Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Revisie zuigerveren
Revisie zuigerveren
Goedenavond,
Mijn t5 rookte veel blauwe rook bij gas en tussengas. Olievervuiling viel nog meer, maar in de bergen ging het wel erg hard.
Bij garage een cilinderlektest gedaan, daar bleek dat dit een/de oorzaak was. Advies, nieuwe veren (onderblokrevisie?) etc.
Betreft een t5, 2009 met 210k op de teller. Ik heb wat foto’s doorgestuurd gekregen en ben benieuwd wat jullie hieruit opmaken (ik ben een leek op dat gebied ).
Honen van de cilinder was niet nodig wat ik begreep.
Alvast mijn hartelijke dank voor jullie reactie!
Gr
Mijn t5 rookte veel blauwe rook bij gas en tussengas. Olievervuiling viel nog meer, maar in de bergen ging het wel erg hard.
Bij garage een cilinderlektest gedaan, daar bleek dat dit een/de oorzaak was. Advies, nieuwe veren (onderblokrevisie?) etc.
Betreft een t5, 2009 met 210k op de teller. Ik heb wat foto’s doorgestuurd gekregen en ben benieuwd wat jullie hieruit opmaken (ik ben een leek op dat gebied ).
Honen van de cilinder was niet nodig wat ik begreep.
Alvast mijn hartelijke dank voor jullie reactie!
Gr
- krekwakwol
- Berichten: 3585
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Revisie zuigerveren
Wat doen ze tijdens een lektest, droog en nat compressie meten? Of doen ze nog meer.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Revisie zuigerveren
Olievervuiling=olieverbruik
Cilinderlektest: mij wijs gemaakt dat er lucht uit de plek kwam waar de olievuldop zat. Zeg maar druk op cilinder en lucht daar eruit....zoiets .
Was eigenlijk gewoon even benieuwd of jullie schrikken van dit soort zuigers (staat waarin ze verkeren) of dat dit “normaal” eruit ziet...
Cilinderlektest: mij wijs gemaakt dat er lucht uit de plek kwam waar de olievuldop zat. Zeg maar druk op cilinder en lucht daar eruit....zoiets .
Was eigenlijk gewoon even benieuwd of jullie schrikken van dit soort zuigers (staat waarin ze verkeren) of dat dit “normaal” eruit ziet...
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Revisie zuigerveren
Dus anders gezegd : de motor had veel onderdruk / carterdruk . Dat betekend dat die motor of heel veel meer kilometers gedraaid heeft , of dat hij bij wijze van spreken nooit onderhoud heeft gekregen , want dat is niet normaal dat een 1.9tdi op slechts 210.000km zo versleten is .T52009rep schreef: ↑25 aug 2020, 20:56 Olievervuiling=olieverbruik
Cilinderlektest: mij wijs gemaakt dat er lucht uit de plek kwam waar de olievuldop zat. Zeg maar druk op cilinder en lucht daar eruit....zoiets .
Was eigenlijk gewoon even benieuwd of jullie schrikken van dit soort zuigers (staat waarin ze verkeren) of dat dit “normaal” eruit ziet...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Revisie zuigerveren
Yep, inderdaad die carterdruk! Die term komt me bekend voor...
Ik zag op verschillende fora dat de 180pk versie wel vaker commentaar kreeg (niet de allerbeste uit de serie). Zit “gewoon” een onderhoudsboekje bij (met stempels en logisch oplopende stand vs data) en een “logische km stand” volgens NAP.
Nou ja, hij is in ieder geval uit elkaar. Was even benieuwd naar jullie eerste indruk.
Ik zag op verschillende fora dat de 180pk versie wel vaker commentaar kreeg (niet de allerbeste uit de serie). Zit “gewoon” een onderhoudsboekje bij (met stempels en logisch oplopende stand vs data) en een “logische km stand” volgens NAP.
Nou ja, hij is in ieder geval uit elkaar. Was even benieuwd naar jullie eerste indruk.
Re: Revisie zuigerveren
Cilinderwand zit daar nog het hoon patroon in, want zoals ik er nu naar kijk kan de hoonsteen er wel doorheen.
Overmaatje zuiger en zuigerveren, nieuwe drijfstang en krukaslagers waterpomp etc. zou ik dan ook doen.
Of op zoek gaan naar een goed blok bij onze buren bijvoorbeeld:
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... sacat=9884
succes
Overmaatje zuiger en zuigerveren, nieuwe drijfstang en krukaslagers waterpomp etc. zou ik dan ook doen.
Of op zoek gaan naar een goed blok bij onze buren bijvoorbeeld:
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... sacat=9884
succes
Laatst gewijzigd door Busfever op 26 aug 2020, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Revisie zuigerveren
Overmaat zuigers krijg je niet in alleen gehoonde cilinders , dan moeten ze ook eerst geboord worden naar overmaat .Busfever schreef: ↑26 aug 2020, 09:46 Cilinderwand zit daar nog het hoon patroon in, want zoals ik er nu naar kijk kan de hoonsteen er wel doorheen.
Overmaatje zuiger en zuigerveren, nieuwe drijfstang en krukaslagers waterpomp etc. zou ik dan ook doen.
Of op zoek gaan naar een goed blok bij onze bueren BV
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... sacat=9884
succes
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Revisie zuigerveren
De 180pk is een 2.0tdi bi-turbo . In 2009 had je nog een 1.9tdiT52009rep schreef: ↑25 aug 2020, 21:29 Yep, inderdaad die carterdruk! Die term komt me bekend voor...
Ik zag op verschillende fora dat de 180pk versie wel vaker commentaar kreeg (niet de allerbeste uit de serie). Zit “gewoon” een onderhoudsboekje bij (met stempels en logisch oplopende stand vs data) en een “logische km stand” volgens NAP.
Nou ja, hij is in ieder geval uit elkaar. Was even benieuwd naar jullie eerste indruk.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Revisie zuigerveren
Yep, is inderdaad een 2.0 tdi bi-turbo met 180PK. Ik zie op verschillende fora veel geklaag over deze 180pk uit de 2.0tdi.
Blijft de vraag: zien zuigers er altijd zo uit (lijkt wel aangekoekt allemaal) en Is in 1 oogopslag te zien dat deze (veren) vervangen moeten worden? Gewoon nieuwsgierigheid.
Wat er allemaal gedaan moet worden: tja, ze zijn nu onderweg en ik neem aan dat ze weten wat ze doen en alles weer in orde komt... . Het uit elkaar halen is in ieder geval gelukt :).
Blijft de vraag: zien zuigers er altijd zo uit (lijkt wel aangekoekt allemaal) en Is in 1 oogopslag te zien dat deze (veren) vervangen moeten worden? Gewoon nieuwsgierigheid.
Wat er allemaal gedaan moet worden: tja, ze zijn nu onderweg en ik neem aan dat ze weten wat ze doen en alles weer in orde komt... . Het uit elkaar halen is in ieder geval gelukt :).
- Multivan Generation
- Berichten: 33713
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Revisie zuigerveren
steek even je licht op bij redhead op youtube..
[media]https://www.youtube.com/c/RedheadZylind ... nik/videos[/media]
dan zie je een beetje wat ze tegenkomen bij de 180 pk biTDI..
Neem je tijd..
Groeten Peter
[media]https://www.youtube.com/c/RedheadZylind ... nik/videos[/media]
dan zie je een beetje wat ze tegenkomen bij de 180 pk biTDI..
Neem je tijd..
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Revisie zuigerveren
Kopt natuurlijkOvermaat zuigers krijg je niet in alleen gehoonde cilinders , dan moeten ze ook eerst geboord worden naar overmaat .
Lees dit ook eens door over hoge olieverbruik.
https://tx-board.de/forum/t5-2-maengel-loesungen.143/
Wissel ook de EGR uit als je niet de D-versie hebt of hoger.
- Ralph Bakker
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
- Locatie: Uden
Re: Revisie zuigerveren
Als dit een biTdi uit 2009 is dan heb je echt de allereerste 180pk. Wist niet dat dat ze al in 2009 waren.
Wbt je blok, deze is klaar voor de sloop wrs.
Beter ga je op zoek naar een nieuwe stripmotor. Alle randzaken overbouwen en een Combikoeler type D of nieuwer zoals gezegd.
Heeft deze ook niet inmiddels de koppakking lek?
Denk ook aan een nieuw roetfilter en eventuele turboschade en ik zou ook een nieuw D-riem set opleggen en niet over monteren van je oude.
Wbt je blok, deze is klaar voor de sloop wrs.
Beter ga je op zoek naar een nieuwe stripmotor. Alle randzaken overbouwen en een Combikoeler type D of nieuwer zoals gezegd.
Heeft deze ook niet inmiddels de koppakking lek?
Denk ook aan een nieuw roetfilter en eventuele turboschade en ik zou ook een nieuw D-riem set opleggen en niet over monteren van je oude.
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Revisie zuigerveren
ah , het is een 2.0 bi-turbo ?T52009rep schreef: ↑26 aug 2020, 12:05 Yep, is inderdaad een 2.0 tdi bi-turbo met 180PK. Ik zie op verschillende fora veel geklaag over deze 180pk uit de 2.0tdi.
Blijft de vraag: zien zuigers er altijd zo uit (lijkt wel aangekoekt allemaal) en Is in 1 oogopslag te zien dat deze (veren) vervangen moeten worden? Gewoon nieuwsgierigheid.
Wat er allemaal gedaan moet worden: tja, ze zijn nu onderweg en ik neem aan dat ze weten wat ze doen en alles weer in orde komt... . Het uit elkaar halen is in ieder geval gelukt :).
Dan is het geen T5 uit 2009 , maar een T5gp en die zijn er pas in 2010 gekomen...
Bij de 2.0bi-turbo is het een heel ander verhaal , dan heeft hij het met 210.000km al vrij lang uitgehouden
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Revisie zuigerveren
Yes, is van 13-11-2009.
Maar wacht ff, een heel blok kan toch niet naar de kl#te zijn bij 210k en normaal onderhoud?
Ik snap/begreep dat het niet het pareltje is van wat VW aan motor heeft geleverd voor de t5, maar onderblokrevisie (zoals het mij verkocht is) zou toch voldoende moeten zijn.
Turbo is al een keer vervangen bij de 180k door vorige eigenaar. Er gaat nu inderdaad een nieuwe distributieriem-set op, en natuurlijk nieuwe zuigerveren en nog wat onderdelen (die bij zulk onderhoud/revisie vanzelfsprekend zijn). Quote monteur: “jaja, hele onderblokrevisie inderdaad.
Dank voor jullie snelle reacties in ieder geval!!
Maar wacht ff, een heel blok kan toch niet naar de kl#te zijn bij 210k en normaal onderhoud?
Ik snap/begreep dat het niet het pareltje is van wat VW aan motor heeft geleverd voor de t5, maar onderblokrevisie (zoals het mij verkocht is) zou toch voldoende moeten zijn.
Turbo is al een keer vervangen bij de 180k door vorige eigenaar. Er gaat nu inderdaad een nieuwe distributieriem-set op, en natuurlijk nieuwe zuigerveren en nog wat onderdelen (die bij zulk onderhoud/revisie vanzelfsprekend zijn). Quote monteur: “jaja, hele onderblokrevisie inderdaad.
Dank voor jullie snelle reacties in ieder geval!!
- Ralph Bakker
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
- Locatie: Uden
Re: Revisie zuigerveren
Zoals gezegd heb je het nog lang uitgehouden. Mijne was bij 100K total loss.T52009rep schreef: ↑26 aug 2020, 21:50 Yes, is van 13-11-2009.
Maar wacht ff, een heel blok kan toch niet naar de kl#te zijn bij 210k en normaal onderhoud?
Ik snap/begreep dat het niet het pareltje is van wat VW aan motor heeft geleverd voor de t5, maar onderblokrevisie (zoals het mij verkocht is) zou toch voldoende moeten zijn.
Turbo is al een keer vervangen bij de 180k door vorige eigenaar. Er gaat nu inderdaad een nieuwe distributieriem-set op, en natuurlijk nieuwe zuigerveren en nog wat onderdelen (die bij zulk onderhoud/revisie vanzelfsprekend zijn). Quote monteur: “jaja, hele onderblokrevisie inderdaad.
Dank voor jullie snelle reacties in ieder geval!!