Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Eerste aankoop VW T4

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Eerste aankoop VW T4

Bericht door Multivan Generation »

Ome Nigo schreef: 14 aug 2020, 14:17 Hallo beste mensen van dit geweldige forum!

Ik ben Niek en samen met mijn vriendin Chantal willen wij vanaf half september voor onpepaalde tijd op reis door Europa. We hebben beide onze baan en huis opgezegd en staan te popelen om samen op avontuur te gaan.
Gewaagd in deze roerige onzekere tijden, met krimpende economie maar ook Corona dat zich weer over heel Europa verspreid..
Veel plezier met reizen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
peetjeadhdtje
Berichten: 1005
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Eerste aankoop VW T4

Bericht door peetjeadhdtje »

De nieuwe huishoudaccu van 50tot60 A is natuurlijk niets voor dat koelkastje. Dat houd ie niet lang vol als je wild gaat camperen. Origineel zit er 2x 70 AH in.
Zeg je , ik sta meestal op campings aan het net werkt het gewoon prima. En dan hoef je ook geen standkachel maar dan heb je aan een klein electro stralertje genoeg.

Ik heb zelf 2 hefdak t4 gehad en het hefdak gepakt voor het makkelijke bij dagelijks gebruik/ woon werkverkeer en de parkeergarage op het werk maar.........
Indien jullie echt langere tijd in dat ding gaan verblijven pak een hoogdak. Je kunt er zoveel spul in kwijt.
Ik was erin onderweg met partner, kids en een labrador die altijd nat was. Bij een regenbui/ dag weet je niet waar je je rommeltje moet laten.

Een hoogdak aan de kust kan je ook beperken op parkeerplaatsen. Meestal hangt de balk op 2m60. Omdat ik een verhoogde camper aan het inrichten ben heb ik afgelopen jaar de toegangsportalen aan de stranden gedurende een maand in de gaten gehouden. Ze worden steeds minder omdat ze steeds meer gaan bekeuren op overnachtingen waar dit uitdrukkelijk verboden is. Wat ze wel aan het doen zijn is de toegangen versmallen tot 2m 10 opdat grotere campers en rondtrekkende groepen woonwagenbewoners er overdag geen camping van maken.

Voor langer verblijf pak een hoge lange of vw met sleurhut.

Syncro is natuurlijk leuk maar weegt de meerprijs/ verbruik op tegen de voordelen? Mijn vloermatten, en dikke sleepkabel hebben bij mul zand en nat gras het de afgelopen 25 jaar prima gedaan. En moest het zijn is er altijd wel een behulpzame boer in de buurt. 3keer :zwaai
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Eerste aankoop VW T4

Bericht door Hanz »

Bij die eerste hoef je niet naar een California sticker te zoeken want het is geen California.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Eerste aankoop VW T4

Bericht door Snautzer »

peetjeadhdtje schreef: 15 aug 2020, 07:53

Syncro is natuurlijk leuk maar weegt de meerprijs/ verbruik op tegen de voordelen?
Jazeker, en verbruik is identiek. Tijdlang bijgehouden en vergeleken met een 2 wd ACV. Wegligging is ook beter. Je staat ook vooral hoger wat dan weer handiger is al je wat van de gebaande paden afgaat. Ik sta nu op een weide bij mijn zus en dat had niet gekund zonder de syncro. Maar ik ben het met je eens. Voor een west Europese rondreis waar je 99.99% op een redelijke weg rijd is het geen noodzaak. Leuk, makkelijk handig.

Ga je Europees maar dan diep Oostelijk zoals in voorheen soviet unie china enzo zou ik het wel een noodzaak vinden.
peetjeadhdtje
Berichten: 1005
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Eerste aankoop VW T4

Bericht door peetjeadhdtje »

nou, zover hoef je niet te gaan voor 4x4 noodzaak. Ondanks dat ik me hier nu zelf tegenspreek moet ik bekennen dat ik nu een 4 motion heb.
Dit is puur uit gemakzucht. Een nat grasveld, een licht modderig paadje aan een riviertje.
Verhoogde ophanging zou makkelijk geweest zijn bij mijn lange wielbasis maar dat zit nog niet in het budget.
Bij mijn 4motion houd ik er wel rekening mee met een hoger verbruik want ik sleep extra mee:
2 steekassen
1 aandrijfas
1 haldex diff
Alles heeft een gewicht en ondanks olie en vet zit overal wrijving wat zich kenbaar maakt in het verbruik tov 2 wiel aandrijving.
Ik denk eigenlijk dat dat ook bij de Syncro van toepassing is maar je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen. :lach
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Eerste aankoop VW T4

Bericht door Snautzer »

Hoi peet, zoals ik al zei heb ik het een tijdje bijgehouden. Kon geen echt verschil in verbruik ontdekken. Maar misschien loopt een axl zuiniger dan een acv. Zou kunnen. In ieder geval hebben we het dan over kleine bedragen. Zal als je het opteld net dat krat bier aan de boer zijn :lach
Verder denk ik dat goede terrein banden je al een hoop ellende kunnen besparen in een 2 wd.
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: Eerste aankoop VW T4

Bericht door STEGMA »

Begint aardig off topic te geraken....
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Eerste aankoop VW T4

Bericht door Snautzer »

TS heeft het over mogelijk syncro.
freek
Berichten: 684
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Eerste aankoop VW T4

Bericht door freek »

Wij zijn nu voor het eerst met z'n 4-en en onze net tot camper omgebouwde t4 syncro en t5 camper op vakantie. Wij hebben het reservewiel van de syncro in onze t5 omdat op de syncro een fietsendrager zit. Wat ik wil zeggen: ik ben er nog niet uit hoe je met een syncro zowel fietsen als een reservewiel kan meenemen. Als je dus altijd fietsen bij je hebt op je reis (met de milueuzones erg makkelijk) kan een syncro ook een nadeel zijn.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: Eerste aankoop VW T4

Bericht door Tricolore »

Hallo Niek,

"vanaf half september voor onbepaalde tijd op reis door Europa. We hebben beide onze baan en huis opgezegd en staan te popelen om samen op avontuur te gaan."

Dit klinkt heel er goed :jumpklap ! Zag onlangs een filmpje van mensen die met een T5 IJsland helemaal rondreden, geweldig.

Wil je iets verklappen over de route of plannen ? Veel succes met de aankoop. Verstandig een techneut mee te nemen naar de bezichtiging/proefrit.

Paul
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 254
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Eerste aankoop VW T4

Bericht door autocaravana »

ik ben er nog niet uit hoe je met een syncro zowel fietsen als een reservewiel kan meenemen.
Reservewiel ligt onder het bed. Daar is een speciale verankering voor en zelfs een plastic bak waar hij in kan hoort bij de uitrusting.
Maar toegegeven, het reservewiel neemt dan een hoop nuttige ruimte weg.
Toch hebben wij er maandenlang zo mee gereisd in Midden-Amerika, Mexico en de VS en ook diverse keren in Marokko. Gewoon niet te veel spullen meenemen.

Officieel zou de syncro wel iets meer verbruiken dan een 2WD.
Of een syncro nuttig is, is niet eens altijd goed vast te stellen. Je merkt niet of hij inschakelt, dus of de achterwielen mee gaan werken.
Bij mijn weten heeft de syncro een langzamere eerste versnelling en dat is natuurlijk wel een voordeel in het terrein.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Eerste aankoop VW T4

Bericht door Snautzer »

Je kan prima reserve wiel en fietsen mee nemen

Fietsdrager op je trekhaak

Een syncro is continu 4x4 in tegenstelling tot een 4motion.

Er zijn verschillen in syncro bakken. De meeste zijn korte overbrengingen tot aan de 5. Er zijn er zoals de mijne waarbij 1 en 2 kort zijn maar de rest als in een carravelle. Dan heb je een beetje het beste van 2 werelden. Weg uit de blub en toch confortabel xruisen op de snelweg.
Roan4x4Fietsdrager01-1024x1024.jpg
Bijlagen
Roan4x4Fietsdrager01-1024x1024.jpg
peetjeadhdtje
Berichten: 1005
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Eerste aankoop VW T4

Bericht door peetjeadhdtje »

Snautzer en autocaravana hebben uiteindelijk overtuigd.

Jarenlang heb ik hetzelfde hoofdschuddend aangehoord van mijn Duitse quadmaten die ook syncro's en 4 motions rijden. Ook zij vertelden bij "benzingesprache" dat er geen verschil was.
Omdat ik een theorie man ben en ook een beetje autist ben ik zeer moeilijk te overtuigen. (nee, ik ben geen leraar in het onderwijs) Maar tegen ervaring uit praktijk kan ook ik niets hebben.
Nog geen spijt van mijn 4motion keuze en we gaan ervoor.
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 254
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Eerste aankoop VW T4

Bericht door autocaravana »

Snautzer en autocaravana hebben uiteindelijk overtuigd.
Waarvan overtuigd?

De combinatie reservewiel en fietsen achterop heb ik bij een T4 California eerlijk gezegd nog nooit gezien. Ik had het zelf ooit wel op een Trafic met twee deuren. Met de linkerdeur zwaaide het reservewiel mee en met de rechterdeur het fietsenrek.

Maar de California heeft een klep en dat wordt gewoon te zwaar.
Op de trekhaak lijkt me ook geen optie of zie ik iets over het hoofd?
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
peetjeadhdtje
Berichten: 1005
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Eerste aankoop VW T4

Bericht door peetjeadhdtje »

Een van swing of iets dergelijks van andere fabrikant voor de fietsen en het wiel gewoon op rekje hoogste punt klep.
Je kunt de klep ook door een aanpassingsbedrijf elektrisch laten maken.
https://www.memo-europe.nl/draagsysteme ... /van-swing
Plaats reactie