Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Toch weer een banden vraagje......
- Blue Thunder 505
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:16
- Locatie: Almere
Toch weer een banden vraagje......
Tja, ik ben er nog niet helemaal uit!!
Ik heb, best wel met enige spoed, nieuwe banden nodig voor mijn 17 inch velgen.Natuurlijk moeten deze voldoen aan het draagvermogen, minimaal 97 H.
Nu zit er 225/55/17 onder. Deze voldoen aan het draagvermogen. Ik heb ook al gekeken op autobandenmarkt.nl maar hier komen ze er niet uit.
Na een persoonlijk mailtje sturen ze ook niet eens een alternatief op!
Nu blijkt 235/45/17 ook te kunnen maar waar haal ik deze?
Natuurlijk kan ik deze wel van de bekende merken verkrijgen maar heb je die prijzen gezien?
Laat me wat weten!!!
Fred
Ik heb, best wel met enige spoed, nieuwe banden nodig voor mijn 17 inch velgen.Natuurlijk moeten deze voldoen aan het draagvermogen, minimaal 97 H.
Nu zit er 225/55/17 onder. Deze voldoen aan het draagvermogen. Ik heb ook al gekeken op autobandenmarkt.nl maar hier komen ze er niet uit.
Na een persoonlijk mailtje sturen ze ook niet eens een alternatief op!
Nu blijkt 235/45/17 ook te kunnen maar waar haal ik deze?
Natuurlijk kan ik deze wel van de bekende merken verkrijgen maar heb je die prijzen gezien?
Laat me wat weten!!!
Fred
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
235/45/17 met laadindex van 97 ? Die kan je toch bij elke bandenboer vinden ? (of bestellen?)
Ik heb er net nog 2 gekocht (2 weken geleden) , Fulda Carat Exelero , en heb die +/- 120eur/st betaald dacht ik. Da's toch niet zo veel voor een kwalitatieve band?
Sommige bandenmerken zitten momenteel wel volop in de productie van winterbanden , en hebben weinig op stock van gewone banden , vandaar kun je soms wel eens wat langer moeten wachten nu in deze periode... Maar je vind er zeker wel hoor.
Ik heb er net nog 2 gekocht (2 weken geleden) , Fulda Carat Exelero , en heb die +/- 120eur/st betaald dacht ik. Da's toch niet zo veel voor een kwalitatieve band?
Sommige bandenmerken zitten momenteel wel volop in de productie van winterbanden , en hebben weinig op stock van gewone banden , vandaar kun je soms wel eens wat langer moeten wachten nu in deze periode... Maar je vind er zeker wel hoor.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Blue Thunder 505
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:16
- Locatie: Almere
- Blue Thunder 505
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:16
- Locatie: Almere
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
wat is het max toelaatbare gewicht van jouw T4 dan ( eigenlijk max asdruk hoogste waarde van de twee is belangrijk)
dat je persee 97 loadindex moet hebben??
mijn T4 heeft voor en achter gelijke aslast van max 1230 kg ==> 615 kg/band
Loadindex 91=615 kg, de tuv wil graag dat je er wel wat boven zit, dus loadindex van pakweg 50 kg meer als max wieldruk....
dan zou vanaf 94 dus genoeg zijn (670 kg per wiel = 1340 kg per as =2680 kg max voertuiggewicht)
klik hier voor loadindextabel
dat je persee 97 loadindex moet hebben??
mijn T4 heeft voor en achter gelijke aslast van max 1230 kg ==> 615 kg/band
Loadindex 91=615 kg, de tuv wil graag dat je er wel wat boven zit, dus loadindex van pakweg 50 kg meer als max wieldruk....
dan zou vanaf 94 dus genoeg zijn (670 kg per wiel = 1340 kg per as =2680 kg max voertuiggewicht)
klik hier voor loadindextabel
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Tja , dat hangt af van de ene uitvoering tegen de andere hoor...Roger B. schreef:wat is het max toelaatbare gewicht van jouw T4 dan ( eigenlijk max asdruk hoogste waarde van de twee is belangrijk)
dat je persee 97 loadindex moet hebben??
mijn T4 heeft voor en achter gelijke aslast van max 1230 kg ==> 615 kg/band
Mijn T4 heeft vooraan een aslast van 1520kg , dus
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Hans uut Aalten 275
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:24
- Locatie: Aalten
Mijn bus heeft ook nieuwe voorbanden nodig.
Ik heb vandaag net gekeken en er zit nu 225-45-17 ondeer met een draagvermogen van 615 kg.
Op mijn papieren zie ik nu staan, Maximum last as 1510 kg (1) en 1410 (2).
Dat betekent dus dat ik eigenlijk banden met een draagvermogen van 755 kg moet hebben, klopt mijn conclusie?
Wat maakt het voor verschil als ik banden van 55 hoog monteer, ipv 45 hoog?
Ik heb vandaag net gekeken en er zit nu 225-45-17 ondeer met een draagvermogen van 615 kg.
Op mijn papieren zie ik nu staan, Maximum last as 1510 kg (1) en 1410 (2).
Dat betekent dus dat ik eigenlijk banden met een draagvermogen van 755 kg moet hebben, klopt mijn conclusie?
Wat maakt het voor verschil als ik banden van 55 hoog monteer, ipv 45 hoog?
Vallen is géén falen,
niet weer opstaan is falen.
niet weer opstaan is falen.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
@ Hans,
je redenering klopt, je hebt idd 755 kg per band nodig voor de vooras.
En op de andere vraag: hogere banden hebben vaak een iets hogere loadindex.
De transporters hebben vaak hogere aslasten als Caravelle en Multivan, maar dat komt ook omdat ze primair als doel hebben om te transporteren he
@ Hans, tenzij je bus ouder is als 1-1-1998, dan hoeft het weer niet.
Maar uit het oogpunt van veiligheid is het wel te overwegen natuurlijk..
je redenering klopt, je hebt idd 755 kg per band nodig voor de vooras.
En op de andere vraag: hogere banden hebben vaak een iets hogere loadindex.
De transporters hebben vaak hogere aslasten als Caravelle en Multivan, maar dat komt ook omdat ze primair als doel hebben om te transporteren he
@ Hans, tenzij je bus ouder is als 1-1-1998, dan hoeft het weer niet.
Maar uit het oogpunt van veiligheid is het wel te overwegen natuurlijk..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- bas caravelle
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
- Locatie: Huizen ( Noord Holland )
De gebruiksprijs per km is natuurlijk belangrijk. Een meer comfortabele band slijt vaak wat harder als een slijtvastere band. Doorgaans is michelin een snel slijtende band. Pirelli daarentegen heeft een slijvastere reputatie.bas caravelle schreef:Fred,
De scorpion van Pirelli heb ik gehad, en werkelijk alle vier binnen 10.000 km weggerookt. Rijdt sindsdien weer op Michelin, Nu bijna 20.000 km verder en een restprofiel van 5.7 mm.
Reken maar uit, bandenprijs per km ????
gr. Bas
Ik rijdt meestal op continental. Beslist niet de meest comfortabele band, maar per km bevallen ze mij erg goed.
de banden specialist!!!
Werk zelf in de banden wereld (euromaster ) Een michelin die sneller slijt dan een pirelli? dat moet ik nog mee maken.
Wil je een band met hoog rendament en comfort kies ik persoonlijk voor michelin (stil comfort en veel km) pirelli is stugger lawaaiger en hogere slijtage.
Conti ook wel redelijk hoog rendament alleen gevoeliger voor karkas breukjes (stoeprandschade's) en vrij snel droog scheurtjes.
Verder fulda goodyear goede kwaliteit prijs verhouding
Wil je voor weinig en toch nog een redelijke kwaliteit kun je een maxis band nemen.
groetjes bartt4
Wil je een band met hoog rendament en comfort kies ik persoonlijk voor michelin (stil comfort en veel km) pirelli is stugger lawaaiger en hogere slijtage.
Conti ook wel redelijk hoog rendament alleen gevoeliger voor karkas breukjes (stoeprandschade's) en vrij snel droog scheurtjes.
Verder fulda goodyear goede kwaliteit prijs verhouding
Wil je voor weinig en toch nog een redelijke kwaliteit kun je een maxis band nemen.
groetjes bartt4
-
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:38
- Locatie: Purmerend
- Contacteer: