Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Airbaglampje T5

vragen over de T5
Plaats reactie
peterkroon
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 feb 2007, 19:28
Locatie: Höör Zweden
Contacteer:

Airbaglampje T5

Bericht door peterkroon »

Beste techneuten en raadgevers,

Sinds een paar dagen brandt het airbaglampje in het dashboard.
Ik heb met de zoekfunctie op airbaglampje gezocht en jaren terug was er eenzelfde melding en iemand gaf toen als tip om de stekkers van het airbagkastje los te trekken,schoon te maken en in te spuiten met contactspray.
Voordat ik de auto uit laat lezen en resetten is dat misschien een goed idee,maar.... waar zit het airbagkastje ??
T5 130 pk uit 2006.

Mvg Peter
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Airbaglampje T5

Bericht door heemskerk »

Zou je niet eerst eens uit (laten) lezen? Geeft mogelijk meer duidelijkheid..
peterkroon
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 feb 2007, 19:28
Locatie: Höör Zweden
Contacteer:

Re: Airbaglampje T5

Bericht door peterkroon »

Ja dat is een optie,
Maar alleen voor het uitlezen zou ik al een afspraak moeten maken en nog voordat de handige Harry zijn apparatuur in gereedheid gaat brengen ben ik al ong €75,- kwijt.
Zweden is een mooi land maar voor dit soort zaken kan je toch maar beter in Nederland wonen.

Mvg Peter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Airbaglampje T5

Bericht door Multivan Generation »

peterkroon schreef: 23 feb 2018, 09:33 Ja dat is een optie,
Maar alleen voor het uitlezen zou ik al een afspraak moeten maken en nog voordat de handige Harry zijn apparatuur in gereedheid gaat brengen ben ik al ong €75,- kwijt.
Zweden is een mooi land maar voor dit soort zaken kan je toch maar beter in Nederland wonen.

Mvg Peter
Nee dan is het logischer om maar wat stekkers los te gaan halen.. :zwaai

Stuur me eens een PB met je mail adres..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Joost Bussum
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jun 2020, 19:13
Locatie: Bussum

Re: Airbaglampje T5

Bericht door Joost Bussum »

Beste weetjewellers,

Als kersverse eigenaar van een T5 uit 2012 stuitte ik op dit interessante forum en doe ik een beroep op jullie kennis. In een poging de claxon van de bus te repareren ben ik een beetje dom geweest. Bij het demonteren van het stuur even het contact aangehad, waardoor het airbaglampje nu blijft branden. Is dat zelf te resetten, of heeft iemand een tip hoe/waar ik dat het beste kan laten doen?

Alvast bedankt, groet,
Joost, Bussum
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Airbaglampje T5

Bericht door Angelo-anneveld »

Joost Bussum schreef: 25 jun 2020, 08:59 Beste weetjewellers,

Als kersverse eigenaar van een T5 uit 2012 stuitte ik op dit interessante forum en doe ik een beroep op jullie kennis. In een poging de claxon van de bus te repareren ben ik een beetje dom geweest. Bij het demonteren van het stuur even het contact aangehad, waardoor het airbaglampje nu blijft branden. Is dat zelf te resetten, of heeft iemand een tip hoe/waar ik dat het beste kan laten doen?

Alvast bedankt, groet,
Joost, Bussum
Dient echt gereset te worden helaas.
Een normale garage waar je je onderhoud pleegt vraagt hier vaak niks voor..
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: Airbaglampje T5

Bericht door RRider »

Hallo Joost,

dat kan ik ook wel voor je doen.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 511
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Airbaglampje T5

Bericht door moosev »

Met een OBDeleven kun je het zelf ook doen.
gr
René
Joost Bussum
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jun 2020, 19:13
Locatie: Bussum

Re: Airbaglampje T5

Bericht door Joost Bussum »

RRider heeft mijn brandende airbagblampje in no time weten te doven. Nu nog maar één storend lampje over: ESP, in combinatie met een niet werkende claxon. Wikkelveer al vervangen, maar helaas. Nog altijd geen toet-toet, en nog steeds een oranje ESP-lampje. Claxon activeren met de laptob lukte RRider wel. Pure tovenarij, maar constant rijden met een laptop naast je is niet echt een optie. De zoektocht gaat door! Meld me wel weer als het mysterie is opgelost.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Airbaglampje T5

Bericht door Multivan Generation »

Joost Bussum schreef: 27 jun 2020, 21:21 RRider heeft mijn brandende airbagblampje in no time weten te doven. Nu nog maar één storend lampje over: ESP, in combinatie met een niet werkende claxon. Wikkelveer al vervangen, maar helaas. Nog altijd geen toet-toet, en nog steeds een oranje ESP-lampje. Claxon activeren met de laptob lukte RRider wel. Pure tovenarij, maar constant rijden met een laptop naast je is niet echt een optie. De zoektocht gaat door! Meld me wel weer als het mysterie is opgelost.
Als je ESP lampje brand, dan kan het in het ESP systeem zitten, maar bijvoorbeeld ook heel goed in het ABS systeem.
Na vervanging van de wikkelveer, heb je toen de stuurhoek sensor G85 opnieuw gekalibreerd?

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Joost Bussum
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jun 2020, 19:13
Locatie: Bussum

Re: Airbaglampje T5

Bericht door Joost Bussum »

Dank voor de suggestie, Peter. Vooralsnog was er een communicatieprobleem tussen de verschillende T5 computertjes, waardoor dat nog niet is gelukt. Hoop dat er komende week duidelijk wordt waarom de computertjes niet met elkaar willen praten.
Joost Bussum
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jun 2020, 19:13
Locatie: Bussum

Re: Airbaglampje T5

Bericht door Joost Bussum »

Hallelujah, alle lampjes zijn gedoofd!
Wat was het probleem? T5 campertje gekocht, met een (inderdaad) lekker lederen Polo-stuurtje erin. Alleen jammer dat de claxon het niet doet en ESP blijft branden.

Mijn eerste gedachte was een defecte wikkelveer. Bij het vervangen even niet goed opgelet (contact heel even aan om te kijken of de claxon werkt), dus, pomp, nieuw lampje erbij. Die van de airbag, logischerwijs.

Weetjeweller RRider heeft me daar vlot van afgeholpen, maar constateerde dat het met deze combi van stuur/airbag/wikkelveer verder niet ging werken.

Heel lang verhaal kort:
Eerst op vakantie geweest zonder te slippen of te toeteren.
Daarna de juiste onderdelen bij elkaar geharkt:
- de juiste wikkelveer via internet
- de correcte airbag komt uit Teuge (leve Marktplaats)
- het correcte originele stuur komt uit Nieuw-Vennep (leve Marktplaats).

Er kan nu weer getoeterd worden.
Laatste handeling: RRider (Christiaan) heeft de instellingen van de ESP met de laptop ingevoerd.
Jippie, een dashboard zonder lampjes.

Twee lessen uit dit verhaal:
- weet waar je aan begint als je een stuurtje vervangt.
- heb je een lampje dat hinderlijk brandt en kom je er niet uit? RRider (Christiaan) wel. Dat is zijn beroep en hij weet echt wat hij doet.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Airbaglampje T5

Bericht door krekwakwol »

Fijn dat het nu opgelost is, maar uh, wat is een wikkelveer?
Ik zie het wel eens vaker voorbij komen, maar ik dacht, nu toch maar eens vragen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Hietje07
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mei 2023, 09:34

Re: Airbaglampje T5

Bericht door Hietje07 »

Is er iemand hier die airbag lampje kan resetten heb een zekering eruit gehad en lampje blijft branden ik heb een 2005 t5 , iemand in de buurt van Borculo
Plaats reactie