Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

zelf distributie vervangen, blokkeertool

vragen over de T4
Plaats reactie
joerivm
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2020, 23:04
Locatie: Leerdam

zelf distributie vervangen, blokkeertool

Bericht door joerivm »

Goedemorgen allemaal,

gisteren zag ik dat de multiriem wat heen en weer wiegt tijdens stationair lopen. Ik denk dus dat de trillingsdemper kapot is. Ik wil meteen de distributie vervangen, maar twijfel om dit zelf te doen. Is er iemand in de buurt van Leerdam die een blokkeergereedschap heeft voor de krukas? Of is dit ergens te koop voor niet al teveel? Of heeft iemand trucs om deze los (en vast) te maken (zonder al teveel kans op stukken :lach )
Ik vrees dat dat het enige puntje is wat mij zelf niet gaat lukken zonder goed gereedschap.
De pompzijde wil ik sowieso laten doen, aangezien ik geen VAG com heb. Dit kan compleet los van de gewone distibutie neem ik aan?
Oja en nog een vraagje. de trillingsdemper zit dus niet met 4 kleine boutjes vast, maar dit is meteen die grote waar speciaal gereedschap voor nodig is?
(distributie was volgens vorige eigenaar al redelijk recent gedaan, dus dan kan ik dit eventueel checken als ik zelf de trillingsdemper eraf kan halen die ik sowieso moet vervangen)

Groet, Joeri
T4 2.5tdi 2002 65kw > 88kw (chip)
Dodge w200 1976
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: zelf distributie vervangen, blokkeertool

Bericht door DE KNEU »

Gebruik de zoekfunctie eens en toets "trillingsdemper" in.hetzelfde doe je door "distributie vervangen"in te toetsen :toppie de forumbeheerder heeft volgens mij ook zo'n Dodge :proost
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: zelf distributie vervangen, blokkeertool

Bericht door RRider »

Hallo Joeri,

met beide kan ik je wel helpen, heb de spullen hiervoor. Ben vanaf 11 augustus beschikbaar. Verder afspreken graag in de PM.
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: zelf distributie vervangen, blokkeertool

Bericht door pwhooftman »

https://www.t4-wiki.de/wiki/Schwingungsd%C3%A4mpfer

Reken er op dat je een dop en t-stuk met 1/2 inch aansluiting nodig hebt. Met je normale doppendoosmateriaal ga je dit niet redden. En ook een nieuwe centrale bout en diamantschijf.
joerivm
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2020, 23:04
Locatie: Leerdam

Re: zelf distributie vervangen, blokkeertool

Bericht door joerivm »

DE KNEU schreef: 03 aug 2020, 08:22 Gebruik de zoekfunctie eens en toets "trillingsdemper" in.hetzelfde doe je door "distributie vervangen"in te toetsen :toppie de forumbeheerder heeft volgens mij ook zo'n Dodge :proost
Vroeg me al af of het dezelfde Henk was haha.
Klopt heb inderdaad al het hele weekend zon beetje op het forum gezeten, en las gisteravond laat iets over die demper. Vandaar dat ik na een slapeloze nacht dus dacht dat dat weleens het bewegen van multiriem kon zijn en er snel iets aan moet gebeuren.
Inmiddels iemand bij mij in de buurt gevonden die alle tools en VAGcom heeft. Als dit het enige is wat ik niet zelf kan, is het te overzien en kan ik dalijk weer een ton verder :toppie

Bedankt voor het meedenken!
T4 2.5tdi 2002 65kw > 88kw (chip)
Dodge w200 1976
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: zelf distributie vervangen, blokkeertool

Bericht door busbart »

als je zelf bij een avc de beide riemen vervangt, + de hele rataplan die daarbij hoort, maar geen computer hebt, voor de (eventuele) fijnafstelling, is dat een probleem?
Groet, Bart
joerivm
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2020, 23:04
Locatie: Leerdam

Re: zelf distributie vervangen, blokkeertool

Bericht door joerivm »

Zoals ik het begrepen heb vanaf forum heb je geluk als het precies goed blijft staan, maar iets verdraaien en hij start niet meer. Daarnaast heb ik ook iets het goede gereedschap voor de krukaspoulie. Bij andere auto's zet ik ook weleens een koevoet ergens op het blok, maar met zoveel moment durf ik dat niet aan :ie
T4 2.5tdi 2002 65kw > 88kw (chip)
Dodge w200 1976
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: zelf distributie vervangen, blokkeertool

Bericht door busbart »

Ik heb zelf die tools gemaakt om de krukas te blokkeren, die steunen af op de grond.
stang eraan van een meter, die heb je ook wel nodig.
ik heb al enkele keren distributie vervangen bij de 5 cilinder zonder turbo en computer, dat ging prima, net als bij de T3...
maar nu werd me gevraagd het bij een acv te doen, maar zoals gezegd, wat nu als ik geen computer heb om het te regelen?
Groet, Bart
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: zelf distributie vervangen, blokkeertool

Bericht door jos_br »

Om de riem goed te vervangen moet altijd de poelie van de nokkenas aan de pompzijde er vanaf. Deze heeft geen spie en je moet de nokkenas vanaf die kant blokkeren om de riem van de krukas naar de nokkenas goed te zetten. Deze zet je dus mechanisch goed en daarna monteer je de pompriem en stel je die met een warme motor weer af met VCDS.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: zelf distributie vervangen, blokkeertool

Bericht door busbart »

Dag Jos, zit bij een acv ook het gat in de pomp waar je de adapter met de meetklok in kunt schroeven?

Want als je in dat geval meet waar de pomp staat t.o.v. de diverse referentiepunten, kun je dat nabootsen vóór en ná, en heb je de kans dat de pomp toch behoorlijk goed staat.
(Denk ik?)
Groet, Bart
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: zelf distributie vervangen, blokkeertool

Bericht door jos_br »

busbart schreef: 05 aug 2020, 23:02 Dag Jos, zit bij een acv ook het gat in de pomp waar je de adapter met de meetklok in kunt schroeven?

Want als je in dat geval meet waar de pomp staat t.o.v. de diverse referentiepunten, kun je dat nabootsen vóór en ná, en heb je de kans dat de pomp toch behoorlijk goed staat.
(Denk ik?)
Die zit er wel, maar das een gemartel van niets, je kunt er gewoon niet goed bij.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
joerivm
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2020, 23:04
Locatie: Leerdam

Re: zelf distributie vervangen, blokkeertool

Bericht door joerivm »

update: inmiddels spul laten vervangen, was hard nodig! Waterpompwiel was ingescheurd, trildemper had scheuren, krukaskeerring lekte, pakking van waterpomp lekte en riem van brandstofpomp leek nog wel origineel :nuts
Blij dat dit nu allemaal goed is, morgen even olie en filter + brandstoffilter vervangen, dan is ie weer als nieuw :ikrij
Bijlagen
20200818_211447.jpg
20200818_211606.jpg
T4 2.5tdi 2002 65kw > 88kw (chip)
Dodge w200 1976
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: zelf distributie vervangen, blokkeertool

Bericht door jos_br »

Zo, das inderdaad economisch verantwoord dan, zeker wanneer zo'n riem er zo oud ziet! Maar wanneer de krukaskeerring lekt, is meestal de pakking achter de oliepomp ook wel lek, die is niet mee vervangen?

Jos.
Laatst gewijzigd door jos_br op 19 aug 2020, 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: zelf distributie vervangen, blokkeertool

Bericht door jos_br »

Dubbel.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
joerivm
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2020, 23:04
Locatie: Leerdam

Re: zelf distributie vervangen, blokkeertool

Bericht door joerivm »

Nee dat denk ik niet, hopelijk blijft die heel...
T4 2.5tdi 2002 65kw > 88kw (chip)
Dodge w200 1976
Plaats reactie