Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Revisie zuigerveren

vragen over de T5
T52009rep
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 aug 2020, 19:10

Revisie zuigerveren

Bericht door T52009rep »

Goedenavond,

Mijn t5 rookte veel blauwe rook bij gas en tussengas. Olievervuiling viel nog meer, maar in de bergen ging het wel erg hard.
Bij garage een cilinderlektest gedaan, daar bleek dat dit een/de oorzaak was. Advies, nieuwe veren (onderblokrevisie?) etc.

Betreft een t5, 2009 met 210k op de teller. Ik heb wat foto’s doorgestuurd gekregen en ben benieuwd wat jullie hieruit opmaken (ik ben een leek op dat gebied :lach ).

Honen van de cilinder was niet nodig wat ik begreep.

Alvast mijn hartelijke dank voor jullie reactie!
Gr
Bijlagen
1C71BE58-8995-4589-B5CA-3FF6BB19370A.jpeg
1D89E188-E043-4014-B96F-5CA95156ABA3.jpeg
15645A31-DBC8-4BCF-B904-EF7A0DB46D6A.jpeg
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Revisie zuigerveren

Bericht door krekwakwol »

Wat doen ze tijdens een lektest, droog en nat compressie meten? Of doen ze nog meer.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T52009rep
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 aug 2020, 19:10

Re: Revisie zuigerveren

Bericht door T52009rep »

Olievervuiling=olieverbruik

Cilinderlektest: mij wijs gemaakt dat er lucht uit de plek kwam waar de olievuldop zat. Zeg maar druk op cilinder en lucht daar eruit....zoiets 🙈.

Was eigenlijk gewoon even benieuwd of jullie schrikken van dit soort zuigers (staat waarin ze verkeren) of dat dit “normaal” eruit ziet...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Revisie zuigerveren

Bericht door Pascal-141 »

T52009rep schreef: 25 aug 2020, 20:56 Olievervuiling=olieverbruik

Cilinderlektest: mij wijs gemaakt dat er lucht uit de plek kwam waar de olievuldop zat. Zeg maar druk op cilinder en lucht daar eruit....zoiets 🙈.

Was eigenlijk gewoon even benieuwd of jullie schrikken van dit soort zuigers (staat waarin ze verkeren) of dat dit “normaal” eruit ziet...
Dus anders gezegd : de motor had veel onderdruk / carterdruk . Dat betekend dat die motor of heel veel meer kilometers gedraaid heeft , of dat hij bij wijze van spreken nooit onderhoud heeft gekregen , want dat is niet normaal dat een 1.9tdi op slechts 210.000km zo versleten is .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T52009rep
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 aug 2020, 19:10

Re: Revisie zuigerveren

Bericht door T52009rep »

Yep, inderdaad die carterdruk! Die term komt me bekend voor...

Ik zag op verschillende fora dat de 180pk versie wel vaker commentaar kreeg (niet de allerbeste uit de serie). Zit “gewoon” een onderhoudsboekje bij (met stempels en logisch oplopende stand vs data) en een “logische km stand” volgens NAP.

Nou ja, hij is in ieder geval uit elkaar. Was even benieuwd naar jullie eerste indruk.
Gebruikersavatar
Busfever
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 jun 2019, 19:47
Locatie: gem. Bunnik
Contacteer:

Re: Revisie zuigerveren

Bericht door Busfever »

Cilinderwand zit daar nog het hoon patroon in, want zoals ik er nu naar kijk kan de hoonsteen er wel doorheen.
Overmaatje zuiger en zuigerveren, nieuwe drijfstang en krukaslagers waterpomp etc. zou ik dan ook doen.
Of op zoek gaan naar een goed blok bij onze buren bijvoorbeeld:

https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... sacat=9884

succes
Laatst gewijzigd door Busfever op 26 aug 2020, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Revisie zuigerveren

Bericht door Pascal-141 »

Busfever schreef: 26 aug 2020, 09:46 Cilinderwand zit daar nog het hoon patroon in, want zoals ik er nu naar kijk kan de hoonsteen er wel doorheen.
Overmaatje zuiger en zuigerveren, nieuwe drijfstang en krukaslagers waterpomp etc. zou ik dan ook doen.
Of op zoek gaan naar een goed blok bij onze bueren BV

https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... sacat=9884

succes
Overmaat zuigers krijg je niet in alleen gehoonde cilinders , dan moeten ze ook eerst geboord worden naar overmaat .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Revisie zuigerveren

Bericht door Pascal-141 »

T52009rep schreef: 25 aug 2020, 21:29 Yep, inderdaad die carterdruk! Die term komt me bekend voor...

Ik zag op verschillende fora dat de 180pk versie wel vaker commentaar kreeg (niet de allerbeste uit de serie). Zit “gewoon” een onderhoudsboekje bij (met stempels en logisch oplopende stand vs data) en een “logische km stand” volgens NAP.

Nou ja, hij is in ieder geval uit elkaar. Was even benieuwd naar jullie eerste indruk.
De 180pk is een 2.0tdi bi-turbo . In 2009 had je nog een 1.9tdi :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T52009rep
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 aug 2020, 19:10

Re: Revisie zuigerveren

Bericht door T52009rep »

Yep, is inderdaad een 2.0 tdi bi-turbo met 180PK. Ik zie op verschillende fora veel geklaag over deze 180pk uit de 2.0tdi.
Blijft de vraag: zien zuigers er altijd zo uit (lijkt wel aangekoekt allemaal) en Is in 1 oogopslag te zien dat deze (veren) vervangen moeten worden? Gewoon nieuwsgierigheid.
Wat er allemaal gedaan moet worden: tja, ze zijn nu onderweg en ik neem aan dat ze weten wat ze doen en alles weer in orde komt... :sjaal. Het uit elkaar halen is in ieder geval gelukt :).
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Revisie zuigerveren

Bericht door Multivan Generation »

steek even je licht op bij redhead op youtube..

[media]https://www.youtube.com/c/RedheadZylind ... nik/videos[/media]

dan zie je een beetje wat ze tegenkomen bij de 180 pk biTDI..

Neem je tijd..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Busfever
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 jun 2019, 19:47
Locatie: gem. Bunnik
Contacteer:

Re: Revisie zuigerveren

Bericht door Busfever »

Overmaat zuigers krijg je niet in alleen gehoonde cilinders , dan moeten ze ook eerst geboord worden naar overmaat .
Kopt natuurlijk

Lees dit ook eens door over hoge olieverbruik.

https://tx-board.de/forum/t5-2-maengel-loesungen.143/

Wissel ook de EGR uit als je niet de D-versie hebt of hoger.
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: Revisie zuigerveren

Bericht door Ralph Bakker »

Als dit een biTdi uit 2009 is dan heb je echt de allereerste 180pk. Wist niet dat dat ze al in 2009 waren.

Wbt je blok, deze is klaar voor de sloop wrs.

Beter ga je op zoek naar een nieuwe stripmotor. Alle randzaken overbouwen en een Combikoeler type D of nieuwer zoals gezegd.

Heeft deze ook niet inmiddels de koppakking lek?

Denk ook aan een nieuw roetfilter en eventuele turboschade en ik zou ook een nieuw D-riem set opleggen en niet over monteren van je oude.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Revisie zuigerveren

Bericht door Pascal-141 »

T52009rep schreef: 26 aug 2020, 12:05 Yep, is inderdaad een 2.0 tdi bi-turbo met 180PK. Ik zie op verschillende fora veel geklaag over deze 180pk uit de 2.0tdi.
Blijft de vraag: zien zuigers er altijd zo uit (lijkt wel aangekoekt allemaal) en Is in 1 oogopslag te zien dat deze (veren) vervangen moeten worden? Gewoon nieuwsgierigheid.
Wat er allemaal gedaan moet worden: tja, ze zijn nu onderweg en ik neem aan dat ze weten wat ze doen en alles weer in orde komt... :sjaal. Het uit elkaar halen is in ieder geval gelukt :).
ah , het is een 2.0 bi-turbo ?

Dan is het geen T5 uit 2009 , maar een T5gp en die zijn er pas in 2010 gekomen...

Bij de 2.0bi-turbo is het een heel ander verhaal , dan heeft hij het met 210.000km al vrij lang uitgehouden :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T52009rep
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 aug 2020, 19:10

Re: Revisie zuigerveren

Bericht door T52009rep »

Yes, is van 13-11-2009.

Maar wacht ff, een heel blok kan toch niet naar de kl#te zijn bij 210k en normaal onderhoud?
Ik snap/begreep dat het niet het pareltje is van wat VW aan motor heeft geleverd voor de t5, maar onderblokrevisie (zoals het mij verkocht is) zou toch voldoende moeten zijn.

Turbo is al een keer vervangen bij de 180k door vorige eigenaar. Er gaat nu inderdaad een nieuwe distributieriem-set op, en natuurlijk nieuwe zuigerveren en nog wat onderdelen (die bij zulk onderhoud/revisie vanzelfsprekend zijn). Quote monteur: “jaja, hele onderblokrevisie inderdaad.

Dank voor jullie snelle reacties in ieder geval!!
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: Revisie zuigerveren

Bericht door Ralph Bakker »

T52009rep schreef: 26 aug 2020, 21:50 Yes, is van 13-11-2009.

Maar wacht ff, een heel blok kan toch niet naar de kl#te zijn bij 210k en normaal onderhoud?
Ik snap/begreep dat het niet het pareltje is van wat VW aan motor heeft geleverd voor de t5, maar onderblokrevisie (zoals het mij verkocht is) zou toch voldoende moeten zijn.

Turbo is al een keer vervangen bij de 180k door vorige eigenaar. Er gaat nu inderdaad een nieuwe distributieriem-set op, en natuurlijk nieuwe zuigerveren en nog wat onderdelen (die bij zulk onderhoud/revisie vanzelfsprekend zijn). Quote monteur: “jaja, hele onderblokrevisie inderdaad.

Dank voor jullie snelle reacties in ieder geval!!
Zoals gezegd heb je het nog lang uitgehouden. Mijne was bij 100K total loss.
Plaats reactie