Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stank in T4

vragen over de T4
jkroonvandiest
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 jun 2018, 13:43

Stank in T4

Bericht door jkroonvandiest »

Hi hallo,

In mijn T4 uit 1992 hangt sinds enkele weken een intens vieze stank. Echt als rotte eieren. Geen idee waar het vandaan komt. Vandaag de brug op geweest. Hangt niets geks onder. Bij afvoer van wastafel rook het wel wat naar urine, maar niet echt de licht die we binnen roken. Iemand een idee?

Dank en mooie avond, Jeroen
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Stank in T4

Bericht door Olaf »

Vuil water tank geheel leeg en doorgespoeld? Kan goed meuren met dit weer. Een overladen huishoud accu stinkt ook naar rotte eieren, explosie gevaar !
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Stank in T4

Bericht door J vd Pal »

Huishoudaccu die staat te koken kan voor een rotte eieren lucht zorgen. Weet niet of je die hebt.

Edit Ik zie dat er meer mensen dat dachten en we tegelijk reageerde.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stank in T4

Bericht door Multivan Generation »

jkroonvandiest schreef: 11 aug 2020, 20:40 Bij afvoer van wastafel rook het wel wat naar urine, maar niet echt de licht die we binnen roken. Iemand een idee?
Dank en mooie avond, Jeroen
Misschien in het vervolg niet meer in de spoelbak zeiken?

Gooi een beetje dikke bleek(water) in je spoelbakje met een beetje warm water en laat dit even een kwartier inwerken in de vuilwatertank,
daarna 2x herhalen. Daarna spoelen met gewoon water en weer aflaten.
Dan kun je de vuilwatertank al uitsluiten.

Rotte eierenlucht komt meestal van een accu, is chemisch H2S en is gevaarlijk. Niet alleen werkt het op de hersenen in, maar ook zoals reeds gezegd, explosie gevaar. Ik zou mijn bus niet meer aan de externe lader hangen, en de accu heel langzaam leeg trekken voor de verlichting, en voor de koelbox, koelpatronen invriezen op een camping en die er iedere dag inleggen.

Wees alert!
Huishoudaccu kun je ook bekijken op vervorming van de buitenzijde..

Succes en sterkte

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jkroonvandiest
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 jun 2018, 13:43

Re: Stank in T4

Bericht door jkroonvandiest »

Superbedankt voor de tips. Zal niet meer in de spoelbak zeiken, hahaha. Maar vuilwatertank??? Heb ik die??? 🙈
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Stank in T4

Bericht door Hanz »

Ja, als het om een California gaat zit deze achter het keukenblok. Moet je regelmatig legen. Afvoerkraan zit onderin linker keukenkast. En ook af en toe doorspoelen met wat azijn of tankreiniger. Als je niet leegt dan verdwijnt het vuile water alleen via het overlooppijpje en blijft de viezigheid onderin liggen stinken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
jkroonvandiest
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 jun 2018, 13:43

Re: Stank in T4

Bericht door jkroonvandiest »

Ja, sorry. Accu’s ga ik morgen laten checken
jkroonvandiest
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 jun 2018, 13:43

Re: Stank in T4

Bericht door jkroonvandiest »

Ik dacht ik alleen het kraantje aan de buitenkant had. In het kastje zie ik geen kraantje. Alles wat ik doorspoel komt er bij het buitenkraantje niet uit. Die ik iets verkeerd?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stank in T4

Bericht door Multivan Generation »

Plaats eens wat foto's van je interieur en je kraantje.

En kijk eens op de website van poptop voor een gebruikers handleiding in het Nederlands voor een California Coach. Wellicht helpt het? :knipoog

https://www.poptop.nl/wp-content/upload ... -91-03.pdf
vanaf pagina 35

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jkroonvandiest
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 jun 2018, 13:43

Re: Stank in T4

Bericht door jkroonvandiest »

Hier de foto’s. Ik zie plek om vuil water af te tappen. Zie ik iets over het hoofd. Uit het buitenkraantje loopt niets weg. Superfijn jullie hulp! Dank jullie wel!
Bijlagen
60F8312D-708D-4E65-AD93-B6E3AAF432F8.jpeg
51AB2E55-5D03-4778-A4EE-FAFF325B1FB2.jpeg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stank in T4

Bericht door Multivan Generation »

Er heeft iemand een tijd geleden ook een probleem gehad met de uitloop van de vuilwatertank.
Met de zoekfunctie kun je dat wel vinden.

Je hebt er al een gardena koppeling op zitten, en de slang lijkt mij niet origineel meer.
Wat zou je er van denken, om een waterslang er op te zetten, handdoeken klaar leggen binnen, en vanaf de onderzijde waterdruk op je koppeling zetten, om zo proberen door te spoelen vanaf de onderzijde.

Kraantje dicht zetten, slang verwijderen
Gootsteen ontstopper vanaf de bovenzijde er daarna in gooien
vervolgens de tijdsduur welke vermeld is op het label op de fles in laten werken
Kraantje open en kijken maar of het door loopt..

Volgende stap is om het stukje slang in je kast er tussen uit te halen, en dan vanaf de binnenzijde voorzichtig met een stukje stevig draad of een raggertje naar beneden duwen naar buiten, totdat je de draad ziet.

Accu's kun je zelf al eens aan ruiken. Stinken ze, dan weet je al een stuk meer..
Ook zeker de huishoudaccu niet uit het oog verliezen, als bron voor dit nasaal ongerief.. !

Succes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Stank in T4

Bericht door odorf »

Dat is niet helemaal origineel meer.

Normaal zit het kraantje op de plek van de buis van foto 2. (Binnen in het kastje dus) en zit onder de bus alleen een stukje pijp.

Maar deze conversie is wel handiger omdat je de kraan makkelijker buiten kunt bedienen.

Ik zou eens beginnen met een flexibele lange ontstopveer om daarmee te kijken of je de blokkade kunt door prikken. En als het een beetje doorloopt flink doorspoelen. Wie weet wat ze in de loop der tijd allemaal geprobeert hebben door te spoelen.

Oh Peter is me voor. Ook een goed idee trouwens.

Succes! :toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Stank in T4

Bericht door Beckontheroad »

Als er niet duidelijk een vuilwater tank is, dan had dat water uit de wasbak toch ergens moeten blijven?

Nergens natte/vochtige ruimte?
en zoals eerdere gesuggereerd, bestaande kanaal eens goed doorpoetsen

Suc6
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
jkroonvandiest
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 jun 2018, 13:43

Re: Stank in T4

Bericht door jkroonvandiest »

Ik ga doorpoetsen morgen. Accu’s waren inderdaad niet goed meer. Heb ik vervangen. Dank!
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Stank in T4

Bericht door Beckontheroad »

Als je accu's stonden te stinken, kunnen ze of droog zijn geweest en/of over belast tijdens t laden en dus staan koken..
Zou de spanningsregelaar eens doormeten bij laden....
Anders koken je nieuwe accu's ook droog..

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Plaats reactie