Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2011 T5GP DSG aandrijfas en differentieel spontaan kapot

vragen over de T5
Plaats reactie
T5mmie
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 apr 2017, 20:02
Locatie: Zuiden des lands

2011 T5GP DSG aandrijfas en differentieel spontaan kapot

Bericht door T5mmie »

Beste WJW’ers,

afgelopen maandag begon ik na mijn vakantie met frisse moed weer aan mijn werkzaamheden. Tijdens de vakantie in eigen land heb ik ook af en toe met mijn vertrouwde ‘11 T5GP Multivan DSG gereden. Deze heeft inmiddels 224d km op de teller staan. Op deze eerste werkdag trok ik rustig op toen het verkeerslicht op groen sprong en hoorde ik tot mijn grote schrik een harde knal en vervolgens een hoop geratel, waarna ik tot de conclusie kwam dat ik geen aandrijving meer had.

Na een ANWB-onderweg-inspectie en een diagnose van mijn garagebedrijf verder, kwam vandaag het blijde nieuws dat de vertanding van mijn rechter aandrijfas inclusief de vertanding in het differentieel van de DSG-bak gebroken was. Ik heb niet hard gereden/opgetrokken, geen signalen opgemerkt, heb geen zware lasten getrokken (heb nl. geen trekhaak) of vervoerd en dan toch spontaan dit.

De offerte waar mijn garagebedrijf mee kwam, bedroeg €6893,= incl. btw, waarvan ruim €4400,= voor de gereviseerde DSG-versnellingsbak, aangezien de onderdelen van het te repareren differentieel niet los leverbaar zijn volgens hen.
Ondanks dat dit soort kostenposten altijd pijn doen, sta ik toch echt versteld van deze prijsopgave. Op internet zie ik prijzen van gereviseerde 7-traps DSG-bakken van rond de €2200,= incl. btw voorbij komen, dus dan vind ik deze dubbele prijs best wel fors. Niet waar ik me op had ingesteld eigenlijk.

Wat denken jullie van deze bedragen? Iemand ervaring hiermee? Is het ‘normaal’ dat dit soort schade ineens optreed?

Ik ga zelf ook maar eens rondbellen en offertes opvragen bij anderen; hopelijk kunnen jullie me ook iets verder helpen... Alvast bedankt!
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: 2011 T5GP DSG aandrijfas en differentieel spontaan kapot

Bericht door Beckontheroad »

Wellicht eens vragen aan DSG dokter in Varsseveld?
Geen binding mee, alleen1x ervaring.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2011 T5GP DSG aandrijfas en differentieel spontaan kapot

Bericht door Pascal-141 »

Dat de rechter aandrijfas kapot gaat is een bekend euvel. Maar dat daardoor ineens ook de versnellingsbak zelf zou moeten gereviseerd worden , lijkt mij wel héél raar ...

Samen met de rechter aandrijfas , kan ook de vertanding in de astap kapot gaan , maar die is apart te vervangen. Daar hoeft de bak er niet eens voor uit de auto .
Dat is bij een handbak in ieder geval zo , ik vermoed dat het bij een dsg niet anders is .

Ik zou toch maar eens iemand anders een inspectie laten doen , want ik vermoed dat die garage je een oor wil aan naaien. Ik kan er naast zitten , maar toch ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: 2011 T5GP DSG aandrijfas en differentieel spontaan kapot

Bericht door Erdem50 »

Dsg is toch echt afwijkend vd handbak!

De vertanding IN de bak gaat kapot dus die moet dan eraf en uitelkaar voor herstel.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2011 T5GP DSG aandrijfas en differentieel spontaan kapot

Bericht door Pascal-141 »

Erdem50 schreef: 26 aug 2020, 21:17 Dsg is toch echt afwijkend vd handbak!

De vertanding IN de bak gaat kapot dus die moet dan eraf en uitelkaar voor herstel.
Daarom dat ik dus al zei dat ik er naast kon zitten , ik weet niet hoe het bij een dsg bak in elkaar zit .
Maar , bij een dsg bak zit er dus geen aparte asstomp in de bak die je apart kan vervangen ? Dus als de vertanding van de aandrijfas uitslijt , kun je meteen de hele dsg bak ook opengooien om daar ook de vertanding te vervangen ? Dat hebben ze bij VW ook weer goed bekeken :muur
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: 2011 T5GP DSG aandrijfas en differentieel spontaan kapot

Bericht door Erdem50 »

Pascal-141 schreef: 26 aug 2020, 22:42
Erdem50 schreef: 26 aug 2020, 21:17 Dsg is toch echt afwijkend vd handbak!

De vertanding IN de bak gaat kapot dus die moet dan eraf en uitelkaar voor herstel.
Daarom dat ik dus al zei dat ik er naast kon zitten , ik weet niet hoe het bij een dsg bak in elkaar zit .
Maar , bij een dsg bak zit er dus geen aparte asstomp in de bak die je apart kan vervangen ? Dus als de vertanding van de aandrijfas uitslijt , kun je meteen de hele dsg bak ook opengooien om daar ook de vertanding te vervangen ? Dat hebben ze bij VW ook weer goed bekeken :muur
Ik ben het met je eens, dat is niet slim gedaan nee. Voor een paar jaar terug moest je de complete bak vervangen, ondertussen zijn er reparaties mogelijk volgens fabrieksvoorschrift.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: 2011 T5GP DSG aandrijfas en differentieel spontaan kapot

Bericht door jos_br »

Volgens fabrieksvoorschift? Bij VW vervangen ze nog steeds de complete bak (ruil), de asstompjes worden ergens anders nagemaakt (wel van zeer goede kwaliteit) waardoor zo'n bak weer gerepareerd kan worden. We hebben er de laatste tijd veel gehad. Feit is dat zo nu en dan deze as eruit halen tijdens onderhoud geen kwaad kan om te kijken of er nog goed vet inzit en dus geen vocht en roest. Het is wel een armoedige constructie i.m.o.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: 2011 T5GP DSG aandrijfas en differentieel spontaan kapot

Bericht door Erdem50 »

jos_br schreef: 27 aug 2020, 21:19 Volgens fabrieksvoorschift? Bij VW vervangen ze nog steeds de complete bak (ruil), de asstompjes worden ergens anders nagemaakt (wel van zeer goede kwaliteit) waardoor zo'n bak weer gerepareerd kan worden. We hebben er de laatste tijd veel gehad. Feit is dat zo nu en dan deze as eruit halen tijdens onderhoud geen kwaad kan om te kijken of er nog goed vet inzit en dus geen vocht en roest. Het is wel een armoedige constructie i.m.o.

Jos.
Jos dat klopt niet wat je zegt, je hoeft ze niet meer compleet te vervangen. Er zijn delen leverbaar en instructies zodat wij als dealer ze mogen repareren ipv complete ruilbakken te plaatsen.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: 2011 T5GP DSG aandrijfas en differentieel spontaan kapot

Bericht door jos_br »

Waarom komen er dan bij ons mensen die bij de dealer steeds een ruilbak aangeboden krijgen? Of krijgen ze dan voor het geld ( €6300,=) van een ruilbak deze reparatie aangeboden?

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: 2011 T5GP DSG aandrijfas en differentieel spontaan kapot

Bericht door Erdem50 »

Ik kan niet oordelen over andere dealers en hun reparatieadviezen, maar dat begrijp je wel denk ik?!

Het is mijn ogen belangrijk dat ‘we’ de juiste info met elkaar delen. Het is gewoon mogelijk deze bak te repareren met deze klacht. Onderdeelnummers etc is allemaal bekend en leverbaar dus het kan gemaakt worden.

Maar wees blij joh, zolang de klanten naar jou toe komen omdat de dealers complete bakken aanbieden voor de hoofdprijs houd je lekker werk :knipoog
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: 2011 T5GP DSG aandrijfas en differentieel spontaan kapot

Bericht door jos_br »

Erdem50 schreef: 27 aug 2020, 21:39 Ik kan niet oordelen over andere dealers en hun reparatieadviezen, maar dat begrijp je wel denk ik?!

Het is mijn ogen belangrijk dat ‘we’ de juiste info met elkaar delen. Het is gewoon mogelijk deze bak te repareren met deze klacht. Onderdeelnummers etc is allemaal bekend en leverbaar dus het kan gemaakt worden.

Maar wees blij joh, zolang de klanten naar jou toe komen omdat de dealers complete bakken aanbieden voor de hoofdprijs houd je lekker werk :knipoog

Das ook weer waar!

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Plaats reactie