Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Huishoudaccu of lader defect
Huishoudaccu of lader defect
Sinds kort meldt het display boven de achteruitkijkspiegel een veel te lage laadspanning of helemaal niets als ik rijd. Meestal wordt er iets van 10 of 10,2 aangegeven en soms staan er alleen maar streepjes. Als ik tijdens het rijden de koelkast aan zet koelt die wel, maar als ik stop gaat al na een paar seconden het koelkastsymbooltje knipperen en wordt de boel uitgeschakeld. Het display geeft aan dat de accu compleet leeg is. Heb ik een accuprobleem of moet ik aan de lader denken. Ik kan best wat dingen zelf doen, maar elektronisch ben ik een onbenul, geen flauw idee dus.
Kan ik bv de accu uitbouwen en dan naar bv Kwikfit rijden om de accu te laten doormeten of veroorzaak ik dan ergens kortsluiting?
Het gaat om een T4 California van januari 2000, en in de 12 jaar dat ik hem heb is er nog nooit wat aan het electrisch systeem gedaan.
Kan ik bv de accu uitbouwen en dan naar bv Kwikfit rijden om de accu te laten doormeten of veroorzaak ik dan ergens kortsluiting?
Het gaat om een T4 California van januari 2000, en in de 12 jaar dat ik hem heb is er nog nooit wat aan het electrisch systeem gedaan.
- autocaravana
- Berichten: 254
- Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21
Re: Huishoudaccu of lader defect
Ik vermoed een kapotte huishoudaccu. Die kun je zelf wel vervangen. Je hebt een gel-accu nodig bijv. deze:
https://www.accudienst.nl/p69584/exide-es1600-accu.html Deze past in elk geval.
Een AGM-accu is goedkoper maar laadt niet volledig op met de Philips lader die er normaal gesproken in zit. Gel gaat ook langer mee, soms wel 20 jaar.
Kwikfit zal ze niet hebben.
Overigens weegt zo'n accu meer dan 40 kg, dus niet gemakkelijk te hanteren.
https://www.accudienst.nl/p69584/exide-es1600-accu.html Deze past in elk geval.
Een AGM-accu is goedkoper maar laadt niet volledig op met de Philips lader die er normaal gesproken in zit. Gel gaat ook langer mee, soms wel 20 jaar.
Kwikfit zal ze niet hebben.
Overigens weegt zo'n accu meer dan 40 kg, dus niet gemakkelijk te hanteren.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4455
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
Re: Huishoudaccu of lader defect
Als je rijd moet je meer dan 13V hebben, 13,8V ofzoiets
Je kunt de koolborstels van je dynamo ook eens bekijken.
Heb je een Bosch dynamo?
Die hebben een spanningsregelaar en koolborstels ineen.
Die heb ik ook weleens op mijn Dodge W200 gehad.
Koolborstels kunnen ook smerig zijn met koolstof (dat kan kortsluiting geven)
Het is echt appeltje eitje en de prijs van de spanningsregelaar met koolborstels valt heus mee
Zie ook onderaan volgende link https://www.wee200.nl/w200_tips/dynamo/dynamo.htm
Je kunt de koolborstels van je dynamo ook eens bekijken.
Heb je een Bosch dynamo?
Die hebben een spanningsregelaar en koolborstels ineen.
Die heb ik ook weleens op mijn Dodge W200 gehad.
Koolborstels kunnen ook smerig zijn met koolstof (dat kan kortsluiting geven)
Het is echt appeltje eitje en de prijs van de spanningsregelaar met koolborstels valt heus mee
Zie ook onderaan volgende link https://www.wee200.nl/w200_tips/dynamo/dynamo.htm
Groetjes webmaster Henk-1 VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
- HenkK
- Berichten: 805
- Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
- Locatie: Amsterdam- 06.26888522
- Contacteer:
Re: Huishoudaccu of lader defect
Je kunt het beste de spanning op de HH-accu even meten , direct op de polen met een multimeter.
Zonder lopende motor
Met lopende Motor
Als je aan de paal staat, dus via de lader. Dan moet dan minimaal 13.8 VDC zijn. De lader kan origineel 14.4 leveren aan laadspanning.
zie je geen verhoging van de spanning, dan controleren of de lader 230 volt krijgt .
Het fout aanwijzen van de spanning op het display komt ook regelmatig voor, Dus na laten kijken.
Zonder lopende motor
Met lopende Motor
Als je aan de paal staat, dus via de lader. Dan moet dan minimaal 13.8 VDC zijn. De lader kan origineel 14.4 leveren aan laadspanning.
zie je geen verhoging van de spanning, dan controleren of de lader 230 volt krijgt .
Het fout aanwijzen van de spanning op het display komt ook regelmatig voor, Dus na laten kijken.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
www.hrwerkplaats.nl
Re: Huishoudaccu of lader defect
Ok Henk, lijkt me prima tip om daar eens mee te beginnen. Ik heb namelijk geen zin om €400 uit te gen voor een nieuwe accu als dat niet het probleem zou zijn. Zal het van de week gelijk uitproberen En laten horen wat de bevindingen zijn.
Groeten, Johan
Groeten, Johan
Re: Huishoudaccu of lader defect
Ik heb de accu gemeten met een multimeter, moest ik eerst kopen. Vandaag is er ongeveer 100 km mee gereden verdeeld over twee ritten.
De meting was eerst 12,99.
Na starten motor 13,57.
Aan de paal 13,45.
Hierna was het 13,11
Mag ik hieruit begrijpen dat het inderdaad de accu is?
En dat de lader eigenlijk ook niet goed meer is?
De meting was eerst 12,99.
Na starten motor 13,57.
Aan de paal 13,45.
Hierna was het 13,11
Mag ik hieruit begrijpen dat het inderdaad de accu is?
En dat de lader eigenlijk ook niet goed meer is?
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Huishoudaccu of lader defect
Hoe kom je op dat bedrag en waarop is dat gebaseerd?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Huishoudaccu of lader defect
Als ik de link van autocaravana hierboven volg zie ik een accu van €412
- HenkK
- Berichten: 805
- Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
- Locatie: Amsterdam- 06.26888522
- Contacteer:
Re: Huishoudaccu of lader defect
Ik vind je meet resultaten niet zo slecht. Als het display al dit tijd rond de 10 volt aangeeft, moet je dat eerst na laten kijken.
Als je lader een 2169.00 \01 en hoger is, kun je die ook het beste een keer laten nakijken\reviseren.
En meet je hh-accu nog eens naar een wat langere rit.
Als je lader een 2169.00 \01 en hoger is, kun je die ook het beste een keer laten nakijken\reviseren.
En meet je hh-accu nog eens naar een wat langere rit.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
www.hrwerkplaats.nl
Re: Huishoudaccu of lader defect
Ondertussen een paar lange ritten gereden en kom dan op een spanning van 12,97. Lijkt dus dat de accu niet het probleem is. Ik heb daarom maar een afspraak gemaakt bij een techneut hier in de buurt (Enschede) om de zaak eens te laten nakijken. Hoop dat daar wat uitkomt. Zal jullie het laten weten. In ieder geval bedankt voor de tips tot nu toe.
- HenkK
- Berichten: 805
- Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
- Locatie: Amsterdam- 06.26888522
- Contacteer:
Re: Huishoudaccu of lader defect
Als je display nog steeds ongeveer 10.1 volt aangeeft moet je die na laten kijken, gebaseerd op je opgegeven meetwaarden.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
www.hrwerkplaats.nl