunnen, ik rij veel ritjes van 3 km per keer. Dus echt niet veel. Af en toe rij ik een langer stuk. Als het DPF-lampje aan gaat rij ik altijd effe de snelweg op en weer terug en blaas ik even wat hoger in de toeren. Ik heb het in ieder geval niet meer geroken dus ik vermoed dat het dus de DPF is.

Ik had het niet eerder geroken op deze en liever even navragen waar het aan ligt ;) . Het had ook zomaar wat ergers kunnen zijn.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ineens een geur van verbrand rubber?

Bericht door Pascal-141 »

Flaterik schreef: 31 jul 2020, 14:27
whizzi schreef: 30 jul 2020, 17:26 DPF zegt mij niks. Ik heb wel al 3x dat lampje zien branden (ik rij vrij veel korte afstanden met de bus op het moment), dat ruik ik meestal ook een paar dagen er voor en dat is echt uitlaatgas wat ik dan in de cabine ruik (alhoewel het van buiten af komt). Dit is echt een verbrand rubber geur.
Wat is de km stand vd bus? Je rijdt veel korte stukken zeg je. Dan zou het idd je dpf (roetfilter) kunnen zijn. Korte ritten, veel stilstaan met draaiende motor geeft meer vervuiling dan lekker doortuffen.
Km stand heeft er weinig mee te maken . Mijn nieuwe T6.1 had net 100km op de teller en hij was al aan het regenereren .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
red
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 mar 2013, 14:22

Re: Ineens een geur van verbrand rubber?

Bericht door red »

Hallo,
Als je voor de bus staat,(motorkap open)hebt je links boven een zwarte kap/deksel. is met twee schroeven vast.
daar achter bevindt zich de luchtkwaliteitssensor. Ruik daar maar aan. Indien dat de boosdoener is, vervang hem en een bepaalde zekering.

Groet RED
Plaats reactie