Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

loopt niet mooi rond

vragen over de T5
Plaats reactie
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

loopt niet mooi rond

Bericht door sep »

Beste weetjewellers ,ik heb deze vraag al eens eerder op het forum gesteld ,maar er kwam geen verlossend antwoord op de vraag destijds ,...wie weet nu wel .
Als mijn t5 174 pk stationair loopt ,dan loopt de motor niet mooi rond ,het lijkt er op als of hij wat schudt ,als ik een klein beetje gas bij geef (1000 rpm ) dan is het weg ,.....gewoon tijdens het rijden verneem je er niks van .
Ook blijft hij gewoon 900 rpm geven tijdens de stationaire loop ,maw de toeren lopen niet op of af ,..de motor loopt gewoon net niet zo als het hoort .
Dit probleem heb ik uiteraard al voorgelegd bij de dealer ,die heeft het ook geconstateerd ,maar weet ook niet waardoor dit wordt veroorzaakt ,ook diagnose met vagcom gaf geen storingen ,.....
Heeft iemand een idee wat dit verschijnsel veroorzaakt ??,....
zou het zin hebben om wat additieven van wynn`s te proberen (anti klop ,injector reininger ,...).....of toch maar niet doen ?

Mvg Sep

:bonk
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Bericht door Pim 328 »

Dan zou ik gaan denken aan een 2 massa vliegwiel wat defect is of het balanceer gewicht wat op je krukas is geschroeft.

Dit laatste moet bij het vervangen van een vliegwiel altijd mee vervangen worden, wordt dit niet vervangen dan kan je nieuwe vliegwiel in een hele korte tijd weer kapot gaan.
Voor dit te kunnen vervangen moet het carter eronder uit, dus is heel veel werk.

Dit geldt trouwens alleen bij een 5 cilinder motor.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
alex90
Berichten: 129
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:36

Bericht door alex90 »

Te veel PKtjes :bifun :bifun :bifun :bifun

Sep, laat maar een rvs plaat tussen je EGR zetten en je probleem is opgelost. Ik had hetzelfde, heb mijn egr afgesloten en............Weg schudden :klappen

Alles goed met je?
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

had ik al

Bericht door sep »

Ha die alex ,....dus jij leeft ook nog .lol.,........wat nou te veel peekaatjes ,je hebt er nooit genoeg ,hahaaha ,...maar nu zonder gekheid ,de egr heb ik al ruim 2,5 jaar dicht ,dus daar ligt het helaas niet aan (dan was het snel verholpen ),over de pkaatjes kan ik zeggen ,dat schudden deed de auto al in ongetunede stand ,ik had em net ,en toe deed ie dat al ,....ik naar de dealer ,...nee meneer ,wij snappen het ook niet ,....en dat een aantal keren gedaan ,toe had ik zo iets van laat maar ,want het fenomeen deed zich niet elke dag voor ,soms ging het ook weer tijden goed .
Het geeft opzich geen problemen ,hij rijd nog perfect ,en trekt nog als een lier ,......ik moet maar eens rondvraag doen op de tdi fora ,wie weet dat daar een identiek geval bekend is .
Groeten aan Marjon en kids (lees hondjes )

Mvg Sep
alex90
Berichten: 129
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:36

Bericht door alex90 »

Sep hoe heb je de EGR dicht gemaakt? Met een plaatje of op de appie manier?

Plaatjes kunnen na verloop van tijd lek raken, heb wel eens iets gelezen over volledig weggebrand!

Ik had mijn EGR eerst dicht op de appie manier, toen had ik nog last van het schudden. Er is later een RVS plaat tussen gekomen en toen was het schudden over.
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

rvs

Bericht door sep »

Er zit een plaatje tussen van 2,5 mm rvs ,dus geen appie stijl ,.....
het is trouwens niet dat de auto uitelkaar schudt het is heel subtiel ,doch wel waarneembaar ,....bedankt voor het meedenken ,....kan ik wel waarderen .

mvg Sep
Gerard
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2007, 12:18
Locatie: Maartensdijk
Contacteer:

Bericht door Gerard »

Hoi Sep!

Mijn motor, ook een 174 pk, ging ook herrie maken bij stationair toerental. ietsje gas en 't was over. Na onderzoek met bleek het de vrijloopkoppeling van de aircopomp te zijn die vast zat! Deze was al een keer vervangen en zat er nog maar 60000 km op, dus een garantie gevalletje!
Motor loopt weer lekker rustig en heeft er nu 250000 km op zitten zonder veel problemen.

Succes!
Gerard
The Sky Is The Limit!!
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

mensen bedankt

Bericht door sep »

Mensen bedankt voor de respons tot zo ver ,dat geeft me een beetje een idee in welke richting ik zou moeten zoeken ,.....hopelijk is het niet het 2 massa vliegwiel zoals pim zei ,....dat zou weer een duur geintje worden dan ,en dat tewijl ik nog maar 58000 km gemaakt heb .
Het blijft moeilijk om een exacte omschrijving te geven van mijn klacht ,want het is vrij subtiel van aard .
Ook als ik op diverse fora zoek op schudden of onrustig stationair lopen dan komen er allerlei mogelijke oorzaken aan het licht ,aleen verschillen ze behoorlijk van elkaar ,en dat terwijl de klacht identiek lijkt ......

Mvg Sep :winter
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Misschien is er sprake van lekkage in het inlaat- of uitlaatsysteem. Ik zou alle boutverbindingen van inlaat en uitlaat natrekken, incl. de turbo. Verder alle slangen en onderdrukslangen van het inlaatsysteem controleren. Eventueel de luchtmassameter laten checken. Verder kan er water in het brandstoffilter zitten: filter aftappen.
John
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:37

Bericht door John »

vaniac schreef:Misschien is er sprake van lekkage in het inlaat- of uitlaatsysteem. Ik zou alle boutverbindingen van inlaat en uitlaat natrekken, incl. de turbo. Verder alle slangen en onderdrukslangen van het inlaatsysteem controleren. Eventueel de luchtmassameter laten checken. Verder kan er water in het brandstoffilter zitten: filter aftappen.
Hoe gaat dat brandstoffilter aftappen bij de T5 Vaniac? , bij mijn T4 ging dat vrij eenvoudig maar bij mijn T5 zie ik zo op het zicht aan het filter niets zitten waar ik zou kunnen aftappen.

Groet John.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

het brandstoffilter is vanaf de onderzijde van de wagen bereikbaar.
Aan de bovenzijde van het filter zijn de vier leidingen met snelkoppelingen aangesloten. Tussen de 4 aansluitpunten zit centraal de aftapschroef.
Voor het aftappen heb je een vacuümpompje nodig. Daarmee moet je ongeveer 100 cc aftappen.
Plaats reactie